Elektrik motorları ders notları.PDF

famous61

Üye
Katılım
18 Mar 2014
Mesajlar
5
Puanları
1
Özet:
ELEKTRİK MOTORLARININ TANIMI VE YAPISI
Elektrik enerjisini mekanik enerjiye dönüştüren aygıtlara elektrik motorları denir. Her elektrik makinası biri sabit (Stator) ve diğeri kendi çevresinde dönen (Rotor yada endüvi) iki ana parçadan oluşur.

Bu ana parçalar: elektrik akımını ileten parçalar (örneğin: sargılar), manyetik akıyı ileten parçalar ve konstrüksiyon parçaları (örneğin: vidalar, yataklar) olmak üzere tekrar kısımlara ayrılır.

Alternatif akım ile çalışan elektrik makinalarında rotor ve statorun manyetik akıyı ileten kısımları fuko akımlarından kaçınmak amacıyla tabakalandırılmış saçlardan yapılır.
Rotor ve Stator saç paketlerinin yapılması için 0,35 - 1,5 mm kalınlığında, tek yada çift taraflı yalıtılmış saç levhalar makas tezgahlarında şeritler halinde kesilir.
Bu şekilde oluşturulan saç şeritler şerit çekirdekli trafoların ve makinaların yapımında başka bir işleme gereksinilmeden derhal kullanılabilmektedir.

Makastan çıkan saç şeritler çok seri - çalışan kalıp - kesme presine verilir. Dakikada 300 - 500 kesme yapan 500 000 kp’lık presler stator ve rotor saç profillerini bir dizi - kesme halinde arka arkaya çıkartır.

Rotor ve stator saç profilleri birbirini boşluğunu dolduracak şekilde kesildiğinden (kalıpla), üretim sonu kırpıntı parça miktarı çok azdır.
Büyük çaplı rotor ve stator saç paketleri genellikle tek - kesmede çıkartılır. Bunun için, önceden hazırlanmış disk şekildeki saçlar üst üste gelecek şekilde yerleştirilir.
Bu şekilde yerleştirilmiş saç tabakaları kalıp - kesme presinde tek bir hamlede kesilir. Sargıların yerleştirilmesi için gerekli oluklar makinelerde açılır.

İşlem görecek parça miktarı fazla degil ise oluk açma otomatında oluklar tek tek açılır. Büyük sayıdaki parça miktarları ve büyük çaplı saçlar için her seferinde 5-6 oluk açabilen otomatlardan yararlanılmaktadır.
Oluk açma otomatlarından gelen saçlar özel sayıcı terazilerde tartılır, istif makinesinde üst üste tabakalandırılır ve 5 - 10 kp/cm2 lik bir basınç altında saç paketi halinde birleştirilir. Stator ve rotor sargı oluklarına uygulamada genellikle karton döşenmektedir.

Yalıtmak amacıyla döşenen kartonun görevi: Oluk içindeki pürüzleri örtmek ve sargı tellerini hasarlardan korumaktır. Karton ile yalıtılan oluklara sargılar döşenir.

Stator ve rotor sargıları tek kat yada çift kat sarımlı yapılırlar. Tek katlı sargılarda her oluk içinde her bir sargının yalnız bir kenarı, buna karşın çift katlı sargılarda çift sayıda bobin kenarı (genellikle iki) bulunur.



ELEKTRİK MOTORLARI DERS NOTLARI).pdf
 

Ekli dosyalar

  • (ELEKTRİK MOTORLARI GMYO).pdf
    1.5 MB · Görüntüleme: 675
Teşekkür mesajları silinmiştir.
Lütfen Konu hakkında görüşlerinizi Beğen gibi menülerden degerlendiriniz.


İyi paylaşımlar
Kontrolkalemi.com Ailesi.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,133
Mesajlar
915,311
Kullanıcılar
449,850
Son üye
umutbaysal9

Yeni konular

Geri
Üst