PC'ler ve teknolojik sohbetler.

Eğer elinde olanağın varsa farklı bir Win10 ile test etmen olacaktır.
Ancak üst seviye Win10 yazılımlarını da temin edemezsin.
Örneğin win10 ultimate ile win10 pro farklıdır.Hangi win 10'un daha iyi olduğunu bilemiyorum.
Bildiğim tek şey linux sistemlerde işlemci tanılaması daha doğru kuruluyor.
Ancak linux sistemler de senin işine gelmez.

NOT:
Kıyaslama için üst seviye threadriper AMD işlemcilere bakabilirsin.
Örneğin 18 çekirdekli bir threadripper senin skorundan 2 katı fazla olabilir.
Ama sen bu işlemciye 300$ vermişsen ve o işlemci 1000$ lık bir işlemci ise sen kardasın demektir.
Bizim yapmış olduğumuz şey sistem yapılandırılmasının doğru olmasıdır.
Format için kullandığım İso görüntüsünde W10'un tüm sürümleri olması lazımdı. Ama hangisini kurmam gerekir bende bilemiyorum :D Şuan kurulu olan pro sürümü.

Fiyat anlamında bakarsak MC testinin en üstündeki işlemcinin fiyatı benim işlemcinin fiyatının yaklaşık 7 katı :D (Fiyat sadece tek bir sitede görünüyor o da 22.700 tl)

Hafta sonu ilginç bir şey deneyeceğim bir format daha atarak, sonuçları burada paylaşacağım :)
 
Format için kullandığım İso görüntüsünde W10'un tüm sürümleri olması lazımdı. Ama hangisini kurmam gerekir bende bilemiyorum :D Şuan kurulu olan pro sürümü.

Fiyat anlamında bakarsak MC testinin en üstündeki işlemcinin fiyatı benim işlemcinin fiyatının yaklaşık 7 katı :D (Fiyat sadece tek bir sitede görünüyor o da 22.700 tl)

Hafta sonu ilginç bir şey deneyeceğim bir format daha atarak, sonuçları burada paylaşacağım :)
YUHARAAA 22.000TL mi :D
Çift işlemcili bi anagart alsan senin işlemciden de bi tene daha bulsan, ekran gartını gudurtur.
Hurda bi HDD in varsa bence ona AT. Cinebench programının verilerini de depo diskine taşırsan eski sistem verilerini saklamış olursun.

NOT:
Hala 300$ a satılıyor.
WIN.png
https://www.microsoft.com/tr-tr/d/windows-10-pro/df77x4d43rkt/48dn?rtc=1&activetab=pivot:genelbakıştab
Garşılaştırma HOME vs PRO
https://www.microsoft.com/tr-tr/windows/compare-windows-10-home-vs-pro
Çipirdek bilgileri.
https://www.chip.com.tr/haber/windows-10-surumleri-hakkinda-her-sey_83677.html

https://tr.wikipedia.org/wiki/Windows_10_edisyonları
 
Son düzenleme:
YUHARAAA 22.000TL mi :D
Çift işlemcili bi anagart alsan senin işlemciden de bi tene daha bulsan, ekran gartını gudurtur.
İşte burada fikir ayrılığına düşebiliriz :D Oyun oynatmak amacıyla düşünüyorsak işlemciden önce ekran kartı olayı ele alıyor.
Ama işlemcinin tüm çekirdeklerini kullanan oyun yok mu var fakat çok az.
Zaten benim önceki sayfalarda gönderdiğim sslerde de ekran kartının kullanımı işlemciden yüksekti.

Almam ki 🤣
Pro'nun tahmn ettiğim gibi ek olarak bitlocker için desteği var. Ama ne yazık ki bizim işimize yarayacak kadar detaylı bilgi vermiyorlar. Pro'da normal kullanıcının kullanabileceği her özellik bulunuyor genel olarak.
Home versiyonu daha basit ve bazı özelliklerin kırpılmış veya otomatikleştirilmiş şekilde bir versiyonu.

Edit: Üniversitedeyken oldukça uzun bir süre W8.1 Education kullandım bir eksikliğini hissetmemiştim.
 
İşte burada fikir ayrılığına düşebiliriz :D Oyun oynatmak amacıyla düşünüyorsak işlemciden önce ekran kartı olayı ele alıyor.
Ama işlemcinin tüm çekirdeklerini kullanan oyun yok mu var fakat çok az.
Zaten benim önceki sayfalarda gönderdiğim sslerde de ekran kartının kullanımı işlemciden yüksekti.
Benimle fikir ayrılığına düşecek arkadaşların elini öper bir de yüzünü ısırırım :D
https://elektronikprojeler.com/index.php/topic,7978.0.html
Linkteki seron nikli kullanıcı da Antalyadandır. 2010 yılında ben bu arkadaşa @serkan_48 ile beraber Linux işletim sistemni tanıttım. Buna rağmen ben windosçuyum dedi.
Sonra hasbel gader linux nane ile tanıştı. 1 sene kadar sonra bana ben linux'u senden daha iyi biliyorum dedi.
En son 2017 yılında bununla bir iddiaya giriştik. Kendisi USB flash belleği takıyor formatlıyor, belleği çıkartıyor geri takıyor bellek formatlanmamış olarak görünüyordu. Dedi ki linux sistemi bu anagartı tanımıyor.
Bir konu açıldı ve tüm veriler ve deliller masaya yatırıldı. Sonuçta BIOS yapılandırılma ayarlarının yanlış yapılandırıldığı tarafımdan tespit edildi.
İddiada kazanmış olduğum kebabı yemekten ziyade bu arkadaşımıza kampta ben yemek ısmarladım.
Ne de olsa genç ve çalışmayan bir kardeşimizdi.
Buna rağmen kendisi linkteki mesajları gibi beni küçük düşürmeye çalıştı.
Her muhabbetin sonunda (ukalalık etme dediği gibi) kendisinin daha iyi bildiğini, benim ise hiç anlamadığımı ima etmeye devam etti
Ben de ''AL FORUM SENİN OLSUN'' dedim ve o forumu terkettim.
GELELİM SANA...
Ekran kartları bir işlemciden kat ve kat üstün RENDER yapabilme özelliğine sahiptir. Ancak bir ekran kartının render yapabilmesi için bile ekran kartına sunulan data'ların yeterli ve uygun olması gerekmektedir.
Bu dataları ekran gartı beleşten almaz. Mutlaka ana işlemciden alması gerekmektedir. Ana işlemci yeterli datayı göndermiyorsa ekran kartı bekler.
Bu bekleme sadece işlemciden gelen datalar ile ilgili değildir. Kendi yeteneği doğrultusunda ekrana texture ve nokta doldurması da gereklidir.
Ekran resim boyutu burada önemli olduğu için oluşturulması gereken her bir resim karesinin (FRAME) boyutları da önemlidir.
Örneğin sen çift monitör kullanıyorsun ve her bir monitörün yatay düzlemdeki noktaları (PIXEL) bellidir. Örneğin 2500P yatay 1440P düşey.
Demekki çift monitör kullanıldığında her bir resim boyutu 2500+2500=5000Pixel edecektir.
Bir resmin oluşturulabilmesi için düşey çözünürlük te gerekli olduğu için kabaca tek bir kare resim için gereken nokta sayısını bulabiliriz.
5000X1440=7200000 nokta.
Ancak bu noktaların her birisi tek bir bit ile hesaplanmıştır. Renk başına 10bit kullanırsak ve sistemimiz 32 bit renk destekliyorsa her bir rengin oluşturulabilmesi için nokta sayımız 10 a katlanır. 3 rengimiz olduğuna göre de elde edilen netice 3 ile çarpılır.
Sonuçta bulunan değer tek kare için olup, saniyede 60 kare (Frame Per Second) için ne kadar data transferi gerektiğini kabaca hesaplayabiliriz.
İşte burada bir unsur daha vardır. Ekran kartının render kabiliyeti.
Ekran kartının render kabiliyetleri işlenirken 2 temel unsur ele alınmaktadır.
İlki bir ekran kartının texture işleme kabiliyeti. Senin ekran kartının oldukça fazla kabiliyeti olduğunu görebiliriz. Eğer önceden hazırlanmış texture (Resim kareleri) direk ekran kartına gönderiliyorsa (OPEN-GL) ekran gartının bu resimlerin saniyede kaç adedini ekrana gönderebildiğini hatasız ölçebiliriz. ÖLÇTÜK bile. Senin ekran gartın ortalama 116FPS texture akışı sunabiliyor.
Tam bu mesajlarımı yazarken internetim bitti. Sabunlu kaldım.
Acele ile gidip 10 kilo internet alıp geldim.

Texture oluşturulma mantığı ise PC den konfigure edilir.
Dersin ki benim işlemcim guvvetli texture'ları kendisi render etsin, ya da ekran gartım yapabildiği kadar yapsın.
Buradaki hesaplar benim boyumu dahi aştığı için şimdilik şunu belirteyim.
Oyun aslında basit anlamı ile resim oluşturma (RENDER) tekniği ile ilgilidir.
Resim bilgileri işlemcine belli formatlarda gönderilir. İşlemci bu işi yapmak zorundadır. Yani oyun tarafından verilen resim datalarını belli formata dönüştürüp ekran gartına gönderir. Ekran gartı ise bu dataları kullanılan ekran boyutuna göre işleyerek ve aynı zamanda senin istediğin resim kalitesine göre kabiliyeti doğrultusunca düzelterek ekrana gönderir.
Oluşturulan bir resim karesinin işlemciden alınan boyutu ile, ekran kartının, o boyuttaki bir resim karesini istenilen resim boyutuna çıkartabilmesi yetenekleri genel olarak bir ekran kartının PIXEL FILLRATE kabiliyeti ile ilgilidir.
ÖRNEĞİN:
Senin ekran boyutun (Resim boyutu) 5000P ye 1440P olsun. Ancak işlemcinin yapabildiği resim boyutu düşey ve yatayda olmak üzere yarısı kadar olsun.
Oyuncu ekran kartı düzeltmesi için 2XAA (Anti Aliassing) kullanabiliyorsa işlemcinin yaptığı resimleri tam çözünürlükle ekrana verebilir.
Ancak işlemcinin yaptığı resim kareleri istenilen resim boyutundan 8 kez daha düşükse ekran kartının 8XAA kabiliyeti olması icab edecektir.

İşte burada oyunlarda sadece ekran gartı kullanımı önemlidir diyen kişileri ecik köteklemek gerekmektedir.
 
Aslında bu sistem kullanımı konusu kafamı oldukça karıştırıyor fakat bir türlü çözemedim. Öğrenebilmek adına çabalasam da olmuyor, bir yerlerden sonra tıkanıyorum. Aşağıda yazacaklarım yanlış anlaşılmasın. Şimdiye kadar öğrendiğim ve bildiklerim bunlar.
Texture oluşturulma mantığı ise PC den konfigure edilir.
Dersin ki benim işlemcim guvvetli texture'ları kendisi render etsin, ya da ekran gartım yapabildiği kadar yapsın.
Buradaki hesaplar benim boyumu dahi aştığı için şimdilik şunu belirteyim.
Bu işlemler benim bildiğim kadarıyla oyun tarafından belirleniyor. Yani oyunun texture işleme için kullanacağı donanımı biz seçemiyoruz. Oyunlar da genelde ekran kartı ile çalışıyor.

Oyundan oyuna değişse de genel olarak oyunların istekleri %80 ekran kartı %20 işlemci tarafından karşılanıyor benim sistemde. Sadece benim sistemde de değil, internetteki herhangi bir test videosunda veya sistem testi yapan Yt kanallarında da böyle. Hatta örnek olarak ETS2 oyununda benim işlemci neredeyse hiç çalışmıyor. En fazla %10. Bu esnada ekran kartım %100 çalışıyor.

Üniversite zamanı kullandığım laptoptan örnek verecek olursam eski bir hd7670m amd ekran kartı ve i5 3230m işlemcisi vardı. Bu oynadığım oyunu bu masaüstü pcden çok o eski laptopta oynamış olabilirim hatta :D
O pcde işlemci de ekran kartı da aynı değerlerde seyretse de bazı zamanlar işlemci %100 olup oyunda takılmalara sebep oluyordu. Bu takılmalar birkaç saniye sürünce de oyunun gidişatını anında baltalıyordu.

Ben bu laptopta sırf işlemci kullanımını düşürüp ekran kartı kullanımını yükseltebilmek için çözünürlüğü biraz düşürüp AA açardım. FPS belli bir değere sabitlendiği için sistemde anlık kullanımdan dolayı oluşabilecek takılmaları bir nebze de olsa gidermiştim.

Bu yeni sistemde o kadar ciddi olmasa da genel görüşe göre sistem aslında doğru çalışıyor fakat ufak ufak takılmalar yine oluyor.

Bu durumda aklıma takılanları yazıyorum,

Sistemin doğru çalıştığını nasıl anlayabiliriz? Doğru kullanım değerleri nasıl olmalıdır?
İşlemcinin oyunlardaki render kabiliyetini nasıl görebiliriz/ölçebiliriz?
Sistemdeki ekran kartının daha yoğun kullanılması ve yüksek RAM kullanımı işlemcinin yetersiz kaldığını mı gösterir?
Hızlı render ve akıcı oyun performansı için işlemci ve ekran kartı eşleştirmesi nasıl yapılmalıdır?

Yazdıklarınız için eskiden Chip online forumunda da karşı çıkan ve tartışanlar olmuştu. Zaten karşı tarafın gereksiz kavgası ve gürültüsünden sonra da o arkadaş yüzünden o başlıktan bir şey öğrenebilmek ve bilgi sahibi olmak imkansız hale gelmişti ne yazık ki.
 
Kafanın karışık olması normaldir.
Benim demek isteiğim şudur.
Körü körüne, oyunlar için ekran kartı gereklidir denilmesi yanlıştır.
Bilimsel test için @ozgurece35 in de katılması gereklidir.
Özgür yıllar önce bana bir PC göndermişti. İşlemcisi P4 D serisi bir işlemci idi.
Ekran gartı da 4550 gibi orta seviyelerde kötü bir garttı.
Özgürün şikyeti şu idi.
HD film oynatırken işlemci kullanımı sonlara vuruyor. Ama SD film oynatırken tıkır tıkır çalışıyor..
Bu PC'ye nispeten galiteli ve yüksek CACHE'li bir işlemci temin ettik. P4 e göre 2 katı güçlü idi. CORE2 DUO E8200
PC de tabiri caizse mk gibi RAM vardı. DıRDıR 3 ve toplamda 8GB idi.
Ben bu PC ye iyi bir cila.. PARDON... FORMAT çektim hem windows hemide UBUNTU işletim sistemi kurdum.
Özgür HD filmleri gayet şipirdek seyediyor, işlemci kullanımı %17 lerde dolaşıyordu.
Bir HD oyun ile HD filmin ne farkı vardır.
Oyunlarda resim kareleri kullanıcı hareketlerine göre anında oluşturulmaktadır. Yani sen FARE'yi sağa çevirdiğinde bataklık manzarası görülüyorsa, sola çevirdiğinde yemyeşil çimenlikler görülebilir. Ama bir filmde böyle olmaz. Önceden çekilmiş resim kareleri sırasıyla ekran gartına gönderilir ve sırayla da ekranda gösterilir.
Öyleyse P4 D işlemci neden sonlara vuruyordu?
Ekran kartımız aynı RAM aynı anagart aynı. Sadece işlemcimiz daha iyi.
HD filmleri de ekranda gösterdiğimize göre ekran kartı modifiyesi yapsaydık olmazmıydı?
Şimdi sana desem ki...
Gİt bir arkadaşından ödünç bir GTX3080 veya TITAN ekran gartı temin et. aynı oyunu oyna. Belki %20 lik bir FPS artışın olacaktır. Tahminidir.
Ancak şunu da örnek verebilirim.
İşlemci olarak RYZEN değil de İ7 nin EXTREME serisi bir işlemci ile aynı ekran gartını gullan. Belki %20 değil %30 %40 FPS artışın bile olabilecektir.
(Tahmini)
Yıllar önce OKİNGURT vardı hatırlarsan. Onun da yeni temin ettiği güçlü bir AMD işlemcili bir PC ve ekran gartı olarak ta GTX 660 mı ne ekran gartı vardı. O yılların en ideal ekran gartı idi.
Bu herif bir türlü oyunlardaki DON olayını çözememiş gıbızlanıp duruyordu.
Sonra elindeki anagartı ve işlemciyi verip İ7 nin i yemedi serisinden (Ecik alt sınıf i7) işlemci ve anagart aldı.
Halbuki elindeki AMD işlemci i yemediden daha güçlü bir işlemci idi.
İ7 sistemi kurunca dedi ki...
Bir daha AMD ye para verirsem... :D
Ekran gartı aynı olmasına rağmen okingurt i yemedi işlemci ile neden daha iyi bir sonuç elde etti dersin.
Anlaşılabilmesi için bir örnek daha vereyim.
Ekranın HD, ve SD film seyrediyorsun. SD filmin çözünürlüğü 720X576P
Film boyutunu normal boyutlarında seyrediyorsun yani resmin orijinal büyüklüğünde. Ne işlemcin ne de ekran gartın yüklenmez. Sadece resim karelerinin (Texture) akış datası kadar yüklenir.
Ancak SD film ekranda yarım görüldüğü için sen rahatsız oluyorsun ve filmi HD ekrana TAM EKRAN yaptırıyorsun.
İşte bu durumda ekran gartının marifeti ortaya çıkıyor. 2XAA düzeltmesi ile SD film HD film gibi HD ekranında oynatılıyor.
Bazı oyunların dataları öylesine kötüdür ki 8XAA ile bile düzeltemezsin. Eğer bir oyunun dataları bir HD film gibi yapılabilseydi, milyarlarca HD resim karesinden dolayı oyunun kaplayacağı alan belki de 1TB gibi olacaktı.
Üstelik bir oyunda sadece resim kareleri yoktur. Sesler özel efektler ve oyun rekor dataları da ayrı işlem ile yapılır.

NOT:
İşlemci ve ekran kartı ölçümlerini zaten cinebench ile yaptık.
Ancak bu değerleri oyun ile bağdaştırıp hesaplayamıyoruz. Çünkü oyun datalarının ne denli yoğun olarak render edildiğini bilmiyoruz. Belki de oyun kareleri 220X180P dir. Biz bu resim datalarını kaç kez işlemci ile kaç kere de ekran kartı ile render ettiğimizi bilemiyoruz.
GENEL REFERANS.
Oyun kareleri önceden oluşturulmuş ise (Cinebench araba oyunu gibi) ekran kartından o sistem için kaç FPS aktarılabildiğini ölçtük.
Oyun kareleri önceden oluşturulmamış ise (Sen oynarken oluşturuyorsan) işlemcinin ne oranda render edebildiği, kalanının da ne kadarının ekran kartı ile render edilebildiğini hesaplayabilmek ne yazık ki zordur.
Örneğini verdiğin İ5 3230 işlemci 3. nesil alt segment bir işlemcidir. Oyunlarda çakılıyorsa normal bir durumdur. Ancak ekran kartının DX render kabiliyeti kurtarıyorsa bir yerde dengeleyip oynayabilirsin.
 
Son düzenleme:
Bu işlemler benim bildiğim kadarıyla oyun tarafından belirleniyor. Yani oyunun texture işleme için kullanacağı donanımı biz seçemiyoruz. Oyunlar da genelde ekran kartı ile çalışıyor.
Oyun sorar.
Kaç çözünürlükle oynayacaksın.
Sen dersin ki 1024 e 720P
İşlemcin ile bu resim karelerini oluşturursun.
Ekranın ise 1920 ye 1080P
Oyunu ekrana uyarlamak için Anti Aliasing kullanmak zorundasın.
Ama ekran kartının DX hızlandırma ve direk rendering kabiliyeti de var.
Ne kadar yapabiliyorsa yapabildiğin kadarını yap dersin.
Böylece oluşturulacak resim kareleri bir miktar da ekran kartın tarafından oluşturulur.
Ben şunu diyorum.
Oyunlarda tek unsur ekran gartıdır dersen al bir TİTAN ekran gartı bi dene de i3 işlemci tıkır tıkır oyna.
Yerse tabii
 
Oyunlarda tek unsur ekran gartıdır dersen al bir TİTAN ekran gartı bi dene de i3 işlemci tıkır tıkır oyna.
Yerse tabii
Bu mümkün değil :D Zaten çok tuhaf bir konfigürasyon olurdu muhtemelen. Tek unsur ekran kartı değil elbette ama en ağır yük ekran kartında oluyor gözlemlediğim kadarı ile.
Oyun sorar.
Kaç çözünürlükle oynayacaksın.
Sen dersin ki 1024 e 720P
İşlemcin ile bu resim karelerini oluşturursun.
Ekranın ise 1920 ye 1080P
Oyunu ekrana uyarlamak için Anti Aliasing kullanmak zorundasın.
Ama ekran kartının DX hızlandırma ve direk rendering kabiliyeti de var.
Ne kadar yapabiliyorsa yapabildiğin kadarını yap dersin.
Böylece oluşturulacak resim kareleri bir miktar da ekran kartın tarafından oluşturulur.
Oyunlardaki her texture parçası da aynı ölçekte veya çözünürlükte de değildir muhtemelen. Ben her oyunu 2560x1440a yükselterek oynuyorum.
 
Bu mümkün değil :D Zaten çok tuhaf bir konfigürasyon olurdu muhtemelen. Tek unsur ekran kartı değil elbette ama en ağır yük ekran kartında oluyor gözlemlediğim kadarı ile.
Gerçekleri söyleyeyim.
Oyun üreticileri senin oyun oynaman için değil donanım alman için çalışıyorlar.
Oyunları hakkı ile oynamanın ve bilinçli bir sistem toplamanın anahtarı.
1) Sistem yapılandırılması.
Ne yazık ki yaklaşık 10 yıldır yeni sistemleri takip etmiyorum. Sadece yüzeysel bilgim var. Bu yüzden işletim sistemi, anakart işlemci ve ekran kartı bileşenleri için sıralama sunamıyorum.

Okingurt örneğinde belirttiğim üzere işletim sistemi ve donanım uyumu bana göre en önde gelmektedir.
Benim için ikinci sıradaki ise anakartın ve işlemcinin ekran kartına kaç Gtexellik bir data sunabildiği.
En son olarak ekran kartının bu dataları hangi ekrana hangi kriterler doğrultusunda verebileceğidir.
Ben bu gibi konulardan bahsederken her bir mevzuunun ispata dayalı olabilmesini isterdim. Ancak elimde böyle bir olanak bulunmuyor. Bu sebeple arkadaşlarımın öğrenebilmesi için şunları öneriyorum.
Elinde 1080 ekran kartın var. Mümkünse geçici olarak 1060 gibi bir ekran kartını sistemine tak ve alabildiğin en yüksek FPS yi not et.
Elinde AMD işlemci ve bir anakart var. Mümkünse aynı ekran kartına yüksek seviye bir işlemciyi geçici olarak temin et ve test et.
Keza sistem uyumu için de çok iyi bir anakart temin et ve uygun bir intel işlemci ile test et.
Bir anakart olayı bir işlemciden daha önemlidir. Sistem uyumu için gereklidir. Aksi takdirde senin AMD işlemci için birkaç yüz dolara satın almış olduğun anakart yerine aynı işlemciye uyumlu 1000$ a satılan anakartlar hiç satılmazdı.
Benim PC HP orijinal kasa. Anakartı bile özel. Ama kötü bir DUO işlemci bile tıkır tıkır çalışıyor. Çünkü anakart üzerinde birçok yardımcı entegre veya donanım bulunuyor. Zamanında 2000$ a satılan bir PC bu.

İşletim sistemi için günümüzü bilmiyorum ama en uygun donanım intel tabanlı sistemler. Çünkü intel bu konuda mikrosoft ile kedi köpek gibi idiler.
Sana biraz önce önermiş olduğum windows sürümleri konusu sistem uyumu içindi.
Sistem uyumu sadece format atmak değildir. İşlemcinin desteklediği komut dizelerinin de doğru olarak yüklenilmesi gereklidir.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,949
Mesajlar
913,827
Kullanıcılar
449,595
Son üye
Ferden1011

Yeni konular

Geri
Üst