lamba arıza tespit devresi

Çok basit bi şey de olabilir birden fazla çözüm mümkün. Öncelikle bunu şöyle yapmalısın bence, her zaman açık değil de araç çalıştırmadan önce bi kontrol tablosu gibi açıp sistemi test ettirir sonra kaparsın. Zira sinyal flaş anında devren yine tetiklenir.
1 tr ile tersleyici bağlantı oluştur led bağlantısını ampul çıkışından al, yani ampul yanarsa led sönecek sinyal sönünce led yanacak.

Tekli veya her sinyal için ayrı da yapabilirsin. Reed röle al bunun üzerine sinyale giden kabloyu sar sinyal yanınca manyetik alan oluşturacak led de yanacak ampulde sorun olunca devre tamamlanmadığından led de yanmayacak.

Ama ben gereksiz buluyorum günümüzde bunlara gerek kalmıyor. Ben kontrolü şöyle yapıyorum, garajda sinyal yandığında, garajdaki eşyalardan yansımadan anlıyorum, dışarda dükkan camlarında göülüyor gündüz, gece duvar dibine çeker ön arka ayrı ayrı kontrol mümkün . Açık arazide bunların hiç biriyok diyelim tek başınasın kontrol nasıl yapacaksın sorduğunuzu duyar gibiyim, burada da teknolojinin son nimeti imdada yetişiyor cep telefonu (foto mak) vidyo a kaydeder izlersin ;)
senın dedigin gibi olmuyor işte proje yapmam gerekiyor :) yoksa kendi işim olsa hiç uğraşmam zaten gözümle görürüm çalışmazsa :D
 
merhaba arkadaşlar sıkıntım şu, 4 tane lambamız var 1 tanesi bile yanmazsa, ikaz lambası yanacak, bu devreyi kurmaya çalışacağım ama hangi transistörü kullanmalıyım bilmiyorum. transistörsüz de olabilir fikirlerinizi bekliyorum teşekkürler

Merhaba.Transistörsüz olarak,otomobil far ampüllerindeki farın içindeki telin kopup hiç yanmadığı,araç uygulamalarında genellikle de şöyle anlaşılıyor.Farın seri bağlı olarak bir leed röle üzerinde seri bağlı olarak sarılı kalın sarımlarından geçen mağnetik alan leed röledeki kontakları kapalı konumda tuttuğundan (sn.by lent'in de anlattığı gibi) bu durumda bu kontaklara direk bağlı +12 volt ve şase (Akü - kutbu) arasında bağlı olan bir LED veya küçük bir gösterge lambası yanarak,far ışığının o anda yandığını,far telinin sağlam olduğunu,bağlantıda gevşeklik olmayıp da tam yandığını ifade ediyor bize.Arabaların far sisteminde kullanılan bu hata sisteminin transistörle de (OPAMP konusuna hiç de girmeden) uyarlanmış şekli pekala düşünülebilir bir proje ödevinde de kullanılması için.

Burada yanan LED'i veya gösterge lambasını tam kaldırıp,onun yerine transistörün emitter-bas kısmının bu LED'i yakan akımla tetiklenip de çalışmasını (Dirençle zayıflatıp da geçirerek) sağlayarak emitter-kollektörden de,yani direk değil de dolaylı yoldan (Yani normal platin-ateşleme bobini-buji sistemi yerine platin-transistör-ateşleme bobini-buji sistemi gibi araçlarda da bir zamanlar dönüşümü yapılan ve hem platinli hem de "transistörlü ateşleme sistemi" gibi bu sistemi direk düşünerek) arada bu transistörü mutlaka kullanmak durumum da olmalıdır derseniz eğer,böyle bir uyarlamayı yapmanız yine mümkündür.

Kızgın telli türde kontakları bulunan,sağda 2 ve solda 2 sinyal lambasını yakacak şeklide dizayn edilen bir sinyal flaşöründe,eğer sağ veya sol taraftaki ampülerden biri tam temas etmezse,iç teli de tam kopuksa,bu flaşör sağ veya sol tarafa sinyal verdiğiniz sırada yanıp sönme hızını (Frekansını) çok fazla da arttırmış olur.4'lülerin flaşör olarak yanmasında ise bu sesin farklı çıkıp da kapanma sesi (tık tık şekli) bir ampülde hata bile olsa hiç değişmiyor.Ama sağ veya sola dönüşte bir ampüldeki eksiklik,bu açılıp kapanma sesini (Tık Tık'ları) çok da hızlandırıyor,oradan da direk anlıyorsunuz o tarafta önemli bir ampül problemi olduğunu (Eski arabamın ön ve arka far soketlerinde çok fazla başıma geldiğinden bunun takipçisi de olmuştum) Kolay gelsin.
 
Çok basit bi şey de olabilir birden fazla çözüm mümkün. Öncelikle bunu şöyle yapmalısın bence, her zaman açık değil de araç çalıştırmadan önce bi kontrol tablosu gibi açıp sistemi test ettirir sonra kaparsın. Zira sinyal flaş anında devren yine tetiklenir.
1 tr ile tersleyici bağlantı oluştur led bağlantısını ampul çıkışından al, yani ampul yanarsa led sönecek sinyal sönünce led yanacak.

Tekli veya her sinyal için ayrı da yapabilirsin. Reed röle al bunun üzerine sinyale giden kabloyu sar sinyal yanınca manyetik alan oluşturacak led de yanacak ampulde sorun olunca devre tamamlanmadığından led de yanmayacak.

Ama ben gereksiz buluyorum günümüzde bunlara gerek kalmıyor. Ben kontrolü şöyle yapıyorum, garajda sinyal yandığında, garajdaki eşyalardan yansımadan anlıyorum, dışarda dükkan camlarında göülüyor gündüz, gece duvar dibine çeker ön arka ayrı ayrı kontrol mümkün . Açık arazide bunların hiç biriyok diyelim tek başınasın kontrol nasıl yapacaksın sorduğunuzu duyar gibiyim, burada da teknolojinin son nimeti imdada yetişiyor cep telefonu (foto mak) vidyo a kaydeder izlersin ;)
bu şekilde yaptım ama gecikme ekleyemedim uyarı devresine. mesela bi 10 saniye gecikme olunca uyarı ledi yansa çok iyi olacak
[video=vimeo;94787526]https://vimeo.com/94787526[/video]
 
[FONT=&amp]Merhaba.Eski tipteki balast-starterli flüoresan lamba bağlantılarında direnci az olandan fazla akım (Balastla sınırlandırılmış akım) geçmesi prensibi vardır.Flüoresan lamba (tüp) hiç yanmadığı zaman,balasttan gelen bu akım,direkt starter içindeki termik devre kesicili küçük bir cam tüpten geçerek (Mavi ışık vererek) geçer ve açılma/kapanmalarla flüoresan lamba tam olarak yanıncaya kadar bu starter içindeki termik devre kesicili küçük cam tüp de devrede kalmış olur.Flüoresan lamba tam yandığında ise bu tüp devre dışında kalır,artık yanmaz.Bu ayni prensibi bir lamba için yaptığımızda,bu prensibin geçerli olmadığı,her birinin paralel devreden ayrı ayrı birbirinden tam bağımsız olarak beslendiğini deneyerek de görebiliriz.(Az önce bunu kendimce de denedim,ama sonuç tam düşündüğüm gibi başarız da oldu).

Ancak ampül teli tam koptuğu veya ampül soket içi bağlantısı gevşediği anda,devreye paralel bağlı bu direnç-led üzerinden bir alıcı devre hiç kalmadığı için dolaylı yoldan geçen veya geçmeyen bu akımla, bir leed röle veya ayni ampül akımını taşıyacak olan başka bir röle tarafından,bu lamba devresinin varlığı mutlaka algılanmalıdır.Yani ancak ikincil olarak bu akımın geçip geçmediğini kontrol edebiliriz,leed'de de olduğu gibi.[/FONT]
[FONT=&amp][FONT=&amp]Başka türlü yapmamız olanaksız gibi görünmektedir.[/FONT]Ayni bir akım trafosu prensipli olarak da düşünerek.

Çok daha pahalı (Lüks) bir çözüm olarak bir pensampermetre bu ampül akımının varlğını "geçiyor/geçmiyor" şeklinde bir gösterge amacıyla kontrol etmede de kullanılabilir.[/FONT]
[FONT=&amp]Bu bağlantı stop,plaka aydınlatması,şehir içi aydınlatması veya far ampülü aydınlatması ile birlikte sinyal lambalarına da uygulanmış olsa,normal durumunda sinyal çalışırken de leed rölede de olduğu gibi benzer şekilde yine uygulanabilir kanısındayım ben.Sinyal ampülü kullanılması durumunda,tam yanık kalan bu ampülün o noktada tam çalışmadığını sürekli yayan bu uyarı ışığıyla kolayca da anlarız.Kolay gelsin. [/FONT]
 
Son düzenleme:
Sanırım daha gelişmiş devre aryorsun bu iş için mevcut sistemi incele araştır (ing). akım algılamalı yöntemi ile yapılıyor Ww röle üzerinden gerçekleştiriyor diye biliyorum.
 
sanıyorum ki bu işi pic olmadan yapamayacağım... :(
 
Hayır ne PIC i mümkün dedim, ing yaz arat dedim
 
Benzer bi konuyu başka yerde işliyoruz. Bir lambanın çalışıp çalışmadığını tesbit için.

lambanın çalışıp çalışmadığını devresi üzerinden geçen akımı okuyarak bunu bir devreye girebilirsiniz. bir opamp ile bunu bir referans voltajı ile karşılaştırıp çıkışı 0 yapabilirsiniz. lamba ne zaman kapandı arızalandı o zaman opamp çıkışında fark oluşacak ve çıkış 1 olacak bu şekilde uyarı alacaksınız.

bu bir öneri.

Aynı devreye seri düşük ohm lu bir direnç koyup bunu bir opto izolatör ile başka bir devreyede aktarabilirsiniz.

kolay gelsin.
çok pardon serkan bey buradaki referans voltaj nedir rica etsem açarmısın bıraz
 
Dostum şöyle anlatmaya çalışayım.

Bir opampı karşılaştırıcı olarak çalıştırmaktan bahsetmeye çalıştım. Konu ile birleştirerek elimden geldiğince anlatmaya çalışayım. Ortada bir nicelik var. Bu nicelik bir lambanın yanması. Bir burada bu lambanın yanıp yanmadığını anlamaya çalışıyoruz. Bu konumda lambaya voltaj gönderiyoruz. bu voltajı okursak lamba farazi olarak yandığını anlayabiliriz. Ama hatta bir kopuk varsa yine voltaj olacaktır ama lamba yanmayacaktır. Bu bir hatadır. Bu konumda lambadan geçen akımı okuyabiliriz. verdiğim opamp örneğinde opampı karşılaştırıcı özelliğini kullanmaktan bahsettim.

komparator.jpg
komparator.jpg

Değişken giriş gerilimi sabit referans gerilimi ile karşılaştırılır. Eğer giriş gerilimi referans geriliminden büyükse çıkış negatif kaynak gerilimine eşittir. Eğer giriş gerilimi kaynak geriliminden düşükse bu durumda çıkış pozitif kaynak gerilimine eşittir. Çünkü devrede kazancı sınırlayacak geri besleme direnci kullanılmamıştır. Bu durumda kazanç çok çok yüksek olacaktır. Ancak kazanç ne kadar da yüksek olursa olsun çıkış gerilimi besleme gerilimlerini asla geçemez.

Bu konumda örnek veriyorum. Lamba devresine seri bir düşük omajlı direnç taktık. Lambayı yaktık. ve bu direnç üzerinde düşen voltajı alıp yukarıdaki şemada giriş voltajına verdik. bu voltajı ölçüp bir 2 li seri direnç vasıtası ile aynı voltajı ( bu voltajımız referans voltajı oluyor ) entegreye referans voltajı girişinden veriyoruz. Entegre bu konumda iki voltajı karşılaştıracak. dirençlerle ayarladığımız voltajın üzerinde bir voltaj okuduğunda çıkışı 1 yada 0 yapacak. bizim için referans voltajını hangi uçtan verdiğimizde hangi harekette hangi çıkışı alacağımızı kurgulamak kalıyor.

biraz konuyu dağıtmış olabilirim ama sizlerde opamp nasıl çalışır diye aratırsanız yazdıklarımdan daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. resim ve kısmi açıklamaları 320volt.com sitesinden aldım. alıntı olduğunu ve kendi yorumumu kattığımıda belirteyim. daha anlaşılır olması için çalıştım ama umarım aklınızı dahada karıştırmamışımdır.
 

Ekli dosyalar

  • komparator.jpg
    komparator.jpg
    6.7 KB · Görüntüleme: 13
Dostum şöyle anlatmaya çalışayım.

Bir opampı karşılaştırıcı olarak çalıştırmaktan bahsetmeye çalıştım. Konu ile birleştirerek elimden geldiğince anlatmaya çalışayım. Ortada bir nicelik var. Bu nicelik bir lambanın yanması. Bir burada bu lambanın yanıp yanmadığını anlamaya çalışıyoruz. Bu konumda lambaya voltaj gönderiyoruz. bu voltajı okursak lamba farazi olarak yandığını anlayabiliriz. Ama hatta bir kopuk varsa yine voltaj olacaktır ama lamba yanmayacaktır. Bu bir hatadır. Bu konumda lambadan geçen akımı okuyabiliriz. verdiğim opamp örneğinde opampı karşılaştırıcı özelliğini kullanmaktan bahsettim.

Ekli dosyayı görüntüle 17696
komparator.jpg

Değişken giriş gerilimi sabit referans gerilimi ile karşılaştırılır. Eğer giriş gerilimi referans geriliminden büyükse çıkış negatif kaynak gerilimine eşittir. Eğer giriş gerilimi kaynak geriliminden düşükse bu durumda çıkış pozitif kaynak gerilimine eşittir. Çünkü devrede kazancı sınırlayacak geri besleme direnci kullanılmamıştır. Bu durumda kazanç çok çok yüksek olacaktır. Ancak kazanç ne kadar da yüksek olursa olsun çıkış gerilimi besleme gerilimlerini asla geçemez.

Bu konumda örnek veriyorum. Lamba devresine seri bir düşük omajlı direnç taktık. Lambayı yaktık. ve bu direnç üzerinde düşen voltajı alıp yukarıdaki şemada giriş voltajına verdik. bu voltajı ölçüp bir 2 li seri direnç vasıtası ile aynı voltajı ( bu voltajımız referans voltajı oluyor ) entegreye referans voltajı girişinden veriyoruz. Entegre bu konumda iki voltajı karşılaştıracak. dirençlerle ayarladığımız voltajın üzerinde bir voltaj okuduğunda çıkışı 1 yada 0 yapacak. bizim için referans voltajını hangi uçtan verdiğimizde hangi harekette hangi çıkışı alacağımızı kurgulamak kalıyor.

biraz konuyu dağıtmış olabilirim ama sizlerde opamp nasıl çalışır diye aratırsanız yazdıklarımdan daha detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. resim ve kısmi açıklamaları 320volt.com sitesinden aldım. alıntı olduğunu ve kendi yorumumu kattığımıda belirteyim. daha anlaşılır olması için çalıştım ama umarım aklınızı dahada karıştırmamışımdır.

Bu daha aciklayici oldu bence ben cok arastirmistim opampi ,guzel anlatmiyorlar sizin kadar :)


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 

Forum istatistikleri

Konular
127,959
Mesajlar
913,912
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst