Trafonun yüklenmesi ve sıcaklık değeri hakkında

electrolit

Üye
Katılım
11 Haz 2008
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
39
arkadaşlar açık şaltta 10 MVA lık bir güç trafom var .

Trafoyu bu sezon % 60 yükledik ve max. sıcaklığı 74 derece olarak gözlemledim.

Önümüzdeki sezon ise % 92 yüklemeyi düşünüyoruz. Yaklaşık 85 dereceyi bulur diye düşünüyorum.
Soğutma ile ilgili muhakkak tedbir alacağım ama soğutma da çare olmazsa ve ben trafoyu 85 derecede çalıştırırsam neyle karşılaşabilirim ??

Kısacası tavsiyeniz ne olabilir ??
Ayrıca aşmamam gerekli sıcaklık değeri sizce nedir ??

Not:
1. Alarmı 80 derece , Açmayı 90 derece olarak ayarladık.
2. Trafonun soğutma sistemi : ONAN , bağlantısı : DYN11
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
sezon öncesi trafo yağınızı izolasyon testine gönderin.bucholz ve tank koruma rölesinin çalışıp çalışmadığını kontrol edin.
 
aklını yedin herhalde.
1.Trafo uzun süre %70 in üzerinde yüklenmemesi lazım
2. Trafo yağı uzun süre yüksek sıcaklıkta çalıştırıldığında hızla yaşlanır. Bu da trafonun ömrünü azaltır. fanları sürekli çalıştırarak da bir miktar sıcaklığı düşündürebilirsin...
En mantıklı şey güç artırımına giderek yeni bir trafo getirmen ve imkan varsa bu iki trafoyu paralele çalıştırman.
 
Sevgili arkadaşım öncelikle 10MVA'lık bir orta güç trafosu alınıyor. Butrafo alınırken sipariş yapan arkadaş ONAF olarak sipariş yapmaması bir hata. İkinci o trafoya basit 4 tane veya 6 tane konulacak fanla hem tarfonun gücünü artırmış olursunuz hemde içiniz rahat olur.
Buşekilde trafoyu %100 yükleseniz bile koruma sisteminize güveniyorsanız hiç bir sorun olmaz. Sıcaklık mineral yağlarda yağın içinde mutlaka nem vardır. yani su vardır. Bu su miktarı 20ppm idealdır. Trafonuz kaliteli ise tarfodaki sıcaklık %100 yüklenmede 90 dereceyi bulmaz. üretici firma imalatını buna göre yapar(emir bey daha iyi bilir) trafonun yağının içindeki su ve neme gelelim yağdaki su ve nem yağ sıcaklığı 40 dereceyi aşınca su çözünür yani H ve O gazları olur yani yağda nem kalmaz. Bu gazlarda tenefüs tertibatı sayasinde atmosfere atılır. Siz sıcaklık sinyalini 85 derece açtırmayıda 95 derece yapın ki tarfo yüklendiğinde istenmeyen açmara sebep olmasın. ( Trafoya fan aldıramıyorsanız elektrikçi arkadaşınıza söleyin müsait bir zamnda tarfo üzerine bir su hortumu çeksin enrjisi kesikken tarfoyu yüklediğinizde sıcaklık yükseldiğinde çeşmeyi açsın tarafo ONNW -yağ doğal su doğal olsun :))
Saygılar....
 
aklını yedin herhalde.
1.Trafo uzun süre %70 in üzerinde yüklenmemesi lazım
2. Trafo yağı uzun süre yüksek sıcaklıkta çalıştırıldığında hızla yaşlanır. Bu da trafonun ömrünü azaltır. fanları sürekli çalıştırarak da bir miktar sıcaklığı düşündürebilirsin...
En mantıklı şey güç artırımına giderek yeni bir trafo getirmen ve imkan varsa bu iki trafoyu paralele çalıştırman.

Sn ato28 ne demek % 70 in üzerinde yüklenmemesi lazım. daha ne diye o güçte trafo alıyor ki insanlar. tamam gücü bir üst seviyede seçersiniz ama. şartlar müsait olduğu sürece o güçte çalıştırabilirsiniz. trafonun şartnamesinde garanti edilen bir üst limit sıcaklığı vardır. bir de sıcaklık artış miktarı yani delta K. Mesela yağ için 55 ise delta k, ortam sıcaklığı da ortalama 30 baz alınmışsa 85 dereceye kadar rahatça çalışabilir. ama Sn orion' un da dediği gibi radyatörlerin alt kısımlarına ilave fan takarsanız yağın sirkülasyonu daha kolay olur. yine yağ değişimi en son ne zaman olmuş. kademe değiştirici yükte kademe değiştirici ise kaç kez kademe değiştirilmiş en son yağ değişiminden sonra bunlar kontrol edilirse trafonuzu daha sağlıklı kullanmış olursunuz.
 
aklını yedin herhalde.
1.Trafo uzun süre %70 in üzerinde yüklenmemesi lazım
2. Trafo yağı uzun süre yüksek sıcaklıkta çalıştırıldığında hızla yaşlanır. Bu da trafonun ömrünü azaltır. fanları sürekli çalıştırarak da bir miktar sıcaklığı düşündürebilirsin...

En mantıklı şey güç artırımına giderek yeni bir trafo getirmen ve imkan varsa bu iki trafoyu paralele çalıştırman.

Trafolar 100 % yükte en verimli çalıştıkları durumdur. Tabiki soğutma kurallarına uyulduğu sürece.

Sıcaklık uyarısını Sn.orıon trafo' nun da dediği gibi 85 derece, Açtırmayıda 95 derece yapmanızda sakınca yoktur.

Ayrıca yazın başınız sıcaklıkla derde girerse trafo üzerine çok büyük olmamakla birlikte su ile soğutma sistemi eklenebilir. bu durumda yağ sıcaklığını tam güçte 70 dereceler mertebesine indirebilirsiniz. Ancak bu su ile soğutma işini basite almamak gerekir. son derece önemli kuralları vardır. Gerekiyorsa bu konu ile fikirler verebilirim.
 
trafoların %70 in üzerinde çalıştırdığınızda sıcaklığın artışının kontrol edilmesi gerekir. eğer sıcaklığı belli bir değerin altında tutamıyorsanız özellikle trafoda yağının içinde C0,CH4,C2H6, ve H2 gazları birikmeye başlar ayrıca yüksek sıcaklık trafo yağının O2 ile oksidasyonu ile hızla çamurlaşmasına neden olur. Çamurlaşan bu yağları eğer trafodan uzaklaşıtramazsanız bu çamurlar sargı kanallarını tıkar ve nuvenin üzerine çökerek trafonun daha fazla ısınmasına neden olur. buda trafo yağının yaşlanmasına ve kağıt izolasyonun deformasyonuna neden olur. benden söylemesi. TEİAŞ biz bir trafo merkezinde trafomuz %70 in üzerine çıktığında hemen ikinci bir trafoyu paralel çalıştırırız. ve trafo işletmeciliğinde de bu işi en iyi biz yaparız.
 
Trafo %100 yüklenmeye uygun olarak dizayn edilir. Çevre sıcaklığı işaret plakasındaki değeri geçmediği sürece tabi. Eğer buşinglerin, kademe seçicinin akımı uygunsa %100 'ün de üzerine çıkabilirsiniz. Ama trafonun ömründen yemiş olursunuz.
 
Ülkemiz enerji dağıtım şebekelerinde kullanılan dağıtım trafolarında sıcaklık artışı sargılarda 65 yağda ise 60 derecedir.Bu değerler tam yüklü halde iken geçerli değerlerdir.Bu değerlere ortam sıcaklığı ilave edilerek istenen sınır değerler bulunabilir.Maksimum ortam ısınması 40 derece olarak kabul edilirse transformatörün çalışabileceği maksimum sıcaklıkta ortaya çıkar (105 derece)

Ülkemizde üretilen yağlı tip dağıtım transformatörlerinin yalıtımlarının sıcaklık sınıfları büyük bir oranda A sınıfına sahiptir.A sınıfı transformatörlerin sargılarında sıcaklığın 105 derecenin üzerine çıkılmasına müsaade edilmemelidir.Aksi takdirde sargılarda bulunan kağıt yalıtım malzemelerinin izolasyon dayanımları hızlı bir şekilde düşerek transformatörün ekonomik ömrünü azaltacaktır.

Genleşme depolu dizayn edilen transformatörlerde transformatör yağı genleşme deposunda bulunan hava ile kimyasal bir reaksiyona girer.Kurutulmuş ve rutubete aç bir durumda transformatör yağı önce havada bulunan rutubeti bünyesine alır ve dielektrik dayanımını düşürür.Ardından havadaki oksijenle kimyasal olarak birleşerek okside olur.Rutubetle reaksiyon çok daha hızlı olurken oksijenle reaksiyon daha yavaş olur.Bununla birlikte rutubetin trafo üzerindeki etkisi çok daha büyük olur bazen rutubet almış trafo yağından dolayı yeni alınmış yüksüz durumdaki bir trafonun yanması ile karşılaşabilirsiniz.Yağdaki oksidasyon ise trafoyu daha az etkiler okside olan yağ sargılarla temas ettiğinde kağıt yalıtkanları bozmaya başlar sargılardaki bu malzemeler gevrekleşir ve kırılgan hale gelirler.

Aşırı yüklü olan trafolarda ise ısınma nedeni ile yağın sirkülasyon hızı daha da artar bu yağın daha fazla hava ile temas etmesi yani daha çok bozulması demektir.Sıcaklığın yanlızca bu tip negatif etkisi yoktur.Katı sıvı gaz bütün yalıtkan malzemeler dielektrik dayanımlarını sıcaklıkla büyük bir ölçüde düşürürler (SF6 gazı hariç) Aşırı ısınmış ve gevrekleşmiş olan sargılar dielektrik dayanımını düşürmüş durumda iken , bünyesine rutubeti almış ve okside olmuş trafo yağına sahip bir transformatör ilk geçici rejim darbesinde arızalanacaktır.Bunun ne zaman olacağını ise kestirmek oldukça güçtür.

Yukarıda anlatmış olduğum nedenlerden dolayı aşırı yüklenme durumlarında transformatörlerde elektriksel arızalar bir anda ortaya çıkmaz yanlızca transformatörün ömrü kısalır.Örneğin ekonomik ömrü 30 yıl olan bir transformatörün ömrünün 5 yılda tamamlaması gibi.
Transformatörlerde aşırı ısınmasında aşağıdaki kriterler işin içine girer:
1-Kayıplar:demir kayıpları değişmezken toplam kaybın %85 ini oluşturan bakır kayıpları sıcaklıkla artış gösterirler yani 75 derecelik referans sıcaklıkta üretici tarafından size bildirilen bakır kayıpları 105 derecede çok daha fazla olur.
2-Çalışma ortamı :maksimum kaç dereceye ulaşabilir ? 40 ,45 ,50
3-Trafoyu soğutacak soğutucu elemanların (radyatörlerin) miktarı ve boyutları
4-Trafodaki yağ miktarı
5-Trafonun beslediği yükte bulunan harmonik distorsiyonlar normal kayıpları arttırır.Üretici firmalar harmonik bozulma olmadığı varsayımı ile kayıp değerleri verirler oysa trafonun beslediği yükte herzaman (florasan lambalar , inverterler , UPS ler vb.) vardır.Bunların yarattığı harmonikler trafodaki ısınmayı daha da arttırır.

Şu aşamada mevcut kullanımda olan transformatörler yüklü durumda iken 30-40 derecelik yağ sıcaklıklarında kalmaları ne yazık ki mümkün değildir.

Ülkemizde çok sık kullanılan genleşme depolu bir transformatörün soğutma yeteneği arttırıldığı takdirde;

1-Transformatör yağının kimyasal olarak bozulması yavaşlar (yağın hava ile temasının azalmasından dolayı)

2-Kağıt yalıtkanların yağdaki oksidasyondan dolayı bozulma hızı azalır.

Yani trafonun ömrü uzar.

3-30-40 derece çalışan bir transformatörde bakır kayıpları doğal olarak daha az olacağı için verimi yükselecektir.

4-Düşük kayıplı trafo çalışması ekonomik olarak enerji tasarrufu anlamına geleceği için ülke ekonomisine yansıyacaktır.

5-Uzun ömürlü trafo kullanımı da gene ekonomik bir avantaj olarak değerlendirilebilir.

Şu aşamada soğutma üzerine yapılan en önemli ve ciddi çalışma süper iletken teknolojisidir.Dünyada süper iletken teknolojisinin ilk uygulama alanı da transformatörler olmuştur.Dünyada geliştirilen birkaç prototip ürün çeşitli şebekelerde çalışmaktadır.Bu teknolojinin trafolara iki önemli getirisi olacaktır.

1-Boyutların küçülmesi , maliyetin azalması (hem iletkende azalma olacak , hemde yalıtkanda azalma gerçekleşecektir.)

2-Enerji verimliliğinin artması
 
mrb.trafomuz açık alandaydı ve sürekli güneş görüyodu.yazın öğle saatlerinde de hergün açma veriyordu.%50 yükte olduğu halde.biz trafonun üzerine bir çatı yaptık,direk güneş ten koruduk ve şimdi açma yapmıyor.güneş görüyorsa tavsiye ediyorum.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,162
Mesajlar
915,577
Kullanıcılar
449,922
Son üye
11akif

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst