Dağıtım Transformatör Yağları

mesutelb

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
28 Eyl 2006
Mesajlar
1,200
Puanları
156
Dağıtım trafo yağları belli bir değişim yılı varmıdır... 4 yıllık bir trafoda değişim gerekebilir mi?
Trafo yağı açık sarı(Uçuk sarı) , kokusu yeni yağ gibi , anormallik göremedim. Yalnız biraz eksilme var.
1.Üzerine aynı marka ve derecede yağ eklesem olur mu?
2.Yağ testi yaptırsak yaklaşık fiyat ne kadardır?
3.Transgformatör yağının litre fiyatı nedir?
Teşekkürler.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Arkadaşım trafo yagının bellı bır surede değiştirme diye bir şey yok.Fakat periyodik olarak yağın delinme testi yapılır ve bu çıkan değerler normal değerin altında ise değiştirilebilir.Normalde trafoların seviye sinyaleri vardır.Alt seviyede ise yağın delinme testi yapıldıktan sonra eklenebilir.Fakat derece o kadarda önemli değil.Fakat yağın doldurulması durumunda özel vakum tacviye cihazları kullanılmaktadır.Yoksa normal şekilde doldurulamaz.

İyi Çalışmalar.
 
Arkadaş trafo yağının acık sarı olması yağın büyük ihtimalle iyi olduğu yönünde,çünkü yağ özelliğini kaybettikçe koyu bir renk alır.Kullandığınız trafonun eğer sirklasyon pompası mevcut ise trafonuza yağ ilavesi yaptıktan sonra vakumlama işlemi yapmanıza gerek yok.GEREKLİ MİKTARDA YAĞ İLAVESİ YAPTIKTAN SONRA sirklasyon(devir daim pompası)nı çalıitırarak bu işlemi sorunsuz halledebilirsiniz.Artı trafonuzda sirklasyon pompası olmasa dahi yağ ilavesi yapmanın vakumla bağlantısı yok sadece trafo icerisinde hava kabarcıkları oluşabilir buda trafonuz devreye alındıktan bir süre sonra belli bir sıcaklığa geleceğinden trafo teneffüs tertibatı (silikajel)borusundan tahliye edecektir.Vakumlama işlemi sadece trafoların bir yerden bir yere tahliye edilmesinde ve uzun bir süre boşta kalmaları durumlarında yapılır.
Trafo yağından endişeniz var ise bir miktar numune alıp test cihazıyla delinme testi yapabilir veya yaptırabilirsiniz.
 
ha bu arada.Silikajel kabarcıkları ,nem ,toz tahliye ediyor değil mi? Genleşme tankında bulunuyor herhalde, onun kontrolu gerekir mi takviye sırasında .
 
Arkadaşlar öncelikle hepinize selamlar. Nem tutucu (silikajel kabı) normal tip trafolarda, trafonun içindeki havada ve yağdaki nem miktarı hakkında bilgi sahibi olabilmemiz için en önemli veridir mavi renk nem miktarı arttıkça pembeye döner. Hermetik tip tam kapalı genleşme duvarlı trafolarda genleşme tankı ve nem tutucu bulunmaz çünkü tamamen kapalı bir sistemdir bu tip trafoların yağ değişimi ve bakımı fabrikasında yapılır.Saygılar...
 
Teknikadam41 sizin bahsettiğiniz trafo hakkında bir bilgim yok,kapalı tip trafo derken neden bahsediyorsunuz?Ben bu işte 18 yıldır çalışıyorum 14,4KV/380KVluk trafodan tutunda 14,5KV/380V trafolara defalarca yağ ilavesi ve yağ tasfeyesi yapmışımdır fabrikaya gönderilipte yağ değişimi yapılacağını ilk kez duyuyorum.Mantık olarakta yağ değişimi veya yağ tasfeyesi yapılacak olan bir trafonun yerinden cıkartılıp fabrika deddiğiniz yere taşınması o kadar basit ve kolay değil.
 
Teşekkürler... Pekala silikajel kabı tam olarak nerede .Yağ tankını ,genleşme kabını falan biliyoruz ama rengini nasıl kontrol ederiz.
Çok sayıda özellikle direk tipi trafo montajı ,ENH montajı yaptım ama buna hiç dikkat etmedim. Yalnızca bazen ihtiyaç olursa ve yağ renginden şüphelenirsem Teste gönderiyorum o kadar.
 
Teneffüs tertibatı(silikajel kabı) Trafo yağındaki genleşme ve yoğunlaşma netiçesinde rezerve yağ tankından dışarıya hava çıkar veya girer.Dışarıdan trafo içerisine giren hava tamamıyla temiz ve kuru değildir,bu hava ile temas edecek yağ havanın rutübetini alacak ağır ağır bozulmaya başlayacaktır.Teneffüs cihazı havanın rutubetini alıcı madde olarak SİLİKAJEL kullanılır.Silikajel kuru iken yani rutubet alacak durumda iken mavi renkte,rutubete doymuş vaziyette ikenpembe renktedir.Teneffüs cihazının içindeki yağ havanın toz ve pisliklerini ve silikajelin hava ile direk temasına mani olur.Rutubetten dolayı silikajelin rengi dip taraftan itibaren pembeleşmeye başlar.Üst tarfta pembeleşme görülürse trafo içerisine başka yerden hava girdiğini gösterir.Bu genellikle rezerve tankına bağlı yan tarafta olur.
 
TAM KAPALI HERMETİK TİP TRANSFORMATÖRLERİN YAPISI ve AVANTAJLARI

*Transformatör çekirdek ve bobin yapısı genleşme depolu transformatörlerle aynıdır.
*Genleşme deposu bulunmamakta olup,kazan tümüyle yağ doludur.
*Hermetik tip transformatörler fabrika ortamında hermetik basınç ayarı yapılarak atmosfere kapatılmıştır.
*Yağın termik etkiler nedeniyle genleşmesi elastik ve dalgalı olan kazan yapısıyla kontrol altına alınmıştır.Dalgaduvarlar
hem ısıyı dışarıya iletme, hemde genişleyip büzülme hareketleriyle genleşen ilave yağıda absorbe etme görevi görürler.
*Transformatör yağı hava ile temas etmediği için ortamda oksijen yoktur.Dolayısıyla oksitlenmeye bağlı olarak yağda yaşlanma olmamaktadır.Hava ile temas olmadığından transformatör yağı nem almamaktadır.Bu nedenle hermetik tip trafolar genleşme depolu olanlara göre daha uzun ömürlü olmaktadır.
*Hermetik trafolar buşinglerin temizliği ve koruma cihazlarının kontrolü dışında bakıma ihtiyaç duymazlar.
*Yüksekliği daha düşüktür ve küçük alanlarda montaj imkanı vardır.Kompakt transformatör istasyonlarında avantajlıdır.Genleşme deposunun kablo ve bara bağlantıları emniyet mesafeleri açısından yarattığı olumsuz etkiler hermetik trafolarda sözkonusu değildir.
 
ATMOSFERE TAM KAPALI TİP ( Hermetik ) DAĞITIM TRANSFORMATÖRÜ
MONTAJ - İŞLETME ve BAKIM TALİMATI


1.) Transformatör işletmeye alınmadan önce gözden geçirilmeli, nakliye sırasında herhangi bir hasar görüp görmediği kontrol edilmelidir. Boya tadilatı gereken yüzeyler tespit edilerek temizlenmeli ve boyanmalıdır.

2.) Transformatörün kaldırılarak taşınması için kazan üzerine monte edilmiş iki adet kaldırma halkası mevcuttur. Bu halkaların dışında herhangi bir aparat kaldırma ve taşıma amacı ile kullanılmamalıdır.

3.) Montaj-İşletme ve Bakım kuralları için yayınlanan ve yürürlükte bulunan resmi yönetmelikler uygulanmalıdır.

4.) Transformatör kapalı alana monte edilecek ise bu ortamın sağlıklı bir havalandırma sistemine sahip olması sağlanmalıdır.

5.) Transformatör kapak ve kazan alt kısmında bulunan iki adet krom topraklama terminali kullanılarak topraklanmalıdır.

6.) Transformatörün yağ doldurma ve kapatma sıcaklığı etiket üzerinde verilmiştir. Dalga duvar yapılı transformatör kazanı (hermetik trafolara özel) kalıcı deformasyonlar oluşmaksızın yağın hacmen genleşme ve soğumasına olanak tanır.

7.) ! ! ! ! Transformatör gerekmedikçe kesinlikle açılmamalıdır. ! ! ! ! Mutlaka açılmasını gerektiren bir durum oluştuğunda ( buşing değişimi, conta değişimi, vb. ) açma, kapama işlemleri için Fabrikamız ile irtibata geçilmelidir.

8.) Termometre cebi siparişinizde tarafınızdan termometre talep edilmedikçe kör tapalı olarak sevk edilmektedir. Bu cebe termometre takılmak istendiği takdirde cebin içine taşmayacak miktarda trafo yağı koyulmalıdır. Bu yağ transformatörün sargı sıcaklığının termometre vasıtasıyla ölçülmesini sağlar. Kontaklı termometre kullanıldığı takdirde bağlantı ve çalışma fonksiyonları kontrol edilmelidir.

9.) Transformatörün etiketi üzerinde yer alan primer ve sekonder anma gerilimi değerlerinin Şebeke değeri ile uyumluluğu kontrol edilmelidir.

10.) Transformatör kademe değişimi işlemi, transformatör enerjisiz iken yapılmalıdır. Kademe değiştirme talimatları kademe anahtarının kumanda kafası üzerinde yer almaktadır.

11.) Transformatör O.G. ve A.G. bağlantılarının sıkı olmasına dikkat edilmelidir. Bu noktalarda bulunan pirinç veya bakır somun ve pulların dışında diğer metal elemanlar kullanılmamalıdır. Uygun periyotlarda kontrol edilmelidir.

12.) Transformatör ve özellikle porselen buşinglerin her zaman kirden arındırılmış olması gereklidir. Bu neden ile uygun periyotlarda temizlenmelidir.

13.) Hermetik transformatörlerde dikkat edilecek en önemli husus yağ kaçağıdır. Transformatörde yağ kaçağı olmamalıdır. Yağ kaçağı görüldüğünde
Fabrikamız ile temasa geçilmelidir. Transformatör kesinlikle devreye alınmamalıdır.

14.) Ark boynuzları mesafeleri aşağıdaki tabloya göre kontrol edilmelidir. Nakliye esnasında bir değişiklik meydana geldi ise yeniden ayarlanmalıdır.


Gerilim 6,3kV 10kV 15kV 33kV
Ark Boynuzu Aralığı 60mm 85mm 115mm 185mm

15.) Buşinglerin havası kesinlikle alınmamalı, kapak üzerinde bulunan basınç emniyet valfi açılmamalıdır.

16.) Test amaçlı yağ numunesi alımına gerek yoktur. Bu sebeple yağ boşaltma vanası kesinlikle açılmamalıdır.

17.) Transformatör işletmede iken yağ kaçağı tespiti yada transformatör üzerinde bulunan basınçlı emniyet valfi ile diğer opsiyonel koruma cihazlarının çalışmaması halinde transformatör servis harici edilerek derhal firmamızla temasa geçilmelidir.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,100
Mesajlar
914,967
Kullanıcılar
449,800
Son üye
bukurt

Yeni konular

Geri
Üst