Motor Tasarlama İçin Yardım

Katılım
29 Mar 2010
Mesajlar
11
Puanları
1
Yaş
33
merahabalar

Bir soru sormak istiyorum elektirk motoru merakım var fizik bolumunde okuyorum araştıra araştıra bir motor tasarlamak istiyorum neyse ben soruya geceyim bir örnek uzerinden sorayım;


Fırçasız DC 100Kw gücünde bir motorun sabit momentum / güç karakterli olmasını istiyoruz 360V ile ama bunun için kullanılacak tel boyutu , sarım sayısı ve sarım tipi ne olmalıdır. 714Nm @ 0 -1000 RPM ve 100Kw @ 1000 - 1250 Rpm olacak ise tel boyutunu sarim tipi falan nasıl seceriz veya nasıl hesaplarız ? Yardım edebilirmisiniz bu değerlerin nee gore secildiğini veya nasıl hesaplanacağını öğrenirsen istediğim bir motoru da hesaplayabilirim tabi anlatırken biraz basitten alırsanız sevinirim malum elektronik öğrencisi değilim :)

Ben araştırmalarımla şu aşamaya gelebildim 278 A çeken 1,3 ohm dirençli bir motor yapılmalı sanırım her fazı 1,3 ohm olmalı ve her faz ayrı ayrı 278A tasıyabilmeli . 1500Rpm e çıkabilmesi için her fazda 60 sarım olması gerektiğini de hesapladım zıt emk olayından ama dediğim gibi sabit tork ve sabit guç için yapılması gereken sarım tipini ve kullanılacak telin kesitini ayarlayamadım birturlu yani seri sarım yapayım diyorum 300A tasıyan tel hem cok kalın oluyor hemde direnci çok az olduğundan kilometrelerce kullanmak gerekiyor her faza e oda felaket ağır olur. Ozaman paralel yapayım ince olsun diyorum durum pek değişmiyor tel inceldikce akım tasıması azalıyor o azaldıkca daha cok tel kullanman gerekiyor birde tutturulması gereken sarım var. Dedim artık bir sorayım foruma ben işin içinden cıkamıyorum ha bu arada motoru 2 kutup 10cm inrunner rotor yarıcapı ve 12,6 cm rotor uzunluklu secelim mıknatıs akısıda 1,54T den boşluklardan dolayı 1,5T ye düşmüş diye alalım evet durum bu yardımlarınızı dört gözle bekliyorum ve mutlu yıllar diliyorum
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Selamun aleyküm
Bu konuda temel bilgilerin verilmesi faydalı olur, takip edenler de öğrenmiş olur.
Yalnız siz gidiş yolunuzu tam belirleyememiş gibi görünüyorsunuz. Birçok formülle bağlantılı kalmanız halinde yetersiz olan birine göre hesap yapabilir veya önemli olanları ile tasarımı bitirebilirsken düzeltme etkisi yapan formüllerle birlikte belki karmaşada kalabilirsiniz.
Güç ve tork hesabını neye göre yaptınız bilmiyorum ama sanki oradaki bilgiler birbiriyle uyumlu mudur diye düşünmek lazım.Siz hem devir ve torku vermişsiniz hem de o devirlerde oılan gücü vermişsiniz. Devir ve torkun çarpımı güçtür; bu acaba sizin yazdığınız güce esşit midir?
Elimde bir kontrol kaynağı olmadan kabaca hesapladım yalnız verdiğiniz devir ve tork 11900Watt yakllaşık 12 kW yaptı.(hesapta problem olabilir incelemek lazım uyumsuzluk var gibi geldi kendi hesabımda) Siz aynı devilere 100 kW istediğinizi yazmışsınız.
Mekanik bir ihtiyacınız varsa motoru evvela güc ihtiyacınıza göre ele alın Sonra devir ayarlaması için şanzuman veya dişli aktarma sistemi kullanabilirsiniz.
Fizik olarak bakılırsa evvela rotordaki manyetik alanın kuvvet etkisi tesbit edilmeye çalışılır daha sonra da rotor yarıçapı ile çarpılırsa rotor torku bulunur.. Daha sonra motor devri ile hesabı ele alırsanızgerekli devir ile de ayarıonızı yapabilirseniz; belirli bir tork ve güçte motoru elde edebilirsiniz. Devir yetersiz kalırsa dişli ekleyebilirsiniz.
Belki siz bunları aşmışsınızdır direk olarak aradığınız motoru üretmek istersiniz ancak brbiriyle direk bağımlı değişkenleri ele aldığınızdan istediğiniz moptor zaten imkansız çıkabilir formnüllere göre.
Araştırmanızda ürün katalogları gibi verileri incelemniz yardımcı olabilir. İnternetten motor özelliklerini ele alırsanız belki yardımcı olur.
Hayırlı günle dfilderim.
 
merhabalar
öncelikle güç (Kw) = M(Nm) x n(RPM)/9550 dir ve bu formul de 1000 devirde 714nm veren bir motrun gucunun 74,8Kw olduğunu söyler.

şimdiye kadar yaptığım hesaplamalar aşağıda yalnız ben sabit güç sabit tork karakterli bir motorun sarımlarının nasıl yapılması gerektiğni bulamadım tamam sabit tork için gereken belli ve sabit güç için yapılması gereken sarım turude belli ancak ikisi birleştirildiğinde neyapılacağını bulamadım ben bu konuda yardım istiyorum ve birde kullanılması gerekn telin özelliklerini bulamadım

yaptığım hesaplamalar:

Tork=Fxr
F=Ax4(B)^2
A= pi x rotorun merkeze uzaklığı x rotorun uzunluğu

motorumuz 4 kutuplu olursa ve rotor yarı çapı 5cm secersek inrunner motorda;

B=1.5 T neodim mıknatıs 4x(1.5)^2 = 9

714Nm/4= 178.5Nm

F= 178.5Nm/0.05m = 3570N

A= 3570/9 =396.7 cm^2

rotor uzunluğuda x = 25,25 cm çıkar

motorun 1500Rpm dönmesi için faz basına sarım sayısı 355 Volt için

Nfaz= e/(2xBxlxrx2xpixf(Hertz)) Nfaz=60 sarım cıkar ama bu sarımın sabit moment güç karakteri için nasıl yapılacağını bulamadım

son olarak da bu bir örnek ti ben sadece sarım tipinn bu karakter için nasıl yapılacağını öğrenmek ve telin özellekliklerinin nasıl belirleneceğini öğrenmek istiyorum sayılara fazla takılmayalım

94Kw @ 1250 - 1350 RPM seçildiğinde formul tutarlı oluyor yardımlarınızı dört gözle bekliyorum sonuçta bunlar yapılan şeyler şirketler bunları nasıl yapıyor bir program vesaire kullanıyorlarsa onuda söyleyin kurcalayayım hiç yoktan . Bukadar sormuşken bu motoru sürmek için gerekli esc nin verimi ve ağırlığı falan nekadar olur öngörebilirmiyiz? esc hall sensoru falan kullanmayan tipten olacak

NOT acelem olduğundan imlaya fazla dikkat edemedim iyi gunler dilerim
 
buda simule programının sonuçları 1800Rpm max devir ve 1350 - 1550 Rpm arası max güç 0-1100 devir arası max tork
 
Bana mı cevap verdiniz anlayamadım.
Verdiğiniz güç formülü neyi ifade eder bilmiyorum. Güç kuvvet*hız dır birimi Nm/san dir. Güç= Moment*rpm/60 olmalı. Kw için de ayrıca 1000 e bölünmeli.
Hem devirde istediğiniz torku hem de devirde istediğiniz gücü vermişsiniz ilk soruda. Bakışımı size bilimselolarak yazdım yoksa eksiklerim olabilir. Siz belirli bir dervirde torku verirseniz zaten gücüsizin vermenize gerek kalmadan size biz söyleyebiliriz. Yani güç de belirlenmiş olur. Bu durumda Ayrı bir formülden güç hesaplarsanız hesap yolunuz karışmış/çelişmiş olur.
Motor hem torku sabit hem de gücü sabit demeniz de çelişkili görünüyor. Kalkışta bilirsiniz motor iki kat tork verir. Yani motor aşırı zorlanıp deviri azalmaya başlasa keza tork artmaya başlar. Belirli bir deviriin değişmemesi haliyle mnaksimum torktan bahsederseniz de motor boşta döndüğünde çok az güç çeker yüke bindiğinde bir anda güç çekmeye başlar. Herhangi bir sistemde uygulanması düşünülen bir motor için yazdığım problemler var.
Kaçırdığım eksik kaldığım fir yerler olabilir; sizin motor isteğiniz her ne kadar çelişkili göründse de bu konuda uzman arkadaşların motor tasarımı hakkında bilgi vermeleri bizlere faydalı olur. Tek fazlı doğru akım tek fazlı alternatif akım ve üç fazlı motorlar gibi tasarımlar hakkında... Ve de bunları temel olarak anlatmaları beklerni Mesela iki fazlı motor nasıl olur?
Hayırlı günler dilerim.
 
ilginize teşekkur ediyorum

ben heryerde guç ile moment arasındaki bağıntıyı bu şekilde gördum sizin dediğinize hiç rastlamadım örneğin burada da https://www.kontrolkalemi.com/forum/konu/motor-güç-tork-hesaplamaları-ile-ilgili-formüller.6230/ neyse konu bu değil ben sadece mevcut yapılan motorlarda sabit güç/moment karakterli çıkış için nasıl bir sarım veya neler yapılıyor bunu öğrenmek istedim

https://www.kontrolkalemi.com/forum/attachments/elektrik_motorlari-doc.43992/ bu yazıdaki 4. maddedeki karakteri kullanmak için ne yapılmalı bunu soruyorum kısaca :) şimdiden tesekkürler

ha birde son olarak simule programıylada hesaplattırdığımda benim dediğim formulle tam uyumlu sonuçlar cıkıyor ve belli bir devir aralığında sabit tork ve belli bir devir aralığında da sabit güçün mümkünlüğüde aşikardır
 

Ekli dosyalar

  • elektrik_motorlari.doc
    253.5 KB · Görüntüleme: 0

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
127,871
Mesajlar
913,216
Kullanıcılar
449,461
Son üye
evenzhou

Yeni konular

Geri
Üst