Enerji nakil hattına spacer takma.

huh

Profesyonel Üye
Katılım
10 Şub 2007
Mesajlar
1,523
Puanları
281
Merhaba.
Şu videoda Hatta yaklaşırken iletkenlere tutulan çubuğun amacı nedir?


 
Son düzenleme:
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Farklı gerilim düzeylerinde olan iki farklı iletken arası yalıtılmış olsa dahi bu iki iletken arasında elektrik stres her zaman mevcuttur. Burada da helikopter veya insan bedeni ile canlı faz arasında bir gerilim farkı mevcut. Helikopter faz iletkenine yaklaştıkça aradaki gerilim farkı havanın elektrik stres dayanımını kıracak noktayı geçecek, çok güçlü olmasa da bir ark üretecektir. Bu ark videodaki çubukla kontrollü şekilde yaratılmış ve daha sonra helikopter ile faz eşdeğer gerilim seviyelerine ulaştırılmış. İlk oluşacak arkın insan bedeni veya helikopterin diğer önemli parçaları üzerinden olmaması adına sivri bir çubuk kullanılmış. Benim yorumum bu şekilde.
 
Akım atlama çubuğu idi sanırım adı, tam teknik açıklama olmayacak yine de deneyeyim. Temas öncesi ve sonrası stresi azaltmak bu ark olur akım olur. Büyük potansiyel farka sahip Şebeke ve yüklerin zararsız şekilde birleştirilmesinde veya ayrmasında softstart gibi kullanılır.
 
Hatlarda enerjimi var?
 
Hatlarda enerjimi var?
4B iletken kullanıldığına göre bu hatların 380kV ve üzeri bir işletme gerilime sahip olduğunu düşünebiliriz. Bu tür gerilime sahip hatlar bir ülkenin can damarına benzediği için spacer değişimi gibi bir basit işlemde hattın enerjisinin kesilmesi büyük kayıp olur. Ancak iletken değişimi, izolatör değişimi, deplase veya kısa devre arızası gibi durumlarda 380kV ve üzeri sistemlerin enerjisi kesilmektedir. Ülkemizde de TEİAŞ bu hatlar üzerinde helikopterler ile hat canlıyken Bakım gerçekleştirmekte.

Eğer hatta verilen enerjinin kesildiğini varsayarsak, yine de hatta enerji kesildikten sonra topraklama yapılmış olsa dahi, söz konusu hattın yüksek işletme gerilimi seviyeleri sebebiyle hat üzerinde kalan statik gerilimi hesaba katarak önlem almak yerinde olacaktır.
 
Değerli yorumlarınız için teşekkürler.

Son bir soru daha, bu dengeleme işlemi sırasında her durumda oluşan ark helikopter donanımına ve çalışanlara neden ve nasıl zarar vermiyor?
 
Değerli yorumlarınız için teşekkürler.

Son bir soru daha, bu dengeleme işlemi sırasında her durumda oluşan ark helikopter donanımına ve çalışanlara neden ve nasıl zarar vermiyor?

İki adet paralel plaka kapasitörün seri bağlandığını düşünelim. Bir tarafta ilk kapasitörün giriş terminaline gerilim verildiğini düşünelim, son kapasitörün de çıkış terminalinin topraklandığını düşünelim. Sonuç olarak bir voltmetre elimize alıp bu iki kapasitörün birbirlerine bağlandığı orta noktasının toprağa göre gerilimini ölçtüğümüzde bir gerilim değeri okuyacağız.

Burada da gerilim altında olan plaka canlı hat, ara plaka helikopter, topraklı plaka da toprağın kendisi gibi olmuş oluyor. Siz helikopter ile canlı hatta yaklaştıkça arada akım olmasa bile elektrik alanlar aracılığı ile üzerinizdeki gerilim seviyesi artarak hattın gerilim seviyesine yaklaşıyor. Fakat hatta çok yaklaştığınızda elbet bir noktada kırılma olacağı için bir ark oluşacaktır. Fakat halihazırda hat ile helikopter arasında büyük gerilim farkları olmadığından bu arkta akacak akımın gücü düşük olacak, helikoptere veya insana zarar vermeyecektir. Fakat yine de hassas parçalara veya insan bedeninde yanıklara sebep olacağından kontrollü ark oluşturmak daha doğrudur.

Tabii burada hatta akan akımın AC akım olduğunu ve hat üstündeki gerilim ile helikopter arasında kapasitif etkiden dolayı az da olsa bir faz kayması olacağını düşünüp, sürekli olarak aynı gerilimde kalmak adına bir iletken ile temas sağlamak daha güvenilir olacaktır ki videoda öyle yapılmış.

Bu anlattıklarım ayrılma anı için de geçerli olacağından ayrılırken de aynı sistem kullanılmış.
 
Tele konan kuşlar gibimi oluyor aceba:oops:
Aslında insandan elektrik çarpması da olmaz ama, vücutta biriken statik elektrik eğer topraklanmazsa hassas elektronik devrelere tamir amaçlı müdahale sırasında oluşan mini deşarj devrelere ekstra zararlar oluşturabiliyor.

Bu nedenledir ki elektronik kart tamiri yapılan yerlerde bilekten bağlanan özel aparatlarla topraklama yapılır.

İnsandan elektrik çarpmazken, topraklamaya ihtiyaç duyuluyorken, şimdi bu bahsedilen 380 kv hatta ve mesajlarda stres olarak ifade edilen potansiyel, eğer bilekten topraklama gibi bir özel donanım yoksa donanıma nasıl zarar vermiyor?

Demek istediğim bu.

Yoksa kuşların neden çarpılmadığı hepimizin malumu.
 
Sn. fatih5596.154-380 kv luk örme direklerin
yerde örülüp,montaj yerine helikopterle götü-
rülüp orada helikopterli montaj videoları gö-
rüyoruz .Bizde de böyle uygulama yapılıyor-
mu ?
 

Forum istatistikleri

Konular
128,126
Mesajlar
915,242
Kullanıcılar
449,839
Son üye
Qkay

Yeni konular

Geri
Üst