generatörün yüklenmesi nasıl oluyor

burada anlaşamiyoruz apaçık ortada, ben size diyorum ki bir jenerator yari yükte neden 51 hz de calissin? dogru bir kontrol devresi yakiti biraz daha azaltirsa 50 hz frekans elde eder, bunu nasil izah edeceksiniz? neden 52 ile 50 arasinda seyretsin de direk 50 hz olmasin anlamiyorum burayi...

Yarı yükte 51 hz tam yükte 50hz gibi bir durum söz konusu olamaz. Sağlıklı çalışan sistemde her yük yüzdensinde governör sistemi 50Hz bulur.Stabil çalışmada sabit devri sabit frekansı sağlar. Bahsettiğiniz gibi bir durum söz konusu olamaz. Stabil halden bahsediyorum anlık yük değişimleri geçici rejimden değil !
Ayrıca boşta çalışan jeneratörün 52Hz vermesi ne gibi bir sakınca yaratabilir. Gayet normal olaylar bunlar.
Hadi size iyi geceler...
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Dizel motorun mazot pompasında regülatör olması gerekir. Regülatör sayesinde ani yük değişimlerinde devir sabit tutulur. Alternatör etiketinde belirtilen nominal yükteki devirdir. Dizele akuple edilen alternatörün boşta çalışma esnasında devri , etiket üzerindeki belirtilen devirden %4,5 fazlasına ayarlanmalıdır. Bunun için alternatör frekansını 52 Hz’ye ayarlamak gerekir. Bu , BS 649 A2 sınıfı dizel hız regülatörünün değerine karşılık gelir. Frekansı boşta 52 Hz. ayarlanan alternatör tam yüklendiğinde frekansı 50 Hz. olur. İşletme esnasında devri hiçbir zaman alternatör etiketindeki değerden aşağı olmamalıdır.

GENSAN ELEKTRiK MAKiNALARI / GSA ALTERNATÖR

bu sitede böyle demiyor ama...
 
Dizel motorun mazot pompasında regülatör olması gerekir. Regülatör sayesinde ani yük değişimlerinde devir sabit tutulur. Alternatör etiketinde belirtilen nominal yükteki devirdir. Dizele akuple edilen alternatörün boşta çalışma esnasında devri , etiket üzerindeki belirtilen devirden %4,5 fazlasına ayarlanmalıdır. Bunun için alternatör frekansını 52 Hz’ye ayarlamak gerekir. Bu , BS 649 A2 sınıfı dizel hız regülatörünün değerine karşılık gelir. Frekansı boşta 52 Hz. ayarlanan alternatör tam yüklendiğinde frekansı 50 Hz. olur. İşletme esnasında devri hiçbir zaman alternatör etiketindeki değerden aşağı olmamalıdır.

GENSAN ELEKTRiK MAKiNALARI / GSA ALTERNATÖR

bu sitede böyle demiyor ama...

Benim şimdiye kadar yapmış olduğum açıklamaların hepsini tek tek dikkatlice okuyun sizin yukarıda yaptığınız açıklamalarla birebir örtüşmekte. Regülatör dediğiniz elektrikli vana var kelebek vana türünden governör yüklenmede bu vanayı kısar veya açar. Açıklamalarıma ters düşen bir kelime dahi yok. Bu sitede öyle demiyor dediğiniz şey ne açarsanız yardımcı olurum?
 
Son düzenleme:
Yarı yükte 51 hz tam yükte 50hz gibi bir durum söz konusu olamaz. Sağlıklı çalışan sistemde her yük yüzdensinde governör sistemi 50Hz bulur.diye yazmis adam, ben görmedigim icin bilmiyorum ama bildigi bişey var o da bosta frekans biraz yüksek oluyor,ama yüklendikce frekans 50 ye mi yaklasiyor yoksa direk 50 hz mi oluyor onu bilmiyorum, yukaridaki aciklamaya bakınca sanki oransal olarak düsme oluyormus gibi anliyorum ama siz olmadigini söylüyorsunuz, yari yükte 51 hz degil yani bunu diyorsunuz degil mi? O ZAMAN neden bosta 52 hz oluyor da 50 hz olmuyor bunu anlamiyorum, bunu gözlemlemis biri var mİ? Bir dizel jeneratör bosta ve yari yükte hangi frekansta calisir ? sayin analizör siz gözünüzle gördünüz mü bir dizel jeneratörün frekansini bosta ve yari yükte?

___________________________________

ayrıca konunun başlarinda bahsedilen universal mod nedir?

___________________________________

daha önce duymamistim ayrica internette aradim bulamadim yeni bir mod türü mü bu:) cehaletimi mazur görün bilen var mi nedir bu?
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Yarı yükte 51 hz tam yükte 50hz gibi bir durum söz konusu olamaz. Sağlıklı çalışan sistemde her yük yüzdensinde governör sistemi 50Hz bulur.diye yazmis adam, ben görmedigim icin bilmiyorum ama bildigi bişey var o da bosta frekans biraz yüksek oluyor,ama yüklendikce frekans 50 ye mi yaklasiyor yoksa direk 50 hz mi oluyor onu bilmiyorum, yukaridaki aciklamaya bakınca sanki oransal olarak düsme oluyormus gibi anliyorum ama siz olmadigini söylüyorsunuz, yari yükte 51 hz degil yani bunu diyorsunuz degil mi? O ZAMAN neden bosta 52 hz oluyor da 50 hz olmuyor bunu anlamiyorum, bunu gözlemlemis biri var mİ? Bir dizel jeneratör bosta ve yari yükte hangi frekansta calisir ? sayin analizör siz gözünüzle gördünüz mü bir dizel jeneratörün frekansini bosta ve yari yükte?

Ben birçok jeneratörü devreye alırken kumanda panelinden faz akımlarını, frekansını izledim. En son 6 ay kadar önce 400kVA işbir jeneratörü devreye aldığımızda gözlemlemiştim. Dilli frekansmetre vardı boşta 52Hz'de titreşiyordu. Teknisyenim kademe kademe yükleri devreye aldı 400A civarına kadar yüklemiştik jeneratörü her yük alışta frekansın düştüğünü gözlemledim (geçici rejim) en son yüküde devreye aldıktan sonra 50Hz frekans sabit kaldı.
 
Sn.volverine

Öncelikle generatörlerde rotor devri, çıkıştan alınan enerjinin frekansını belirler. Bunun yanında çıkış geriliminide etkiler.(Doğru orantılı olarak, uyartım sabit ise)

çıkış gerilimini değiştiren diğer bir etkende uyartım akımıdır.

asıl konumuza gelirsek

generatör çıkışı yüklendikçe bu yüke bağlı olarak (Kayıplarda dahil) mekanik dönmeyi sağlayan mildede yük artışı olur. sistemde gerilimi sabitlemek için düzeltmeler uyartım akımı üzerinde yapılır.

Bu yük artışı generatörü çeviren mekanik gücün yetersiz kaldığı durumlarda generatör devrinin düşmesi ile sonuçlanır. yukarda da belirttiğim gibi bu istenmeyen bir durumdur, çünkü devir düşmesi çıkış frekansının düşmesi demektir. Frekans değişimide kesinlikle istenmeyen bir durum olduğundan, mili çeviren gücün artırılması gerekir. Bu işlem de generatörü çeviren mekanik güç neyse, (Su miktarını artırarak, Dizel jen. ise yakıtı artırarak,....) bunun gücünün, generatör devirinin (Senkron devir) sabit olmasını sağlayacak şekilde değiştirilmesi ile sağlanır.

Sonuç olarak basettiğiniz sistemde devri herzaman sabit tutmaya çalışmakla istenilen gücüde karşılamış, uyartımı değiştirmeklede çıkış gerilimimizi sabit tutmuş oluruz.

Saygılarımla
Hocam bu generatördeki yükü arttırma olayı nasıl gercekleşiyor.mesela biz aktif gücü arttırmak istediğimizde sistem üzerinde değişen şey nedir? Generatör çıkış gerilimi uyartım akımı ile sabit tutuluyor dedik.peki çıkış gücünü arttıran şey nedir ? Stator akımı mı manyetik alan mı veya bir başka şeymi ? Ayrıca bir sorum biz stator üzerinden 3 faz alıyoruz ve fazlararası gerilim sabit ve 6.3 kv peki çıkış gücü nasıl artıyor.mesela bir örnek vereyim biz prize matkap bagladıgımızda 1kw harcarız fön makinası bagladıgımızda 2 kw harcarız.sonuc olarak çıkışa birşey bağlıyoruz ve ona sabit gerilim uygulayıp o cihazın çektiği akımıda hesap ederek harcanan gücü buluyoruz.bizim generatörün çıkış gücünü arttıran nedir?
 
Gücün formülü P= I *U*cosfi*✓3 tür. Yani eğer çıkış gerilimin sabit ise sabit olması gerekir. Bu formülde cosfi de sabit 0.8 alınır.
 
Yani sen akımı artırmış oluyorsun. Daha basit tabirle yükü artiriyorsun yani kanatlara çarpan suyu artiriyorsun. Onu arrtirdikca otomatik olarak ikazlama artıyor ve ona bağlı olarak ta çıkış akımın artmış oluyor.
 
Öncelikle bazı konulara açıklık getirelim. Çok yaygın olarak yapılan bir hata var. Oda şu. Jeneratörlerden sistemin talep ettiği güç üretilir. Hiç bir zaman jeneratörlerin ürettiği güçle sistem talep gücü birbirine eşit olmaz. Bazen jeneratörler sistemin talep ettiğinden daha azını bazen de daha fazlasını üretir. Sistem tam olarak bu farklılığın izlenmesiyle çalışır.

Örneğin bazen sistemin ihtiyacı 99 birim olduğu bir anda jeneratörler 100 birim üretebilir. Bu durumda sistem bu enerjiyi mecburen tüketir. Ama bunun frekans ve gerilim yükselmesi gibi sonuçları olur. Jeneratör sistemleri bunu algılayıp üretimi 99 birime düşürür. Bazen jeneratör 100 birim üretirken sistemin ihtiyacı 101 birim olur. Ama jeneratör 100 birim ürettiğinden sistem 100 birimle idare etmek zorunda kalır. Sistem bu durumu gerilimde ve frekansta düşüş olarak algılar ve üretimi 101 e çıkararak durumu dengeler.

Kısacası sistemler hiçbir zaman ideal değerlerinde çalışmaz. Bu değerin altında ve üstünde sürekli olarak salınırlar. Bu salınımı mümkün olduğunca azaltmak için öngörülebilir bazı durumlar için önceden hazırlık yapacak şekilde sistemler tasarlanır.

Örneğin bir jeneratör boş durumdan yüklü duruma geçtiğinde frekansı düşer. Bu durum zaten bilindiği için boştaki frekans nominal frekansın biraz üstüne ayarlanır. Değer vermek gerekirse bir jeneratörün boştaki frekansı 50 HZ yüke bindirdiğinizde dizel motor toparlanıncaya kadar 4HZ düşerek 46 HZ oluyor. Bu sebeple sisteme bir süreliğine 46 HZ veriyorsunuz. Aynı jeneratörü boşta 52 HZ ye ayarladığınızda yüke bindiğinde frekansı dizel motorun toparlanma anına kadar gene 4HZ düşecektir. Ama bu sefer sisteme 48 HZ verecek. Doğal olarak kısa süreliğine de olsa 46HZ yerine 48HZ daha makul bir değerdir.

Kolay gelsin...
 
Ani yüklenmelerde tepkisi nasıl olur?
Şimdi nasıl bilemiyorum ama eskiden kesintisiz güç kaynakları yüksek güç veremiyorken, h.alanı gibi kritik yerlerde jenaratörler hiç durmadan rölantide çalışırdı. Elektrik kesildiğinde kontaktör bırakır anında yüke binerdi.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,950
Mesajlar
913,860
Kullanıcılar
449,598
Son üye
kadir12366

Yeni konular

Geri
Üst