Kayış kasnakli motorlarda inverter kullanımı hakkında

ilkergezer

Üye
Katılım
25 Eyl 2013
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
39
Selamlar,

450kw 1500 devir bir motor 500rpmde bir fanı sürmektedir.
Bu devir ayarı kayış kasnak sistemiyle ayarlanmıştır. (1e 3 şeklinde)
Kayış kasnak iptal edilip invertör konulması durumunda herhangi bir enerji kazanımı olur mu? Eğer olursa hesap nasıl yapılmalıdır.
 
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Kayış-kasnak sistemi kayıpları kadar bir verim artışınız olur.Ayrıca,kayış masrafından da kurtulmuş olur-
sunuz.Eğer fanınız,zaman zaman yük değişimi ( klepe ayarı ile ) olacak şekilde çalışıyor ise,bu durumda,
ilave olarak,enerji tasarrufu da sağlayabilirsiniz.Tasaruf miktarının hesaplanması için Simens veye Şnay-
der tarafından hazırlanmış bir program var.Onu bulabilirseniz,daha doğru souca ulaşabilirsiniz.Konu ile
ilgili birlikte," yüksek verimli motorlar " konusunu da incelemeniz,daha yararlı olabilir.Eğer,motorunuz kla-
sik tip ise,tüm operasyon sonucunda,asgari, % 3-4 enerji tasarrufu yapabilceğinizi sanıyorum.
 

Ekli dosyalar

  • EnerjiTasarrufu_tesisat.rar
    1.1 MB · Görüntüleme: 48
Son düzenleme:
Aynı enerjiyi tüketse bile yine tasarruf edersiniz. Peki nasıl ?
Motorunuzu kompanze etmiyeceksiniz ve motorunuz kompanzasyondaki kondansatörleri patlatmayacaktır.
İletim kayıplarında ciddi anlamda kayıplar ortadan kalkacaktır.
Demeraj akımlarınız şebekenizi etkilemeyecektir.

Bunları göz önüne aldığınızda zaten 2 yılda aynı akımı çekerek kendini amorti ediyor. @fahri yetiş abim üzerine ilave olacak double kazancı zaten yazdı.

Kolay gelsin...
 
Son düzenleme:
Selamlar,

450kw 1500 devir bir motor 500rpmde bir fanı sürmektedir.
Bu devir ayarı kayış kasnak sistemiyle ayarlanmıştır. (1e 3 şeklinde)
Kayış kasnak iptal edilip invertör konulması durumunda herhangi bir enerji kazanımı olur mu? Eğer olursa hesap nasıl yapılmalıdır.

Merhaba.Bakın burada konverter (Frekans inverteri) konularak kullanılması,tabiki kayış-kasnak sisteminden daha verimli olacaktır.Ancak inverterlerin de verimli olarak kullanılabileceği en alt frekans sınırı ile normal Şebeke (50 hz)'in üstünde kullanılan üst frekans uygulamalarında,soğutma ve normal çalışma rejimini korumak adına bazı olumsuzlukları da bulunur.Tüm bunları gözardı etmez ve dikkatlice,optimum (En faydalı frekans aralığını tercih eden) aralıkları da kullanırsanız eğer,sözü edilen belirli yüzde değerlerindeki avantajlar da çok rahatça yakalanabilir.Normal çalıştırmadaki aşırı kayıplar elimine edilebileceği gibi,kayış-kasnaklı sistemlere göre her halükarda uygun frekans seçim krtiterlerine bağlı kalınarak bir tasarruf da sağlanabilir.Bu konuda sözünü ettiğiniz hesaplamalar,formüller ve daha ayrıntılı bilgileri de aşağıdaki megep dökümanında kolayca bulabilirsiniz.İnverter sistemi sadece 3 fazlı (Trifaze) asenkron motor sistemlerinde yüksek randımanla kullanılabilir.Kolay gelsin.

http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprog...ektrik/moduller/asenkronmotorlarayolverme.pdf /ASENKRON MOTORLARDA FREKANS DEĞİŞTİREREK DEVİR AYARI / SAYFA 29
 
Son düzenleme:
Yorumlarınız için teşekkür ederim. Açıkçası benim sormak istediğim konu biraz daha farklı bir yere geliyor sanırım. Daha açık bir şekilde şu şekilde sorabilirim. Kayış kasnakla devir fan üstünde 3te 1e düşüyor. Kayış kasnağı iptal edip kaplin bağlama yoluna gidersem motoru 500 devirde döndermem gerekecek. Sonuçta fan devrinde herhangi bir değişiklik olmayacak, fakat motorun çektiği güç düşecek. Aynı devirde dönmesine rağman motorda olan güç düşüşünden dolayı fanı sürmesinde herhangi bir sıkıntı olur mu? Fanın önü arkası açık herhangi bir klepe ayarı mevcut değil. 100% kapasitede çalışıyor. Ben fan tarafı frekansını değiştirmiyorum, motoru değiştirebilir miyim? Güçte problem olur mu?
 
Hiçbir sorun olmaz.Alacağınız motoru,yüksek verimli seçmeniz halinde,%3-4 enerji tasarrufu da yapmış olursunuz.Sadece yol verme işi içinse,bir üst güçte soft starter ( baypaslı ) kullanmanız halinde,hiçbir sorununuz olmaz.
 
Bence 1500 devirli motoru 500 devirde çalıştırarak aynı gücü elde edemessiniz kayış kasnak sistemiyle elbette sistem verimi kadar güç kaybınız olacaktır ama sonuçta kayış kasnakla devir 3 kat düşerse güç 3 kat artacaktır. Öyle bir durum söz konusu olsa kayış kasnak ve redüktör devri kapanır. Sisteme deneme yanılma için ayıracak paran varsa dene ama bana göre bu iş olmaz. Burada soru 'motoru değiştirmeden sadece invertör takarak kayış sistemini iptal edebilirmiyim ?' şeklinde aynı motorla bu iş olmaz.
 
Sistemi değiştirmenizi gereksiz görüyorum. Kayış-kasnak sistemlerinin verimi %98 e kadar olabiliyor. Dişli sisteminden daha verimlidirler. Ayrıca ilk kalkınmadaki dinamik etkileri bir miktar sönümleme yeteneğine de sahiptir. 450 kW ı sürecek inventer sistemi de pahalıya mal olacaktır.
Bir diğer konu da güç devir moment ilişkisi çok karıştırılıyor. Motor güç formülü : P ( Motor Gücü HP olarak) = M x n /9549. Siz kasnakla veya dişli gibi bir sistemle devri düşürdüğünüz zaman momenti arttırırsınız. Gücü değil. Aynı motorla fanı inverter vasıtasıyla 500 devirde çevirseniz bile yine aynı gücü çekecektir.
 
Sistemi değiştirmenizi gereksiz görüyorum. Kayış-kasnak sistemlerinin verimi %98 e kadar olabiliyor. Dişli sisteminden daha verimlidirler. Ayrıca ilk kalkınmadaki dinamik etkileri bir miktar sönümleme yeteneğine de sahiptir. 450 kW ı sürecek inventer sistemi de pahalıya mal olacaktır.
Bir diğer konu da güç devir moment ilişkisi çok karıştırılıyor. Motor güç formülü : P ( Motor Gücü HP olarak) = M x n /9549. Siz kasnakla veya dişli gibi bir sistemle devri düşürdüğünüz zaman momenti arttırırsınız. Gücü değil. Aynı motorla fanı inverter vasıtasıyla 500 devirde çevirseniz bile yine aynı gücü çekecektir.
Güç değil moment 3 katına çıkar şeklindeki düzeltmeniz için teşekkür edderim, ama aynı motor invertörle 500 devirle dönerken fan için gene aynı 3 kat moment elde edilebilir mi?
 
Motoru ımvertör vasıtasıyla 500 devırde calıstırsdıgınızda, tam devrınde dönmıyeceğinden, motor kendı üzerındekı fanla kendisini soğutamıyacak ve harıcı bır sogutma fanı takmanız gerekecekdtır. kayış kasnak kullanıyorken, motor 1550 devırde döndüğünden kendını sogutabiliyordu..
 

Forum istatistikleri

Konular
128,843
Mesajlar
920,921
Kullanıcılar
450,940
Son üye
ranakaraca05

Yeni konular

Geri
Üst