Silecek Motoru Hız Kontrol Devresi

Katılım
17 Ağu 2010
Mesajlar
630
Puanları
1
Arkadaşlar 12V silecek motoru var elimde bunun devrini düşürmem gerek bunu doğal olarak hız kontrol devresiyle yapacağım.Araşırdım pwm falan yazmışlar ouda araştırdım galiba microişlemci ile yapılıyormuş bu pwm ben şu an daha yeni micro işlemci dersi görmeye başladım o yüzden onu yapmam biraz zor.Ama internette araştırdığım kadarıyla çeşitli devreler var pazartesi okulda takometre ile devrini ölçmeyi deneyeceğim o zaman devrini buraya yazarım devrinide kaça düşüreceğim belli olur ancak yinede bununla ilgili hız kontrol devrelirini paylaşırsanız sevinirm.Sanırım bu devre ayarlı olacak,devrine bakmaksızın sadece gerilim ile hızı kontrol edecek ancak torkda düşüş yaşanırmı yada motorda ısınma yanma vs.. gibi durumlar oluşurmu yapacağım sistem şişe dolum olacağından ya motor çok yavaş çalışacak her daim, yada ilk kalkış ve durma anında yavaşlayacak ama iste burdada microişlemci giriyor işin içine ve dediğim gibi bir 8051 programlamanın daha başındayız komutları vs.. öğreniyoruz altından kalkmam biraz zor.Teşekkürler
 
Son düzenleme:
Pwm çok karmaşık sistem gerekmiyor 555 il de yapabilirsin bence motor akımı önemli Sn. Şef elektrikli bisiklet yapmıştı motoru 250w idi bu konuyu bulun ve başka konularda da paylaşım yapmıştım (12-9-6v 10-15A kontrol devreleri). Belki elinizin altında vardır düşük dc lik dimmer çıkışına yüksek akıma dayanıklı tr koyun işinizi görür aynı düşük dc ile yüksek gerilim yüksek akım kontrolü mantığında ;) bilmem anlatabildim mi?
 
Pwm çok karmaşık sistem gerekmiyor 555 il de yapabilirsin bence motor akımı önemli Sn. Şef elektrikli bisiklet yapmıştı motoru 250w idi bu konuyu bulun ve başka konularda da paylaşım yapmıştım (12-9-6v 10-15A kontrol devreleri). Belki elinizin altında vardır düşük dc lik dimmer çıkışına yüksek akıma dayanıklı tr koyun işinizi görür aynı düşük dc ile yüksek gerilim yüksek akım kontrolü mantığında ;) bilmem anlatabildim mi?
Teşekkürler motorun amperi vs.. üstünde yazmıyor sadece 12 v olduğunu biliyorum ancak gerkli akım ölçümünü yapacağım ancak şu an daah motoru bağlaycağımız sisteme motoru takmadık mekanik kısım hazır değil dolayısyla motoru yük altında amperaj ölçümü yapma şansım yok ancak boşta çalışrken akımın ölçebilirim ancak izim devremizin illa hız ayarlı olması gerekmiyor torku düşürmeden hızı düşürürsek ayarlı olması şart değil maksat yavaş hızda güçlü torkda dönsün
 
Pwm çok karmaşık sistem gerekmiyor 555 il de yapabilirsin bence motor akımı önemli Sn. Şef elektrikli bisiklet yapmıştı motoru 250w idi bu konuyu bulun ve başka konularda da paylaşım yapmıştım (12-9-6v 10-15A kontrol devreleri). Belki elinizin altında vardır düşük dc lik dimmer çıkışına yüksek akıma dayanıklı tr koyun işinizi görür aynı düşük dc ile yüksek gerilim yüksek akım kontrolü mantığında ;) bilmem anlatabildim mi?
Aslında anlaım desem yalan olur "Belki elinizin altında vardır düşük dc lik dimmer çıkışına yüksek akıma dayanıklı tr koyun işinizi görür aynı düşük dc ile yüksek gerilim yüksek akım kontrolü"derken dimmer devresi çıkışına yüksek akıma dayanklı trisör ilemi çöz diyorsun acaba şöyle bir dimmer olduğunu varsayalım
13832
tam olarak ne yapmak gerekiyor ana mantığı kavrasak daha sonra uygun elemanlar vs.. ayarlanır ama manığını bilmiyorum
Bu kısmı biraz daha açarak anlatırsanız sevinirim.Teşekkürler
 

Ekli dosyalar

  • ldr ile triyak kontrolu.jpg
    ldr ile triyak kontrolu.jpg
    12.4 KB · Görüntüleme: 74
  • dimmer-devresi-calisma.jpg
    dimmer-devresi-calisma.jpg
    16.2 KB · Görüntüleme: 605
Şöyle bir devre buldum
Tristör İle DC Motor Hız Kontrölü (11)

DENEYİN AMACI : Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü devresini çizme ve uygulama bilgi ve becerisini kazanmak.


DENEY BAĞLANTI ŞEMASI:

tristor.png
Motor+h%25C4%25B1z+kontrol%25C3%25BC.png

DENEYDE KULLANILAN ALETLER:
1-Bread Board
2-AVOmetre
3-Devre Şemasında belirtilen elemanlar


DEVRENİN ÇALIŞMASI :
Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü, yaygın bir uygulama alanına sahiptir. Günümüzde tristörlü DA motor hız kontrol sürücüleri (Yol Vericileri), reostaların yerini almıştır. En önemli avantajı, reostalı yol vericilere göre enerji tasarrufu sağlaması ve maliyetlerinin düşük olmasıdır. Şekildeki devrede tam dalga doğrultma yapıldıktan sonra, 12 volt doğru gerilim ile motorun hızı kontrol edilir. Motor hızı (Devir Sayısı), potansiyometre ile ayarlanır. D diyodu, motor bobini üzerinden devreye dönen regeneratif gerilimi ortadan kaldırır. Devre, köprü tipi tam dalga doğrultmaç devresi ile beslenmelidir. Eğer regüleli güç kaynağından beslenecek olursa devre çalışmaz. Doğrultucuda kondansatör bulunmamalıdır. Regüleli güç kaynakları, şiddeti değişmeyen doğru gerilim verir. Köprü tipi doğrultmacın ise, çıkışından şiddeti değişen (Gerilimin 0 'a Düştüğü) gerilim elde edilir.


DENEYİN YAPILIŞI :

1. Devre elemanlarının sağlamlık kontrolünü yapınız.
2. Bread - Board üzerine devreyi kurunuz.
3. Devrenin doğruluğunu kontrol ediniz.
4. Öğretmeniniz denetiminde devreye enerji veriniz.
5. Devrede potansiyometrenin değerini değiştirerek, motor devir sayısının değiştiğini gözleyiniz.
6. Potansiyometreyi en büyük direnç değerine alarak, DA motoru uçlarındaki gerilimi DA voltmetresi ile ölçünüz.
7. Potansiyometreyi en küçük direnç değerine alarak, DA motoru uçlarındaki gerilimi DA voltmetresi ile ölçünüz.
8. D5 diyodunu sökünüz. 6. ve 7. maddelerdeki işlemleri tekrar ediniz ve ölçtüğünüz değerleri karşılaştırınız.
9. Enerjiyi keserek devreyi dikkatlice sökünüz.
10. Bu temrine ait soruları cevaplandırınız.


SORULAR :

1. Devredeki tristör doğru gerilim uygulanmasına rağmen neden 16. temrinde çalıştığı gibi çalışmamaktadır?
2. Devredeki potansiyometrenin görevini açıklayınız.
3. Devredeki D diyodu ters bağlanırsa ne olur?
 
birde şöyle bir şey buldum sizce en mantıklısı hangisi 555 ile yap dediğin sanırım böyle bir devre ancak bu kaç amere kadar dayanıklı veya istediğiimiz ampere göre ne yapmak gerekiyor
555 entegresiyle dc motor hız kontrolü
DC motorların hızını kontrol etmek için motor gerilimini değiştirmek gerekir. Ideal bir DC motorun hızı besleme gerilimiyle dogru orantılıdır. Çoğunlukla sistemimizde bir adet güç kaynağı olur ve bu kaynağın gerilimini değiştiremeyiz. Bu durumda DC motorun hız kontrolünü yapmak için farklı bir yöntem düşünülmelidir. Mesela 12 volt gerilimde tam hızında çalışan bir motora 1 milisaniye 12 volt uygulansa, 1 milisaniye uygulanmasa, yani frekansı 500 hz ve tepe gerilimi 12 volt olan,bir sinyal uygulansa motora uygulanan ortalama voltaj 6 volt olacaktır ve motor yaklaşık yarı hızda dönecektir. Motorun dönel aksamının (rotor) yeterince açısal momentumu olduğundan motor 1 milisaniye dönüp 1 milisaniye durma gibi bir işlem yapmayacaktır. Yukarıda bahsedilen sinyalin sinyal genişliği (duty cycle) %50 dir. Bu oran değiştirilerek, doğrusal bir şekilde motorun hız kontrolü yapılabilir. Yalnız unutulmamalıdır ki %10 sinyal genişliğinde bir sinyal uyguladığımızda motor nominal hızının 10 da biri hızda dönmeyecektir, hatta motor , büyüklüğüyle değişmek üzere, büyük ihtimalle hiç dönmeyecektir. Bunun sebebi motorun iç sürtünmeleri ve bir takım kayıplardır. Şimdi motor hız kontrolü için kullanabileceğimiz aşağıdaki şemayı inceleyelim. - pwm555.gif
Çok kolay bulunabilen 555 timer entegresi şekildeki gibi bir devrede sinyal genişliği potansiyometre ile ayarlanabilen bir kare dalga üretmektedir. Potansiyometre en sol konuma alındığında sinyal genişliği %0 a yaklaşmakta, en sağa alındığında ise %100 e yaklaşmaktadır. Aşağıdaki resimde sinyalin genişliği %25 tir. pwmyuzde25.gif Devrenin PWM frekansını potansiyometrenin değeri (R) ve C2 kapasitörünün değeri belirler. Bu frekans, “K” bir sabit olmak üzere yaklaşık K/(RC2) dir. Devredeki değerlerle frekans 1290 Hz dir. PWM frekansı yükselirse transistörün anahtarlama kayıpları yükselir, frekans çok düşürülürse (<50 Hz) bir peryotta motor akımı sabit kalmayacağından motor titreyerek dönecektir. Uygun PWM frekansı denemelerle bulunabilir. Bazı frekanslarda motorun çok ses çıkaracağı dikkate alınmalıdır. Endüstriyel uygulamalarda motordan ses çıkmaması için kulağın duymayacağı frekanslar (>20kHz) tercih edilir.Entegrenin 7. bacağında üretilen PWM sinyali 10 ohm direnç üzerinden bir güç mosfetini sürmektedir. Boylelikle güç mosfetinin akımı mertebesinde motorların kontrolu yapılabilir. Şemada verilen mosfet (IRFZ44) uygun soğutucuyla 50 amper akıma kadar çalışabilmektedir. 3-4 ampere kadar olan akımlarda soğutucu takmaya dahi gerek yoktur. 10 ohm direnç mosfet giriş kapasitansı ve iletim yolunun indüktansından kaynaklanan salınımları sönümler.
[FONT=Trebuchet MS, Helvetica Neue, Arial, Helvetica, sans-serif]Arkadaşlar ben elimden gelen araştırmayı yapıyorum yapmayada devam edeceğim sizinde yardımlarınzla inşallah şu silecek motorunun hızını ayarlayabileceğim.Benim bu araştırmalarımdan işe yarar bir şey çıkıyormu acaba tekrar belirtiyorum herhangi bir programlama tekniği kullanılmaycak sadece elektronik malzeme direnç mosfet tristör vs.. ama microişlemci ile pwm vs... yok eğer bu pwm i programlamadan kartla çözme şansınız varsa o şekilde yapabilirim.Herkeze çok teşekkürler[/FONT]
 
Arkadaş yardım edebilecek varmı
KontrolKalemi Mobile ile gönderildi.
 
Şöyle bir devre buldum
Tristör İle DC Motor Hız Kontrölü (11)




DENEYİN AMACI : Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü devresini çizme ve uygulama bilgi ve becerisini kazanmak.


DENEY BAĞLANTI ŞEMASI:

tristor.png
Motor+h%25C4%25B1z+kontrol%25C3%25BC.png

DENEYDE KULLANILAN ALETLER:
1-Bread Board
2-AVOmetre
3-Devre Şemasında belirtilen elemanlar


DEVRENİN ÇALIŞMASI :
Tristör ile doğru akım motor hız kontrolü, yaygın bir uygulama alanına sahiptir. Günümüzde tristörlü DA motor hız kontrol sürücüleri (Yol Vericileri), reostaların yerini almıştır. En önemli avantajı, reostalı yol vericilere göre enerji tasarrufu sağlaması ve maliyetlerinin düşük olmasıdır. Şekildeki devrede tam dalga doğrultma yapıldıktan sonra, 12 volt doğru gerilim ile motorun hızı kontrol edilir. Motor hızı (Devir Sayısı), potansiyometre ile ayarlanır. D diyodu, motor bobini üzerinden devreye dönen regeneratif gerilimi ortadan kaldırır. Devre, köprü tipi tam dalga doğrultmaç devresi ile beslenmelidir. Eğer regüleli güç kaynağından beslenecek olursa devre çalışmaz. Doğrultucuda kondansatör bulunmamalıdır. Regüleli güç kaynakları, şiddeti değişmeyen doğru gerilim verir. Köprü tipi doğrultmacın ise, çıkışından şiddeti değişen (Gerilimin 0 'a Düştüğü) gerilim elde edilir.


DENEYİN YAPILIŞI :

1. Devre elemanlarının sağlamlık kontrolünü yapınız.
2. Bread - Board üzerine devreyi kurunuz.
3. Devrenin doğruluğunu kontrol ediniz.
4. Öğretmeniniz denetiminde devreye enerji veriniz.
5. Devrede potansiyometrenin değerini değiştirerek, motor devir sayısının değiştiğini gözleyiniz.
6. Potansiyometreyi en büyük direnç değerine alarak, DA motoru uçlarındaki gerilimi DA voltmetresi ile ölçünüz.
7. Potansiyometreyi en küçük direnç değerine alarak, DA motoru uçlarındaki gerilimi DA voltmetresi ile ölçünüz.
8. D5 diyodunu sökünüz. 6. ve 7. maddelerdeki işlemleri tekrar ediniz ve ölçtüğünüz değerleri karşılaştırınız.
9. Enerjiyi keserek devreyi dikkatlice sökünüz.
10. Bu temrine ait soruları cevaplandırınız.

SORULAR :

1. Devredeki tristör doğru gerilim uygulanmasına rağmen neden 16. temrinde çalıştığı gibi çalışmamaktadır?
2. Devredeki potansiyometrenin görevini açıklayınız.
3. Devredeki D diyodu ters bağlanırsa ne olur?

Evet bun kast ettim güçlü tr, tristör, triyak... Ayrıca paralel de bağlanabilir.
Cevaplar
1- 16. temrin???
2- Pot voltajı azaltıp arttırak trsitör, triyk vb. tetikleme voltajını ayarlar değiştirir.
3- tristör ölür :) bu şekilde konan diyot; oluşan ters emk ile kontrol elemanının zarar görmesini engeller.
 
evet bahsettiğim 555 pwm bu. IRFz44 max. A değeri =? senin motorun A=? olmadı 2 mosfeti parallel bağla gücü 2 kata çıkar ;) anladın bir d önceki konularım vardı tam kelimeyi hatırlamıyorum ama anahtar kelimelerin bunlar olsun;
1- 6v motoru 12v ile kullanma
Bir de Sn. Şefin 250 watlık motorl elektrikli bisikletin ilk konusunu oku orda da faydalı devre paylaşımları var.
 
silecek motoruyla neden uğraşiyorsun sanırım duşuk devırlı motor arıyorsun silecek motorlarına devır kontrol masrafına yenı reduktorlu motor alırsın ben 10 ddk lazımdı nette buldum 25 tl gayette güzel enerjı çekmıyor guç dersen yeterlı ben su vanasını açıp kapattırıyorum ılk yaptıklarım silecek motorluydu en duşuk devırlı olanı 65 dd yüksek olduğu için araya dişli koydum benım web sayfasında videosu var konu o değıl duşuk devırlı başka cam kaldırma motorları var onlarada bakabılırsın eğwer fazla guç gerekmıyorsa hobi amaçlı reduktorlu motorlar var araştırınca ıhtıyaca gore malzeme nette bulunuyor
 

Forum istatistikleri

Konular
128,126
Mesajlar
915,242
Kullanıcılar
449,839
Son üye
Qkay

Yeni konular

Geri
Üst