enerji tasarrufu için hava pistonu yerine elektrik motoru kullanmak

KORAY- Ü

Üye
Katılım
2 Tem 2008
Mesajlar
250
Puanları
1
Yaş
39
arkadaşlar işletmede basınçlı hava gereksinimi duyan 3 adet makina var ve her makinada 5 adet piston var ve bu piston bir dönen silindir üzerine başka bir silindiri birbirine baskı yapmada kullanılıyor ve bu pistonlar makina ilk çalıştırıldığında aktif hale getiriliyor ve makina stop edene kadar sürekli baskı yapıyor ve makinanın stop etme aralığı ayda 2 tamgün ve hava kompresörün enerji maliyeti ayda ortalama 5000 tl bu pistonların yerine
yay mekanizmalı egzantirikli bir motor enerji verdiğimizde silindire baskı yaptırsın sonra enerjiyi kestirsin taki makina stop edene kadar motora tekrar enerji gelmesin böyle birşey uygulanabilirmi arkadaşlar yorum ve önerilerinizi bekliyorum.
 
Muhtemelen üretici firma maliyetten kaçmak için piston kullanmış doğrumudur?
 
Piyasada, hidrolik punch ve büküm makinaları yerine, motorlu punch ve büküm makinaları var. O kadar basıncı servo motorlarla yapabildiklerine göre, sizin pnömatik basıncını da yapabilirler. benim aklıma, cnc makinaların eksenlerinde kullanılan, sonsuz dişli sistemi geldi. Onunla, basit bir mekanizma yapılabilir. motora ya da mile de, normalde kapalı bir balatalı fren konulursa, motor ve fren enerjilendirilip istenilen basınc sağlanır, sonra enerji kesilir.

Aklıma şu da geldi, pistonunuzun giriş çıkışına, selenoid valf takın, piston baskı yaptıktan sonra, valfleri kapatın. Pistonda kaçak yoksa, basınç sabit kalır diye umuyorum, böylece kompresörü de kapatabilirsiniz. Tabii mekanikçi olmadığımdan, bu sadece bir fikir. Belki uygulamada hiç mantıklı değildir, onu bilemiyorum.
 
Festo nun bir ürünü vardı geçenlerde tanıtıma gelmişlerdi ... Bildiğiniz pnömatik silindir üzerine step veya servo tam anımsayamıyorum motor koyup iki dişli ile motordaki hareketi silindir içerisindeki mile aktarıp dairesel hareketi doğrusal harekete çeviriyordu.. Festo ile bir görüşsen sanırım bu konuda yardımcı olabilirler.
 
Ayrıca bir cevap alamasan dahi tekrar yaz görüşelim...
 
Hava tesisatınızı kontrol edin kaçak olma ihtimali yüksek,söylediğiniz çalışma şartlarında kompresör pas tutacak kadar az çalışır olmalı,işletmede başka basınçlı hava sarfiyatınız yoksa büyük ihtimalle tesisatta kaçak vardır.

mustafa arkadaşında dediği gibi pistonun önüne bir valf takılarak gerekli basınç sağlandığında havayı pistona hapsetmesi sağlanabilir. iş bittiğinde önce bu valfler açılarak pistonun havayı salması sağlanır,ardından pistonları geri çekebilirsiniz. bu mantık hidrolik sistemlerde kullanılıyor,mesela bir lift düşünelim, elektrik kesildiğinde hidrolik basınç düşer ve bölece lift serbest kalarak aşağı iner,fakat bu size önerdiğimiz valf kullanılırsa elektrik gittiğinde sistemin basıncı kesilse bile pistondaki basınç dışarı kaçmaz ve lift düşmez.bir nevi kilitleme mekanizması.
 
Piston hareket etmediği sürece sürekli hava akışına ihtiyaç duymaz.O makinada hava kullanan başka aksamlarda vardır büyük ihtimalle.Ayrıca pnömatik pistonun sağladığı basıncı mekanik olarak sağlamanın maliyeti çok yüksektir ve ne kadar basınç uyguladığını ölçmek için loadcell kullanmanız gerekir.Bunun için epey para harcamak lazım.Pnömatik sistemde ise göstergeden basıncı okuduğunuz sürece ne kadar kuvvet uyguladığını bileceksiniz.
 
Sayın Koray Bey,Anlatımınızdan iki silindir arasına giren parçanın presleme yapılarak inceltiliyor olduğu düşüncesine vardım.Böyle bir durum söz konusuysa silindire uygulayacağınız kuvveti sabitlemeniz söz konusu değildir.Yani motorla bir kere sıkıştırıp silindirin konumunda kalmasını bekleyemezsiniz. Ya presleme yapacağınız parça kalınlığı sabit değilse ekstra yüklere karşı kuvveti tekrar nasıl sağlayabilirsiniz. Aşırı bir yük vererek sabitlerseniz araya giren parçadan sonra ortaya çıkan yük hareketli silindir tarafına kayacaktır. Ki sabitlenmesi işi çözseydi makine imalatçısının bunu atlayacağını zannetmiyorum. Bu nedenle silindirlerin arasındaki parçaya göre orada devamlı bir denge kuvveti bulundurmanız gerekiyor. Pnomatik sisteminizi incelediğinizde bu işi sağlayan valflerin olduğunu göreceksiniz (basnç dengeleme-ayar valfi vb.) Çalışma şekli bu mantıkta ise kontrol edebileceğiniz güce ve hıza gereksiniminiz var ve tek başına motor-yay prensibi iş görmeyecektir. Gücü karşılasanız bile istenilen sürede etki-tepki sağlayabilecek midir? Bu sorunun cevabını vermelisiniz. Pnomatikten hidrolik sisteme geçmeniz biraz daha mantıklı olabilir. Çünkü silindirler arasındaki yük değişimlerini hidrolik sistemde akümülatörlerle ve valf sistemleriyle dengeleyebilirsiniz. Tabi bunda işin içine yağ ve hidrolik malzemeler gireceğinden makine temizliği derdi doğacak. Şayet servo ile çözüm ararsanız, işiniz hem tork, hem hız hem de pozisyonlama seçiminizde zorlaşacağından yatırım maliyetleriniz çok yüksek olacaktır.İyi çalışmalar.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,125
Mesajlar
915,236
Kullanıcılar
449,837
Son üye
betül hüsrevoğlu

Yeni konular

Geri
Üst