karavan için birkaç soru

Katılım
9 Nis 2011
Mesajlar
6
Puanları
1
Yaş
33
Arkadaşlar Merhaba,
Sizlere birkaç soru soracağım. Öncelikle araç elektiriğinden iyi anladığımı ancak elektronik konularda çok bilgisiz olduğumu belirtmek isterim. Bu işle küçüklüğümden beri hobi olarak ilgileniyorum.
Şu an karavana çevirmek için restore etmekle uğraştığım 1994 model 2500 d motorlu Peugeot j9 aracım var.
Zamanında hayalini kurduğum tüm eklentileri yapabilmek için sizden yardım talep ediyorum.

Öncelikli olarak aracıma Devir saati bağlamak istiyorum. Benzinli olduğu için ne yapmam gerek devir okuyucu yada alternatörden alınan güce göre bir devir saati yapabilmem mümkün müdür ? Ayrıca nasıl kalibre edeceğim bilemiyorum malesef. Gösterge olarakta mercedes 303lerde olan yeşil renkteki devir saatini kullanmak istiyorum.

Bir diğer çıkmazım ise aracın arkasına konuşlandıracağım ayrı bir kontrol paneli ile gerektiğinde araca marş basabilmek istiyorum. El freninin çekilmiş olduğu uyarısını almak kolay ancak araç boş viteste olduğunda bana bir işaret verebilecek sensör yada swiç nasıl yapabilirim. Rasgele bir swiç olmaz diye düşünüyorum. Diğer bir düşüncemde debriyaj pedalının oraya bir aparat yapıp debriyajın basılı kalmasını sağlamak. Buda uzun vadede debriyaj rulmanına zarar verir düşüncesindeyim.

Son olarak bu sisteme otomatik marş sistemi geliştirdim. Bu konuda hiç çizim yapmadığım için kısaca size devre ayrıntısı vermeden anlatmaya çalışayım. Start butonuna bastığım anda kızdırma bujileri devreye girecek.Bujiler devreden çıktığı andan itibaren marş basılacak. Alternatör ışığı söndüğü yani motor çalıştığı zaman marş basma bırakılacak. Bu anlattıklarımı Röleler ile yapmayı planlıyorum. Umarım başarılı olabilirim. Teşekkürler.
 
Yanlış yazmışım özür dilerim bende bobin yok diyecektim.. Bir sorum daha var acaba bu benzin deposu gösterge sistemi nasıl çalışır bunların hepsi seviye sensörü gösterge devresi akü şeklinde seri mi bağlıdır ?
 
Yanlış yazmışım özür dilerim bende bobin yok diyecektim.. Bir sorum daha var acaba bu benzin deposu gösterge sistemi nasıl çalışır bunların hepsi seviye sensörü gösterge devresi akü şeklinde seri mi bağlıdır ?

Yakıt deposunda bulunan şamandıranın aşağı yukarı doğru olan düşey hareketi,deponun dışında bulunan sürgülü bir direnci çalıştırıyor.Depo dolum seviyesine göre değişen bu direnç değişimi,devresini çift bobinli olan,üzerlerinde bulunan gösterge ibresi de çalışmasını,mağnetik alan dengesine(Balansına) bağlı olarak "Boş" konumunda duran ibreyi,dirençten daha fazla akım geçip de bobinlerden birinden,akü (+)ucu ve şase hattı(-)arasında dengesiz,eşit akmayan akımla oluşan mağnetik dengesizliğiyle,1/4, 1/2 ,3/4,full gibi benzin depo seviyelerini göstermesini sağlıyor.Yani 2 adet bobinin yarattığı mağnetik terazi(Balans dengesi),depodaki şamandıraya bağlı kaldıraç kolunun ucundaki kayan direnç sürgüsü yoluyla,bobinlerin mağnetik akı dengelerinin bozulup,ibrenin bu mağnetik alanla bir tarafa dönmesiyle çalışmış oluyor.Bu bobinli tipte çalışanlarıdır.

Bir de termostatik tipte olup,bimetal tip gösterge türünde çalışanları vardır.Ayni motor termiklerindeki gibi genleşme katsayıları farklı iki metal şerit birbirine kaynatılmış ve üzerlerine ısıtıcı direnç sarılmıştır.Bunlardan biri göstergede,diğeri şamandıra hareketine bağlı dönen bir kamla çalışan bir yerdedir.Yani 2 adet termostatik şerit ayrı ayrı yerlerde çalışır durumdadır.Kontak anahtarından gelen + uç, her ikisinden de seri bağlı olarak ayni oranda geçer.Her 2 parçanın üzerlerine sarılan elektrik tellerinden(Direnç teli) geçen akımın miktarı eşit olduğundan,parçaların ısınmaları da(Isınma sonucu eğrilmeleri de bu sebeple ayni olacaktır.),geçen bu eşit akıma göre ayni kalmış olur.Yakıt deposu dolu olduğunda şamandıra yukarı doğru hareket eder.Ucunda özel kam bulunan bu şamandıra,yukarı doğru hareketinde kontak düğmesini,o da depo kısmı metal parçasını ittiğinden,ilk eğilme başlamış olur.Metal parçasının kontak düğmesinden ayrılabilmesi için,daha çok ısınıp eğrilmesi gereklidir.Depo kısmı metal parçası ısındığı zaman,ayni şekilde gösterge kısmındaki metal parçası da ısınır.Bu parçadaki eğrilme,gösterge ibresini dolu tarafa doğru hareket ettirir.Depo kısmındaki metal parça yeteri kadar ısınıp eğrildiği zaman kontak düğmesinden ayrılır.Böylece devreden geçen akım durur.Metal parça soğuyunca,tekrar akım geçer ve ısınarak bükülen metal parça kontak ucundan ayrılır.

Depo boş olduğu zaman şamandıra aşağı doğru iner.Kam önceki durumuna döneceğinden,kontak düğmesini kapatmak için yeteri kadar itme kuvveti yaratamaz.Bu nedenle,devreden metal parçayı ısıtacak kadar akım geçmeyeceği için,metal parça yeteri kadar eğrilmez.Depo kısmı metal parçasının sık sık açılıp,kapanarak titreşim yapmaması için metal parça ısısının iyice düşmesi gereklidir.Ayni zamanda gösterge kısmı metal parçası da yeteri kadar ısınmadığı için istenildiği kadar eğrilemez.Bunun sonucu olarak da ibre baş tarafa doğru hareket eder.Kolay gelsin.
 
Arkadaşlar Merhaba,
Sizlere birkaç soru soracağım. Öncelikle araç elektiriğinden iyi anladığımı ancak elektronik konularda çok bilgisiz olduğumu belirtmek isterim. Bu işle küçüklüğümden beri hobi olarak ilgileniyorum.
Şu an karavana çevirmek için restore etmekle uğraştığım 1994 model 2500 d motorlu Peugeot j9 aracım var.
Zamanında hayalini kurduğum tüm eklentileri yapabilmek için sizden yardım talep ediyorum.

Öncelikli olarak aracıma Devir saati bağlamak istiyorum. Benzinli olduğu için ne yapmam gerek devir okuyucu yada alternatörden alınan güce göre bir devir saati yapabilmem mümkün müdür ? Ayrıca nasıl kalibre edeceğim bilemiyorum malesef. Gösterge olarakta mercedes 303lerde olan yeşil renkteki devir saatini kullanmak istiyorum.

Bir diğer çıkmazım ise aracın arkasına konuşlandıracağım ayrı bir kontrol paneli ile gerektiğinde araca marş basabilmek istiyorum. El freninin çekilmiş olduğu uyarısını almak kolay ancak araç boş viteste olduğunda bana bir işaret verebilecek sensör yada swiç nasıl yapabilirim. Rasgele bir swiç olmaz diye düşünüyorum. Diğer bir düşüncemde debriyaj pedalının oraya bir aparat yapıp debriyajın basılı kalmasını sağlamak. Buda uzun vadede debriyaj rulmanına zarar verir düşüncesindeyim.

Son olarak bu sisteme otomatik marş sistemi geliştirdim. Bu konuda hiç çizim yapmadığım için kısaca size devre ayrıntısı vermeden anlatmaya çalışayım. Start butonuna bastığım anda kızdırma bujileri devreye girecek.Bujiler devreden çıktığı andan itibaren marş basılacak. Alternatör ışığı söndüğü yani motor çalıştığı zaman marş basma bırakılacak. Bu anlattıklarımı Röleler ile yapmayı planlıyorum. Umarım başarılı olabilirim. Teşekkürler.

Aracınız dizel mi benzinli mi? Hem 2500 d demişiniz, hem de benzinli demişiniz. benzinli ise ateşleme bobininden tetikleme alarak devir saati yapmanız mümkün. Ama dizelse motorun uygun bir çıkışından tetiklemeyi almanız gerekir. Örneğin motora bağlı olan soğutma pervanesinden olabilir. Debriyaja basılı tutmanız rulmana zarar vermemz, ama baskının yaylarına zarar verir. Bu yüzden vites sistemine uygun bir yöntemle switch bağlamanız gerekecektir. Otomatik marşa basmada altarnetör ışığının sönmesini beklerseniz, marş motoruna ve bendix dişlisine zarar verebilirsiniz. Bu durumu engellemek için 2-3 s marşa basmayı deneyin. alternatör ışığı sönmezse tekrar otomatik olarak basmasını sağlayın. Bu yöntem daha iyi olacaktır.
 
Motor çalışırken alternatör arıza ikazı yanarsa marş dişlisi ve volan kullanılamaz duruma gelir sizin sisteminizde.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,149
Mesajlar
915,471
Kullanıcılar
449,890
Son üye
Ercan29

Yeni konular

Geri
Üst