Diyot ısınması hakkında bilgi

iz61

Üye
Katılım
25 Eki 2009
Mesajlar
26
Puanları
1
Yaş
38
merhaba elimde 12 volt 100 wattlık bir halojen ampul var ve bunun ışık ayarını kontrol etmek için yaptığım dimmer devresi var 12volt 150 watt çıkışlı bir trafo kullanıyorum ve trafonun çıkışında diyotla tam dalga doğrultma yapıyorum sorunum diyotların gereğinden fazla ısınması ilk olarak 50 amper köprü diyotu soğutucuya bağlayarak kullandım aşırı ısındıgı için vaz geçtim yerine mur3060 ortak katotlu hızlı diyotlardan köprü olacak şekilde 3 adet bağladım yine yüksek ısı oluşuyor anlayamadıgım smps güç kaynaklarında bu diyotlardan bir adet kullanmalarına karşın bu kadar ısınmamaları, acaba bu ısının sebebi nedir tecrübeli arkadaşlardan yardım bekliyorum
 
Kıstığın zaman o lambalar bir nevi kısa devre yaparmış gibi davranıyor. İçindeki flaman tam ısınmadığı için direnci yükselmiyor ve bir nevi tel bağlantı gibi davranıyor. Dolayısıyla sen 10 Amper civarında akım çekmesini beklerken 20-30 belki 50 Amper çekmeye çalışıyor. Ne kadar kısarsan o kadar kötü oluyor.

Benim yorumum budur. En güzeli ampermetre ile çekilen akımı ölçmen. Tavsiyem ise kısmaya çalışma. Boşa enerji kaybı. Dediğim gibi verimli çalıştığı noktada çalıştırmıyorsun çünkü ampulü
 
dimmer kısmını mosfetle pwm olarak sürüyorum yani gerilimi düşürerek ışık kısmıyorum ayrıca ısınma tam güçte iken oluşuyor yani ışığı azalttıkça dogru oranda diyot ısısıda azalıyor amper olayına gelince 8 amper çekiyor tam güçte ve ışıgı kıstıgımda ortalama 4 amper civarında diyotlar normal ısınma seviyesine iniyor
 
Switching diyod da kullanmışsın. PWM frekansını düşür demekten başka tavsiyem yok. Ama şunu unutma 8 Amper ampermetre ile gördüğün senin. Sonuçta asıl değeri ancak osiloskopta görürsün. Akım darbeleri belki 20-30 Ampere dayanıyordur. Sen etkin değeri görüyorsun.

Daha iyi bilen birileri fikir versin
 
dimmer kısmını cıkarıp ampulü direk bagladıgım zaman ısı aynı yani dimmerle alakalı degil. Bu aksam kablo kesitlerini 2.5mm 4mm ye çıkarıp 10-100nf değerlerınde kondansatörleri diyotlara paralel bağlayıp ısıda ne gibi bi değişiklik olacak onu gözlemleyecegim sonuca göre yazarım tekrar.
 
dimmer kısmını mosfetle pwm olarak sürüyorum yani gerilimi düşürerek ışık kısmıyorum ayrıca ısınma tam güçte iken oluşuyor yani ışığı azalttıkça dogru oranda diyot ısısıda azalıyor amper olayına gelince 8 amper çekiyor tam güçte ve ışıgı kıstıgımda ortalama 4 amper civarında diyotlar normal ısınma seviyesine iniyor

Merhaba.Bakın,kendiniz bu flamanlı ampülün,4 amperde değil de sadece 8 amperde çok ısındığını özellikle de belirtmişsiniz.Dc.tarafında kullanırsanız (Ac-dc doğrultmasından sonra) bu 100 watt.lık halojen flamanlı ampül kısılmadığı sürece 8 amperi net olarak da çeker ve diyot fazla ısınır.Sebebi ise flamanlı bu lambanız,düşük dirençli ve yüksek watt.lıdır,akım ilk geçerken ve sonrasında da,zorlayıcı bir omik dirençle karşı karşıya da kalır.Yani siz aslında 12 volt 8 amper güç çeken bir nevi rezistansı (Eskiden şimdiki düşük değerli ve rezistanslı olan havyalar yerine,bir dağlayıcı el kaleminin ucundaki 12 volta dayancak uzunlukta ve klemensle tutturulmuş bir ni-krom rezistans teline,örneğin 18-20 amper 12 volt dc. çıkışlı bir güç kaynağından,8 amper,12 volt verilip tavla gibi ahşap eşyaların belirli yerleri dağlanıp süsleme işi de yapılırdı.Bu durumda da güç kaynağının içindeki köprü diyot yine yüksek derecelere kadar mutlaka da ısınırdı,ama insanlar işini yapar,buna da pek aldırmazlardı sanırım.) dc. beslemesi olarak direk diyotlardan sonra da çalıştırıyosunuz,lamba flamanı da tungsten metalinden yapılmış olup,ısınınca akıma daha çok direnç gösteren bir nevi rezistans teli gibi de kabul edilebilir.8 amper,12 voltu bir amfi entegresi tam yükte bile çekse bu durum tamamen de değişirdi,diyotlar fazla da ısınmazdı.

12 volt,150 watt.lık trafonuz tam 150 watt. verecek şekilde de kullanılsa,şebekeden 0.5 amperin biraz üstünde cuzi bir amper değerini çeker. (Cos fi de bu hesaba dahil olarak) O zaman biz neden bunun ac. giriş kısmından bu lambaya gidecek gücü kontrol etmeye çalışmayalım diye de düşünebilirsiniz.Bu daha iyi bir fikirdir ve ısınan köprü diyot,vb.hiç olmaması açısından da daha mantıklı sayılmaz mı diye de düşünebiliriz aslına bakılırsa.Ac. ile çalışan üniversal motorları,lambaları karartıcı olarak görev yapan basit triyaklı bir dimmer devresiyle,tristörün bu ateşlenme açıları değiştirilip,bu trafonun ac. girişindeki (Primer) sargıları kolayca da yine kontrol edilebilir.Primere giren bu kontrol edilmiş güç,trafonun çıkışında (Sekonderde) hiç ac.'den dc.'ye dönüşüm yapılmadan direk 100 watt,12 voltluk bu halojen ampulüne de kontrollü olarak bu defa sadece ac. gücü şeklinde uygulanmış olur.

Biz biliyoruz ki,ac.devredeki sadece omik yüklere (Ampül flamanı) ve dc. devredeki omik yüklere ayni amper ve voltaj değeri de uygulandığında,ayni rezistansta (Omik yükte) verdikleri ısı eşdeğeri aynidir,ayni parlaklık ve ışık şiddeti birimiyle (Lüx,lümen) bu güç her ikisinde eşit olarak çıkar ve asıl işe (Isı ve ışık enerjisine) dönüşür.Diğer türlü 8 amperlik bu dc. olarak doğrultulan değerin,pwm kontrolsüz,yani kısılmadan geçmesinde ise,her halükarda fazla ısınma bu diyotlarda hep oluşacaktır,bu kaçınılmazdır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
size tamamen katılıyorum ben diyotların amperlerini yüksek tutarak bu sorunu aşarım diye düşündüm fakat dün 60a diyot bağlamama rağmen ısındı. 220 voltu kontrol etmek çok daha basit fakat trafolar aşırı derecede titreme ses yapıyor bir diğer sebepte soft start meselesi ampülün daha uzun ömürlü olması için gerekiyor bayağı araştırdım smps olarak işimi görecek bir şema varmı dıye ama bulamadım nette bununla ilgili bildiğiniz bir şema varmıdır acaba?
 
sorun çözülmüştür yorumda bulunan herkese teşekkür ediyorum. Sorunun çözümü ise L-c filitre ile sağlandı
 

Benzer Konular

Forum istatistikleri

Konular
128,125
Mesajlar
915,237
Kullanıcılar
449,837
Son üye
betül hüsrevoğlu

Yeni konular

Geri
Üst