TEİAŞ şebekesindeki düşük enerji kalitesi

Bandırma TEİAŞ TM2, 01\10\2012, 12:59
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
TEİAŞ ve TEDAŞ arasıda cezai hükümler anlaşması var 34,5 kv barada röle koordinasyonu mutlaka iyi yapılmıştır. Ark fırını gibi ani yük alan başka bir özel müşteri varsa barayı ve diğer müşterileri etkileyebilir. Kapasitör veya kompanzasyon çözüm olabilir.
 
Konuyla ilgili verilen cevabı sunuyorum. Çözüm var mı? var da yok...napcaz? böyle gelmiş böyle gider der gibi.... Yorum sizin...
 
Çağ atlayan ! ülkemden,gerçek manzaralar.
 
ELEKTRİK İLETİM SİSTEMİ ARZ GÜVENİLİRLİĞİ ve KALİTESİ YÖNETMELİĞİ isimli bir yönetmelik var. Bu yönetmelikte:
Madde 5- TEİAŞ, iletim sistemini ilgili mevzuatta yer alan usul ve esaslara göre planlar ve geliştirir.
İletim sistemi; sistemin normal çalışma koşullarında, santralların azami üretimini sisteme aktarmaları ve sistemdeki birincil veya (N-1) kısıtlılık durumunda, gerilim ve frekansın bu Yönetmelikte ve Elektrik Piyasası Şebeke Yönetmeliği’nde belirlenen limitler içerisinde kalması sağlanarak, iletim tesislerinin termik limitlerin altında yüklenmesini, herhangi bir kullanıcının kaybedilmemesini, sistem kararlılığının bozulmamasını ve sistemin adalara bölünmemesini sağlayacak şekilde planlanır.

TEİAŞ, burada da ifade edilen gerilim ve frekansı limitler içersinde sağlayamıyor.
Bu yönetmelik 1 maddesinde de belirtildiği üzere "dağıtım şirketleri tarafından uyulması gereken kurallar ile uygulamaya ilişkin esas ve usulleri"kapsamaktadır. TEİAŞ'a karşı dayanak olarak kullanamzsınız sanırım. Öte yandan Şebeke Yönetmeliği iletim sistemine ilişkin kalite kriterlerini tanımlamakla beraber, burada TEİAŞın sorumluluğu "iletim sistemine bağlı tesislerin bu kriterleri karşılayıp karşılamadığını tespit etme hakkı" ile sınırlı gözüküyor.TEİAŞ bu görevini yerine getirmezse ne olacağına dair hüküm yok.
TEİAŞ Müşteri İlişkileri Daire Başkanlığına başvuracak, daha da olmazsa EPDK'ya gideceksiniz
 
Son düzenleme:
Bu yönetmelik 1 maddesinde de belirtildiği üzere "dağıtım şirketleri tarafından uyulması gereken kurallar ile uygulamaya ilişkin esas ve usulleri"kapsamaktadır. TEİAŞ'a karşı dayanak olarak kullanamzsınız sanırım. Öte yandan Şebeke Yönetmeliği iletim sistemine ilişkin kalite kriterlerini tanımlamakla beraber, burada TEİAŞın sorumluluğu "iletim sistemine bağlı tesislerin bu kriterleri karşılayıp karşılamadığını tespit etme hakkı" ile sınırlı gözüküyor.TEİAŞ bu görevini yerine getirmezse ne olacağına dair hüküm yok.
TEİAŞ Müşteri İlişkileri Daire Başkanlığına başvuracak, daha da olmazsa EPDK'ya gideceksiniz
Aynı konuyu ikinci kez edit edemiyoruz sanırım. Dolayısıyla edit hakkımı basit bir imla hatası için harcamış oldum. @Sayın Femre, mesajınıza yorumum büyük bir hata içeriyor. Sizin de yazdığınız gibi bu yönetmelik TEİAŞ'ı bağlar. Benim aklım ".. Elektrik Enerjisinin Tedarik ve Teknik Kalitesi" Yönetmeliğine gitmiş. Özür dilerim.

Sizin alıntıladığınız yönetmeliğin 15. maddesinde de belirtildiği gibi

Madde 15 )Bu Yönetmeliğin uygulanmasında ortaya çıkan anlaşmazlıkların TEİAŞ ve ilgili taraflar arasında çözümlenememesi halinde anlaşmazlığın çözümü konusunda Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuna yazılı olarak başvurulur. Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunun bu konuda vereceği karar tarafları bağlar.

Geçici Madde 1- TEİAŞ'a, Elektrik Piyasası Şebeke Yönetmeliği ile bu Yönetmeliğe uyumu konusunda, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumuna sunulan iletim sistemi on yıllık gelişim raporunda yer alan iletim sisteminin performansına ilişkin gerekçeler dikkate alınarak, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren üç yıl muafiyet tanınır.
Geçici Madde 2- TEİAŞ, 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununun yayımından önce harici bir elektrik sistemi ile yapılmış sözleşmeler için, sözleşme süresi boyunca bu Yönetmelik hükümlerinden muaf tutulur
 
TEİAŞ cevabi yazısına göre TEİAŞ müşterisi değilsiniz TEİAŞ ın görevi EÜAŞ bünyesinde üretilen enerjiyi Dağıtım şirketlerine ulaştırmaktır TEİAŞ 380-154 kV Enerji iletim hatları 380-154 kV şalt sahaları ve 31,5 kV kapalı şalt sahalarından sorumludur. 380/154 kV enerjinin kalitesinden EÜAŞ sorumludur YÜK DAĞITIM MÜDÜRLÜKLERİ koordinasyonuyla Bölgesel ring sistemlerindeki 380/154 kv enerji kalitesi kontrol edilir. TEİAŞ 380/31,5 ve 154/31,5 kV Güç transformatörleriyle 31,5 Kapalı şalt sahalarından DAĞITIM şirketlerine enerji verir TEİAŞ Trafo işletme teknisyeni Güç tranformatörlerine sadece kademe ayarlarıyla ve kapasitör devreye alıp çıkarmakla 31,5 kV gerilimi kontrol eder. 31,5 kV kapalı şalt sahasından ilçeler semtler mahalleler köyler fabrikalar özel müşteriler vs olmak üzere çeşitli güçte fider çıkışları vardır. Bu fiderlerden çeşitli arızalar ve darbeler gelir. Bu arıza ve darbeler ani yük düşümleri ani yüklenmeler nedeniyle enerji kalitesinde değişimlere neden olur. Bahsettiğim fider çıkışları 31,5 kV şalt sahası fiderin çıkışındaki geçit izolatöründen itabaren Dağıtım şirketi sorumluluğundadır. Sayın FEMRE nasıl bir işletmeye enerji alıyorsunuz bilmiyorum. TEİAŞ ın 31,5 Kv şalt sahasından fider çıkışı olarak yukarıda bahsettiğim şartlardan dolayı alacagınız enerjinin kalitesi budur. TEİAş ın bu konuda yapabileği bir şey yok. Siz sisteminizdeki röle koordinasyonlarına bakın basit bir darbeden veya gerilim dalgalanmasından servis harici oluyorsanız.
 
Sayın Femre
bahsettiginiz durum idealde olması gereken şeydir. Ancak su an pratikde bunun uygulaması cok zordur. Röle koordinasyonunu bile dağıtım sirketleri dogru dürüst yapabilmiş degildir. Gerilim açısından sikayet etsenizde bir sonuca varamazsınız.Nitekim yönetmelik +-10% hak tanımıştır. Siz dagıtım sirketinin mi yoksa TEİAŞ'ın mı müşterisisiniz merak ettim. Yani sistem kullanım anlasmasını TEİAŞ ile mi yoksa dagıtım sirketi ilemi yaptınız.
 
TEİAŞ cevabi yazısına göre TEİAŞ müşterisi değilsiniz TEİAŞ ın görevi EÜAŞ bünyesinde üretilen enerjiyi Dağıtım şirketlerine ulaştırmaktır TEİAŞ 380-154 kV Enerji iletim hatları 380-154 kV şalt sahaları ve 31,5 kV kapalı şalt sahalarından sorumludur. ... 31,5 kV kapalı şalt sahasından ilçeler semtler mahalleler köyler fabrikalar özel müşteriler vs olmak üzere çeşitli güçte fider çıkışları vardır. Bu fiderlerden çeşitli arızalar ve darbeler gelir. Bu arıza ve darbeler ani yük düşümleri ani yüklenmeler nedeniyle enerji kalitesinde değişimlere neden olur. Bahsettiğim fider çıkışları 31,5 kV şalt sahası fiderin çıkışındaki geçit izolatöründen itabaren Dağıtım şirketi sorumluluğundadır. Sayın FEMRE nasıl bir işletmeye enerji alıyorsunuz bilmiyorum. TEİAŞ ın 31,5 Kv şalt sahasından fider çıkışı olarak yukarıda bahsettiğim şartlardan dolayı alacagınız enerjinin kalitesi budur. TEİAş ın bu konuda yapabileği bir şey yok. Siz sisteminizdeki röle koordinasyonlarına bakın basit bir darbeden veya gerilim dalgalanmasından servis harici oluyorsanız.

Çalıştığım fabrika TEİAŞ trafo merkesinden direkt 34,5kv barasından müstakil fideri ile yer altı kablosu vasıtasıyla enerji almakta aynı zamanda buhar türbin-jeneratörü ile enerji satmaktadır. Müstakil fiderimiz olduğunu TEİAŞ'a yazdığım dilekçede de belirttim. TEİAŞ'ın bana verdiği cevapta laf cambazlığı ile dağıtım şirketi lafları sokularak gereksiz cümleler yazılmış. Sanki TEDAŞ'tan enerji alıyorum havası katılmış.

Basit bir darbeden ve gerilim dalgasından demişsiniz ki elimdeki analizlerde gerilim formlarını görseniz evlere şenlik.

Bu tip bozuk gerilimlerden dolayı devre dışı olmam benim rolemin hatası mıdır? (benim rolem yapması gereken görevi yapıyor olamaz mı?)
Bozucu etkiyi oluşturan komşu müstakil fider abonesinin suçu yok mu?
Bu bozucu etkiyi oluşturanı tespit etme, uyarma görevi kimindir?

Sayın Femre
bahsettiginiz durum idealde olması gereken şeydir. Ancak su an pratikde bunun uygulaması cok zordur. Röle koordinasyonunu bile dağıtım sirketleri dogru dürüst yapabilmiş degildir. Gerilim açısından sikayet etsenizde bir sonuca varamazsınız.Nitekim yönetmelik +-10% hak tanımıştır. Siz dagıtım sirketinin mi yoksa TEİAŞ'ın mı müşterisisiniz merak ettim. Yani sistem kullanım anlasmasını TEİAŞ ile mi yoksa dagıtım sirketi ilemi yaptınız.

Sayın muhendis0606 daha önce de belirttiğim gibi TEİAŞ müşterisiyim.

TEİAŞ 34,5kv barasından gelen gerilim dalga formuna ve değerlere bakarak bana gerilimler +-%10 sınırları içindedir diyebilir misiniz?
U1:29kv , U2:25kv, U3:34kv

Bu tip bir voltaj dalgalanması basit bir dalgalanma mıdır?
Benim rölemin böyle bir gerilimde açması hata mıdır?
 
burada farklı bir olay meydana gelmiş gibi görünüyor. dikkat ederseniz üc faz gerilim arıza öncesi dengeli ve aralarındaki acı 120 derece. Ancak grafikte görülen dalgalanmadan sonra kırmızı ve yesil fazlar arasında acı farkı kalmamış ters dalga meydana gelmiş sizin buradaki normal bir gerilim dalgalanma yada harmonik kaynaklı bozulma olmadıgı düsüncesindeyim. akım grafigi ni verebilirseniz belki daha net bir fikir sahibi olabilriz. Ayrıca TEİAŞ'ın hangi indiri merkezinden besleniyorsunuz.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,967
Mesajlar
913,969
Kullanıcılar
449,612
Son üye
esperran

Yeni konular

Geri
Üst