direk biçimleri

salserol

Üye
Katılım
24 Eyl 2006
Mesajlar
29
Puanları
1
Yaş
39
arkadaşlar yolda gördüğümüz yüksek gerilim hatlarının direklerinin değişik şekillerde olmasının sebebi nedir??
kimi direkler 3 kablo taşırken, kimisi de 6 adet kablo taşıyor. kimi kablolar birli, ikili ve üçlü kablo demetinden oluşuyor, neden ??
 
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
saserol o kablolar gerilim türüne göre değişiyor gerilim ne kadar yüksekse iletken ssayısı da artıyor...
 
Direkler seçilirken direk üstünde taşınacak kablolar ve çevre koşulları (rüzgar yükü ,buz yükü ,yaz kış ortalama sıcaklıkları) göz önüne alınmalıdır.
Açacak olursak;

1-Bulunduğu yerin hava ve iklim koşullarına göre belirlenmiş olan bölge şartları göz önüne alınır.Türkiye bu anlamda 5 ayrı buz yükü bölgesine ayrılmıştır ve buna göre katsayılar belirlenmiştir.Bu katsayılar direk üstüne etki edecek dış etkilerin hesaplanmasında kullanılır.
2-Taşınacak olan enerjinin gerilimi ve akımı göz önüne alınarak tayin edilen kablo kesidi göz önüne alınır.Örneğin OG nakil hatları ve 3 fazlı AG nakil hatları üç ayrı hattan oluşur.Bu hatlarda kullanılacak iletken kesidi ,gerilim kademesi ve besleyeceği yerin gücüne göre tayin edilir.(yüksek gerilim altında taşınan enerjide kayıplar daha azdır.Ancak iletken kesidi ve buna bağlı olarak direk boyutları ve tiplerinin büyümesinden ötürü ilk yatırım maliyeti çok yüksektir.)
3-Arazi yapısı ve hat güzergahı dikkate alınarak direk seçimi yapılır.Hattın gittiği gzergahın topoğrafik haritasına bağlı olarak yükseklik ve cer kuvvetlerine göre direk mukavemeti belirlenir.Örneğin açılı dönüş yapan noktalarda direğe etki eden kuvvetlerin bileşkesi yönüne kuvvetli ekseni gelecek şekilde dikilen zaviye direkleri ,hattın yer altına alınacağı yada sonlandığı noktalarda mukavemeti hattın cer kuvvetini yenebilecek şekilde hesaplanan durdurucu direkler vs kullanılır.

Kısaca gördüğün tek iletkenli direkler (AG 220V) taşıyan ve genelde kırsal kesimde bulunan kasaba ve ilçelerde görebileceğin AG direkleridir ve monofaze enerji taşır.Boyutları küçüktür.Üzerinde üç iletken gördüğün direkler AG 380V -630V , OG 1000....36000V a kadar ve YG 36000-750 000 V a kadar olabilir.Tek direk üstünde 3 erli guruplar halinde üç devre olan direklerdeki mantıksa yüksek gerilim kademesinde yapılandırılmış iletim hattı olduğu için ve bunu taşımak için gereken iletken kesidi çok büyük olduğundan ,montajda kolaylık sağlamak ve maliyeti azaltmak için üç ayrı iletkenin tek fazı oluşturması mantığı ile yapılır.

Bu hesapların büyük bir kısmı elektrikten ziyade fizik ve mekanik hesaplara dayanır.Çok detaylı bilgiyi burdan vermem çok zor ve anlamak içinde altyapı gerekir.Ama dilimin döndüğünce anlatmaya çalıştım ,umarım faydalı olabilmişimdir.Selamlar ,saygılar.


direk seçiminde dikkat edilen parametreleri belirler.
 
sağolun teşekkürler.
birde tv de takip ettiğim kadarı ile avrupa ülkelerinde kişin çetin koşullarda direkler yıkılıyor ve Şebeke kesilmelerine neden oluyor. Bu anladığım kadarı ile buz yükü faktörü nedeni ile oluyor. Acaba artı sogük hava vesilesi ile çelik direklerin esneklik kaybı artı bir faktör müdür ??
 
Bilindiği gibi metallerde sıcaklığa bağlı olarak genleşme ve büzüşme olayı vukuu bulur.Sıcak havalarda genleşerek uzayan iletkenler soğuk havalarda büzüşerek kısalır.Bu etki nedeni ile direkler ,iletkenler ve çelik köprüler de bu genleşme ve büzüşme miktarı göz önüne alınarak birleşme noktalarında boşluklar bırakılır.Enerji nakil hatlarında özellikle sehim hesabı yapılırken bölge iklim koşulları dikkate alınarak iletkenler gerilir.Yazın gerili bulunan iletken daha çok özgül ağırlığının etkisini direklere naklederken kış şartlarında gerilen iletken ağırlığının yanında daha fazla çekme kuvveti ile direklere etki eder.Bunun yanında birde iletken üzerinde oluşan buzlanmanın iletken ağırlığını arttırması direk mukavemetine zıt yönde etki eden ek yükleri meydana getirir.Dolayısı ile kış şartlarında direkler daha fazla yüke maruz kalır.Hesaplamalarda yapılan hatalar yada olağan üstü iklim koşullarının oluşması bu yıkımlara sebebiyet verebilir.Bu anlamda yukardaki mantığınız doğrudur diyebilirim.Selamlar ,saygılar.
 
direkler iletkenin tipine ve taşıyacağı gerilime göre değişmektedir.çift devre 4 devre 6 ve 12 devre olarak da kullanılan direkler vardır.
 
Şebekelerde r,s,t adını verdiğimiz üçlü faz sistemi mevcuttur. her üçlü gurup bir hattı ifade eder. Alçak gerilimli şehir şebekelerinde durum biraz farklıdır. Bir direkte üç iletken varsa abone sayısı az ve sanayi dediğimiz elektrik motoru bağlı olmayan şebekedir. Direkte bir faz, bir nötr, bir de sokak lambaları için faz iletkeni vardır. Direkte 5 iletken varsa üstten itibaren r,s,t fazlarına ait üç iletken, bir nötr, bir de sokak lambaları için faz iletkeni vardır. Bunlar 220/380 voltluk hatlardır. 5 adet iletken olan direklerin üzerinde bazen ayrıca üç iletken daha vardır. Bunlarda trafolara gelen yüksek gerilimli besleme hattıdır. Bunlarda 6300 volt ile 34500 volt arasında değişen gerilimler vardır.
Ayrıca genellikle şehir dışında bazen sadece üç bazen de üçten fazla iletken olan direkler vardır. Bunlar yüksek gerilimli hatlardır. Bunların voltajları 15 800 volt ile 380 000 volt arasında değişen yüksek ve çok yüksek voltajlı hatlardır. Bu direklerdeki her üç iletken r,s,t adını verdiğimiz üç fazlı yüksek gerilimli bir hattı ifade eder. Her üçlü gurup aynı noktadan enerji alan ve bir noktaya kadar paralel giden ayrı bir hattı ifade eder. Genellikle 2, 4, 6 gibi çift devreli hatlardır. Bazılarında hatların voltajları bile farklı olabilir. 154 000 ve 380 000 voltluk hatlarda bazen iletkenler her faz ikili veya üçlü demetler halinde çekilir.
Bunların detaylarını anlamak ve anlatmak ayrı bir teknik bilgi gerektirir.
 
cok teşekkürler beyler..
 
...Aslında, yol boyunca direkler bazen 3 iletken, bazen 6 iletken taşıması doğaldır. 3 fazın gerekli lokasyona taşınması lazım.
Ama yol boyunca mühendislik rezillikleri de rastlanıyor tabi. Örneğin Yüksek Gerilim direğinin ayakları kısaltılıp, Orta Gerilim gibi kullanılan direkler de Çerkezköy/Tekirdağ civarında rastlamıştım. Elektrikten anlamayan adam dahi bunun komedi olduğunu ilk bakışta anlar.
Yüksek Gerilim direkleri boy ve büyüklük açısından, gerektiği yerde kullanıldığı anlaşılır. Bu tür çelik konstrüksyonlu büyük direkler, çok iyi mühendislerin kritik hesaplama süzgecinden geçerler.

--------------------------------------
"İşin ehliline danışın."
 

Forum istatistikleri

Konular
127,954
Mesajlar
913,893
Kullanıcılar
449,604
Son üye
baba pero

Yeni konular

Geri
Üst