jeneratörlerde yüksek KVAR sorunu

elect off

Üye
Katılım
15 Kas 2009
Mesajlar
69
Puanları
1
merhabalar arkadaşlar..

şu an yaşadığım sorundan biraz bahsederek yorumlarınızı ve düşüncelerinizi almak istiyorum.

şu an bir geminin Bakım işlerini yapmaktayım,gemi dizel elektrik denen sistem ile 1980 yılında 60 metre olarak amerikada inşaa edilmiş.dizel elektrikden kasıt şu,gemi üzerinde pervaneleri çevirmek için herhangi bir dizel makinenin değil de onun yerine yüksek güçlü jeneratörlerde üretilen elektriğin DC konvertörler ile kıç tarafta bulunan 1300 KW gücünde 2 adet DC elektrik motoru kullanılarak pervanelerin çevrilmesidir.

şimdi sıkıntı şu;
gemi 60 metre olarak alınıp daha sonra ukraynadaki bir tersanede boyu 180 metreye çıkartılmış.makina dairesindeki dc converterlerden pervane motorlarına toplam kablo boyu ortalama 160 metre olmuş ve motor başına 16 adet 1x150mm2 MGG (shield'siz)kablo kullanılmış. pervane motorlarında da her hangi bir değişiklik yapılmamış geminin 60 metre iken kullandığı 1300 KW lık DC elektrik motorları kullanılıyor.
sorunum ise gözüme anormal olarak yüksek gelen KVAR.en son makinaları çalıştırdığımızda 600 KW yükte 900 KVAR rreaktif görüyordum.ciddi anlamda bir ölçüm yapamadım gemide şu ana kadar.alternatörlerimiz 600 Volt üretiyor bu 600 Volt DC konvertörden motora gidiyor.güç faktörünü bana gösteren her hangi bir ölçü aleti yok Şebeke analizörleri kuracağım 3 jeneratör içinde,fakat henüz kuramadım.şirketin diğer gemisi de aynı tamamen aynı yani KVAR sorunu oradada var orada cos fi 0.65 olarak ölçülmüş 5. ve 7. harmonik de yüksek gözüküyor.gemide 3 adet 900 KW 1800 rpm jeneratör bulunmakta.

sorum şu.
gemilerde kompanzasyon ve harmonik filtre sistemi kuralabilirmi?(daha önce dizel eletrik bir gemide çalışmamıştım.AC gemilerde kompanzasyon sistemi 15 yıldır bu işi yapıyorum hiç görmedim)
eğer korulursa dezavantajı veya sorun yaratacak bir noktası olurmu?
tam değerleri veremedim ama bu KVAR bana göre yüksek size görede yüksekmi?
yüksek ise ve herhangi bir şey yapmasak bu KVAR bizim başımıza ne gibi dertler açabilir?

Şimdiden ilgilenen arkadaşlara teşekkür ediyorum.
 
Son düzenleme:
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Cosq değeri,0,90 ( max 0,95 ) olacak şekilde kompanzasyon yapmanızda bir sakınca yoktur.Kompanzasyon yapar iken,harmonikleri mutlaka gözönüne almanız gerekir.Öncelikle,
kaliteli bir analizör yardımı ile,sisteminizi iyice tanımanızda yarar var.
 
sayın fahri yetiş yorumunuz için teşekkürler benim derdim aslında kompanzasyon işi yapan firmaların gemiler üzerinde tecrübesiz oluşu.bize teklif veren firmalar var kompanzasyon ve harmonik filtre için rusyadan bir firma 220 bin euro türkiyeden bir firma 150 bin euro'ya yakın bir fiyat verdi bunlar az paralar değil kurulumu yapıp elimize habire sıkıntı yapan bir sistem almaktan korkuyoruz gemimizdeki jeneratör kontrol ve dc motor kontrol sistemlerinin türkiyede bir eşi benzeri ve yedeği yok bu parçalara zarar gelirse çok büyük sorunlar yaşarız.bunun için tereddütlerimiz var.benim çalışma alanıma girmediği için kompanzasyon ve harmonik konusunda bilgim amatörcedir bu sebebden dolayı çok araştırma yapmam gerekiyor.
 
gemilere kompanzasyon yapmanın mantığını kavramış değilim . yani gemilerde olan sıkıntı nın kompanzasyonla uzak yakın alaksı yok alternatörlere kapasitif yük verilmemeli eğer sistemde çok aşırı endüktif yük yok ise .

gemilerdeki sorun dc motorların sürücülerindeki tristörlerin tetiklemesi anında sinüsün çökme yaşması bunuda her hangi bir şey düzeltemez tamammed generatörün gücü ile alakalı jenratör biraz bütük seçilirse bu sorun kendiliğinden hallolur .

ama çok ciddi bir endüktif yüke sahipsek ozaman kompanzasyon düşünülebilir ama bu en son düşünülecek çözümdür .

çünki kapasitif yük alternatörler için cidii bir sorundur biz kurduğumuz hiç bir jeneratörde
ki dünyanın her yerinde kurduk senkron sistemler dahil buna kompanzasyonu hep devre dışı bıraktık sadece ankarada bir matbaada oda jeneratör küçük geldiği ve motorların kalkınma akımını karşılayamadığı için bir miktar kondansatör ilave ettik oda mecbur olduğumuz için
 
3 adet 900KW jeneratör aynı anda 2700KW, motor 2 x 1300=2600KW, yapılmış olan ölçüm 600KW dendiğine göre ayrıca motorlar DC ve konvertör Tristörlü olduğuna göre(verilen bilgilerden) Reaktif güç nereden geliyor? DC sistemlerde Cos nedir ki reaktif oluşsun? Sistem D C olunca güç katsayısı zaten 1 olur. Sorunun kompanzasyondan değil kesinlikle Jeneratör güçlerinden kaynaklandığı ortadadır. Diğer problem sorunun içinde makinalar çalışınca 600KW yük nasıl olabiliyor? hani 2 adet 1300KW + 1300KW DC motor vardı?

Ne gibi bir sorunla karşılaşabilirsin bence Güç sorunundan dolayı Demeraj akımlarıda hesaba girince her an gemi yolda kalabilir.
 
ilk başta gemi 60 metre motor gücü 2600kw ve sonra gemi büyültülüyor 180 metre oluyor,motor gücü yine aynı sizce mantıklı bir iş mi bu yapılan bütün tesisatın yenilenip 180 metrelik bir canavarı rahatça kaldırabilecek bir konuma gelmesi gerekir.
 
bu sorununuzla ilgili size yardımcı oluruz fazla paralar ödemenizede gerek yok 05359543097 ararsanız irtibata geçeriz konu sabahada kadar yazışsak bitmez
 
Jeneratör yeni ise veya pc cihaz yazılımı varsa reaktif güç ayarı yapabilirsiniz. yada alternatör üzerindeki AVR kartının marka modelini araştırın.

Sorun büyük ihtimalle alternatörün aşırı yada az uyartımından kaynaklanıyordur..
 
Sn servetd gerçi iki yıllık bir konu ama, ben özellikle jeneratör çalışma durumunda kompanzasyon sisteminin deveredeki etkilerini merak ediyorum. Bu konuda malesef yeterli bir tecrübe oluşmuş görünmüyor. Teorik olarak kapasitör reaktif güç kaynağı ve endüktif yükler de reaktif güç tüketicisidir. Peki bu durumda jeneratör devrede iken neden kompanzasyonu devreye alamıyoruz? Bazı kaynaklarda gerilim yükselmesi nedeni ile ekipmanın zarar göreceği belirtilmiş. Yine bu forumda bir arkadaşımız bunu denediğini fakat komp sistemindeki şalter ve kondansatörlerin baskı altında kaldığını ve ciddi ses çıkardıklarını belirtmişti. Bu konu teorik olarak nasıl izah edilebilir? Bu konuda tecrübeli arkadaşların yorumlarını bekliyoruz.
saygılar.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,165
Mesajlar
915,601
Kullanıcılar
449,930
Son üye
oguuz680

Yeni konular

Geri
Üst