rüzgar türbini için akü şarj kontrol devresi

mstgunduz

Üye
Katılım
9 Tem 2011
Mesajlar
13
Puanları
1
rüzgar türbininden elde edeceğimiz 12 volt ve üstü değişken gerilim için bunu 12 volta sabitlicek ve aküyü şarj edicek bir devreye ihtiyacımız var.yada 6 voltluk bir akü sistemide olabilir hangi uygun devre varsa olabilir.yardımcı olursanız sevinirim
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Rüzgar türbininden elde edilen değişken gerilimi regülatörle sabitlemeye gerek yok. Kanatların devri ne kadar artarsa artsın gerilim akü şarj gerilimini geçmez, sürekli 14 v. olarak kalır. Devir arttıkça gerilim artmaz, sadece alınan akım artar.
Böyle bir akü şarj devresini kendinizmi yapacaksınız ? yoksa hazır bir devre mi arıyorsunuz. Benim tanıdığım bir elektronikçi bunların imalatını yapıyor. İsterseniz özel mesajınıza telefonunu verebilirim.
 
hocam şimdi şöyle birşey var bu devreyi kendimiz yapmamız gerek yada ev yapımı belli oollması gerek fakat biz birkaç devre yaptık devre girişten gerilim verince 12 volta sabitlemiyor acaba devreyi rüzgar türbinine taksak sabitlermi,sizin demek istediğinizi tam olarak anlamadım çünkü her tarafta böyle elemanlar satılıyor neden gerek olmadığını anlayamadım?
 
Girişten gerilim verince 12 volta sabitlemiyor demişsiniz. Siz gerilimi türbinden gelen gerilimi mi veriyorsunuz, yoksa başka bir kaynaktan mı veriyorsunuz ?
Rüzgar türbininden gelen gerilimi bir lambaya veya bir rezistansa verirseniz devir arrtıkça lambaya giden gerilim artar. 12 v.luk bir ampül bağlı ise şayet gerilim 17 - 18 v. gibi olursa ampül patlar.
Ama siz türbinden gelen gerilimi akü şarj cihazı aracılığı ile bir aküye verirseniz devir ne kadar artarsa artsın hiç bir zaman akü şarj gerilimi olan 14 voltu geçmez.
Diyelim ki türbinden 200 devirde 14 volt, 1 amper güç alıyoruz ve bu akımla az da olsa aküyü şarj ediyoruz. Rüzgar hızını artırdı ve 250 devirde dönmeye başladı. Türbinden alınan gerilim gene 14 v. olacak, aldığımız akım atıyorum 4 amperle şarj edecek. Bu böyle devir arttıkça alınan akım da aynı oranda artacaktır.

Uzun sözün kısası ;
Sizin dediğiniz gibi bir gerilim sabitleyiciye gerek yok. Akü şarj kontrol cihazı bu işi görecektir.
 
rüzgar türbininden elde edeceğimiz 12 volt ve üstü değişken gerilim için bunu 12 volta sabitlicek ve aküyü şarj edicek bir devreye ihtiyacımız var.yada 6 voltluk bir akü sistemide olabilir hangi uygun devre varsa olabilir.yardımcı olursanız sevinirim

Bakın,konuyu sn.ŞEF'imiz çok güzel anlatmış,ben de bunun bir başka detayını size aktarmaya çalışayım.Rüzgar türbini çıkışında gerilim kontrolünü yapan,gerilimi belirli bir değere sabitleyen voltaj regülatörüne hiç gerek yoktur.Rüzgar şiddeti max. olduğunda,bununla doğru orantılı olarak artan akım şiddetini,akü için "Kapasitenin 1/10'u" kuralını bozup,fazla olarak gelen ve aküye zarar verip ömrünü kısaltacak akım kontrollü bir şarj kontrolüne yalnızca ihtiyaç vardır.Çünkü voltajı 12'ye sabitlerseniz zaten 12-12=0 volt olur ve geçen şarj akımı da hiç olmaz.Şarj için kesinlikle bir voltaj farkının olması gerekiyor.Rüzgar jeneratöründen çıkan dc. şarj akımının,aküye palalel bağlıyken,türbin hızıyla doğru orantılı,voltajda az,buna karşın akım şiddeti (Amper) değerindeki fazla olan bu değişikliğini kontrol altına alabilmelisiniz.

Bakın,benzer durum otomobil şarj dinamosu (Alternatör) çıkışında da ayni şekilde benzer olarak vardır.İçten yanmalı motorun motor devri rölantiden 3500-4000 gibi yüksek devirlere çıktığında(Bunu rüzgar türbinindeki rüzgarla dönme hızına ayni şekilde benzetin) rölantide sözgelimi 14 volt 35 amper akü başlarına geliyor ve bu değer sabit kalıyorsa,3000 devirde 14.4 volt 55 amper akü kutup başlarına,konjenktör denetimli olarak gelir ve sabit kalır,bu değer(Şarj gerilimi) devirle de çok fazla değişmez.Ayni benzer durum rüzgar türbini için de geçerlidir.12 voltluk akümülatör,türbin çıkışlarına bir şarj kontrol devresiyle bağlıyken,akümülatör bir çeşit kompansatör (Gerilimi dengeleyip sürekli sabit değerde tutan bir almaç) gibi davranır,gerilimin aşırı değerlere yükselmesini otomatik olarak kendi iç yapısıyla dengeler.Akü sözgelimi 100 amperlikse eğer,şarj akımının da 10 amperi geçmemesi kuralı,akü sağlığı(Separatörlerinin,kurşun oksit kaplama malzemelerinin dökülüp bozulmaması için)için şarttır.Bu aşırı şarj akımlarına karşı akünün korunup denetlenebileceği akım-şarj kontrol devresinin bulunması bu yüzdendir.Bu işi de bildiğiniz üzere otomobilde kompakt olarak alternatörün içinde bulunan,elektronik,IC (Entegreli) yapısındaki konjenktör yapar.Ama ayni konjenktör tek başına,otomobil haricinde,sizin özel imalatınız olan bir rüzgar türbini alternatöründe,şarj kontrol devresi olarak (Akımı kontrol amaçlı olarak)kullanılmaya hiç uygun değildir.Çünkü araç alternatöründeki gibi rotor alan sargılarını bilezikler üzerinden de verip kontrol edeceğiniz bir ikaz uyartım alan sargıları,bu türbin sistemlerinde de genellikle yapılmaz ve otomobil uygulamasındaki gibi,bu tip bir prensipten de yararlanılamaz.Kolay gelsin.
 
Selam arkadaşlar..

Rüzgar türbininde kullandığım ve on-grid çalışan 3,5Kw 50-500V arası üreten DC alternatör ile normal çalışmasına devam ederken aynı zamanda 12V 26ah kuru aküyü şarj etmek istiyorum, bunun için nasıl bir şarj devresi kullanmam gerekir. hazırları mevcutmudur..?
 
Bakın,konuyu sn.ŞEF'imiz çok güzel anlatmış,ben de bunun bir başka detayını size aktarmaya çalışayım.Rüzgar türbini çıkışında gerilim kontrolünü yapan,gerilimi belirli bir değere sabitleyen voltaj regülatörüne hiç gerek yoktur.Rüzgar şiddeti max. olduğunda,bununla doğru orantılı olarak artan akım şiddetini,akü için "Kapasitenin 1/10'u" kuralını bozup,fazla olarak gelen ve aküye zarar verip ömrünü kısaltacak akım kontrollü bir şarj kontrolüne yalnızca ihtiyaç vardır.Çünkü voltajı 12'ye sabitlerseniz zaten 12-12=0 volt olur ve geçen şarj akımı da hiç olmaz.Şarj için kesinlikle bir voltaj farkının olması gerekiyor.Rüzgar jeneratöründen çıkan dc. şarj akımının,aküye palalel bağlıyken,türbin hızıyla doğru orantılı,voltajda az,buna karşın akım şiddeti (Amper) değerindeki fazla olan bu değişikliğini kontrol altına alabilmelisiniz.

Bakın,benzer durum otomobil şarj dinamosu (Alternatör) çıkışında da ayni şekilde benzer olarak vardır.İçten yanmalı motorun motor devri rölantiden 3500-4000 gibi yüksek devirlere çıktığında(Bunu rüzgar türbinindeki rüzgarla dönme hızına ayni şekilde benzetin) rölantide sözgelimi 14 volt 35 amper akü başlarına geliyor ve bu değer sabit kalıyorsa,3000 devirde 14.4 volt 55 amper akü kutup başlarına,konjenktör denetimli olarak gelir ve sabit kalır,bu değer(Şarj gerilimi) devirle de çok fazla değişmez.Ayni benzer durum rüzgar türbini için de geçerlidir.12 voltluk akümülatör,türbin çıkışlarına bir şarj kontrol devresiyle bağlıyken,akümülatör bir çeşit kompansatör (Gerilimi dengeleyip sürekli sabit değerde tutan bir almaç) gibi davranır,gerilimin aşırı değerlere yükselmesini otomatik olarak kendi iç yapısıyla dengeler.Akü sözgelimi 100 amperlikse eğer,şarj akımının da 10 amperi geçmemesi kuralı,akü sağlığı(Separatörlerinin,kurşun oksit kaplama malzemelerinin dökülüp bozulmaması için)için şarttır.Bu aşırı şarj akımlarına karşı akünün korunup denetlenebileceği akım-şarj kontrol devresinin bulunması bu yüzdendir.Bu işi de bildiğiniz üzere otomobilde kompakt olarak alternatörün içinde bulunan,elektronik,IC (Entegreli) yapısındaki konjenktör yapar.Ama ayni konjenktör tek başına,otomobil haricinde,sizin özel imalatınız olan bir rüzgar türbini alternatöründe,şarj kontrol devresi olarak (Akımı kontrol amaçlı olarak)kullanılmaya hiç uygun değildir.Çünkü araç alternatöründeki gibi rotor alan sargılarını bilezikler üzerinden de verip kontrol edeceğiniz bir ikaz uyartım alan sargıları,bu türbin sistemlerinde de genellikle yapılmaz ve otomobil uygulamasındaki gibi,bu tip bir prensipten de yararlanılamaz.Kolay gelsin.



Sayın binbaşı;
Öncelikle paylaşılan bilgiler için teşk.ediyorum ve fikrinizi almak istediğim konuya geçiyorum...
örneğin,rüzgar türbininde fırçasız DC motor kullanicaz ve DC motor gerilimi rüzgara göre 0 VDC ile 110 VDC arasında değişken..kullanacağım akü 24V-60A,akü şarj kontrol cihazını 12/24 DC şarj akımı 10A seçtik diyelim..bu seçimim doğru olacakmıdır bunu merak ediyorum? daha sonrada invertör seçimi yapmalıyım akülerden 1440 watt/h alıcağıma göre 24VDC>220 VAC 1500watt lık invertör işimi görecekmidir?
Kullanacağım DC motorun etiket bilgileri
180 VDC
1,2 A
172 rpm
 
Sayın binbaşı;
Öncelikle paylaşılan bilgiler için teşk.ediyorum ve fikrinizi almak istediğim konuya geçiyorum...
örneğin,rüzgar türbininde fırçasız DC motor kullanicaz ve DC motor gerilimi rüzgara göre 0 VDC ile 110 VDC arasında değişken..kullanacağım akü 24V-60A,akü şarj kontrol cihazını 12/24 DC şarj akımı 10A seçtik diyelim..bu seçimim doğru olacakmıdır bunu merak ediyorum? daha sonrada invertör seçimi yapmalıyım akülerden 1440 watt/h alıcağıma göre 24VDC>220 VAC 1500watt lık invertör işimi görecekmidir?
Kullanacağım DC motorun etiket bilgileri
180 VDC
1,2 A
172 rpm

Fırçasız dc. motorlar,dc. akımda dönerler,ancak siz döndürdüğünüzde sargılarında bir ac. oluşup,inverter devresi de iptal edilip,köprü diyot üzerinden dc. akımı tersinir olarak üretip verebilirler,bu doğrudur,ancak etiket değerini vermiş olduğunuz 172 rpm'de 1.2 A akım şiddetini vermeleri,sizin seçtiğiniz 24 volt,60 amperlik akü için yetersiz kalır.Akülerin amper-saat kapasitesinin en fazla 1/10'u kadar olan akım değeri,akülere zarar vermeden güvenle doldurabilir.10 amperi şarj kontrol ünitesinden direk akülere şarj için vermeniz de bu nedenle doğru olmaz.60/10=6 amper en fazla bir akım şiddeti olarak verilebilr.

Şarj kontrol ünitesine 110 volt dc.nin direk girmesi de doğru olmaz,bu cihazların max. bir üst giriş dc. giriş volt değeri etiket değeri olarak vardır (35-40 volt dc. gibi) Bu voltaja türbin motorunda dc.ye çevrilmeden direk ac. olarak çıkıp,bir trafo ile,uygun ac. ye indirilip,sonradan dc.ye köprü diyotla çevrilerek şarj kontrol cihazına o şekilde,voltajı iyice düşürülmüş olarak girmesi (Ancak sizin seçtiğiniz fırçasız dc. motor,1.2 amper gibi çok düşük bir değeri vermektedir,60 amperi tam olarak şarj edebilmesi 2-3 günü de alabileceğinden hiç uygun değildir.) daha uygundur.

Şarj kontrol ünitesi 12/24 volt dc. 10 amper seçilirse,12-24 volt dc. değerleri arası,şarj cihazı girişinden verilebilir,10 amper ve biraz üzeri değerse,yine 10 amper değeri bu şarj kontrol cihazından çıkar,ama sadece 100 amper,24 voltluk aküler için bu şarj cihazı uygun olacaktır.Şarj cihazının max. 6 amper çıkışta akım şiddetini vereni,sizin 24 volt,60 amperlik akünüze en uygun olanıdır.Bu seçtiğiniz fırçasız dc. motorla motorla,bir günde bu aküler dolamaz,6 amper veya daha fazla akım verebileni bu aküleri şarj işleminiz için en uygunudur.Türbinde kullanacağınız ac/dc akım üreten bir elektrik üreteci de,en az 30-35 voltluk bir dc.voltajı,6-8 amper akımı şarj kontrol ünitesinden önce tam olarak da sağlamalı,şarj kontrol ünitesinden de en az 28.8 volt dc.lik,yani akü voltajının %20 arttırılmış olan voltaj değeriyle çıkışta akülere verilebilmelidir.

Dc-ac İnverter seçiminde de,kullanacağınız günlük ev cihazlarının,tam güç olarak "kW" toplamını göz önüne alıp bunu seçebilirsiniz.Örneğin 1 günde tüm kullanılan cihazların güç olarak kW toplamı 1 kW' hiç geçmiyor ise,24 volt dc.-220 volt ac.,1000 Watt'lık bir inverteri kolaylıkla seçersiniz.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Rüzgar türbininden elde edilen değişken gerilimi regülatörle sabitlemeye gerek yok. Kanatların devri ne kadar artarsa artsın gerilim akü şarj gerilimini geçmez, sürekli 14 v. olarak kalır. Devir arttıkça gerilim artmaz, sadece alınan akım artar.
Böyle bir akü şarj devresini kendinizmi yapacaksınız ? yoksa hazır bir devre mi arıyorsunuz. Benim tanıdığım bir elektronikçi bunların imalatını yapıyor. İsterseniz özel mesajınıza telefonunu verebilirim.

şef merhaba ğüzel bir paylaşım evet bu devreleri yapan bir kişi yarın kanat imalatı yapan bir arkadaş ertesi günkule rotor stator derken belki bir mucize yakalayabiliriz mucizeler hep bireysel merak ve tesadüflerle olmuştur literatürde, evet bu arkadaşın telefon yada mail adresi o arkadaşımızada bizlerede çok fayda sağlayacaktır, çünkü türk milleti olarak zeka var cesaret var mücadele var ama bende dahil bilgi yok öğrendiğimiz şeylerin çoğunluğunu dene yanıl yöntemiyle öğreniyoruz ve fuzili masraf demek buda,

ŞEF özellikle merak ettiğim bir konu var bu kanuda yardım istiyorum DSCF4228.jpgcats.jpg

bir rus vatandaşı silindir mıknatıs dizmiş rotor üzerine rotoru torna yapmış ve aynı ebatta plastik boruya delikler açmış ve bundan elektirik üretiyor, bu paslı rotor ise benim aynı işlemi yapmak istediğim rotor 3 fazlı bir dinemo statoru bu, mıknatısları rotor üzerindeki 1 cm enindeki çentikleremi uygulayacağım yada nasıl yapmalıyım bunu bilmiyorum bana yardım edermisinizşimdiden teşekkürler...
 
yapım aşamalarının videosu vardı ona ulaşmayıa çalışın
 

Forum istatistikleri

Konular
128,126
Mesajlar
915,255
Kullanıcılar
449,843
Son üye
hvncrblt

Yeni konular

Geri
Üst