Ayırıcıların Montaj Yöntem ve Teknikleri

korkmaz_design

Yönetici
Yönetici
Yönetici
Katılım
21 Ara 2006
Mesajlar
2,526
Puanları
419
Ayrıcıların montajı

Ayırıcıların Montaj Yerleri

Ayırıcılar şalt sahalarında, hat ve trafodireklerinde, OG modüler hücrelerde, trafo
merkezlerinde kumanda elemanı olarak montajyapılırlar.

Ayırıcı Montaj Yöntem ve Teknikleri
Ayırıcıyı Montaj Yerine Getirirken Dikkat Edilecek Hususlar
Ayırıcılar montaj edilecekleri yere kadarambalajları bozulmadan getirilmelidir.
Bununla birlikte;
Ayırıcı mesnetizolatörlerinin,
Sabit ve hareketlikontakların,
Açma kapama mekanizmasınınzarar görmemesine dikkat edilmelidir.
Şalteri taşırken yalnızcaşasi kısmından tutunuz ve asla ark hücre tertibatından,
bıçak ve sabit kontaklardan ve izolatörlerdentutmayınız.

Ayırıcı Montaj Araç Gereçleri
Ayırıcıların montajında trifor, lokma takımı,anahtar takımı, boru anahtarları, su
terazisi, demir testeresi, eğe takımı, eğme vebükme araçları, matkap vb. araç gereçler kullanılmaktadır. Ayırıcının direk üzerine, şaltsahasına veya başka bir yere montajına göre kullanılan araç gereçler değişmektedir.

Ayırıcı Montaj İşlem Sırası
Ayırıcıların montaj yapıldıkları yere göre işlembasamakları değişiklik gösterir.
Ayırıcıların direk üzerine (trafo direği veyabranşman direkleri) montajında genellikle direk dikilmeden, yerde monte edilir. Fakat bazenayırıcıların değiştirilmesi gereken yerlerde veya direkleri dikilmiş tesislerde ayırıcının direğeçıkarılarak montajı yapılmak zorunda kalınabilir. Şalt sahalarının montajında,ayırıcı boyutları büyük olduğu için çok dikkat edilmelidir. Şalt sahalarında ayırıcılarınmontajı için betondan veya metalden uygun platform hazırlanmalıdır. Ayırıcılar modüler hücresistemlerinde monte edilmiş şekilde üretilmektedir. Ayırıcının direk üzerine montaj işlem sırasıaşağıda maddeler halinde incelenecektir.
Ayırıcı yukarıdan atılanbir halat, trifor ya da vinç yardımıyla montaj edileceği
yere kadar kaldırılır. Kaldırma işlemindeayırıcının zarar görmemesine dikkat
edilir.
Montaj deliklerinin denkdüşmesi sağlanarak cıvataları takılır ve somunlar
hafifçe sıkılır. Somunları sıkarken daima çiftanahtar kullanılmalı, anahtarın
birisi ile somunu sıkarken diğeri ile cıvatayıtutmanız gerekir.
Su terazisiyle yereparalelliği sağlanarak lokma anahtarı, açık ya da yıldız
anahtar desteğiyle cıvata – somunlar iyicesıkıştırılır. Paralellik mekanizmanın
rahat çalışması için son derece önemlidir. Buyüzden azami dikkat
gösterilmelidir.
Ayırıcı açma kapamamekanizması yerine monte edilir.
Mafsal ayırıcı mekanizması,açma kapama mekanizmasının tam ortasına monte
edilir.
Hareketi ileten metal boruayırıcının kontakları tam olarak kapatılarak mafsala
monte edilir. Mafsalın diğer tarafı da başka birboru ile kol düzeneğine monte
edilir ve cıvataları iyice sıkılır.
Mekanik kol düzeneğikullanılarak ayırıcının tam olarak açılıp kapanmasının
sağlandığı test edilir.


Ayırıcıların Montaj ve İşletilmesinde Dikkat EdilecekHususlar
İrtibat cıvataları iyisıkılmış olmalıdır.

Kontak yüzeyleri temizolmalıdır.


Kontakları birbirinikarşılamalıdır.( Aynı hizada olmalı )


İzolatörlerinde çatlak,kırık bulunmamalı ve sırrı bozulmamış olmalıdır.


Ayırıcı kolları iyiçalışıyor olmalıdır.


Topraklama bağlantıları iyiyapılmış olmalıdır.


Ayırıcı monte edildiği yereiyi sabitlenmiş olmalıdır.


Tespit cıvatalarısıkılırken şalter şasisi asla kastırılmamalı ve gerdirilmemelidir.


Boya veya badana esnasındaveya şasinin nakli veya montajda bozulan
boyaların, boyalarının düzeltilmesi gerekiyorsaşalterin yatak, hareketli
parçalarına, yayları, galvaniz metal aksam,izolatör ve kontaklarına asla boya
gelmemelidir.


Çabuk açma kontak çubukları asla ne yağ nevazelinle temas
etmemelidir. Temiz ve kuru olmalıdır.


Bütün yatak ve mafsalların rahat hareket edipetmediğini kontrol ediniz ve yatakları yağlayınız.

İzolatörleri temizleyiniz.

Ayırıcı kumanda kolu,erişibilecek yükseklikte olmalıdır.

Kontak parçaları üzerindeki toz ve yağartıklarını kuru bir bezle iyice temizleyiniz.

Çabuk açma kontak çubukları ark söndürmehücresindeki deliklere merkezi çarpıyorsa, düzeltiniz.

İş güvenliği tedbirlerine uyulmalıdır.

Ayırıcının Topraklanmasının Yapılması
Direk tipi topraklı ayırıcılarda topraklamatarafının çıkış uçlarının ayırıcı şasesine bir
bara yardımıyla bağlanması yeterli olacaktır. Çünküdirek zaten topraklanmış olduğundan ayrıca hat çekmeye gerek yoktur. Genellikletopraklama bağlantısı metal şeritle yapılır.
dahili tip ayırıcılar da ise (30 Kasım 2000Tarihinde yayınlanan Elektrik Kuvvetli
Akım Tesisleri Yönetmeliği ile Metal MahfazalıModüler Hücrelerin ( MMMH )
kullanılması zorunlu hale gelmiştir.) baralarvasıtasıyla topraklama barası ile irtibatlandırılır.
Modüler hücrelerde ise montajlı halde geldiğiiçin sadece hücre bara bağlantısını yapmak yeterlidir.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
korkmaz bey bu ayırıcılarda yani seksiyonerlerdeyapıldıkdan sonra bıcaklar zamanla ya az acılıyor ya açılmıyor bunu kurt ağzı denilen yerden mi ayarlıyoruz bu önemli ayırıcıların bakımı nasıl yapılır yağ sürülürmü mümkünse resimler varsa paylaşırsanız sevinirim ayarı ayrıntılı şekilde anlatırsanız saygiılar
 
merhaba, ayırıcı kumanda kolunun yerden yüksekliği konsunda,
EKAT 4. bölüm deki ifade yüksekliğin ne kadar olması gerektiği ile ilgili flu nokta oluşturuyor. bunu yorumlar mısınız?

Açıktaki tesislerde bu yükseklik gerektiği kadar arttırılabilir.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,162
Mesajlar
915,577
Kullanıcılar
449,922
Son üye
11akif

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst