Selamün aleyküm
Arkadaşlar araçlarda kullanılan hidrojen yakıt
tasarruf sistemleri hakkında bilgisi olan veya aracıda uygulayan var mı?
Ne kadar sağlıklı bir sistem veya motor'a zararları var mı? Merak ediyorum............
Merhaba.Araçlarda hidrojen kullanımının yaygınlaşmasını engelleyen en büyük sıkıntı,sıvı halde depolanması ve bunu düşük sıcaklıkarda sabit tutup muhafaza edecek uygun yakıt depolarının sağlanamasıdır,en büyük dezavantajı da aslında budur.İkinci olarak elektroliz veya kimyasal yollardan eldesi,sıvılaştırılması (Güneş,rüzgar,nükleer enerji dışında) yüksek faturalar çıkarıyor bize.Ancak pahalı uzay projelerinde (Satürn,Apollo,Challenger,vb.gibi büyük NASA projelerinde) bu bir dezavantaj olarak görülmeyip maliyeti Amerikalılar tarafından da hep göz ardı edilebilmiştir ve Ay yolculuğu,mekikler yoluyla uzayda laboratuvar araştırmaları için.
Biliyorsunuz metan gazı (Doğalgazın %97-98'si) daha kolay basınç altında sıvılaşıp lng veya özel kompresörlerde sıkıştırılıp cng olarak toplu taşıma araçları (Türkiye'de büyük şehirlerde) ve Avrupa'da da küçük binek araçlarında,dolum istasyonlarıyla paralel yaygınlaşabilmiştir.Hidrojene göre metan gazının daha düşük sıcaklıklara ve yüksek basıncta sıvı hale geçme gibi bir durumu da yoktur.Sıvı halde araçlarda lpg kadari değilse de hidrojenin zorlukları gibi depolanması zorluğu çok fazla yoktur.Lpg'ye göre biraz daha kalın tüplerle araçların uygun yerinde,sıvı halde lng veya sıkıştırılmış gaz halinde cng şeklinde depolanıp motorlarda kullanılabilir.Lpg istasyonlarının yaygınlığı (Geleneksel yani eski alışkanlıkları sürdürebilme isteği doğrultusunda karar alınarak) ve belirli bir tekelin de,öngörünün de sürekli ve daimi olarak elde tutulabilmesı,benimsenmesi yüzünden Avrupa'ya göre küçük araçlarda çok fazla yaygınlaşması (Hatta sıfır üretilen tüm küçük araçların cng'li,lng'li olanlarının üretiminin de bize getirilip bizde üretilmesine karar da verilebilmesi) pek sağlanamamıştır.
Motorlarda sağladığı çekiş gücü,randıman,termik verim,vb.avantajları açısından da düşünürseniz eğer,ağır hidrokarbonlu olanları (Hegzan,heptan,unadekan,hegzadekan,vb.) hafif hidrokarbonlu ve daha basit yapıda olanlara göre (Propan-bütan=lpg,hidrojen,metan,doğalgaz,vb.) daha iyi bir çekiş ve tırmanma kabiliyetini bizlere kolaylıkla da verebildiği yaygın yapılan testlerle de ortaya çıkabilmiştir.
Bu yüzden de hidrojen maliyeti ve depolanma zorlukları,cng ve lng'de eski geleneksel alışkanlıkların terk edilememesiyle uygulanması hiç düşünülemezken,petrol türevi olan motorin,benzin ve lpg ise geleneksel olarak özel araçlarda ve yolcu,yük,nakliye,denizcilik,demiryoluyla taşıma,vb.çok geniş bir sektörel alanda ve coğrafyada ise halihazırda da yaygınlığını sürdürebilmektedir.Kolay gelsin.