Motor/Jeneratör Setinin Kinetik Enerji Saklama Özelliği

hopdedix

Üye
Katılım
7 Kas 2008
Mesajlar
172
Puanları
1
Yönetici Notu: Paylaşılan fotoğraf, fotoğraf paylaşım sitesinden silindiği için kaldırılmıştır.


Şekilde görülen motorun enerjisi herhangi bir nedenden dolayı anlık olarak kesintiye uğrarsa, motor milinin açısal momentumundan ötürü, generatör kısa bir sürede olsa dönü hareketini koruyacak ve (hassas) yük bu şekilde şebekeden kaynaklanan kısa süreli kesintilerden dahi etkilenmeyecek, jeneratör kısa sürede devreye girecek ve yükü besleyecektir.

Motor/Jeneratör Seti Dinamik Kesintisiz Güç Kaynaklarında sıkça kullanılmaktadır.
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Güzel bir konu..
Elektrik kesintisi halinde çekilen akımın durumuna göre bu süre uzayıp kısalabilir.
 
Bana pek mantıklı gelmedi.
-Enerjinin kesilmesiyle motor enerjisiz kaldığında yük ve motoru boşta çevirme sebebiyle generatör büyük bir darbe ile yavaşlayacaktır.Lenz kanununa göre generatör frenlenmiş gibi olacaktır.
Generatörün yavaşlaması demek şebekenin frekansının düşmesi demektir. Hele bir de bu generatör dinamik ikazlıysa gerilim düşümü de yaşanacaktır.
Eğer elinizde konuyla alakalı daha detaylı bilgi ve ölçüm değerleri varsa paylaşırsanız sevinirim.
 
Neden mantıksız geldi size bilemem ancak bildiğim bir şey varsa o da adamların bu prensiple dinamik UPS ürettikleri bir vakıa.
İlgilenirseniz web siteleridir, Piller, Rotary UPS, Static UPS, UPS Systems, Ground Power Units, Uninterruptible Power Systems, Hybrid UPS, Uniblock, Diesel UPS, WEB sayfasının girişinde bir simülatör var, görsel olarak daha iyi anlaşılıyor.

Bu sistemde bir volan (flywheel ) var, dönüş hızı takriben 3000 rpm olan ve ağırlığı 2 ton olan bir mekanizmadan bahsediyoruz , kesinti esnasında yavaşlayıp 1500 rpm hızına düşünce aradaki clutch (kavrama) akuple olucak ve dizel destekli jeneratör bu şekilde çalışmaya devam edecek. Senkron makina anlayacağınız.
 
Son düzenleme:
UPS Jenarator bu sekılde olması gerekıyordu anırım.. cıkıslarıda tristor uzerinden enversor yapılarak sisteme kuple edilir..!
 

Ekli dosyalar

  • motorjeneratrseti.JPG
    motorjeneratrseti.JPG
    20.5 KB · Görüntüleme: 38
@kara_alper70 çizdiğiniz şekildeki sistem motorun enerjisi kesildiği anda generatör anında durur.Generatör durmadan önce düşük frekans rölesi generatörü sevis harici eder ve buda milisaniyeler bazında olur.Dizel jeneratörün devreye girmesi ise 5 sn'den daha kısa olamayacağı için çizdiğiniz devrede enerji kesintisi olur diye düşünüyorum.
 
Sn.Projessor,

Konunun başlangıcında verilen şekil (Motor/jeneratör seti) basit prensip bir şema olup, dinamik UPS uygulamaları bu konsept üzerinden tasarlanırlar. Bakınız, setin pratik bir uygulaması olan DUPS te bildiğiniz elektrik motoru yerine, volan sistemi-dizel motor kullanılmış ve bu şekilde, kinetik enerji ile jeneratörün dönü hareketinin yitirilmemesi sağlanmış. Kullanılan elemanlar tabiiki farklı, bir tarafta bir elektrik motoru varken, diğer tarafta volan ve dizel motor var. Aynı olan şey ise perspektif, yani olaya nasıl bakacağınız. Simülatörden de görüleceği üzere dizel (motor) destekli DUPS yapısıdır. Şebeke olmadığında, volan ister istemez yavaşlayarak jeneratör dönü hareketini sürdürmesine yardım ediyor (dikkat edelim bu volan dediğimiz şey takriben 3000 rpm dönüş hızı olan, ağırlığı 2 ton olan, rulmanları üzerinde dönen bir mekanizma, atalet momentini tasavvur etmeye çalışın) ve bu şekilde kritik yükte kesinti olmuyor, bu süre zarfında dizel motor devreye giriyor ve kritik yükte herhangi bir kesinti olmuyor. Dizel motoru burada, statik UPS lerdeki akülerin yerini almış gibi düşünebiliriz. Konsept ve pratik uygulama için zaten birebir aynı diye bir şey yazılmamış. Şeytan ayrıntıda gizlidir demişler ne de olsa...

Sayın Kara Alper70 ne yapmışsınız?
Bir tarafta dizel motor, yanında elektrik motoru, arada volan. Bence bu şekli siz hiç çizmemiş olun, simülatörü izleyiverin derim.
 
Son düzenleme:
Sayın Sn.Projessor ve hopdedix

Bu uygulamayı ben askerlik yaptıgım yerde gordum.. ve normal sekilde calısıyordu..

Elektrik varken Asenkron ile generator surekli donuyordu.. ve beraberinde ( yanlıs hatırlamıyorsam 1500kg agırlıgındaki ) volanda .. enerji kesildigi anda volan hala donmekde oldugundan generator sisteme enerji verebiliyor ( transfer panosu trisitorlerle jenaratoru sisteme baglıyordu ) bu arada disel devereye girip generator hızı ile senkronize oldugu anda volan ile dizel arasında manyetik kuplaj devere giriyor ve bundan sonrasında dizel genaratorun calısmasını saglıyordu..

adına NO BREAK diyorduk.. ( malum nato uyesiyiz bu sistem ilgili tesisat konumlandırılken amerikalılar tarafından tesis edilmiş )

Saygılarımla..

Affınıza sıgınarak.. belki konuyu anlamayarak yanlıs bir bilgi verdim..

ben bu sistemi 10 yıl once gordum.. ben gordugumde yasının benden fazla oldugunu soylemilerdi.. ki oylede gorunuyordu.. bu sistemin calıstıgını biliyorum zira gece uzun donem elektrik kesintyisi yasarsak komutanlarım beni cagırıp onlarla beraber nobetlese kontrol yapmamı istiyorlardı..
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Dikkat ederseniz simülatörde gösterilenle sizin anlattığınız arasında çok fark var.
Simülatörde sahnelenen sistemde aküler var.Enerji kesildiğinde power bridge sistemi motor generatörü besliyor ve istenilen devirde dönmesine devam ederek şebeke için istenilen gücü üretmeye devam ediyor. Bu arada diesel generatöre start veriliyor ve generatör ,motor generatörle senkron olduğunda mekanik kuplaj motor generatörün miline bağlanıyor ve motor generatörü döndürmeye başlıyor.Dışardan mekanik güç alan motor generatör elektrik üretmeye devam ediyor ve power bridge sistemini ve yükleri besliyor.
Bu simülatörde bahsettiğiniz gibi bir volan olayı yok.

Bahsettiğiniz volan olayı kafama yatmıyor.2 tonluk volan dengeli dağılmış bir ağırlık (yüksek miktarda balanslı imal edilmesi) olmamalı ki merkezkaç hareketinden faydalanarak dönsün.,dengesiz dağılmış ağırlık(balanslı yapı) yı yataklarla zaptetmek kolay iş olmasa gerek.Hele bir de bahsettiğiniz gibi 3000 dv/dk ise çok daha zor.
Kolay gelsin.
 
Sn. kara_alper70,

Eklediğiniz resimde volan, diesel motorla elektrik motoru arasındaki kaplinin sağında yer almalıdır. Düzeltmem gerekirse siz klasik dinamik UPS sistemini açıklamaya çalışmışsınız. İzninizle bende bu klasik yapıyla ilgili bir kaç destekleyici bilgi sunmak istiyorum arkadaşlara:

Bahsettiğiniz gibi " No Break Power Supply Set ", veya " Rotary UPS Set " ile teçhiz edilen jeneratörle yapılan sisteme Dinamik UPS diyoruz. Jeneratörle yapılan bu sistem için farklı kombinasyonlar olabilir.

Sizin çizdiğiniz sistemde yük, şebeke üzerinden beslenen bir asenkron motor tarafından tahrik edilen jeneratör üzerinden beslenmektedir.Herhangi bir kesintide dönmekte olan volan, dizel motoru çalıştırır ve çalışan dizel motor jeneratörü tahrik ederek, sistemin yükü kesintiye uğramış olmaz. Dizel motor, asenkron motor ve jeneratör müşterek bir şasi üzerine monte edilirler. Buradaki volanın görevi yine atalet momentinden dolayı jeneratörü bir müddet döndermesi. Bu arada volanın sol tarafında bulunan kaplinin dizeli kavraması devir düşene kadar 1-2 saniye alacağından, bu süre zarfında jeneratörün enerjisini volanın kinetik enerjisi sağlamış oluyor. Bu kadar açık. Dikkat edin, burada akü/inverter yok.

Asenkron motor yerine senkron motor veya bir inverter üzerinden beslenen DC motorda olabilir, buradaki koşul frekans değişimidir. Senkron motor kullanılırsa, kesinti anında aynı zamanda jeneratör olarak kullanılabilir. Pojessor arkadaşım, power bridge içerisinde volan var


kapalı olduğu için göremiyorsunuz, o hızda herhalde tehlikeli olur diye kapalı muhafaza içerisinde yapmışlardır :) kinetik enerji deposu hemde bridge yani arada köprü vazifesi görüyor. Powerbridge Flywheel deniyor. Ben siteyi incelediğinizi ve yazdıklarımı okuduğunuzu düşünmüyorum. Sitede yeteri kadar bilgi ve forumdada bu konu ile ilgili bilgiler mevcut. İncelemenizi öneririm.
Yoksa havanda su mu dövüyorum bilemiyorum.
Bu arada ben bu konuyu kapatıyorum, konuyla ilgili mesaj atmıyacağım
 

Forum istatistikleri

Konular
128,132
Mesajlar
915,298
Kullanıcılar
449,847
Son üye
AhmetK06

Yeni konular

Geri
Üst