Elektrikli arabalar ile ilgili fütürist konular

emocak

Üye
Katılım
5 Ara 2011
Mesajlar
33
Puanları
1
Merhaba Arkadaşlar,
Hepimiz biliyoruz ki çağımızda enerji, özellikle de elektrik enerjisi oldukça önemli bir yere sahip. Kullandığımız mobil cihazlar, iş/ev istasyonları (laptop, tablet, PC vb.) kol saati gibi araç/aksesuarlar elektrikli ve hatta arabalarımız da elektrikle çalışır oldu. En büyük sıkıntımız devamlı enerji yüklemesine ihtiyaç olması.

Arkadaşların diğer konularda da değindiği gibi ülkemizde Fluance (Renault, ki fluance bence başlangıç için yalnış bir model) gibi sadece elektrikliler, Ampera (Opel), Prius (Toyota) gibi hibritler ve hatta Bursalı bir girişimcinin çinden çerez parasına getirip fahiş fiyattan satmaya çalıştığı oyuncak misali arabacıklar bile var. Ve görüyoruz ki halen daha bu elektrikli araba işi olmamış. Olmamış çünkü araçlarda menzil çok az ve şarj etmek pek de kolay değil ve bataryaları elle değiştirmek için çok çok ağır ve şarj süreleri uzun. Peki nasıl olmalıydı ya da gelecekte nasıl olacak?

Bence hem cep telefonları, hem tabletler, hem arabalar, hem de diğer tüm kablosuz elektrikli aletler için uzun ömürlü (3/5/10 yıl) piller geliştirildi bile ama tabiki pazar taktiği gereği piyasada değiller. Bu piller radyoaktif olabilir ya da daha bilimin ulaşamadığı daha güvenli bir metotla çalışabilir. Son kullanıcı için güvenli bir yötem de hazırdır ama "para para para" kaygısı yok mu? Gerçi bu düzenin de bir sonu gelecektir. Bu arada düzen demişken bana ait bir sözü; "Düzen değişir, düzen değişmez." yapıştırmak isterim. Bu sözümle ilgili açıklama gerekmez diye düşünürken iki farklı açıdan bakınız demekle yetiniyorum.

Neyse konumuza dönersek, bence bataryalar küçük=hafif, oldukça uzun ömürlü ve güvenli olmalı, olabilir ve hatta olmuştur da biz görememişizdir. Bu konuda piyasada ya da internette dönen basit haberlerden daha farklı istihbaratları olan arakadaşları burada yorum yapmaya davet ediyorum. Örneğin; ben İran'ın nükleer enerjide böyle bir pille uğaraştığını duydum ve bu yüzden de batının İran'dan ve çalışmalarından rahatsız olduğu düşünülebilir.

Son bir ekleme yapmak istiyorum. Bu elektrikli arabalarda çok çılgın bir tork var ve bunu her an verebiliyor olmaları bizleri elektrikli araba almak konusunda çooook tahrik ediyor diye düşünüyorum.
Saygılarımla
 
Bende elektrikli arabaları yakından takip ediyorum, bazı düşüncelerimi paylaşmak isterim.

Lİ-iyon ve Lİ - Polimer piller kullanılıyor şimdilik ama Lİ rezervleri yeterli değil eğer en azından piyasadaki arabaların %50 sini elektrikli yapmak isteniyorsa mutlaka farklı bir güç kaynağı kullanılmalı dahası şarj süreleride uzun aslında pekte çevreci değil(sonuçta o piller 3-5 yıl sonra değişmesi gerekecek)

Ben hidrojen teknolojisine daha sıcak bakıyorum yakıt hücreli arabalar fakat H2 nin depolama sorunu ve kullanımda bazı engeller var mesela yakıt hücresi teknolojisinin en kullalınabilir olanı (PEM yakıt hücresi) depolanmış H2 (sıvı halde -273 derece) +80 dereceye getirip yakıt hücrelerinde kullanmak gerekli bunu içinde ayrı bir ısı kaynağı(lpg,doğalgaz) daha ihtiyaç var bunun gibi sebebler ile çok yararlı hale gelemedi ama çalışmalar devam ediyor. Ayrıca H2 depolamak için yüksek basınç veya -273 derece gibi sıcaklıklar gerekli dahası bunu arabada güvenli olarak depolama/saklamada önemli.

Motor düzeneği hakkında düşüncelerim:

Elektrikli motor içten yanmalı motora göre çok avantajlı, istenilen anda devreye girip cıkabilir İYM ise çalıştıktan sonra rölantide bile enerji harcar ama EM start-stop olarak çok rahat kullanılır, EM tekerlerin içinde bile kullanılabilir(General Motor yapmıştı) hatta 4 tekere monte edilip 4*4 olarak çok rahat kullanılır , frenlemede jenerator gibi davranıp tekrar enerji depolayabilir(burası çok önemli mesela 10 birim enerji ile yokuşu çıkıp inerken 4 birim enerji depolamak) dahası şansımana, vitese ihtiyaç duymaz.(tabii bunun için sadece elektrikli motora yoğunlaşmak gerek hibritte olmaz)
 
Merhaba,
Konuya Hidrojen de dahil olmuşken birkaç deneyim paylaşmak isterim. Çoğumuz artık arabalarda hidrojenli yakıt destek sistemini (HYDS) biliyoruz. Ben de bir arkadaşımla 4-5 sene kadar önce naçizane 6-8 ay vaktimi ayırmıştım bu HYDS'ye. Bir tanka anot/katot, su ve elektrolit koyup araçların alternatöründen aldığımız doğru akım ile elektroliz yaptırıyor ve çıkan H ve O gazlarını motorun hava beslemesinden veriyorduk. Değişik arabalarda denemelerimiz oldu genel yorumlar tasarruftan çok motoru her anlamda temizlediği ve emisyonu azalttığı yönünde oldu. Bugün de halen bu işle uğraşan yakıt parasını çok bulan gariban arkadaşlar var. Bu konuyla ilgili bu ve benzeri forumlarda yazılar da var.

Ama zawdax arkadaşımızın anlattığı gibi araçlar da yok değil. Örneğin BMW hidrojen 7 buna iyi bir örnek ancak BMW bile bunu yukarıda anlattığımız yöntemle yapmış yani benzine hidrojen ekleyerek uygulamış. Asıl çalışılacak konu doğrudan hidrojenle çalışabilecek bir motor yapmak. Ancak bu hiç de kolay değil çünkü hidrojen mekanik patlama gücü yüksek oldukça asi bir gaz. Depolamak çok sıkıntılı mutlak sıfırda (-273 C) 50-60 bar gibi basınçlarda saklamak zor ayrıca depodaki yakıt 1 günde ortalama %5-7 arasında azalıyor. Yani hidrojen karbon fiberden ya da başka kompozitlerden yapılmış özel kaplarda sıvı halde bile uzun süre duramıyor. Gaz halinden bahsetmiyorum bile.

Sonuç olarak yine yakıt hücrelerine, yine elektriğe doğru gitmeye devam ediyoruz. En güzeli yukarıda anlatıldığı gibi disk motor ile 4 tekerleğe yapılan uygulama. Yakında var olan araçlarımızı belli bir meblağ karşılığında elektrikliye dönüşüm işi çıkacak diye düşünüyorum. Tabi bu dönüşümde var olan hidrolik ve mekanik sistemler de çalışır olmalı. Ama yine aynı dar boğaz; elektrik deposu = pil. Enerji bir ihtiyaç olmaktan öte ileride para birimi olabilir belki de.
Teşekkürler.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,125
Mesajlar
915,239
Kullanıcılar
449,837
Son üye
betül hüsrevoğlu

Yeni konular

Geri
Üst