Ledlerle İlgili kritik bir inceleme !

Voltimum sitesinde yayınlama tarihi 07.01.2014 Bilgilerin hepsi geçerliliğini ve tazeliğini korumaktadır.

Not:
Profesör Dr. Sermin ONAYGİL'in Enerji verimliliği 2013 sempozyumunda ledlerle ilgili verdiği bilgiler hep olumsuzdu. Ana yol aydınlatmalarında kullanılmasının kesinlikle doğru olmayacağını üzerine basa basa izah etti.

Olumsuz bakmakla bilimsel veriler farklı şeyler. Yol aydınlatma kriterleri bellidir. Bu değerlere uyuyorsa uygundur, uymuyorsa değildir. Her firmanın ürünü bunu sağlayacak diye de bir şey yok. Çok aşırı tasarruf ettiğini söyleyemem ancak led bunu başaramıyor veya standart sistemleri geçemiyor demek doğru olmayacaktır. Bir kaç aydınlatma firmasının M1 sınıfında olması gereken kriterleri sağlayan armatürleri mevcut. Sürekli de iyileştirmeler yapılıyor.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Olumsuz bakmakla bilimsel veriler farklı şeyler. Yol aydınlatma kriterleri bellidir. Bu değerlere uyuyorsa uygundur, uymuyorsa değildir. Her firmanın ürünü bunu sağlayacak diye de bir şey yok. Çok aşırı tasarruf ettiğini söyleyemem ancak led bunu başaramıyor veya standart sistemleri geçemiyor demek doğru olmayacaktır. Bir kaç aydınlatma firmasının M1 sınıfında olması gereken kriterleri sağlayan armatürleri mevcut. Sürekli de iyileştirmeler yapılıyor.

Şu bahsetmiş olduğunuz M1 sınıfında ana yollarda yapılmış bir led yol aydınlatması örneği verebilir misiniz? Fotoğrafları ve sonuçları yani aydınlatma ölçüm raporlarıyla birlikte burada paylaşabilir misiniz? Madem böyle bir olay var Bilimsel veriler ışığında bizleri aydınlatın. Öğrenmenin sonu yoktur İnşallah bizlere elle tutulur havada kalmayacak bilgiler verirsiniz !!!

Koskoca Üniversitenin Koskoca profesörü (isimde verdim yani!) açıklama yapmış seminer vermiş, ne anlar bilimsel verilerden değil mi? Helal olsun size diyecek lafım yok, yeterki yazdığınız mesajın arkasında durup bizleri bahsettiğiniz bilimsel verilerle, örnek uygulamalarla aydınlatın ! ama led aydınlatma gibi sönük ve yetersiz olmasın lütfen!
 
Şu bahsetmiş olduğunuz M1 sınıfında ana yollarda yapılmış bir led yol aydınlatması örneği verebilir misiniz? Fotoğrafları ve sonuçları yani aydınlatma ölçüm raporlarıyla birlikte burada paylaşabilir misiniz? Madem böyle bir olay var Bilimsel veriler ışığında bizleri aydınlatın. Öğrenmenin sonu yoktur İnşallah bizlere elle tutulur havada kalmayacak bilgiler verirsiniz !!!

Koskoca Üniversitenin Koskoca profesörü (isimde verdim yani!) açıklama yapmış seminer vermiş, ne anlar bilimsel verilerden değil mi? Helal olsun size diyecek lafım yok, yeterki yazdığınız mesajın arkasında durup bizleri bahsettiğiniz bilimsel verilerle, örnek uygulamalarla aydınlatın ! ama led aydınlatma gibi sönük ve yetersiz olmasın lütfen!

Öncelikle koskoca üniversitenin koskoca profesörüne edilmiş herhangi bir sözüm yok. Kendisi Türkiye'nin en büyük aydınlatma profesörüdür ve ben de onun öğrencisi olmaktan gurur duyuyorum. Sadece eski bilgilerle, ya da ampul kıyaslamalarıyla (armatür ile ampulü kıyaslamak farklı) doğru sonuca varamayız. Söylemek istediğim bu.

Ne demek efendim, tabi ki örnekleri mevcut. Yurtdışında bir çok projede kullanıldılar. Türkiye'de de Enerji Bakanlığı ile beraber bir pilot proje yapıldı. Bu proje sayesinde Enerji Bakanlığıyla Türkiye'nin bütün yol aydınlatma armatürlerinin değişimiyle ilgili görüşmeler yapılıyor.

Üstelik sadece aydınlatma değil Wireless şekilde birbiriyle haberleşebilen, yoğunluğa göre ışık seviyesini otomatik değiştiren, arızalı armatürleri merkeze bildirerek hem trafik kazası riskinin önüne geçiyor, hem de çabucak arızanın giderilmesini sağlıyor.

Aşağıdaki linkten eski halinin ve yeni halinin fotoğraflarını görebilirsiniz.

Bu arada bahsi geçen yol, Ankara'daki protokol yolu.


Philips Ankara'nın protokol yolunu LED ile aydınlattı - Ufuklar İş Dünyası
 
Ayrıca ekteki linkten Sermin Hanım'ın hazırladığı raporu da indirebilirsiniz. Bu rapordan da göreceğiniz üzere M1 sınıfı Led ile çözülebiliyor. Üstelik kullanılan led armatürün verimi 93 lm/W iken yapılmış çalışmalar. Şuan Philips 117 lm/W'larda ve her geçen gün bu verimlilik artıyor. Çok yakında çok daha önemli yollarda da ledli armatürler kullanılacak.
 
Ayrıca ekteki linkten Sermin Hanım'ın hazırladığı raporu da indirebilirsiniz. Bu rapordan da göreceğiniz üzere M1 sınıfı Led ile çözülebiliyor. Üstelik kullanılan led armatürün verimi 93 lm/W iken yapılmış çalışmalar. Şuan Philips 117 lm/W'larda ve her geçen gün bu verimlilik artıyor. Çok yakında çok daha önemli yollarda da ledli armatürler kullanılacak.

Rapor falan göremedim linkte? aydınlatma ölçümü yapılmış mı? neticeler nedir? aynı yerde 2 sene sonra ölçüm alınsın bakalım sonuçlar ne çıkacak?

Birde size zahmet sistem kaç TL'ye mal olmuş onuda belirtirseniz memnun olurum.

Son olarak İlgi alanı ledler olan bir elektrik mühendisi olarak Türkiyede özellikle yol aydınlatmada led'in tutunamama nedenlerini araştırıp açıklar mısınız?
 
Son düzenleme:
Rapor falan göremedim linkte? aydınlatma ölçümü yapılmış mı? neticeler nedir? aynı yerde 2 sene sonra ölçüm alınsın bakalım sonuçlar ne çıkacak?

Birde size zahmet sistem kaç TL'ye mal olmuş onuda belirtirseniz memnun olurum.

Son olarak İlgi alanı ledler olan bir elektrik mühendisi olarak Türkiyede özellikle yol aydınlatmada led'in tutunamama nedenlerini araştırıp açıklar mısınız?
Yanlış anlaşılma olmasın önceki yazılarımda da bu yazımda da çok ucuz bir çözüm ya da inanılmaz bir tasarruf yaptığını söylemedim Ledli armatürlerin. Sadece bu imkanı sunuyorlar ve %30-%40'lar civarında bir tasarruf sağlıyorlar. M1 sınıfı kriterlerini tutturamıyor demekle "fiyatı ne kadar?" ya da "ne kadar tasarruf sağlıyor?" konuları farklı şeyler.

Tabi ki ölçümler yapıldı. Gördüğünüz gibi aynı ürüne karşı farklı 2 ürün kullanıldı. Bunun da sebebi yapılan hesaplar ve alınan sonuçlar. Bunun yerine bunu verelim mantığında yapılan çalışmalar değil. 250W yerine hemen bunu tak diye bir çözüm olmaz profesyonel firmalarda. Ledli armatürlerin avantajı olan farklı lümen ve güç seçenekleri buralarda da kullanıldı kriterler çerçevesinde.

Çıkan sonuçların hepsi uygun ki, Neredeyse 1 yıldır Ankara'nın en önemli yolu olan protokol yolunda gönül rahatlığıyla tek bir arıza bile olmadan kullanılıyorlar. Hem de bahsettiğim gibi otomasyon sistemi ile birlikte.

"Aynı yerde 2 sene sonra ölçüm alın bakalım ne çıkacak" ifadesi de kusura bakmayın ama çok komik olmuş. Sodyum buharlı armatürlerin ekonomik ömürlerine bakarsanız 20.000 saattir ve bu süre içerisinde toplam lümenlerinin %40'ını kaybederler. Ankara'da kullanılan ledli armatürün ekonomik ömrü 100.000 saat ve bu süre sonunda toplam lümeninin sadece %20'sini kaybeder. Dolayısıyla değil 2 yıl, 5 yıl sonra da ölçülse çok yakın değerler ölçülecektir. Yüksek basınçlı sodyum buharlı armatürlerin aksine.

Ayrıca "ledin tutunamaması" konusunu anlayamadım. Ledin tutunamaması gibi bir şey söz konusu değil, aksine ledin kullanımı günden güne artıyor. Türkiye'de bütün aydınlatma armatürleri ledli ürünlerle değişecek diyorum. 7 milyon adet armatürden bahsediyorum. Siz tututanamamaktan söz ediyorsunuz.

Buyrun Taner Yıldız'ın kendi raporu;

.: YEGM :. Yenilenebilir Enerji Genel Müdürlüğü - Duyurular-Haberler - Sokak Aydınlatmada Pilot Projeler

Buyrun Taner Yıldız'ın kendi açıklamaları;

Bakan Yıldız: Türkiye'deki sokak lambalarının tümünü değiştiriyoruz - Ekonomi - T24
 
Israrla istemiş olduğunuz Ölçüm sonuçları da ektedir.

Rapor yine Sermin Hoca'ya aittir.

http://www.emo.org.tr/ekler/33f1f537d75889f_ek.pdf

Yol aydınlatmasında lux değerleri değil parıltı değerleri (cd/m2) geçerlidir. Ölçüm sonuçlarına bakarsanız mevcudun neredeyse 2 katı olduğunu görürsünüz.
 
Evet Led Dış aydınlatmada Türkiyede tutunamadı yada gelişimini tamamlamayan bir ürün olduğundan tercih edilmedi. İncelemek için bile samanlıkta iğne arar gibi örnek arıyoruz acaba nerde vardır? nasıl uygulanmıştır diye!

Verdiğiniz pdf dosyadan bazı önemli kısımlar;

Sıcaklığın artışı, LED’lerin ışık akılarını,renksel özelliklerini ve ömürlerini olumsuz olarak etkilemektedir.(Dış aydınlatmada armatürün Koruma sınıfı ile çelişmekte olan led sürücülerin soğutulması sıkıntısı çözülememiştir buda led aydınlatmanın başlıca sıkıntısıdır.)



LED’lerin Sakıncaları:

Kamaşma

Isı dönüşüm oranı (%20 Işık, %80 Isı)
Armatür ağırlığı (soğutma ihtiyacı)

Beyaz ışık üretimi
Tesis maliyeti
Tasarım ve üretim deneyimsizliği
Ölçüm yöntemi ve standart eksikliği.


LED’li yol aydınlatması armatürlerinin etkinlik faktörleri (lm/W) YBSBL’li olanların aksine, güçleri arttıkça azalmaktadır. LED teknolojisinde gelinen son durum henüz M1 aydınlatma sınıfı otoyollar için maliyet etkin çözümlere ulaşılmasına olanak tanımamaktadır !!!



Yani bu kadar yorumdan sonra söylenecek söz kalmıyor. Maalesef önümüzdeki yıllarda Led teknolojisinin gelişmesini umarak beklentilerimize dün olduğu gibi bugünde devam edeceğiz !!!
 
Ayrıca aydınlatma hesaplama ve sonuçlarının daha profesyonelce programla yapılarak simüle edilmesi + yerinde ölçümü şeklinde pekiştirilmiş profesyonelce yapılmasını umardım.

Ekte Kontrollüğünü yaptığım Kocaelindeki CENGİZTOPEL Hava alanının Apron aydınlatma raporunu veriyorum. Bilmeyen arkadaşların görmesi açısından.


Ekli dosyayı görüntüle Cengiz Topel.pdf

Not:
1 saati geçti elle tutulur bir bilgi bir mesaj gelir diye bekledim ama yok !
Saat 12:32 uykum geldi ben kaçar. İyi geceler...
 
Son düzenleme:
Israrla istemiş olduğunuz Ölçüm sonuçları da ektedir.

Rapor yine Sermin Hoca'ya aittir.

http://www.emo.org.tr/ekler/33f1f537d75889f_ek.pdf

Yol aydınlatmasında lux değerleri değil parıltı değerleri (cd/m2) geçerlidir. Ölçüm sonuçlarına bakarsanız mevcudun neredeyse 2 katı olduğunu görürsünüz.

Bu mesajımda koydum ölçüm raporlarını.. Bizzat Sermin Onaygil'in ölçümleri. Başka ne istiyorsunuz anlamadım?
 

Forum istatistikleri

Konular
127,950
Mesajlar
913,845
Kullanıcılar
449,596
Son üye
anilhikmet

Yeni konular

Geri
Üst