jenerator güc faktörü

gemice

Üye
Katılım
6 Haz 2008
Mesajlar
6
Puanları
1
Yaş
39
elimizde 1000kw lık jenerator var, ilgili jenerator ile 300 kw lık bir 3 faz elektrik motorunu devreye aldıgımızda COS PH 0.50 lere kadar düsüyor,konu elektrik motorunnu yukledigimizde Cos degeri 0,70 lere yükseliyor,

hatta 2 adet 1000kw lık jeneratoru devreye alım 4 adet 300 kw lık el. motorunu yuksüz çalıştırınva cos PH 0,30 lara kadar düşüyor,


dolayısı ile merak ettigim cos PH normalde 0,85 lerde olması gerekirken neden 0,50 lere düser,

jenerator bu şekilde uzun süre çalışır ise ne gibi problemlerle karşılaşırız,
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Elektrik motorlarının cosQ si nominal yükte yani tam yüklü iken etiket değerindedir.Boşta çalışan motorun cosQ si düşüktür.
 
degerli bilgin icin tesekkur ederim,

bunun daha teknik bir acıklaması var mı,
 
aramızda konuya acıklık getirecek bi uzman var mı
 
oonurr arkadaşımızın ifadesi,teorik bir gerçektir.Bundan daha açık ne olabilirki ?Konu ile ilgili
yayınları ( MEGEP'te olabilir ) okumanızda yarar var.
 
öncelikle 300 kVA gücünde sincap kafesli asenkron motor standart olarak üretilmemektedir. yani bu güçte bir motor bulunmamaktadır. büyük ihtimal motor gücünüz 315 kVA dur veya 300 hp (220 kVA ) dur. motorlar boşta çalışırken şebekeden tam yükte çalıştığı gücün ortalama %5 kadar bir güç çeker. bunun %1.5 si sürtünme %3.5 de stator bakır ve demir kayıplarıdır. bu çekilen gücün hemen hemen tamamı endüktif bir yüktür. motorun endüktif yapısından kaynaklanır. motor sargıların spiral olarak sarılmasından. boşta çekilen bu gücün olması gereken güç katsayısı %18 - % 20 civarında olması gerekmektedir. sizin ölçümlerinizde %30 olmasının sebebi şebekede başka yüklerin bulunmasıdır. eğer başka bir yük yok ise motorunuzun sürtünmesinde veya rulman yataklarında sorun var demektir. bu fazla akım çekmenize sebep olmaktadır. rulman ayarlarınızı yaptırın,yağlayın veya yeni rulmanlarla değiştirin.
jeneratöre gelince 315 kw lık motorun boşta çekeceği güc 30 kVA cıvarındadır. 1000 kVA lık jeneratör boşta çalışıyormuş gibi gözüküyor. ne kadar çalışırsa çalıssın jeneratörün kendisinde soğutma problemi olmadığı sürece sıkıntı yaratmaz.
 
selam arkadaşlar elimde 63kw bi jenerator var buna otomtik poano yapabilecek arkadaşlar arasın lutfen
telefonum 05367251435
 
aramızda konuya acıklık getirecek bi uzman var mı

Uzman sayılmam. Ama açıklamaya çaışabilirim.
Boşta çalışan elektrik motoru bir Fluoresant balastından farksızdır. Güç faktörü 0.15 lere kadar düşebilir.
Boşta çalışan bir transformatör de bundan farklı değildir.
Motor bobinlerinin, veya Transformatörün ürettiği magnetik alan yine aynı bobinin içinden serbestçe geçtiği için kendi uçlarına uygulanan gerilime ters yönde bir enerji üretir. Buna zıt EMK diyoruz. Şebeke gerilimine ters yönde meydana gelen bu gerilim aynı bobinin içinden geçmeye çalışan akımı azaltır ve self karakterini meydana çıkarır. Eğer Motor yüklenip güç üretiyorsa, ya da bu bir transformatör olup da sekonderinden güç alınıyorsa bu defa Sekonderden veya tek sargılı (Sincap Kafesi) rotordan akım geçiyor demektir. Bu akım da sekonderde yeni bir magnetik alan yaratır. Bu magnetik alan, Primerin ya da Motor bobinlerinin yarattığı magnetik alana ters olacağından Primerde üreyen zıt EMK azalır ve primerden (Veya motor bobinlerinden) geçen akım artar.
Ne kadar Zıt EMK varsa, güç faktörü O kadar düşüktür. çünkü Zıt EMK kendisini meydana getiren şebeke geriliminden daha sonra üremektedir. Bu zaman farkına faz farkı diyoruz. Bu zaman farkı ideal selfte 90 derecedir. Gerçekte ise bir Vektör diyagramına bağlı olarak azalır çoğalır. Bu açının Cosinüsü ise güç faktörünün ta kendisidir.
Yani boşta çalışan motorda zıt EMK yüksektir, bundan dolayı daha az akım çeker ve güç faktörünün düşmesi için ana sebeptir. Motor etiketinde yazılı Cos Phi (Güç Faktörü) ancak etiketinde yazılmış yük için geçerlidir. Motor yüklenip devir düştükçe zıt EMK da düşer ve güç faktörü yükselir. Motor yüksüz kalıp devir yükselirse sekonder'den (Sincap Kafesinden) akım çekilmiyor demektir ve Zıt EMK yükselir, Motor reaktansı yükselir Güç faktörü düşer.
Çok kısa ve formüllere dalmadan bir açıklama getirmeye çalıştım, Umarık kafanızda bir şekil oluşturabilmişimdir.
 
Kullanmış olduğum, 3 adet 2000KW gücünde jeneratör var. Bu 3 jeneratör tek baraya toplamda 4500 Kw enerji veriyor. Bu 4500 Kw bulunduğum bölgede organize sanayi Bölgesi'nin ENH'na enerji sağlıyor. Bu jeneratörlerin güç faktörünü kontrol edebiliyorum. 3 jeneratörün güç faktörü kaç olmalıdır. Şimdiden yardımlarınız teşekkürler
 

Forum istatistikleri

Konular
128,165
Mesajlar
915,601
Kullanıcılar
449,930
Son üye
oguuz680

Yeni konular

Geri
Üst