Anma torku

Arda.dm

Üye
Katılım
28 May 2021
Mesajlar
7
Puanları
1
Yaş
35
Herkee merhaba

Kisa bir sorum olacak , kendi capımızda ufak bir proje icerisindeyiz ve cesitli mekanik enerji kaynakları ile bir alternatörü çevirerek elektrik üretmek istiyoruz ama kafamızin karıştıgı bir konu var . O da başlangıç torku ile nominal tork arasındaki fark nedir sorusu. Internette yaptigimiz arastirmalarin cogunu ya anlamadik ya da anlayabilecegimiz bir kaynak bulamadik diyelim. Foruma da kısa bir göz attiktan sonra sadece tutunma torku ile alakali bir yazi bulduk. Kısaca ozetleyebilecek bir arkadaş vardır umarim. Tesekkür ederiz.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
şimdi bakınız ben tamirciyim; internette önce "tork" sonra "nominal değer" diye bir araştırma yaptım. dönme gücü ve anılan değer diye iki kavram çıktı karşıma. şimdi mekanik gücü ben rüzgar olarak düşündüm. bir de alternatörüm var (şöyle 36 volt olsun ve 500 devirde tam güç üretsin) bu benim üreteç 100 devirde de elektrik üretiyor 500 devirde de. tork 500 devirde anılan değerde maksimum verim veriyor. bu da demek oluyor ki benim üreteç anılan torka ulaşmadan verimli değil. tıpkı bir araba gibi düşün, motoru çalıştırdın ama 100 Km hızla gidemezsin, aracın otomatik olsa bile anında o hıza ulaşamazsın uygun motor devri ve yol ortamına ihtiyacın var. matemetiksel hesaplar benim işim değil.
 
Kısaca en araçlardan örnek verirsek ,
En az yakıtla en fazla işi yaptığı devirdir.
 
Verdiginiz bilgiler icin tesekkur ederim.

Kafamizi karistiran durumlardan biri su. Rulmanli bir mekanizmada sürtünme yok denecek kadar düşüktür. Nominal tork'a ulaştıktan sonra maksimum verim icin gereken tork nominal tork'un altinda olmasi gerekmez mi. Mesela alternatorun anma tork'u 1000 Nm olsun. Bu tork'a ulaştiktan sonra 1000 Nm de ulaştığımız verimin devam edebilmesi için 1000Nm den düşük bir tork değeriyle donmesi gerekmez mi? Yoksa verimliligin sabit kalabilmesi icin nominal torkun da sabit kalmasi mi gerekiyor?

Bazi hız tork grafiklerine baktıgımız da nominal tork degerine ulastigimizda verim sabit kaliyor veya artiyor ama tork degeri dusuyor. Internette gordugum bazi grafiklerde su sekilde.
 

Ekli dosyalar

  • images (3).png
    images (3).png
    20.4 KB · Görüntüleme: 20
sürtünme+ ısınma belli fizik kuralları vardır, değişmez. kayıplar her zaman vardır. "yok denecek kadar düşüktür" demek bile kaybın varolduğunu gösterir. önemli olan kayıplar değil verimliliğin süreğenliğidir.
 
sürtünme+ ısınma belli fizik kuralları vardır, değişmez. kayıplar her zaman vardır. "yok denecek kadar düşüktür" demek bile kaybın varolduğunu gösterir. önemli olan kayıplar değil verimliliğin süreğenliğidir.
Cevabinız icin teşekkür ederim ama son sorumun cevabi tam olarak bu degil sanırım. Merak ettiğim şey şu; alternatorlerde maksimum verim için gereken tork'a ulaştiktan sonra verimin sabit kalması ama ama gereken anma torkunun seviyesinin düsmesi gibi bir durum soz konusu mu?

Gonderdigim bu grafige bakarsak nominal hizi korumak icin anma torkuna 1 kereligine ulasmanin yeterli oldugunu anliyorum. Anma torkuna ulastiktan sonra grafikte hiz egrisi artmaya devam ediyor ama tork seviyesi düsüyor.

Ya da ben mi grafigi yanlis okuyorum?
 

Ekli dosyalar

  • images (3).png
    images (3).png
    20.4 KB · Görüntüleme: 7
Anma torku demek, tam yükteki tork anlamına gelir. alternatörün vermesi gereken max. güce ulaştığında şaftaki torkun değeridir. Burada devirin sabit olduğunu da belirtelim. Aşağıdaki dosya daha iyi anlamak için yardımcı olabilir...
 

Ekli dosyalar

  • Motor Karekteristikleri.pdf
    1.2 MB · Görüntüleme: 7
Anma torku demek, tam yükteki tork anlamına gelir. alternatörün vermesi gereken max. güce ulaştığında şaftaki torkun değeridir. Burada devirin sabit olduğunu da belirtelim. Aşağıdaki dosya daha iyi anlamak için yardımcı olabilir...
Bu pdf e bakmistim ama pek anlayamamistim acikcasi. Yinede tesekkur ederim. Devirin sabit kalmasi gerektigini yazmissiniz. Devir yani hiz sabit bu konuda hem fikiriz , peki ilk gucu aldiktan sonra deviri sabit tutmak icin yinede anma torkuna ihtiyacimiz var mi? Mesela duz bir yolda hafif bir araci belirli bir hizda iteceksiniz. O hiza ulasana kadar harcadiginiz guc anma torkudur diyelim. Ama istediginiz hiza geldikten sonra yinede o gucle itmiyoruz. Arac belirli bir hiza ulasdiktan sonra artik daha az gucle itiyoruz. Sorumu orneklendirmem gerekirse bununla iliski kurabiliriz sanirim. Bir alternator miknatisini anma torku ile belirli bir hiza cikardiktan sonra sabit hizda kalmasi icin yinede anma torkuna mi ihtiyacimiz var yoksa bu hizi yakaladiktan sonra anma torkundan belirli oranda dusuk bir tork seviyesi hizi sabit tutabilir mi?
 
Siz güç ile torku birbirine karıştırıyorsunuz. Arabayı iterken harcanan güç tork değildir. Tork momenttir. Güç, moment ve devirden çıkar. Biri olmazsa diğeri de olmaz. Benim sabit devirden bahsetmem, sizin alternatör için sormanızdan dolayı idi. Belli bir frekansta sabit durması için belli bir devirde dönmesi gerekir. Bu devirde maksimum gücüne ulaştığında da maksimum momente ulaşacaktır. Çekilen güç sabit kaldığı müddetçe, alternatörün ihtiyacı olan moment te sabit kalacaktır.
 
Siz güç ile torku birbirine karıştırıyorsunuz. Arabayı iterken harcanan güç tork değildir. Tork momenttir. Güç, moment ve devirden çıkar. Biri olmazsa diğeri de olmaz. Benim sabit devirden bahsetmem, sizin alternatör için sormanızdan dolayı idi. Belli bir frekansta sabit durması için belli bir devirde dönmesi gerekir. Bu devirde maksimum gücüne ulaştığında da maksimum momente ulaşacaktır. Çekilen güç sabit kaldığı müddetçe, alternatörün ihtiyacı olan moment te sabit kalacaktır.
Tesekkür ederim.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,949
Mesajlar
913,824
Kullanıcılar
449,594
Son üye
srdrgl1905

Yeni konular

Geri
Üst