Evlerimizde ve Araçlarımızda Kullandığımız Bazı Yüklerde Akım (amper) Değişimindeki Etkenler

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,197
Puanları
3,256
Konum
BURSA
Merhaba.

Bildiğimiz gibi evlerimizde ve araçlarımızda kullanılan ac ve dc akım ile çalışan çeşitli cihaz ve motorları sıklıkla kullanırız. Bunların çektikleri amper değeri nelere göre ve hangi değişken şartlarda bazı değişikler gösteriyor, dc/ac pensampermetre kullanarak gerçekleştirdiğimiz bu yazı dizimizde bunları test ederek incelemeye çalışacağız.

1- Araçta Yapılan Bazı Ölçümler:

Dc pensampermetremizi akünün + çıkış kutbundaki kırmızı renkteki kabloları üzerine klampını kapatıyoruz. Arabanın kontak anahtarı 0’dan 1 konumuna getirildiğinde; 2.37 A’yı boşta iken aküden çekiyor.

Marş motoru:
1. çalıştırmada: 120 A
2. çalıştırmda: 160 A
3. çalıştırmada: 89 A'yı çekti.

Arka cam rezistansı:
Kontak anahtarı 2. konumda (0-1-2) iken 2.27 A akım çekti.

Kalorifer / klima / havalandırma fanı motoru:
1. kademede : 3. 38 A
2. kademede : 5 .39 A
3. kademede : 7.96
4. kademede : 15. 53 A ‘yı 0-1 konumunda iken çekilen 2.37 A’dan çıkarıp buluyoruz.

Radyo:
Az seste: 0.31 A
Orta seste: 0.43 A
Yüksek seste : 0.90 A
Son seste (Volümde) : 2.28 A’yı boşta (Kontağın 0-1 konumunda) çekilen 2.37 A’den düşerek buluyoruz.

Lastik şişiren seyyar hava kompresörü (12 voltluk, en küçük tip);

Ön sol lastik: 1.55 – 1.67 A
Ön sağ lastik: 3.00- 3.19 A
Arka sol lastik: 3.59- 3.60 A
Arka sağ lastik: 3.52-3.34 A olarak ölçüldü.

Ölçümde ön sol lastik daha düşük hava basınçlı olduğundan ilk anda daha az amperi, arka sol lastik ise daha yüksek hava basınçlı olduğundan daha az amperi ilk subap bağlantısında çekmiş oldu, ancak lastikler belirli basınç değerine gelip şiştiklerinde aküden motor çalışırken çekilen akım aşağı yukarı 3 A’den daha az olmadı.

Farlar:
Ön far+ ön sis farı: 14.29 A
Ön far+ önve arka sis farı: 15.86 A (2.37 A değeri düşüldü)

Kokpit (Gösterge) konsolu aydınlatma: 3.20 (3.32 A değeri düşüldü)

Silecek motoru :
Yüksek devirde : 12-13 A
Orta devirde : 10-11 A
Zamanlamalı : 11.45- 12 A (2.37 A değeri düşülmeden)

Şarj dinamosu (alternatör) :
Dc pensampermetre; alternatörün + kutup çıkışındaki kırmızı renkli kabloya klampları kapatılıp 24 A’lik dc. akım değeri bu motor rölantideyken ölçüldü. Radyo, kalorifer, far ve diğer alıcılar tam kapalıyken, akü çok şarjsız olmayan belirli bir şarj (Arabayı tek marşla kolayca çalıştırabilecek) değerindeyken bu ölçüm yapılmıştır.

Marş motoru:
Marş motoru seri fırçalı dc motor olduğundan, soğukken ilk çalıştırma, belirli bir km’den sonraki marş işlemi veya motorda mekanik sıkıntılar, aşırı souk, vb. etkenlere bağlı olarak aküden çekilen amper değeri değişken olabileceğinden bu ölçüm bu test sırasında yapılmamıştır. Ancak içten yanmalı motoru çeviren bir marş motoru bu ön şartlara bağlı olarak akü etiketinde yazan 540A (EN) anlık olan bu ilk çalıştırmadaki (starter) bu anma amper çekme değerine göre aküden 130-140 A’yı, araç markalarına, marş motoru tiplerine göre biraz değişerek çekebilir.

Uzaktan kumandayla kapıları açma-kapama otomatiği:
Açma ve kapama anlarında 18 - 20 A’yı aküden direk çekiyor. (Akünün kırmızı remkli kablolarına dc. pensampermetre bağlandığında)

Kontak anahtarı 1'den 2. konumuna (0-1-2) geldiğinde; net 6.73 A'i çekti.

Elektrikli cam açma-kapama motorları:
Sağ veya sol cam motoru: 11.5 - 12.0 A'i çekti. (Açma ve kapanma sırasında temas yokken)
Cam motoru en sona dayanıp açma-kapama manuel düğmesine kapanıp da yine basılı tutulduğunda : 17 A 'i net çekmiş oldu.

* Araçlarda asıl fonksiyonu (Sona veya en alt pozisyona gelindiğinde) tamamlandıktan sonra bu düğmeye yine basılı tutulmanın aküden geçecek akımı iyice artırdığı görüldü.

Not: Üzerinde test yapılan bu araç 2013 model Renault Symbol 1.2 16V 75 BG benzinli bir araçtır. Aküsü Mutlu marka,12 volt, 60 amper, 540 A (EN) etiketlidir.

2- Evde Yapılan Ölçümler (Pensampermetrenin ac kısmında)

PC Masaüstü (Normal kullanımlı bir) Bilgisayar Kasası:

Açılırken : 0.30 A
Açıldıktan sonra boşta (Kullanılmaz) iken: 0.23 A
İnternete (Web tarayıcılarla) bağlanırken: 0.30 A
PC’de oyun oynarken: 0.32 -0.33 A
Bakım (Disk) birleştirme işlemi (C: ve D: ayni anda birleştirildiğinde) : 0.24 A

HP Laptop (Onboard ekran kartlı) :
Adaptör, batarya bağlı iken açılırken ve batarya tam şarjlı iken : 0.18 - 0.19 A
Açıldıktan sonra boşta, kullanılmadan beklerken: 0.12-0.13 A
Oyunda iken : 0.20 A
Adaptör, batarya biraz kullanılmış olarak bağlı bağlı iken: 0.21 A
Bu durumda oyunda: 0.28 A

* Görüldüğü gibi tam şarjlı haldeyken ve kullanılmış bataryalı şartlı iken adaptörle şarj olurken ve pc kullanılırken özllikle de oyunlarda küsuratında değişimler gözlendi.

Laserjet 1025 Color printer (Renkli yazıcıyla) :
Yazıcı self kontrolle açılırken: 1.0 A
Boşta iken yazmayı beklerken: 0.06 A
Çalışırken (Yazdılırken) : 1 ila 3 A arasında değişken değerlerinde çekiyor.

* Makine ısındıkça yani 1, 2 ve 3. kağıtlarda bu değerler açıkça değişim gösterdi. Şöyle ki;

1. kağıtta: 1.9A ile 1.0 A arasında
2. kağıtta : 1.9 ile 0.8 A arasında
3. kağıtta : 1.6 A ile 0.6 A arasında oynak değerleriyle değişen amper değerlerini sıcaklıkla ters orantıda giderek azalarak çekmiş oldu.

58 ekran 1985 model schuab lorenz renkli CRT TV:
Açılırken ve daha sonrasında : 0.27 A
Çok sesli açık iken: 0.28 – 0.29 A

51 ekran Arçelik CRT TV:
Açılırken ve çok az seste : 0.27 A
Çok sesli iken (%75’de) ses verirken: 0.29 - 0.30 A

HD mini uydu alıcı ile TV’ye dönüştürülmüş Phılıps marka 19.5” LED LCD monitörü:
Sürekli çekilen akımı: 0.11 A

Sinbo yumurta pişiricisi (Küçük ev aletleri):
Pişirme süresince: 1.14 A

King marka rondo katı parçalayıcı, doğrayıcı (2 kademeli):
1. veya daha düşük kademede : 0.60 A
2. veya daha yüksek kademede : 0.80 A

Dial marka 10 watt'lık LED projektör:
Harici şarj adaptörüyle fişle şarjda iken: 0.70 A

Sinbo Oda Nemlendiricisi (Piezo elektrikli, soğuk buhar üreteçli)
Ayar potansiyometresi az açıkken: 0.90 A
Potansiyomerteresi çok (en sonda) açıkken: 0.12 A

Arçelik mutfak robotu (9 dijital devir kademeli) : 1. ve 9. kademeler arasında 0.42 A ile 0.50 A

Hava Soğutucusu&Nemlendiricisi (Air Cooler, 3 devir kademeli):
1. kademede : 0.13 A
2.kademede : 0.13-0.14 A
3. kademede : 0.16- 0.17 A

Arçelik S6810 1600 watt etiketli kağıt toz torbalı elektrik süpürgesi:
İlk çalıştırmada, sonraki ısınma durumunda ve emme (vakum) halı çekme/yapışma konumunda çektiği amper değeri olan 4.90 - 5.0 A değeri hiç değişmedi.
* Çok çeşitli çalışma koşularında çektiği amperi tek değişmeyen ev elektrikli cihazı oldu.

Arçelik 5285 NF FH no-frost buzdolabı:
Kompresörü ilk demerajı (Yardımcı sargılı haldeyken) yol alırken : 4.50 A
Sürekli ve sonraki çalıştırma durumunda : 0.40 A’yı çekti.

Oldukça eski AEG marka buzdolabı:
İlk çalıştrımada: 10.12 A
Sürekli ve sonraki çalıştırmada: 1.21 A’yı çekmiş oldu.

* Buradan eski teknolojili, yıpranmış olanlarıyla yeni veya son teknolojili bir buzdolabını kullanmanın, şebekeden çekilen amper değeri oranındaki açık farkları tam olarak gözetildiğinde; yeni veya son teknoloji buzdolabı ile bir değişim yapmanın elektrik tüketimine (24/24 saatlik kullanımda olduğundan) watt veya çekilen amper değeri farkıyla net farkı açıkça görülmektedir.

Kolay gelsin. Saygılarımla.
 
Son düzenleme:
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Elleriniz dert görmesin Sn. Binbaşı yine boş durmamış bizi bilgilendirmek adına ölçümler yapmışsınız teşekkür ederim, Allah razı olsun sizden.
 
Merhaba, sn. by lent. Estafurullah, bunu yapmak ve toplumun menfaatine verebilmek amacıyla buradan yazabilmek elbette ki büyük bir zevkti benim için, bir nevi hobi çalışması şeklinde oldu. (Siparişle yeni gelmiş olan bir pensampermetreyle yapılan tüm bu testler.) Ancak elektrikli cam motoruyla ilgili yapılan ölçümlerle ve kontağın 2. konumundaki (0-1-2) akım değerleri (ajanda) defterimde yazılı olarak kalmıştır, onu da şu anda güncelledim mevcut yazıya. Kolay gelsin. Saygılarımla.
 
Paylaştıklarınız her an ulaşılabilir bilgiler değil, çok kıymetli ölçümler özelikle araç üzerinde yapılan ölçümleri hep merak etmişimdir. Marş akımını görememek biraz üzdü :) ellerinize sağlık, teşekkürler ölçümleriniz için. Fırsatınız olursa arka cam rezistansının akımını da öğrenmek isterim :)
 
Eskiden arabalarda ampermetre vardı, onlardaki mantık yaklaşım nasıldı da kontak açınca 30-60A görülürdü, buna göre marş yapılırdı ben de merak ediyrum?
1:30 dk itibaren
 
Son düzenleme:
Videoda ölcüm cihazının kadranı amper cinsinden fakat cihaz akü kapasite testinde kullanılan şönt voltmetre mantığına göre çalışıyor olabilir.Ayrıca paylaşımınız için elinize sağlık.
 
Son düzenleme:
Paylaştıklarınız her an ulaşılabilir bilgiler değil, çok kıymetli ölçümler özelikle araç üzerinde yapılan ölçümleri hep merak etmişimdir. Marş akımını görememek biraz üzdü :) ellerinize sağlık, teşekkürler ölçümleriniz için. Fırsatınız olursa arka cam rezistansının akımını da öğrenmek isterim :)

Ne yazık ki renault symbol touch araç tipinde arka rezistansı hiç bulunmuyor, (Dün sabah arka cama bir ara göz atmıştım, örneğin broadway'lerde bu vardı, bir standart olarak) zaten bulunsaydı yüksek dc. akım çekenler listesinde 1. sırada önce onun aküye direk bağlıyken ne kadar amper çektiğini mutlaka ölçerdim, sn. Vacip DENİZ .

Aslında bu ölçümü dün sabahın erken saatlerinde yaparken yanımdan geçen herhangi birisini görseydim, tam marşa basarken pensampermetredeki "HOLD"'e o anda basmasını kendisinden rica edecektim :) . Ama bu marş motoru ölçümünü de tamamlayıp mutlaka yapmak ve bu yazıya ayrıca eklemek istiyorum. Örneğin evden ilk binildiğinde, yani motorun soğukta ilk harekete geçmesi koşulunda, sonrasında belirli bir seyirden sonra ısınıp ve akü iyice şarj olduğunda (Biraz km.'ler yapıp tam ondan sonra, çünkü ölçüm yaptığım yer eve 150-200 mt. mesafede ve devamlı ona bakım yapılan bir yerdi) çektiği amper değerlerini ben de sizin kadar merak ediyorum. Kolay gelsin.

Eskiden arabalarda ampermetre vardı, onlardaki mantık yaklaşım nasıldı da kontak açınca 30-60A görülürdü, buna göre marş yapılırdı ben de merak ediyrum?
1:30 dk itibaren

Tam olarak akü amper-h kapasitesini gösterdiğine göre sn. by lent, bu ampermetre akücülerin "Bu akü görev yapar veya bu akü görev yapamaz, marşı basamaz" türünden kullandığı ve tüm akü gücünü amper olarak anlık olarak açılışta üzerinden geçiren, paralel direnç bağlı bir şönt ampermetre şeklinde olmalıdır, başka bir açıklaması akla gelmiyor çünkü.

Örneğin tam olarak 30-60 A arasında şarjı bulunmasa marş motoru aküyü çevirecek kadar kuvvetle dönemezdi belki, örneğin. Gerçi anlık amper.saat gücü (EN) starter akülerinde mutlaka da gerekiyor, ama akünün de en az yarıya kadar amper-saat olarak dolu olması şartı nedeniyle bu ölçüm saati yer almış bulunabilir, sn.by lent. Kolay gelsin.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Paylaştıklarınız her an ulaşılabilir bilgiler değil, çok kıymetli ölçümler özelikle araç üzerinde yapılan ölçümleri hep merak etmişimdir. Marş akımını görememek biraz üzdü :) ellerinize sağlık, teşekkürler ölçümleriniz için. Fırsatınız olursa arka cam rezistansının akımını da öğrenmek isterim :)

Merhaba. Merak ettiğiniz ölçümleri ancak bugün yapabildim, sn.Vacip DENİZ. Komşumuz olan elektrikçiyle birlikte 3 ölçüm sonucunu aldık. Arabayla biraz mesafe kat edildikten sonra komşumun elektrikçi (Elektrikli ev aletleri tamiri) dükkanının tam önünde arabada yapılan bu ölçümlerde,
İlk çalıştırmada: 160 A
2. çalıştırmada : 120 A
3. çalıştırmada : 89 A dc değeri, akü + kutbundaki pensampermetreden direk olarak okundu.
Bir ortalamasını alırsak 120-123 A civarındadır.

Rezistans toplamda 9 A'i çekti, 2. kademedeki boşta olan değerinden düşülünce 9 - 6.73 = 2.27 A değerini çekmiş oldu. Araç arka camı o gün çok kirli olup rezistans düğmesi de kokpitte küçük olup hiç kullanmadığımdan o gün farketmemiştim, sabah yapılan o ölçümlerde. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Sn. binbaşı ilginiz ve ölçümleriniz için teşekkür ederim, demek ki zorlu kış şartları yaşanan bölgelerde aşırı soğuklarda 200 - 250 amper değerinin aşılması olası görünüyor.
 
Evet haklısınız, bu ölçümü az önce hava şartlarının oldukça iyi (18-19 derecelerdeki) bir havada saat 15.00 'de yaptım. Sizin de belirttiğiniz gibi çok soğuk havalarda akü veriminin (kapasitesinin) yarı yarıya azalabilmesi, motorun dönerken daha fazla bu ilk dönüşe mukavemet gösterebilmesi gibi daha çetin şartlarında söylediğiniz anlık (EN) akü amper değerlerini rahat çekebilir. Kolay gelsin. Saygılar.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,952
Mesajlar
913,880
Kullanıcılar
449,599
Son üye
Gksn

Yeni konular

Geri
Üst