DC Jeneratörlerin kullanım alanları

pressfive

Üye
Katılım
11 Haz 2021
Mesajlar
2
Puanları
1
Yaş
41
Son zamanlarda elektrikli araçlarda malum artış var. Otomobillerin dışında biz belki farketmeden deniz araçları hızla elektrikliye dönüyor. Küçük botlardan devasa gemilere kadar uzanan bir çeşitlik var.
Benim kafama takılan acaba bu gemiler lityum pillerini doldurmak için AC mi DC mi jeneratör kullanıyorlar? Pervaneyi tahrik eden elektrik motorları AC mi DC mi?
Eğer AC jeneratör kullanılıyorsa pilleri şarj etmek için inverter kullanmaları gerekiyor. Ayrıca şarj süresi artıyor. DC jeneratör kullanıldığı taktirde daha kısa sürede direkt pilleri şarj edebiliyor. Ancak yüksek güçlü DC jeneratör pek yaygın değil.
Pervaneyi tahrik edecek elektrik motoru da bu durumda DC olmalı gibi duruyor. Aklıma takılan bir diğer husus, eğer motor AC olursa ve jeneratör AC jeneratör olursa, Jeneratör hem pilleri doldurabilir ve hem elektrik motorunu direkt istenilen yüke göre direkt besleyebilir mi?
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Sorunun cevabı olmasada genel çerçevede bir bilgi vereyim. Bu anlatılan durum hibrit sisteme girer. Yani jeneratörle aküleri şarj edip akülerle yol almak. Bu cümlede söylediğim haliyle olsa bile mantığı bu değildir. Malum hibrit otomobillerde hem fosil yakıtlı hem de elektrikli motor bulunur. Ana motor fosil yakıtlı motordur. Öyle ise benzinli motora neden ihtiyaç duyulur? Yine bilindiği gibi fosil yakıtlarda verim en çok yüzde 40'lara kadar alınabilir. Üstelik bu verimin çoğu da gereksizce fren vesair durumunda seyir esnasında heba edilir. O yüzden motor çalışırken gereğinden fazla üretilen enerji bir alternatör vasıtasıyla arabanın bataryasını şarj eder. Burada biriktirilen enerji de fazla güç gerektirmeyen zamanlarda fosil yakıtlı motoru durdurup devreye girer (bazen de anı güç ihtiyaçlarında fosil yakıtlı motorla birlikte devreye girerer). Böylece fosil yakıt daha verimli kullanılmış olur. Bu da sürüş karakterine, yoluna bağlı olarak 7lt/100km yakan bir motoru 1-2 lt/100km daha az yakıt yakacak hale getirir. Tabi ekonomik olarak bakınca bu 1-2 litrenin bedelini ilk satın alırken fazlasıyla ödemiş oluruz. Yoksa aküleri fosil yakıtlı motorla/jeneratörle şarj edip çeşitli çevrimlerle motorları çalıştırmak her çevrimde kayıpları göze almaktır.
 
jeneratör, alternatör =üreteç bir incele bakalım hangisi DC üretiyor. üretemezler doğalarına yapılarına aykırı, tüm üreteçler dalgalı akım üretirler ve çıkştan sonra düzeneğe göre ya frekans ayarı yapıp AC olarak kullanılır yada doğrultulup DC akım olarak kullanılır (aralardaki teknik detayları atlıyorum). elektrikli kara araçları genelde otomobil ve motorsiklet basitten karmaşığa bir çok çeşitte elektrik motoru kullanırlar. bir elektrikli bisiklet- motosiklet motoru ile bir arabanın elektrik motoru aynı değildir. aslında konu o kadar geniş ki anlatmak yazmak sayfalar alır. içten yanmalı motorların verimi % 30-40 tır bir elektrik motorunun verimi %80-90 dır. burada sen olsan hangisini kullanırsın mantıken, tabii ki elektrikli motoru tercih edersin. sorun kullanılabilirlik erişebilirlik olunca da içten yanmalı çünkü devamlılık için uzun süre kullanım için yakıt kolaydır. burada karşımıza bir olay daha çıkıyor enerjinin dönüşümü ve depolanması. artık elektrik daha çok miktarda depolanabiliyor ve daha verimli kullanılabiliyor olması tercih sebeblerini değiştiriyor. yani güzel insan üreteçler AC üretir biz de ihtiyaca göre kullanırız
 
teşekkürler rsimsek.

Ancak bu sistem hibrit değildir. Hibrit sistemde ana makine/jeneratör pervaneyi direkt tahrik eder. Bu sistem e-drive bir sistemdir. Verimlilik vs. ayrıyetten konuşulacak konulara. Esas öğrenmeye çalıştığım AC/DC tercihidir.

teşekkürler paskomya.

Küçük ölçeklerde DC jeneratörler var, büyük ölçeklerde de özel üretiliyorlar. Alternatör yapıları farklı. Benim merak ettiğim bu gemilerde tercih edilen elektrik motoru ve jeneratörler..
 
gemiyi düşün yada denizaltını, jeneratör her zaman ac üretecektir verim kaybı olmaması için dc motor tercih edilecektir. burada kullanım amacı çok önemli dediğimim gibi gemi her zaman 10 knot hızda gitmeyecektir veya araç yol hava yük şartlarına bağlı olarak ihtiyaca uygun güç tüketecektir.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,952
Mesajlar
913,873
Kullanıcılar
449,599
Son üye
Gksn

Yeni konular

Geri
Üst