Eksenel Bilyalı Rulman ve İğneli Rulman

martrak45

Üye
Katılım
18 Eyl 2020
Mesajlar
6
Puanları
1
Yaş
31
Merhaba arkadaşlar,
Bu iki rulman çeşitinde genel kullanılır amacı ve teknik bilgisini biliyorum ancak nasıl bir sistemde nerede nasıl kullanacağımı bir türlü çözemiyorum. Bilgisi olan varsa bu konuda beni aydınlatabilir mi.

Teşekkürler
 
Standart yükte bilyalı, agir yuklerde makaralı kullanirsin. Aşırı yer sıkıntısı varsa iğne kullanırsın.

Eksenel yük varsa konik makaralı tercih edebilirsin vs vs. Yükleri belirledikten sonra secim yapılır. Gerekirse 2 li kombin yaparsın eksenel yükü birine taşıtirsin radyal yükü diğerine taşıtirsin.

Mil uzunsa eğilme veya isil genleşme olabilecek durumlarda bu hareketleri tolere edebilecek rulman tipi seçmen lazım. Yoksa sistem kitlenebilir vs vs.
 
Ayrıca çalışacak hız ,rulmanın çalışacağı ortam da (toz ,nem vb)rulman seçiminde dikkate alınır.
 
Bu Rulman mevzu ayrı bir ihtisas olacak kadar geniş bir konudur. O yüzden bir iki kalıp ifade ile %100 doğru ifade etmek pek mümkün değil.

Konuya dönersek.

Öncelikle bir rulmana niçin mesela iğneli dendiğiniz bilmek lazım. Kabaca tanımı şudur: Bir Rulmana iğneli rulman diyebilmek için yuvarlanma elemanının (yani iğne gibi olan) çapı ile boyu arasında 4 kat fark olması lazım. Peki böyle olunca ne oluyor derseniz kalın ama çapı dar bir Rulman oluyor elimizde. Bu sayede daha düşük çapta ve daha az yer kaplayan bir yataklama elde ediyoruz. Yani iğneli rulman yer kazanmak için kullanılır genelde.

Niçin buna gerek duyuyoruz sorusu da geniş bir mesele. Bunda yer darlığından dolayı yataklama elemanına az yer kalması, Rulmanı geçireceğiniz malzemede açacağınız deliklerin dinamik dayanımının düşmesi, uzun vade de çatlama v.s olmaması için. Örneğin plastik bir redüktör tasarlasınız ama diş yapısından dolayı millerin birbirine yakın olması lazım ama standart bir rulmanda rulmanlar birbiri içinr geçiyor.Bunu engellemek ve yer kazanmak için.

Ama aynı rulmanı bir vites kutusunda kullanamazsınız çünkü iğneli rulman eksenel yükü yeterince çekemez ve çabuk hasar görür.

Eksenel bilyeli rulmanda aynı mantıkla kullanılır. Lalin bu sefer yük eksenden yada karşıdan gelir ve rulman yatakladığı elemandan aldığı yükü dik karşılar.Buna örnekte (basit oldupu için) çömlekçi tornasını verebiliriz. bir tabla tablaya bağlı dikine bir mil vardır.Tablanın üzerine de yerine göre 10 kilodan fazla çamur konur.Burada mil eksenel rulmanın üst bileziğine basar oda yuvarlanma elemanı vasıtası ile tabana iletir.Burada dikkat ederseniz yük rulmana zarar vermeden yada sürtünme kuvvetini artırmadan tabana iletilmiş olur.Aynı yerde başka bir çeşit rulman kullansanız yük çizgisi sapacağı için sağlıklı olmaz.

Bu kadar boş laftan sonra aslında şöyle özetlemek mümkün. Rulmanlar elinde kalkan olan bir insan gibidir.Nasıl insan okun yada mızrağın geleceği yöne göre kalkanını konumlandırıyorsa (önden arkadan üstten v.s) Rulmanlarda bu şekilde yükü karşılama şekillerine göre tasarımda yer alırlar.

Konuy
 
Arkadaşlar hepinize çok teşekkür ederim. Açıklamalarınız gerçekten çok yardımcı oldu.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,135
Mesajlar
915,330
Kullanıcılar
449,857
Son üye
Bluent

Yeni konular

Geri
Üst