Asenkron motorlarda Dinamik Frenleme

x0914667

Üye
Katılım
21 Tem 2006
Mesajlar
443
Puanları
1
Yaş
39
Asenkron motorda dinamik frenleme yapmak
için kullanılacak DC gerilim ve akım nasıl
hesaplanır.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
Sargıya uygulayacağınız DC gerilimi bulmak için,sargı direncini ölçerek,sargı nominal akımını
geçmeyecek şekilde, gerilimi ve gücü hesaplamanız en doğrusudur.
 
Sargıya uygulayacağınız DC gerilimi bulmak için,sargı direncini ölçerek,sargı nominal akımını
geçmeyecek şekilde, gerilimi ve gücü hesaplamanız en doğrusudur.


Sn Fahri yetiş ustam öncelikle belirteyim ki yazılarınızın hayranıyım...

Fakat anlamadığım bir nokta var bu yazıda.....

Şimdi sargıların direncini ölçtük ve sonuç olarak 1,8 Ohm çıktı diyelim Fakat sargı nominal akımı derken motorun normal çalışma anında yani motor çalışırken o sargısından geçen akımı mı ifade etmek istiyorsunuz ?

birde bu gerilim ve akım hesaplanırken motorun cosfi değerinide hesaba katacakmıyızı
 
Sn Fahri yetiş ustam öncelikle belirteyim ki yazılarınızın hayranıyım...

Fakat anlamadığım bir nokta var bu yazıda.....

Şimdi sargıların direncini ölçtük ve sonuç olarak 1,8 Ohm çıktı diyelim Fakat sargı nominal akımı derken motorun normal çalışma anında yani motor çalışırken o sargısından geçen akımı mı ifade etmek istiyorsunuz ?

birde bu gerilim ve akım hesaplanırken motorun cosfi değerinide hesaba katacakmıyızı

Motor sargılarından nominal akım değerinden fazla akım akıtılmamalıdırki zarar görmesin.Buradaki nominal akım, motorun tamyüklü halde çekeceği akımdır yani etikette yazılan değerdir.Örneğin nominal akımı 5 A olan ve sargıların omik direnci 1,8 ohm olan motora maxsimum 9 V dc gerilim uygulanmalıdır.
 
Sn Fahri yetiş ustam öncelikle belirteyim ki yazılarınızın hayranıyım...

Fakat anlamadığım bir nokta var bu yazıda.....

Şimdi sargıların direncini ölçtük ve sonuç olarak 1,8 Ohm çıktı diyelim Fakat sargı nominal akımı derken motorun normal çalışma anında yani motor çalışırken o sargısından geçen akımı mı ifade etmek istiyorsunuz ?

birde bu gerilim ve akım hesaplanırken motorun cosfi değerinide hesaba katacakmıyızı

Cosfi=R/Z
Z=R+XL
XL=2x3.14xFxl
F=0
Dinamik frenlemede dc voltaj kullanıldığı için
cosfi değeri olmayacağı için dikkate almayacaksınız.
Motor etiketinde yazılan akım değerini ölçtüğünüz sargı direnci ile çarptığınızda uygulayacağınız gerilimi bulursunuz.
U=IxR
Burada asıl dikkat edilmesi gereken motor etiketindeki akım değerinin motorun nominal devrinde döndüğü ve motor arkasındaki pervanenin motoru soğutmaya devam ederse motor zarar görmeyecektir.Frenleme anında motor duracağı için soğutma olmayacak ve motor ısınacaktır.Onun için motor arkasına harici bir fan bağlanılarak motorun soğutulması gerekir sağlıklı bir çalışma için.
 
Sargı kesitleri,içinden geçen akıma göre belirlenir.Hangi gerekçe ile olursa olsun,sargıdan
daha fazla akım geçirmemek gerekir.Nominal akım demek,motorun,normal çalışması halinde-
de ( etiketinde yazan akım ) çektiği akım olarak kasdedilmiştir.Dinamik frenlme için,DC gerilim
tatbik edildiğinden,Cosq ile bir ilgimiz bulunmamaktadır
 
Son düzenleme:
örnek bir hesap

elimizde etiketi 380v,7A,cosfi-0.85,3.5kW,2850d/dk,50hz etiket değerine sahip bir motor var U-X arasını sargı direnci 4ohm motor dinamik frenleme için gerekli gerilimi değerini ve kaynağın gücünü bulalım

2 farklı hesap vardır Yıldız için ayrı Üçgen için ayrı hesaplar ;

önce motorun etiketdeki akımı kök3 böleceğiz sargı akımını bulmak için

If=I/kök3= 7/1,73= 4,04A sargı akımı sağlamasını yapın kök3 katı 7A
__________________________________

motor yıldız bağlı ise;

Uda=Ida x 1,5 x Rf
Uda=4,04x1,5x4
Uda=24,24V


güç kaynağının gücü;
Pda=Uda x Ida
Pda= 24,24x4,04
Pda=97,92W

___________________________________

motor üçgen bağlı ise;


Uda=Ida x Rf
Uda=4,04x4
Uda=16,16V


güç kaynağının gücü;
Pda=Uda x 2 x Ida
Pda=16,16x2x4,04
Pda= 130,57w


hesapda hata varsa ustarım düzeltsin
 
Sayın Hocalarım;

Yukarıda anlattıklarınıza göre Dc sistemi kurduk.
Peki frenleme için kullanacağımız süreyi motorun
durma durumuna göremi ayarlayacağız.Yoksa
sargıların dayanmasına göremi ayarlayacağız.
Çünkü rotorun duruduğu andaki sargı akımları
çok yükselmeyecekmi?
 
Durma işleminden sonra,frenleme enerjisini kesmeniz gerekir.
 
Sayın Hocalarım;

Yukarıda anlattıklarınıza göre Dc sistemi kurduk.
Peki frenleme için kullanacağımız süreyi motorun
durma durumuna göremi ayarlayacağız.Yoksa
sargıların dayanmasına göremi ayarlayacağız.
Çünkü rotorun duruduğu andaki sargı akımları
çok yükselmeyecekmi?

Bu bahsettiğiniz olay rotorun durduğu an sargı akımı yükselmesi motora alternatif akım verdiğinizde geçerlidir.Stator döner alanı ve rotor döner alanı ilişkisi (kilitli rotor deneyi).Dinamik frenlemede motor dönüyor olsun yada duruyor olsun sargıdan geçen akım değişmeyecektir.Verdiğiniz gerilim sabit sargı direnci sabit I=U/R akım değişmeyecektir.

dc gerilimi kesme zamanını zaman rölesi ile ayarlı hale getirirseniz motora bakarak durma anına göre zamanı ayarlayabilirsiniz.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,952
Mesajlar
913,873
Kullanıcılar
449,599
Son üye
Gksn

Yeni konular

Geri
Üst