bu konuya bir daha bakmıyacaktım ama nedense gerek hissettim
önce ali arkadaşımın beni yanlış anladığı yerleri düzeltmek isterim
çünküğ hepimiz konuya cımbızlama yanlış dalıyoruz
1. husus şudur 460 KVA O.63 COS FİLİ YÜK OLMAZ neden olmaz
.açıktır 1VA = 1VOLT X 1 A
1KVA= 1000X 1 VA bu formul doğrumudur şüphesiz doğrudur o halde 460KVA Dediğiniz an cos fiden artık bahsedemezsiniz çünki o yükün cos fisi 1dir birden küçük ise artık oyükü KVA ile tanımlayamazsınız o kwattır
2 sorunun cevabı yine söylüyorum cos finin 1 e yaklaştırma durumu trafolardaki olay ali arkadaşımın dediği doğrudur ısınmaları azaltmak ve güç katsayısını yükseltmektir ama bizizm bahsettiğimiz cos fi o değildir çünkü soru şebeklerde güç katsayısının düzeltilmesi ile alakalı değildir bizim arkadaşın sorduğu sorumu bizizm imal ettiğimiz jeneratörlerde neden 0.8 dir
bizm alternatörler vurduğumuz cos fi 0.8 ibaresi sinüs eğrisine teğet geçen bir eğridir ve bu bizizm sinüsün mükemmel ölçülerde olduğunu güç faktörünün 0.8 olduğunu buna göre güç üçgeninde güç faktörümüz 0.8 dir
formulleri şunlardır
S= U.I (VA)
P= U.I.Cosφ (W)
Q= U.I.Sinφ (VAR)
bizim sinüsümüzün temiz olduğunu ve cos fi 0.8 olarak hesaplanması gerktiğini belirtmrk için verdiğimiz değerdir
şebekede yada başka bir yerde cos fi arzulanan değeri 1 e yakındır ama jeneratörde böyle bir sıkıntı yoktur ve bizizm cos fimizi 1 e yükseltmek gibi bir kaygımız yoktur olmazda bu nedenle jeneratörde her hangi bir kondansatörle kompanzasyon mevzu bahis değildir olmazda anlattığım çok çok zor durumlar haricinde istenen olay değildir zaten
alternatörlerde kör güç hiç bir işimize yaramaz bu nedenle kullanmayız . kör güç dediğimiz reaktif güçtür
burada ön plna çıkan sizizn sistemin gösterdiği karakteristiktir
eğer empedans alternatif akımda devre elamnlarının genişlemesi ise
sizizn yüklerinizin durumu ön plana çıkar
o halde her şeyi yavaş yavaş baştan incleyelim doğru soruları soralımki doğru cevapları allaım
bizden 100 kva bir jeneratör alırsanız
a) bu jeneratörün verimi % 96yı geçemez etiketlerde 98 dir ama ben pek okadar görmedim 96 kesindir fakat çinden gelen yeni ucuz jnetrerörleri bu sınıfa sokmuyorum onları jeneratör sınıfınada sokmuyorum normal cummins -perkins- volvo- deutz - gibi avrupa menşeli ve yüksek verimli makinelerden bahsediyorum
b)bu makinelerin nominal yüklenebilirlikleri %80dir kısa aralıklara aşırı yüklenmelere maruz kalabilirler
c) bu makineler den bazılarının ilk adımda yük alması %60 ı geçemez yeni nesil euro3 motorlarda bu dahada azdır ...
geleleim esas konuya
şimdi bizizm makinelerin yani jeneratörlerin 3 türlü çalışma şekli vardır
Bu kavramlar uluslar arası ISO8528 standardında detaylı olarak açıklanmıştır. Bu standart Türkiye’de TS ISO 8528 olarak kabul edilmiştir. Tüm motor ve alternatör üreticileri buradaki değerleri sağlayacak şekilde üretim yapmaktadırlar. Bu kavramlar jeneratörün hangi kategoride çalışacağını da tanımlar.
- Standby Güç: Değişken yük altında sınırlı sürede çalışma gücüdür. Ortalama %70 yük değerinde yılda toplam 200 saat çalışabilir.
Şebeke enerjisi kesintilerinde yedek güç olarak kullanılır. Aşırı yüklenemez.
-
Prime Güç: Değişken yük altında sürekli çalışma gücüdür. Ortalama yük değeri %70 olmalıdır. 12 saatte 1 saat %10 aşırı yüklenebilir.
- Continuous Güç: Sabit yük altında sürekli çalışma gücüdür. Ortalama yük değeri %100 olabilir. Aşırı yüklenemez
bizim sttığımız değer stndby değeridir yani size ilk 1 satte verebileceği güçtür
eğer sürekli kullnacaksınız prime alacaksınız ve yükünüz sabitse continus alacaksınız
100 KVA STNDBY= 90 KVA PRİME= 60 KVA CONTİNUS EDER
VE Bİzim cos fimiz yani manyetik alandan etkilenme oranımız manyetik alanı elektriğe çevirme oranımız 0.8 dir
YANİ siteminiz omik yük ise va cinsinden eğer endiktüf yük ise KW CİNSİNDEN HESAPLAMANIZ GEREKİR
Kİ bizizm kilovat cinsinden yük gerçek yüktür yani görünen yük (KVA) Değildir oda güç katsayımız 0.8 olduğu için 100x0.8 =80 kw
mesele bu kadar basit açık nettir
şebekenizin güç katsayasını 1 e çıkarmanız çıkarmamanız bizi sibiryada bisikletten düşen adam kadar alakadar etmez biizm istediğimiz sadece jeneratörümüz devrede iken kompanzasyonunuzun devre dışı kalmasıdır
20 yıldır 20.000 aşkın jeneratör tesisis yaptık 1-2 istisna hariç oda zorunluluktan jeneratöre kompanzasyon mevzu bahis değildir olmaz olamaz değil türkiyuede dünyada hiç bir imalatçı buna ok vermez
hatata ve hatta jeneratörler sistem tamamen kapasitif özelik gösteriyorsa çalıştırılmazlar çünki %10 yükte bile yanarlar yukarıda sıraladım bunları
yine tekrar ediyorum bizizm bahsettiğimiz cos fi arkadaşın sorduğu alternatördeki manyetik akı ile ilgili olan olan cos fidir
nezaman kondonsatör olabilir zorunluluk nezaman olur çok ağır blok endüktif yükünüz var ise demerajlı bunu kaldırmak için kullanılabilir ama çok hasas olmalıdır bu yük bizizm sünüsü çökerttiğinden kondansatörle 0.8 e yaklaştırmask için ama çok zorunlu kalmadıkça denenmemelidir ..
arkadaşımın bahsettiği kondansatör koymuşlar vs bizizm ilgi alanımıza girmemekle beraber jeneratörü büyük almak yerine kendi ürettikleri çözümdür ama hiç bir jeneratör imalatçısı tarafından kabul gören bir uygulama değildir
jeneratörünüzün gerçek gücü tahrik makinesinin gücü ile alakalıdır alternatörün büyük olması heç bir anlam taşımaz
enerji dönüşümünün temel kanunu hiç bir zaman aldığı güç verdiğin güçten fazla olamaz [/B
yani türkiyede 2 büyük firmanın tekknik servis müdürlüğünü yapmış biri olarak ve halen bir firmanın teknik servis müd olarak dilimin döndüğünce anlatabileceğim bunlardır itibar edersiniz etmezsiniz o sizin bileceğiniz bir şeydir teşekkürler