Black & decker oto hava kompresörüne sigorta kutusu tadilatı

binbaşı

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
1 Eyl 2011
Mesajlar
6,197
Puanları
3,256
Konum
BURSA
9lij2dv.jpg84cxaaw.jpggov9qv2.jpgko4dpbv.jpg

Merhaba. Bugün aracımın lastiklerine hava kompresörüyle basınçlı havayı basarken mini hava kompresör aniden durdu. Dijital basınç göstergesinde akü kıskaçları aküye takılı ve ON/OFF anahtarı açıkken de basınç göstergesinin kokpit ışığının yanmadığı, cihaza enerjinin gelmediği görüldü.

Arıza Tanımı: Black & decker mini hava kompresörünün lastiklere hava basıp çalışırken elektriğinin aniden kesilmesi.

İşlem Basamakları:

1- Evde kompresörün 12 volt jak fişinden 12 volt DC aküyle verildiğinde vasınç göstergesinin yanmadığı, ampul ve kompresör anahtarı fonksiyonlarının çalışmadığı görüldü.

2- 12 volt DC çakmaklık jak fişinin iç bağlantılarından şüphelenilip içi açıldı.

3- İçindeki cam sigortaya gözle bakıldığında ve avometrede omaj ölçümünde hiçbir değer göstermemesiyle bu sigortanın eriyip attığı teyit edildi.

4- Uygun amper değerinde cam sigorta (10 A) evde bulunabildi. Ancak sigorta için başka bir değişiklik düşünüldüğünden sağlam sigorta çakmaklık jakı içine geri monte edilmedi.

5- Sigortanın çakmaklık jakından değil radyo-teyplerde EMI filtre + cam sigorta kutusu ara eki ve montajıyla mini kompresörün enerji kablosuna havya lehimle bu tadilatı yapıldı.

6- Böylece sigorta arızası sigortası yenilenirken tadilatlı olarak giderilirken, hava kompresörünün devir düşürücü plastik dişlileri ve biyel-krank mili az miktarda ince yağla yağlandı. Aküyle evde çalıştırılıp çalışma ses kontrolü yapıldı. Yağlanınca seste olumlu yönde çıkan farklı sesler bu kompresör 3-5 dakika dış kapağı kapatılmadan önce boşta çalıştırılıp bir müddet dinlendi.

7- 12 volt aküyle kompresörün + kutbundan bir DC pensampermeyle boşta ve yükte çekilen DC akım ölçümü yapıldı. İlk çalışırken 7, 25 A sonrasında 5.8 A çektiği, hava çıkışı elle bloke olduğunda (hava basma simülasyonu) 7 A' yı çekebildiği görüldü.

Sonuç: Araç üzerinde cam sigortası atan çakmaklık jakı iç sigortası yerine mini hava kompresörü girişinden önce eski roadstar radyo-teyp EMI filtresinin "IN" ve "OUT" çıkışlarına dikkat edilerek kara kutu kompresörün ara kablo sistemine lehimle eklenip monte edildi.

Yapılan tadilatla elde edilen bir avantaj: Böylece ev dışında araçta lastiklere hava basarken oluşan sigorta atmasında, cam sigortanın değişiminde ince uçlu yıldız tornavida, vb. gereksinimi ve yeniden çakmaklık jakının zahmetlice veya dikkatlice kapatılması, vb. ameliye işlemleri devreden çıkarıldı. Bu kara kutunun açılıp atan sigortanın yenisi araçta yedek olarak bulunduğunda değiştirilip EMI kara kutusunun açılıp kapatılması şeklinde daha basit olan bir şekle değiştirildi.

* Kompresörün çakmaklık jakı yerine akü kıskaçları ile direk akü kutuplarından çalıştırılmasında kıskaçlardan + olanı kırmızı kablo ile sarılı olup işaretlidir, aksi halde + uç yerine - ucun ters bağalntıyla gidebilmesinde dijital hava manometresi bir zarar görebilir, DC motor ters yönde DC akımı alıp çalışır. Zaten ters bağlanmada otomatik kesme sistemli transistör-röleli havayı kendiliğinden kesme sistemi zarar görmüştü, manuel olarak dijital manometreye gözle bakılıp kesme işlemi manuel olarak bu otomasyon bypass edilerek mevcut ON-OFF anahtarıyla şu anda yapılmaktadır.

Bulanık mantıkla çalışan orijinalindeki bu otomasyonda, çok dalgalı ve pek de dengeli olmayan kesilme işlemi mevcuttu, bundan pek memnun değildim. Bu yüzden de hatalı olan bir ters bağlantıda akü kıskaçlarıyla yapılmış bir bağlantıda PCB'deki yanmış 2 adet transistörü (bu otomasyonu 12 volt mini röleyle sağlayan) yenisiyle değiştirmeyi düşünmedim.

Düzeltme: Oto çakmaklık jaklarının iç sigortasına erişmek, buşonlu tip sigortaların iç sigortasının değişimi kadar kolaymış, ucundan vidalı kısmı çevirip içindeki sigortaya ortadaki yıldız vidasını bu çakmağı dış gövdesini sökmeden ulaşmak da mümkünmüş, dünkü açışım sırasında farketmemiştim, düzeltiyorum.

Başka bir tamir macerasında yeniden görüşmek üzere. Kolay gelsin.
 
Geçmiş olsun,elinize sağlık.Kaç yıldır kul-
lanılıyor ve kaç defa çalıştırılmıştı ? Sigor-
ta,neden atmış olabilir ?
 
Sağolun, sn. sami inci; bu kompresörün cam sigortası periyodik bakımsızlıktan, biyel, piston, krank milindeki, vb. iç sıkışmalarla veya muhtemelen anlık olarak çekilmiş aşırı amperle atmış olabilir, kendi düşünceme göre. Çünkü oldukça uzun zamandır düzenli yaptığım bakımları ihmal edip devamlı olarak ayni araçta kullandım. Devir sayısında belirgin bir düşüş ve sıkışma olduğunu son zamanlarda belirgin olarak hissetmiştim. Sıkışmayla mevcut sigorta değerini aşan amperler çekildiğinden dolayı bu olabilir, çünkü ölçülen max. 7.25 A'ı bugün sadece Bakım (yağlama) sonrasında evde iken dolu aküyle ölçmüştüm, attığı sırada muhtemelen daha fazla amperler (13-15 A gibi) çekilmiş olabilir, bu yüzden attığı andaki amperi net söylemem biraz zor.

Bu kompresör 2014'den beri ayni sedan aracın lastiklerinde sürekli olarak (en az 5-7 günde bir) kullanıldı, bu yüzden çalıştırılma sayısı oldukça da fazla. Rölantide akü+ alternatörle birlikte çalışmasına rağmen devir sayısındaki düşüşlerle daha fazla amperleri (DC motorlar milleri sıkıştığında daha fazla amperleri çektiğinden) son günlerde çekebilmiş olabilir, ancak cam sigortanın atması ise bugün oldu. Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Bilgi paylaştıkça çoğalır. Tebrik ederim.
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
127,964
Mesajlar
913,940
Kullanıcılar
449,609
Son üye
cherrywine

Yeni konular

Geri
Üst