Elektrikli Otomobillerin Geleceğinin İrdelenmesi

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,197
Puanları
3,256
Konum
BURSA


GÜÇ KAYNAKLARINA GÖRE İNCELENMESİ VE GELECEKLERİ


1-Tam Elektrikli Otomobiller

İntel,Apple gibi bilgisayar şirketleri geleceğin elektrikli otomobil üreticileri olmaya aday.Çünkü bir elektrikli otomobilde,mekanik aksamdan çok yazılım var.Bataryanın ne kadarlık sürede ne kadar akım sağlayacağı,şarjının ne kadar azaldığı gibi bilgiler yazılım algoritmalarıyla hesaplanıyor ve batarya yazılım teknolojisi şimdilik pahalı bir teknoloji.Bunun yanında bataryalar hem ağır hem de çok yer kaplıyor.Üstelik bu otomobillerde hız sınırının düşük olması,yine bataryanın yeterli gücü sağlayamamasından kaynaklanıyor.

Doldurulabilir kurşun-asit pillerden oluşan batarya 500 kg civarında.Yaklaşık 200 defa şarj edilebilen bu piller 3-4 yılda ömürlerini tamamlıyor.Elektrikli bir araç kullanım sırasında daha az masraf çıkarsa da bataryanın ömrü bitince haliyle yenisiyle değiştirmek gerekiyor ki kurşun-asit bataryanın ABD'deki maliyeti 2000 dolar.Bir elektrikli otomobilde kurşun-asit batarya yerine Ni-MH(Nikel Metal Hibrit)batarya kullanılırsa batarya ömrü 10 yıla çıkıyor,ancak bu sefer de bataryaya ödeyeceğiniz miktar 20.000 dolar gibi yüksek bir meblağa çıkıyor.

Dizüstü bilgisayarlar ve cep telefonlarında kullanılan lityum-iyon bataryalarla çalışan elektrikli otomobiller de var.Bu piller ayni büyüklükteki Ni-MH pillerden hem daha hafif,hem de dört kat daha güçlü,ancak ne yazık ki daha da pahalı.haliyle elektrikli otomobillerin kaderi batarya maliyetinin aşağıya çekilip çekilmemesine bağlı.Tabi ki batarya teknolojisindeki yeniliklerle maliyetin düşeceği ümit ediliyor.Daha ucuz malzeme ile enerji yoğunluğu daha yüksek bataryalar yapılabilirse maliyet doğal olarak düşecek.

Nanoyapılı silikon elektrotların kullanıldığı batarya prototipinde depolanan enerji,lityum-iyon bataryalarda depolanan enerjinin iki katı.Üzerinde çalışılan elektrokimya araştırmalatından bir diğeri ise sıvı elektrot yerine daha küçük hacimli ve daha az yanıcı olan katı elektrotların kullanıldığı bataryalar yapmak.bu tür Ar-Ge çalışmalarının yanı sıra,bataryaların seri üretimi maliyeti önemli oranda düşürebilir.Şimdilik otomobil şirketleri her bir otomobilin bataryasını özel olarak imal ediyor.

Potansiyel alıcı sayısını düşüren sorunlardan biri şarj istasyonlarını yaygınlaştırmak için gerekli alt yapının henüz dünyanın hiçbir yerinde kurulmamış olması.Dünya üzerinde elektrikli otomobilinizi şarj edebileceğiniz çok az şarj istasyonu var.Diyelim ki elektrikli otomobil alacak kadar zenginsiniz.Otomobilinizin şarjı azaldı.Otomobilinizde güneş,rüzgar,jeotermal,biyokütle gibi alternatif bir enerji kaynağı varsa ne ala.Bataryanızı doldurabilirsiniz.Diyelim ki yok.Ama merak etmeyin,zengin olduğunuz kadar da şanslısınız.Navigasyon aletine bir baktınız,birkaç kilometre ötede bir şarj istasyonu var.Bataryayı şarj edip yola hemen koyulurum,diye hayal kurmayın.Çünkü bataryanın dolması fosil yakıtlı araçlara benzin doldurmak gibi birkaç dakika değil saatlar sürüyor.

Kısacası mevcut koşullar ve teknolojiyle,elektrikli otomobillerin yakın vadede tercih edilen araç haline gelmesi mümkün görünmüyor.Ama elektrikli otomobilinizin fişini takıp gece boyunca şarj edip gündüz şehir içinde kullanabilirsiniz.

2-Hibrit Otomobiller

Tüm güzelliklerine rağmen henüz halledilmemiş sorunlarını göz önüne aldığımızda elektrikli otomobillerin şehir içi kullanıma uygun olduğu açık.Bu noktada şehir içinde elektrikle giden,şehirler arası ulaşımda ise deposundaki benzini kullanan hibrit otomobiller iyi bir alternatif gibi görünüyor.Aracın itme gücünü iki farklı güç kaynağı kullanarak sağlayan araçlara "hibrit araçlar" deniyor.Bunlardan en yaygın olanlar benzinli-elektrikli araçlar.Dünyanın birçok yerinde üzerlerindeki elektrik tellerinden aldıkları güç ile çalışan,tellerden uzak oldukları noktalarda ise fosil yakıtla yoluna devam eden otobüsler,trenler var.Denizaltılar nükleer-elektrikli ya da dizel-elektrikli olabiliyor.Hibrit ve tam elektrikli otobüsler özelikle büyük şehirlerdeki hava ve gürültü kirliliğinin çözümü olarak sunuluyor.Türkiye'nin ilk hibrit aracı ELİT-1, TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi(MAM) Enerji Enstitüsü'nde yapılmıştı.Geçtiğimiz aylarda ise Sakarya Üniversitesi ve Temsa Ar-Ge işbirliği ile geliştirilen TEMSA Aveneu Hibrit Otobüs'ün prototipi tamamlandı.

İçten yanmalı motorları ve yakıt depoları daha küçük olduğundan,hibritler havayı daha az kirletiyor.Ancak beygir gücü düşük olan motor düz yolda ilerlemek için yeterli itişi sağlarken yokuş çıkma,ivmelenme gibi daha fazla güç gerektiren durumlarda ek güç elektrik motorundan sağlanıyor.Otomobilin itme gücünü benzin ve elektrik motorunun birlikte sağladığı,diğer bir deyişle iki motorun birbirine paralel çalıştığı bu tür birinci nesil hibrit araçlara paralel hibrit deniyor.İkinci nesil hibrit araçlarda ise iki motor palalel değil seri çalışıyor.Bataryalar boşaldığında ve frene basıldığında ise benzin motoru bir jeneratör gibi çalışarak ürettiği elektriği bataryada depolayabiliyor ve otomobil elektrik gücüyle yol almaya devam ediyor.

3-Hidrojen Yakıt Hücreli Otomobiller

Batarya teknolojisi ile ilgili problemler bazı sanayicileri ve araştırmacıları yakıt hücresi teknolojisine yönlendiriyor.Bataryalara kıyasla daha küçük ve hafif olan yakıt hücresinin en gözde yakıtı ise hidrojen.Hidrojen aslında bir yakıt olarak değil,yakıt depolama sistemi olarak tanımlanıyor.Hidrojen yakıt hücresine geleceğin yakıt sistemi gözüyle bakanlar için geleceğin otomobilleri de,elektriği bu sistemle üreten elektrikli otomobiller olacak.

Gaz halindeki hirojen molekülü(H2) çok hafif olduğundan yerçekiminin etkisinden kurtulup uzay boşluğuna kaçıyor ve bu yüzden yeryüzünde hidrojen gaz olarak bulunmuyor.Ancak hidrojen atomunun iki tanesi,bir oksijen atomuyla birleşerek doğal gaz olarak bilinen metanı(CH4)oluşturuyor.Kömür,petrol,organizmalardan elde edilen biyokütle de,yine hidrojenin karbon ile yaptığı bileşiklerden meydana geliyor.

Hidrojen atomunu elde etmek için buhar,iyileştirme,elektroliz,fotosüreçler,radyoliz gibi birçok hidrojen üretim teknolojisi var.bunlardan en yaygın olanlar ilk ikisi.Buhar iyileştirmede metandaki hidrojen atomları karbon atomlarından ayrılıyor.Ucuz bir yöntem olsa da,yan ürün olarak sera gazları çıktığı için yakıt teknolojisi olarak tercih edilmiyor.Elektrolizde ise hidrojen sudan elde ediliyor.Elektroliz sonucu elde edilen hidrojen atomlarından kopan elektronlar aracın elektrik devresindeki akımı meydana getirirken,oluşan hidrojen iyonlarından her biri havadaki oksijen ile birleşiyor ve yan ürün olarak su buharı çıkıyor.Elektroliz sonucunda karbon bileşikleri oluşmadığı için tercih edilebilir olsa da ironik bir biçimde yan ürün olarak çıkan su buharı da sera etkisi yapan gazlar arasında yer alıyor.

Elektrolizle çalışan yakıt hücresinin önündeki en büyük engel bu yöntemin pahalı olması.araştırmacılar çıkan hidrojenin nasıl depolanacağı konusunda ayrıca bir yöntem geliştirmek durumunda.yoğunluğu çok düşük olan hidrojeni gaz olarak depolamak için yüksek basınç uygulamak,sıvı olarak depolamak için ise -253 derece gibi çok düşük sıcaklıklara ulaşabilen kriyojenik teknikler gerekiyor.Gaz olarak depolamak hem büyük depo hacmi,hem de 35.000 ile 70.000 N/m2(Newton/metrekare) arasında değişen yüksek basınç gerektiriyor.

Hem depo hacmi,hem güvenli depolama sorununu aşan,hem Türkiye'nin zengin bor kaynağını değerlendiren yakıt pili projesi,TÜBİTAK ve Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü(BOREN) tarafından yürütülüyor.TÜBİTAK MAM'daki yakıt pili laboratuvarında üretilen hibrit araç için gerekli hidrojen,ne sudan ne de metandan elde ediliyor,bunların yerine sodyum bor hidrür (NaBH4) kullanılıyor.Bu bileşikte B sembolüyle gösterilen bor elementinin Dünya'daki rezervinin yüzde 70'i ülkemizde bulunuyor.Sodyum bor hidrür bileşğinin ağırlığının yüzde 10.6'sı ise hidrojen.Bu yakıt pili projesinde NaBH4 sodyum bor hidrür,hidrojen depolama ortamı olarak kullanılıyor.Hidrojeni elde etmek için NaBH4 çözeltisi,geliştirilen bir hidrojen üretim biriminden geçiriliyor.

Elektriği hidrojen kullanarak elde eden taşıtların bazı sorunları,şarjlı elektrikli taşıtlarda da olan sorunlar.Örneğin bataryaların şarjı için kullanılan elektriğin elde edilmesinde fosil yakıtlar kullanıldığı gibi,yakıt hücrelerinde kullanılan hidrojen de fosil yakıtlardan elde edilirse bu araçların "çevre dostu" tanımına gölge düşebilir.Bataryalı elektrikli otomobil değil de hidrojen yakıtlı otomobiliniz varsa,bataryayı şarj etme derdinden kurtulabilirsiniz.Ancak bu sefer de aracınıza belli aralıklarla hidrojen doldurmanız gerekir ki,yine altyapı sorunu yani hidrojen istasyonları kurma gerekliliği ortaya çıkıyor.



Alıntıdır.Asıl Kaynak:

Bilim ve Teknik Dergisi,Mart 2012,Yıl 45,Sayı 532,Sayfa 28,Otomobillerin Gecikmiş Metamorfozu & Elektrikli Otomobiller
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Batarya şarjı için elektroliti değiştiren sistemler de düşünülüyor, Akünün boş elektrolitini alacaksın. Şarjlı elektroliti koyup yola devam edeceksin. Benzin almak gibi.
 
elektrikli arabaların uzun giden sarj sorununu nasıl cözecekler..
 
Batarya şarjı için elektroliti değiştiren sistemler de düşünülüyor, Akünün boş elektrolitini alacaksın. Şarjlı elektroliti koyup yola devam edeceksin. Benzin almak gibi.

bu daha pratik gibi hazır elektrolitler satılabilir ama bunlarıda muhafaza sorunu çıkacaktır.
 
Devrim arabası projesinin iptali, uçak fabrikalarının üretimden çekilmesi ile türkiye çok şey kaybetti. Elektrikli otomobil bir fırsat olabilir. Şu anda diğer ülkelerle aramızda çok bir teknoloji farkı yok. Zaten ne zaman türkiye bir üretim işine girse, hep zarar edeceğimiz yazılır, anlatılır. Şimdiki söylenen de aman yatırım yapmıyalım zarar ederler diye .... Bırakın zarar edelim, bırakın bu işler çok zor olsun, bırakın bizde kendimizi geliştirelim, hata yapalımda öğrenelim bu işleri. Niye bizi çok düşünüyorsunuz?
 
şoklamayla caısacağı için ömrü pek uzun omicak 2 de birde saj etmek gerekcek
 
bu gün haberlerde iledim adamlar 1 tane metro çikolatyla 1 klometre gidebiliyo. yanız pek hesaplı eil ama ilginc
 
Kısacası mevcut koşullar ve teknolojiyle,elektrikli otomobillerin yakın vadede tercih edilen araç haline gelmesi mümkün görünmüyor.Ama elektrikli otomobilinizin fişini takıp gece boyunca şarj edip gündüz şehir içinde kullanabilirsiniz.

Alıntıdır.Asıl Kaynak:

Bilim ve Teknik Dergisi,Mart 2012,Yıl 45,Sayı 532,Sayfa 28,Otomobillerin Gecikmiş Metamorfozu & Elektrikli Otomobiller

Capacitor ve ultracapacitor teknolojileri hızla gelişiyor. Lion-bataryaların kapasitesi 420 Wh/litre iken şu an ultracapacitorlerin kapasitesi 55 Wh/litre dolaylarında daha da gelişirse bugün kullandığımız lion-bataryaların yerini alabilir. Ultracapacitorlerin diğer avantajları uzun ömürleri (100 yıl) ve çok kısa sürede şarj olabilmeleridir ki en önemli olan da budur. Elbette kapladığı alan da önemlidir. Ben daha da gelişeceği konusunda ümitliyim.

Bu linkte Pb-C türü capacitorler ile ilgili bol bilgi bulunmaktadır.
https://energy.gov/sites/prod/files/piprod/documents/Session_D_Miller_rev.pdf

Elon Musk ın kurucusu olduğu Tesla motor tek şarjla 800 km gidebilen otomobillerini duyurdu. 5-6 yıla kadar piyasada olacağı düşünülüyor.

http://www.milliyet.com.tr/tek-sarjla-800-km-10-yil-icinde/ekonomi/detay/2147657/default.htm

Türkiye olarak ABD'deki sınır bilim çalışmalarına o kadar uzağız ki bu konuda yapılan bir çalışma bize yalan haber gibi geliyor.

Şimdiden free energy ile çalışan motorlu bisikletler üretmeye başlamışlar. Bu konuda bilim diye bildiklerimiz safsatadan öte değil emin olun. Son 10 yılda bilim çok değişti. Artık free energy yi ve devridaimi bilim adamları savunur hale geldi.

 
1 lire dizel 10kwh enerji veriyor yaklaşık. benzinde bunun biraz altında. ultra kapasitör veya bataryaların bu enerji yoğunluğuna erimeleri imkansız. Belki motosiklet ve arabada elektrikli üretim olabilir fakat bu sefer pil masrafı ve atığı oluşur. Kamyon ve iş makinalarında fosil yakıtların zaten alternatifi yok.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,956
Mesajlar
913,902
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst