Li-ion pil şarjı nasıl yapılır

Polemiğe girmiyorum bildiğiniz gibi yapın.
 
Buradan yazayım da lazim olanlar olursa yarar belki.

Motor fazla akim çektiğinden başlangıcta bms nin gücü yetmeyebiliyor. O yüzden motor tık diye ses çıkarıyor. Hafiften kipirdiyor ama çalışmıyor. Çinlilerin yazdığı akim degerleri genelde yalan oluyor. 30a bms yazıyor ama aslinda önemli olan start yani başlangıçta motorun kalkista cektigi akimi karşılaması. Onu da her satıcı yazmıyor. Ard arda motoru çalıştırmak için düğmeyi hizli hizli ac kapat yaparsanız motor çalışabilir?


Şimdi siz şunu bir deneyin bence. Piller bms ye bağli değil mi? Onu süpürgeden bir ayırın yani piller bms ye bağlı sekilde ayri bir yerde dursun. Aldığınız voltaj regülatörünü 16.8 volta ayarlayin ve bms nin sarj girisinden sarj etmeyi deneyin. O sekilde sarj oluyor mu? Sarjdan cekince yine o sarj desarj kısmında kac volt var.

Teşekkürler. Şimdi bataryayı motordan ayırdım, sadece batarya BMS modülü bağlı olduğu halde şarja bağlayıp ölçüm yapmaya çalıştım. Şarja bağlıyken Charge Discharge yazan kısımda da 11.7 volt ölçüyorum, haliyle şarj devresinin çıkışında da 11.7 ölçüyorum. Sanki piller şarj devresini bastırıyor da akım çekmiyor gibi. Neticede şarj devresi 16.8 voltta ayarlı olduğu için devrenin çıkışında da Charge discharge yazan kutuplarda da 16.8 volt ölçmeyi bekliyordum halbuki. Batarya şarj devresinden gelen akımı bastırıyor sanki.

İkincisi, bataryayı motordan sökmeden önce süpürgenin şarj girişinden ölçtüğümde 11.6 volt okuyordum. Birkaç kez süpürgeyi aç kapa yapıp tekrar ölçtüğümde ise 9.5 volta düşüyordu. Demek ki süpürgenin çalışmaması gerçekten pillerin şarjı azaldığı içinmiş diye düşündüm böyle olunca. Ama şarj almamasına anlam veremedim. Bi de uygun voltaj ve akımda laptop adaptörü ile deneyeceğim

Ekleme: Şimdi farklı bir şey denedim. Bu oluşturduğum batarya ve şu resimdeki uzaktan kumandalı oyuncak araba motoru ile devre oluşturup akım ölçtüğümde 19 küsur amper akım çekiyor. Acaba piller bu kadar yüksek akım verebildiği için şarj modülünü baskılıyor olabilir mi?

Son ekleme: Herkesi meşgul ettiğim için özür dilerim. Sorunun kaynağı çok daha basit bir şeymiş. Şarj regülatörüne bağladığım adaptör (süpürgenin ilk adaptörü) çok düşük bir akım sağladığı için regülatör o akımı gerektiği kadar yükseltemiyor, sorun bundan kaynaklanıyormuş. 16.5 volt 4.5 amper bir laptop adaptörü vardı, şarj regülatörüne onu bağlayınca sorun çözüldü gibi gözüküyor
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20190721_015725.jpg
    IMG_20190721_015725.jpg
    504.6 KB · Görüntüleme: 7
Son düzenleme:
Bu bms ler her ne kadar 40 amper vs yazsa da başlangıcta motor yuksek amper çektiğinden motor tık diye bir ses cikarip duruyor ve dönmüyor. Aslinda calissa motor 30 amper de cekse bms calistirir.

Benim merak ettigim bu motorun ilk kalkista cektigi akımı sinirlandiracak herhangi bir sey olabilir mi? Belki uygun degerlerde kapasitör de is görür ama epey yüksek, uf ya da f ne gerekiyorsa, degeri olmasi gerek gibi geliyor bana.
 
Bu bms ler her ne kadar 40 amper vs yazsa da başlangıcta motor yuksek amper çektiğinden motor tık diye bir ses cikarip duruyor ve dönmüyor. Aslinda calissa motor 30 amper de cekse bms calistirir.

Benim merak ettigim bu motorun ilk kalkista cektigi akımı sinirlandiracak herhangi bir sey olabilir mi? Belki uygun degerlerde kapasitör de is görür ama epey yüksek, uf ya da f ne gerekiyorsa, degeri olmasi gerek gibi geliyor bana.

Şöyle bir yorum buldum:
DC motor draw more current initially because when motor is in normal speed it creates back emf which reduces drawing current .So initially when DC motor is powered there is no back emf so current drawn is more. Solution a capacitor in parallel to DC motor which will provide more current from its reservoir when motor is initially powered....

Motora paralel kapasitör bağlamayı önermiş, ama nasıl bir kapasitör kullanmak lazım bilmiyorum. İşin teknik kısmına vakıf değilim. Mantıklı bir izah gibi göründü bana
 
Calisma gerilimine uygun bir kapasitor mesela 25 volt 1000 mF yada 2200 mF bir kapasitor uygun olur dusuncesindeyim.
 
Şöyle bir yorum buldum:
DC motor draw more current initially because when motor is in normal speed it creates back emf which reduces drawing current .So initially when DC motor is powered there is no back emf so current drawn is more. Solution a capacitor in parallel to DC motor which will provide more current from its reservoir when motor is initially powered....

Motora paralel kapasitör bağlamayı önermiş, ama nasıl bir kapasitör kullanmak lazım bilmiyorum. İşin teknik kısmına vakıf değilim. Mantıklı bir izah gibi göründü bana

Tam da bahsettiğim bu aslinda. Motorun cektigi start akımının bir kısmını kapasitöre yükleyerek bu sorun çözülür belki ama iste yuksek degerli kapasitör gerekiyor. 2200 uf falan işe yaramadi bende. galiba daha yukdek gerekiyordu. Acaba baska bir yöntem olabilir mi diye merak ediyorum.

Hesaplamalari var galiba bir arastirayim. Mesela 16.8 voltta 3 amperi kapasitore yuklemek istesek o kapasitörun degerinin ne olmasi gerekir? Kondansator sarj hesabi var da karışık biraz. Ben vakif degilim.
Calisma gerilimine uygun bir kapasitor mesela 25 volt 1000 mF yada 2200 mF bir kapasitor uygun olur dusuncesindeyim.

Daha önce denedim de serkan hocam. Yetmiyor maalesef. Hesabi nasıldır acaba
 
Son düzenleme:
Tam da bahsettiğim bu aslinda. Motorun cektigi start akımının bir kısmını kapasitöre yükleyerek bu sorun çözülür belki ama iste yuksek degerli kapasitör gerekiyor. 2200 uf falan işe yaramadi bende. galiba daha yukdek gerekiyordu. Acaba baska bir yöntem olabilir mi diye merak ediyorum.

Hesaplamalari var galiba bir arastirayim. Mesela 16.8 voltta 3 amperi kapasitore yuklemek istesek o kapasitörun degerinin ne olmasi gerekir? Kondansator sarj hesabi var da karışık biraz. Ben vakif degilim.
3 amperi kapasitöre yüklemek yeterli olur mu acaba? 13.9 gibi ölçtüğüm değer start akımı değil, motorun ilerleyen süreçteki sabit çektiği maksimum akımdı

Bu arada, aramızda konuştuğumuz bu konunun arka planını da yazayım da, diğer arkadaşlar niye böyle bir arayışa girdiğimizi bilsin ona göre tavsiyeleri varsa yazarlar :)

Çin'den aldığım balanslı BMS modülü ilanında her ne kadar "80 amper altı akımı ve 230 watta kadar olan matkap motoru gibi motorları çalıştırabilecek kapasitede" diye yazıyor olsa da, devre ve şarj bağlantılarında, ve de adaptörde artık bir sorun olmadığı halde, tam şarj sonrası bile motoru tam çalıştıracak ilk akımı sağlayamıyor yaptığım sistem. Motor bi çalışacak gibi oluyor, arkası gelmiyor ve sonrasında BMS korumaya alıyor. Tekrar şarja koyup alınca BMS koruması kalkıyor ama yine ilk akımda yetersiz kalıyor. İki üç kez aç kapa yapınca çalışıyor motor. Ama tek bir kez açınca çalışır gibi yapıp duruyor. Bu yüzden BMS modülünün ilanda yazdığı gibi start akımını karşılayacak güçte olmadığını, o 80 ampere kadar dediği şeyin start akımından sonra modül üzerinden çekilebilecek maksimum amperi ifade ettiğini, start akımı için sağladığı değerin daha düşük olduğunu düşündük
 
Son düzenleme:
3 amperi kapasitöre yüklemek yeterli olur mu acaba? 13.9 gibi ölçtüğüm değer start akımı değil, motorun ilerleyen süreçteki sabit çektiği maksimum akımdı

Su an hatirlamiyorum bu motoru pil gurubuna direkt baglayip calistirmismiydiniz?

O şekli ile calisiyor ise,

1 - bms arizali olabilir
2 - konusuldugu gibi devre motorun ilk kalkis akimini karsilamiyor olabilir.

Kondansator akim hesabini malesef bilmiyorum. Bir kac kondansator ile deneyebilirsiniz. Elinizde var olanlar ile.
 
Teşekkürler. Şimdi bataryayı motordan ayırdım, sadece batarya BMS modülü bağlı olduğu halde şarja bağlayıp ölçüm yapmaya çalıştım. Şarja bağlıyken Charge Discharge yazan kısımda da 11.7 volt ölçüyorum, haliyle şarj devresinin çıkışında da 11.7 ölçüyorum. Sanki piller şarj devresini bastırıyor da akım çekmiyor gibi. Neticede şarj devresi 16.8 voltta ayarlı olduğu için devrenin çıkışında da Charge discharge yazan kutuplarda da 16.8 volt ölçmeyi bekliyordum halbuki. Batarya şarj devresinden gelen akımı bastırıyor sanki.

İkincisi, bataryayı motordan sökmeden önce süpürgenin şarj girişinden ölçtüğümde 11.6 volt okuyordum. Birkaç kez süpürgeyi aç kapa yapıp tekrar ölçtüğümde ise 9.5 volta düşüyordu. Demek ki süpürgenin çalışmaması gerçekten pillerin şarjı azaldığı içinmiş diye düşündüm böyle olunca. Ama şarj almamasına anlam veremedim. Bi de uygun voltaj ve akımda laptop adaptörü ile deneyeceğim

Ekleme: Şimdi farklı bir şey denedim. Bu oluşturduğum batarya ve şu resimdeki uzaktan kumandalı oyuncak araba motoru ile devre oluşturup akım ölçtüğümde 19 küsur amper akım çekiyor. Acaba piller bu kadar yüksek akım verebildiği için şarj modülünü baskılıyor olabilir mi?

Son ekleme: Herkesi meşgul ettiğim için özür dilerim. Sorunun kaynağı çok daha basit bir şeymiş. Şarj regülatörüne bağladığım adaptör (süpürgenin ilk adaptörü) çok düşük bir akım sağladığı için regülatör o akımı gerektiği kadar yükseltemiyor, sorun bundan kaynaklanıyormuş. 16.5 volt 4.5 amper bir laptop adaptörü vardı, şarj regülatörüne onu bağlayınca sorun çözüldü gibi gözüküyor
Dün gece sorunu halletmemiş miydiniz, bu mesajda çözüldü yazdınız diye hatırlıyorum.
 
Dün gece sorunu halletmemiş miydiniz, bu mesajda çözüldü yazdınız diye hatırlıyorum.
Şarj almama sorunu çözülmüştü. Devrenin hatalı bağlanma sorunu da çözülmüştü. Dün gece şarja koydum, sabah şarjdan alınca bu durum ortaya çıktı :rolleyes:
 

Forum istatistikleri

Konular
127,950
Mesajlar
913,841
Kullanıcılar
449,596
Son üye
anilhikmet

Yeni konular

Geri
Üst