Elektrikli bisiklet için şarj devresi yapımı.

abuzerefendi

Katılımcı Üye
Katılım
22 Ara 2012
Mesajlar
451
Puanları
99
Yaş
40
Arkadaşlar elimdeki elektrikli bisikletin arka tekerleğine, elimde bulunan 2 adet 12 volt 2 amperlik dc motorları kullanarak şarj etmek istiyorum. bu şarj devresi nasıl olacak. Elektrikli bisiklet ile gider iken arkaya taktığım 2 motordan normal bir hızda 9 10 voltluk bir elektrik alıyorum. bunu bisikletin aküsüne şarj için bağlamak için bana neler gerekli? Nasıl yapabilirim böyle bir bağlantıyı? internette yaptığım araştırmaya göre

1N914 Diyot

kullanarak ürettiğim elektriği aküye şarj edebilirmişim. Eğer bunu kullanmaz isem aküdeki elektrik benim elektrik motorlarımı döndürmeye devam edermiş. yani akım istediğim yönde değil ters yönde olurmuş. bu şekilde bir devre kursam hem elektrik harcarken hemde azcık üretince akü 30 km gideceğine 40 45 km kadar gider mi? şu şartlarda gitmesi lazım. birde pedal çevirdiğimde ve bayır aşağı giderken aküyü şarj etmesi gerekiyor. bu konuda yardımlarınızı bekliyorum. yani 2 adet 1N914 Diyot aldığımda bu iş tamam olur mu?

İleriye doğru da bir güneş paneli alıp bisikletin arkasındaki sepetinin üzerine monte etmeyi düşünüyorum. onu da bu devreye parelel bağlar isem hem güneşten hemde gittikçe üretilen elektrik ile motor daha rahat gider mi?

 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Bu düşünce tarzınız enerji kanunlarıyla çelişiyor(Verilen enerji=Alınan enerji)Yani elektrikli bisiklet, kendi dc. motoruyla tekerleği çevirirken,eklenecek 2 dinamo(Dc. motoruyla) fren etkisi yaparak(Elektrikli hibrit otomobillerde frenlemede bu prensiple motorun aküyü şarjındaki bu fren etkisi ilke olarak kullanılır) asıl bisiklet motorunun normalde çekeceği akımın çok fazlasını aküden çektirerek harcatacağından,bir yerden verilen fazla enerji,bir yerden tekrar biriktirilmeye çalışılacak,ama sonuçta az elektrikle hem hareket,hem şarj hiç verimli olmayacaktır.Verimli olabilmesi için,bisiklet gücünü sizin pedaldan verip,motor-akü bağlantısı kesilmişken pedal gücüyle bu 2 motor(dinamonun) akımıyla akünün bağımsız şarjı,yani ikisi beraber, bir güneş paneli ile destekli(İnsan pedal gücü+güneş paneli) bir sistem çok daha verimli olur.İlk düşündüğünüz projeden ekstra bir kazanç alınamaz.Diyot kullanmanız,geri boşalmayı önlemek amaçlıdır,yani bisiklet durduğunda,aküden dc. motora akımın gidip boşalmaması içindir.Bisikletten aküye diyottan geçen şarj akımı,aküyü şarj etmek için akar,ama ters akım,yani bisiklet durduğunda tekrar aküden motorlara geri boşalma akımı şeklinde gidemez.Motor ac. değil dc. olduğundan köprü diyot(Doğrultma köprüsü) kullanılmadan,aküye geri boşalmama diyodu,her iki motor için kullanılması gerekiyor.

Akünüzün voltajı 12 voltsa,şarj için en az 14,4-15 volt dc. 6 voltsa,en az 7.2-7.5 voltluk şarj akımı akü şarjı için gerekir.12 voltsa,iki motoru seri bağlayıp 20 voltu,6 voltsa ikisini paralel (Birer diyotla çıkıştan sonra birleştirip) bağlayıp,9-10 voltu aküye verirsiniz.Ama iyi randıman almak için mutlaka sizin pedal gücünüzle çevrilirken,yani bisiklet motoru-akü bağlantısı yokken,bağımsızken bu iş uygulanmalıdır.Bir de hava güneşli olursa,arkada seleye dikey tutturulmuş,15-16 volt veren bir solar panel,paralel olarak devreye girip,pedal gücünü azaltmanıza yardım eder.Bu şekliyle yalnız insan dinamosu değil,güneş takviyeli bir insan dinamosu yapılmış olur.Yazdığınız diyot max. 1 amperlik çıkış değerinde,siz max. 3 amper veren 1N5401'den 2 adet kullanın.Kolay gelsin.
 
Arkadaşım bu istemiş olduğun sistemi ancak bir elektronik devre yardımıyla belki yapabilirsin, ama normal şartlarda olmaz. Eğer olsa idi herkes kendi evinde bu sistemi uygulardı.
 
Solar panel olarak evlerde,çatılarda kullanılan pahalı ve kırılabilir,hantal sistemi mantıken de bu şekilde bisiklet üzerinde kullanamazsınız,ucuz ve pratik,bisiklet devrildiğinde hasar görmeyecek,basit bir panel düşünülebilir.Örneğin; 5W GÜNEŞ PANELİ ( 288 X 180 X 17 ),,direnc.net/Türkiyenin online elektronik kompanent merkezi,,,,GÜNEŞ PANELLERİ olabilir.Hayal gücünüzü zorlamanıza biraz daha destek olarak,akü voltajını,şarj durumunu ikide bir ölçecek dijital bir multimetre yerine,netten araştırma yaparak,müzikle çalışan bir vumetre örneğindeki gibi, "Akü şarj göstergesi" vumetresi yapsanız bence daha iyi olur.3 ledlli sistemde,kırmızı led,"akü boş",sarı led,"akü yarı dolu" ve yeşil led "akü tam dolu" şeklinde yanacak bir gösterge görevini görüp,aküden az akım çekerek de sürekli akü şarjını belli edebilmelidir.Bu benim kişisel önerimdir,yapıp yapmamak yine size kalmış.Güneş panelleri direk olarak akü sistemine bağlanamaz,araya konacak bir regülatör devresi netten araştırıp bulunarak ve devresini yaparak koymanız gerekir.Diğer şarj işleminin de tam ideal olarak profesyonel manada olması için 6 voltluk ve 12 voltluk aküde,aküden önce bir "akü şarjörü" kullanmanız gerekir ki,akü dolduğunda şarjı kesip aküye elektriği fazladan verip ömrünü kısaltmasın.Sistem tam olarak yapılacaksa profesyonel bu gözle olaya bakmalısınız,yani 2 adet motor,2 diyot talnızca deneysel,hobi amaçlı olaya bakıldığında yapılacak en basit deneysel bir halidir,profesyonel değildir ve iyi bir sistem olarak en baştan kabul edilmez.Bu iş sürekli profesyonel manada kullanılacaksa eğer,söylediğim gibi olaya profesyonel bir gözle bakılmalı.Söylediğiniz sistemi mobiletine yapan ve medyaya da haber olarak çıkan çok yetenekli,işin piri olan,emekli bir insan da vardır.Ama o çok profesyonel olarak,çok ciddi çalışmış,şemsiye gibi katlanır,elastik ve pratik solar paneli,akıllı şarj sistemlerini,üşenmeden de akıllı olan elektronik devreleri,göstergeleri, profesyonel bazda mobiletine uygulamasını yapabilmiş ve bunu medyayla da paylaşabilmiştir.Bu iş uzmanlık,tecrübe ve biraz da araştırma,fedakarlık isteyen meşakkatli bir uğraşdır.Hobi olarak değil de,daha profesyonel manada bu projeye bakılması daha iyi sonuçlar alınabilmesi açısından iyi olacaktır.Bunu tam olarak göz önüne alırsanız,tam olarak başarılı,daha profesyonel sonuçlar alarak yapmanızda da bir engel kalmayacaktır.Kolay gelsin.
 
Arkadaşlar o kadar profesyonel bir çalışmayı ben yapamam. yaparsam da 3 4 bisiklet parasına mal olur. benimkisi hobi amaçlı. mesela bayır aşağı giderken veya pedal çevirir iken elektrik üretmek ve bu ürettiğim elektrik ile aküyü şarj etmek. bunun için basit bir diyot yeterli mi yeterli ise nasıl bir diyot kullanmam lazım. zaten akü dolu iken böyle bir şey yapmamış olurum. daha ilk kalkarken bile aküden çekilen enerjiyi dolduracak kadar bir elektrik bile üretemem diye düşünüyorum ama maksadım 30 40 km de biten aküyü 50 55 km ye çıkarmak. mağlum rampalar çok şarj yiyor. ama bayır aşağı inerken bu geri gelmiyor. maksadım geri getirebildiğini geri getirmek.

Güneş paneli işine gelince bunun profesyonelleri var. ebayda görmüştüm. arka sepeti güneş panelli olanları var. güneşli havada durmadan aküden yemeden devamlı gidebildiğin yazılmış ama bazı ülkelere girişi şu anda yasakmış. ülkemizzde yasak olanların arasında. ülkemizde böyle bir aletin trafikte tanımı olmadığı için ülkemize giremiyormuş...
 
merhaba sayın binbaşinin dedığı gıbı enerjı kurallarına ters ama şunu yapabılırsın motorlu bisikletle rampa ınerken motor guç harcamayacak guç verecek duruma getırebılırsın araştırmak lazım ama mantıklı bu şekılde olabılır
 
elektrıklı bısıkletlerın motorları 48 volt olması lazım bıldıgım kadarıyla aku baglantılarıda 12v akulerın yada 24 v akulerın serı baglayarak elde edıyorlar dedıgın gıbı 6 7 voltla mumkun degıl sarj etmen
 
Arkadaşlar o kadar profesyonel bir çalışmayı ben yapamam. yaparsam da 3 4 bisiklet parasına mal olur. benimkisi hobi amaçlı. mesela bayır aşağı giderken veya pedal çevirir iken elektrik üretmek ve bu ürettiğim elektrik ile aküyü şarj etmek. bunun için basit bir diyot yeterli mi yeterli ise nasıl bir diyot kullanmam lazım. zaten akü dolu iken böyle bir şey yapmamış olurum. daha ilk kalkarken bile aküden çekilen enerjiyi dolduracak kadar bir elektrik bile üretemem diye düşünüyorum ama maksadım 30 40 km de biten aküyü 50 55 km ye çıkarmak. mağlum rampalar çok şarj yiyor. ama bayır aşağı inerken bu geri gelmiyor. maksadım geri getirebildiğini geri getirmek.

Güneş paneli işine gelince bunun profesyonelleri var. ebayda görmüştüm. arka sepeti güneş panelli olanları var. güneşli havada durmadan aküden yemeden devamlı gidebildiğin yazılmış ama bazı ülkelere girişi şu anda yasakmış. ülkemizzde yasak olanların arasında. ülkemizde böyle bir aletin trafikte tanımı olmadığı için ülkemize giremiyormuş...

Benim bisikletimde 2 takım ayrı ayrı akülerim var fişli yaptım biri bittimmi birine takıyorum hiç yolda kalmıyorum ayrıca 10 ad 100 w lık ta panel var çeşit çeşit deney yaptım hiç randıman alamadım panelleri paralel bağladım tek 12 vo ltuk bir aküyüyü doldurup inverter ile 80 v lta yükselttim yeterli elektirik üretemedi iptal ettim panelleri sıralı bağladım 160
170 v durduğuu yerde bağladım 72 v akülerede randıman alamadım şu an paralel bağladım akülere tek tek bağlıyorum Sabah saat 10 dan akşama kadar
bir aküyü zor dolduruyor panellerin aküleri doldurması için 400 w panel olması lâğzım 7. 8 saat güneşte kalırsa ozaman akülerin sürekli dolucanı tahmin ediyorum bu deneyleride yeni akülere uygulamak iyi olmuyabilir çünkü aküler bitecek sonra şarza konucak şarz üstüne şarz akülerin çabuk bozulmasına sebep olurmuş diye okumuştum
 

Forum istatistikleri

Konular
128,125
Mesajlar
915,239
Kullanıcılar
449,837
Son üye
betül hüsrevoğlu

Yeni konular

Geri
Üst