Elektronik Ateşlemeli Otomobillerde Araç Motorunun Temizliği ve Akü Dış Yüzeyi Temizliğinin Motor Çalışma Performansına Olan Olumlu Katkısı
Merhaba.Değerli arkadaşlar.Bu defa da çok sıra dışı iki konuyu ele alıp incelemeye çalışacağım sizlerle hep birlikte.Motorun performansı ile temizlik ilişkisini.
Aslında birbirinden çok uzak bizlere görünen bu iki kelime arasında çok yakın bir (Direkt) ilişkinin bulunabileceği çoğumuzun aklına bile gelmemiştir diye tahmin ediyorum.Ama yıllardır arabamın kaputundaki haftalık koruyucu bakımla ilgili yapılması gereken temizlikleri kendim yaparken çok ilginç saptamalarım oldu bu konuda.
Elektronik ateşleme ünitesindeki buji ateşleme kablolarıyla motor dış yüzeyi,akü yüzeyi,hatta camların dış yüzey temizliğinin bile,bu ateşleme performasını arttırdığını,ateşlemenin daha iyileşmesini,çok senkron olmasıyla da,bu motor tarafından normalde üretilecek örneğin 72,75 BG güç değerinin de tam olarak motordan alındığı,arabanın çekişinde de olumlu bir artışın olabildiğini gözlemledim kendimce.Bu bir yanılsama veya hata da olmuş olsaydı,yıllardır (Neredeyse 22 yıldır) ayni durumun bir rastlantı şeklinde bir kere görülmesi de gerekirdi diye kendimce düşünmekteyim.
Elektronik ateşleme sisteminde bildiğimiz üzere normal ateşleme sistemindeki buji tırnak aralığından daha uzakta atlayacak kadar YG’li voltaj da klasik (platinli) sistemlere göre üretilir,yarıiletken elektroniğinde kullanılan devre kesicilerinin çok hızlı devreyi,volan dişlisi üzerindeki hall-effect sensörlerden aldığı sinyalle açıp kapatan bu çok hızlı çalışan yarıiletken devre elemanlarının (Entegreli elekronik ateşleme sisteminin) çalışması esnasında.
Daha yüksek gerilim daha fazla ateşleme sisteminin ateşleme görevi (Bujiden atlama olayının) dışında ürettiği ek elektromanyetik dalga oluşması da demektir bu.Bu buji kabloları,plastik aksamlar (Akü dış yüzeyi,kaputtaki plastik menşeli olan diğer parçalar,plastik takviyeli otomobil camları,vb.) statik elektiğin yüzeysel olarak yüzeylerinde birikebileceği bu tür yüzeylerde,yüzey düzgün ve temiz,çok parlak ise,ayni koaksiyel kabloların içte kalan iletken telinin,dış parazitlerden,elektromanyetik kirlilikten de koruduğu gibi de koruyor,yani içteki asıl enerji (akımını) taşıyan iletkenlerin,bu kirlenmeden hiç etkilenmeden bujilere ulaşmasını da sağlamış bulunuyor kendi tespitlerime göre.(Ayni blendajlı,ekranlı bir kablonun dış zırhındaki kılıfında yer alan örgülü bakır iletkenler gibi)
Ancak arabanın bakımsız ve kirli uzun süre bırakılması durumunda ise,bu yüzeylerdeki bu elektomanyetik kirliliği filtreleme,olduğu gibi kablo içinden bujiye iletilen bu YG’i başta ateşleme kalitesini de düşüren şekliyle önlememesi yanında,senkron çalışması da (gaz pedalına basma kuvveti/ devir artışı hassasiyeti) de büyük oranda önlenip kaybolmuş bulunuyor.Buradan çıkan bir mantık sonucu olarak da bakımsız ve çok kirli araçların normal performansında da kullanılmayacağı sonucuna direk olarak gidilemez hiç kuşku yok,çünkü istisnalar da olabilir bu konuda yaşanmış diğer başka örnekleriyle birlikte.
Ancak elektronik ateşleme sistemine sahip benzinle çalışan renault marka otomobiller üzerindeki gözlemlerim beni şimdiye kadar da yalancı çıkarmayıp,bu konuda haklı olduğumu da öngörülerim doğrultusunda doğrular nitelikte görünüyor.Çünkü her temizlik ve Bakım işleminden sonra elektronik ateşlemeli sistemlerde sürekli ayni neticeyi,yani motor performansında büyük bir artışı ve devir/pedala basma tepkisi ile buna daha çabuk cevap verebilme kabiliyetindeki bu artışı gözle görülebilir derecede sürekli gözlemledim ve fark ettim.
Sizlerin de ayni konu üzerindeki farklı görüşlerinizi veya daha farklı izlenimlerinizi de teknik açıdan bu forumda şimdiden dinlemeye açık olduğumu da ifade ediyorum son olarak.Kolay gelsin.Saygılarımla.