Amonyaklı Soğuk Hava Deposu Staj Defteri İçin Arıza Örnekleri

Kronik105

Üye
Katılım
6 Eyl 2012
Mesajlar
7
Puanları
1
Yaş
33
Herkese merhaba...
Ben amonyaklı ve freonlu soğuk hava deposu bulunan bir fabrikada iklimlendirme ve soğutma stajımı yapıyorum.Şuana kadar sistemde gözle görülür staj defterine yazılacak bir arıza çıkmadı.Staj defterini acil doldurmam lazım.Bir kaç arıza örneği mevcut elimde ama yeterli değil staj yaptığım yerde buluan teknikerlerden almıştım.Arıza çıkmadığı için pek bir bilgi edinemedim bu sistemler hakkında bilgisi olanlar yardımcı olabilirler mi ?Staj defterine uygun arıza tespiti ve arızanın giderilmesinde uygulanan işlemler şeklinde verebilir misiniz ? Şimdiden herkese teşekkür ederim....
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Mesela pistonlu kompresör arızalarından ve arızanın nasıl giderildiğine dair bir örnek verebilirsiniz? Yada başka arıza tipi olabilir elektrik veya mekaniksel herhangi bir arıza lütfen çok acil yardımlarınızı bekliyorum ustalarım...
 
Amonyak ile soğutulan bir tesiste 10 yıldır çalışıyorum.
Kompresörler otomasyon sisteminde elektrik arızaları, yağ basınç arızası, basma veya emme klepe kırılmaları yüzünden arıza verir, körük kömüründe veya baskı azalması nedeniyle kaçıra bilir. Yatak sara bilir. Bunların dışında 2 senede bir tüm makine parçalanıp peryodik bakımı yapılır; gömlekler, pistonlar,piston seğmanları, emme basma klempeleri, kol yatakları, ana yataklar yenilenir. krank mili kontrol edilir gerekiyorsa taşlmaya yollanır, körük kontrol edilir, yenisi pahalı olduğundan eskiye kömür çaktırılır.

Sistemdeki selonoitwalfler sıksık arıza yapar, kaynak gerektiren ufak büyük kaçaklar olur, Bağlantı yerlerindeki oringler, klingirikler kaçırdığı için değiştirilir.

Sistemin büyük bölümü vakum basıncında çalıştığı için hava emer ve bu hava likit tankında basınç yükselmesine ve sistemin çalışamayacak duruma gelmesine sebeb olur. Sık sık (yazın haftada bir) hava tahliye islemi yapılır. Ayda bir tank altlarındaki yağ tuzaklarından yağ tahliyesi yapılır..
şimdilik aklıma gelenler bu kadar.

detaylı olarakda emme veya basma klepesi krıldığında, kompresör çalışmakta olduğu için, krılan klepenin parçaları, ait olduğu kafanın pistonunu, gömleğini ve emme basma klepelerinin takıldığı biloğu kullanılmaz hale getirir.Operatör erken farketmeyerek piston hareket edemeyecek kadar sıkışırsa piston kolu eğilir, yatakda bozulur. hatta küçük bir ihtimalde olsa krank (egilir) döner.

bu durumda genelde aciliyet yoksa makine durdurlup genel Bakım yapılır..
acil çalışması gerekiyorsa sağdece arızalı kafa sökülüp, gömlek, piston, segman, klepe bloğu degiştirilerek toplanır ve çalıştırılır.

Bu işler için standart aletler yanında, o makine için özel tornada yaptırılmış aletler kullanılır.
Mesela bizde GRASSO RC serisi kompresörler var gömlek takıp sökerken, yerine çok çok sıkı oturdugu için,
sökerken 32 lik anahtarla çevrilen civata gömleği altan çekecek şekilde tasarlanmış bir aparat kullanırız, takarkende ayanı aparatı ters çavirip bastıracak şekikde kullanırız.

başka bir işlemin nasıl yapıldığını yazmamamı istersen yardımcı olurum.
 
Son düzenleme:
Süpersiniz üstad güzel bir yazı olmuş teşekkür ederim.Ben kendim gözlem yapadım arıza kolay kolay çıkmıyor bu sistemlerde staja başladığımdan beri arıza çıkmadı o yüzden bu şekilde bilgi toplamaya çalışıyorum.Bu verdiğiniz arıza sebeplerini kullanılan aletleri staj yaptığım yerde de sorup güzel bi kompozisyon olarak yazarım teşekkür ederim.Başka fikirleri olan yardımcı olmak isteyenler çekinmesinler lütfen
 
peki başka arızalar hakkında yardımcı olur musunuz ? Selenoid vanalar olmasın onlarlala ilgili bilgi elimde mevcut başka arıza örneği arızanın çözümünde izlenilen yollar ve kullanılan malzemeler hakkında bilgi verir misiniz? çok duacınız olurum
 
Amonyak tesisinin kalbi kompresörlerdir. Mekanik hareketli makineler olduğu için sık arızalanırlar ve muntazam bakım isterler.
En sık arıza yag basıncının düşmesi neticesinde prostat makineyi devre dışı bırakır, filtreler tıkanmış, yag mıktarı azalmış, regülatör baskı yayı kırılmış, pompa dişli yatakları aşınmış ve daha bir çok şeyden kaynaklana bilir..

Birde gaz amonyak basmak için tasarlanmış kompresörlere kesinlikle likit amonyak indirmeyeceksin.

Kompresörlerin emiş yaptığı tanklarda likit seviyesi tankın 3/1 oranında olamalıdır, kompresör emis borusu tanka üst kısmından girer ve tank içinde 2 adet 90 derece dirsekle yukarı bakar, böylece gaz emer ve altındaki likiti dalgalandırmaz.Likit seviye flatörü(sensörü) tarafından kontrol edilen besleme walfi ile likit seviyesi ideal durumda tutulur. Walf veya sensörde oluşacak arızalar neticesinde seviye yükselirse güvenlik sensörü devreye girer ve kompresörleri durdurur alarm verir.Şayet bu sensörde arızalanırsa veya bu sensörler pahalı olduğu için güvenlik sensörü başka yerde arızalanan sensörün yerine takıldı ise ( biz şahsen cimri yönetim nedeniyle yapıyoruz yapıyoruz) kompresörlere likit iner.Hemen makine kapatılır, egerki operatör yoksa makine yag basıncından arızaya geçene kadar çalışır. tabi bu durumda ne kadar çaok çalışırsa, o kadar büyük arıza verme riski vardır. likit inen makine yağı tamamen boşaltılır, ısıtılır, yeni yağ konur ve çalıştırılır.

Kompresörler çalışırken yağ ayırıcı tertibatı bulunmasına rağmen, bir miktar yag basma hattından sisteme sürüklenir.

Sistemdeki tankların en alt noktasında,ana tanka irtibatlı yaklaşık damacana boyutunda izalasyonsuz ıstmalı mini bir tank vardır, Bu tanklara yag tuzakları diyoruz. Buralarda biriken yaglar sık sık muntazam olarak boşaltılmalıdır.

Boşaltılmazsa amonyak pompalarının verimini düşürür ve ileriki zamanlarda tamamen tıkanarak amonyak basamaz hale getirir.
Soğuk odalardaki evaparatör selpantinlerinde yag nedeniyle verim kaybı olur.

Ayrıca özellikle yaz aylarında kondenser bakımları çok önemlidir. Kondenser selpantinleri, su sirkilaşyon pompa filtresi, yağmurlama fiskiye memeleri, fan ızgaralarının temizligi çok önemlidir.Yapılmazsa likit tankınnın basıncı 15 bara yaklaşır ve sistem soğutma verimi düşer, 15 barı aşarsa güvenlik gereği PLC sistemi kapatır.

Soğuk oda evaparatörlerindeki defrost işlemleride önemlidir, selpantindeki yumuşak kar kıvamındaki buz süresi yetersiz yarım yapılan defrost işelmi neticesinde sert buz halınde birikir ve ilerleyen zamanlarda sıkıntı yaratır. Ayrıca defrost sırasında oluşan
su sağlıklı bir biçimde tahliye edilmelidir. izalasyonlu tahliye borularının içindeki kablo tip 30w/m gücündeki ısıtıcılar arızalanırsa su depo içerisindeki ürünlerin üzerine akar. ben çalıştığım yerde böyle riskli bölmelere son ürün koydurmuyorum, ara ürünler koyduruyorum.

Dilimin döndüğünce bir şeyler anlattım, şu olay nasıl oluyor dediğin bir şey varsa sor cevaplarım.
 
Abi çok güzel yardımcı oluyorsun ama benim kafam karıştı şimdi bunlar çok iyi bilgiler arıza kaynakları nedenleri falan bunlar çok iyi bi de bu arızanın tamirinin yapılış şekli gibi notlar lazım bana arıza yapılışı.Mesela seleniod val arızası gibi ; gaz vanası kapatılır seleniod bobin çalıştırılır içindeki gaz emilir çıkış vanası kapatılır.Selenoid bobin sökülür.Yıldız ve açık ağızlı anahtarla selenoid vananın üst ve alt flanşları sökülür vs.. bunun gibi staj yaptığım yerde servis işlemi olmadığı için bu denk gelmedi yani bana herhangi bir arza o yüzden toparlayıp yazamıyorum o yzdn yardım istiyorum
 
Selonoit walf arızası:

öncelikle sayide kullanılan her türlü selonoit walfin önüne ve arkasına vana konulur. selonoit walfe işlem yaparken bu vanaları kapatırız.

Açmayan veya kapanmayan(kaçıran) walflerin ilk önce otomasyon sistemini kontrol ediyoruz. Arıza neticesinde ya bobine enerji gelmiyor veya bobine sürekli enerji geliyor veyada bobin yanmıştır. arızası giderilir. otomasyaon doğru ise sorun walftedir.
ön vana kapatılır,arızalı walf likit amonyak hattında ise sisteme sıcak gaz verilir, sonra sıcak gaz kesilir ve o bölge eksi (vakum) baszınçdaki emiş hattı ile içindeki gaz vakumlanır.

sonra k2(amonyak) gaz maskelrimizi ve ellerimize lastik eldivenlerimizi takarak walfi sökeriz (modellerine göre sökme teknikleri farklıdır mesela danfoss evra 15, 20 ,25 lerde 4 adet cıvata ile wlfin üst bölümünü çıkartırız).

ya pahalı olarak üreticiden, yada ucuz yan sanayiden alacağımız, tamir takımı dediğimiz bir poşet içerisinde walf içerisindeki tüm contalar, kömürler, yaylar, cıvatalar, mekanik parçaların v.b bulunduğu yedek parça ile, walf içindeki tüm arızalı yıpranmış parçalar ve tüm contalar değiştirilir. walf toplanır vanalar açılır kaçak testi ve çalışma testi yapılır.

Sistemden hava alma:
sistemin büyük kısmı vakum basıncında çalıştığı için hava eme biliyor ve bu hava amonyakla karısıp likit tankında amonyağın sıvılaşma basıncını artırıyor.

Hava alma işlemi likit tankından yapıldığı için, likit tankından sisteme amonyak gönderen vana kapatılır ( bu hat sisteme sürekli amonyak göndermez tanklardaki seviye sensörleri, amonyak seviyesi düşünce walfi açarak amonyak alır)

Oda defrost işlemleri durdurulurki, sistemden yüksek basınç kompresörlerinin emdiği bütün gaz kondenslere ordanda likit tankına gitsin.
odalar normal soğutmada çalıştırılır.

Burada amaç likit tankında olabildiğince çok amonyak biriktirmeye çalışmaktır..çünkü sağdece biriktirdiğin amonyağı havadan temizlemiş oluyoruz.

yeterince amonyak biriktirince tüm sistemi kapatıyoruz, sağdece kondenser fan ve sirkilasyon pompaları çalışacak.

1 saat kadar bekliyoruz, amonyak ve hava ayrıssın diye. Hava amonyakdan hafif olduğu için tankın üstünde toplanır.
tankın üstündeki vanayı, ıslık çalarken bir insnın çıkardığı hava kadar kısık bir şekilde açıp 1 saat daha bekliyoruz.
artık likit tankında(recıver) havadan temizlenmiş amonyağımız var, fakat tüm sistemi temizlemiş olmuyoruz çünkü likit tankındakinden daha fazla amonyak sistemin diğier yerlerinde kaldı.

sistemi devreye alıp vanayı açarak sisteme temiz amonyağı gönderiyoruz, gerekiyorsa aynı işlemi bir kaç defa yapıyoruz.

sn kronik105 sistemde olabilecek arızaları yazmakla bitiremeyiz, yüzlerce çesit arıza var.
ben sana iki adet yazdım. sen istediğin arızayı yaz ben anlatırım.
saygılar
 
Kompresörde oluşan motor arızalarına örnek verebilir misin abi kayışların yıpranması kayış değişimi,rulmanlarn yıpranması iki faza kalan sargıların yanması bunlar hakkında veya başka herhangi motor arızasına örnek verebilir misinz? Bu arada Allah razı olsun abi çok işime yaradı anlattıkların
 
Kompresörlerin kendileri, elektrik motorlarından daha fazla arıza verir.

kompresör motorlarımız en küçüğü 55 kw, en büyüğü 160 kw olmak üzere 6 tanedir.
kayış sistemi, motor gücüne göre, aynı tip kayışın 3-5-8-12 şerli olarak yanyana dizilimi şeklinde.
Yüksek baskı altında çalışan kayışlarda zamanla az da olsa belli bir mıktar sünme(uzama) olduğu için, bir kayışta kopma veya deformasyon olduğunda, omakinedeki tüm kayışları değiştiririz.

Mesela 8 kayışın olduğu makinede kayış sorunu yaşarsak, önce motor kumanda pako şalterini, sonra TERMİK MANYETİK ŞALTER 0 konumuna getirip. Kayış muhafaza kapağı açılır. Kayışları sökerken veya takarken volanı ve kasnağı döndürmek gerekir, içinde basınç olan kompresör çok zor döner bu nedenle vanalar kapatılıp kompresör içi tahliye edilir. 2 kişi tarafından, 2 adet büyük boy torna vida ile kayışlar volan döndürülerek sökülür ve takılır.tüm eski kayışlar sökülür, yerine yeni veya daha önce 12 li kayış bulunan makineden sökülenler varsa takılır.
söktüğümüz kayışlardan en iyi durumdaki 5 tane şeçilerek, 5 li kayış olan makinelerde daha sonra kullanılmak üzere depolanır, geriye kalanlar atılır.

Rulmanlarımızı temassız ınfrared termometre ile, motor çalışırken günde 2 defa ölçüyoruz, sorunlu rulmanı anlamanın en iyi yolu ısıdır. Yağ kaliteniz iyi ise, yağlamaları muntazam yaparsanız, ortamda nem yoksa bilyalı rulmanı rahatlıkla 10-15 sene, silindir bilyalı rulmanları ise bundan daha uzun süre kullanırsınız. Egerki rulman değiştirme durumu olursa motoru sarıma rulman yenilemesi için gönderiyoruz. 3 kw kadar sarım, 37 kw kadar rulman değiştirme işlemlerini kendi ötölyemizde yapıyoruz. Araçlarımız bunların üzerindeki motorlar için yeterli değil.

Gelelim motor arızalarına, 55 kw , 160 kw gibi motorlar çok sık arıza yapmazlar. Motor yanma sebebleri 2 faza kalma, zorlanma(mekanikarıza veya motorun küçük seçilmesi), tamamen durduracak mekanik arıza, nemli ortamlar, şebekeden kaynaklanan anlık dalglanmalar, sıksık elektrik kesintileri v.b .Bu motorlara kumanda eden sistemde çok önemlidir.faz sırası özelligi olan faz koruma, termik, TMŞ , yag basınç prostatı, emme prostatı, basma prostatı, emiş yapılan ve basılan tanklardaki anolog basınç bilgisi ve motor gövdesindeki ısı bilgilerinin gittigi PLC tarafından motorlar ve kapasiteler çalıştırılmaktadır. manuel çalıştırmalar bile PLC üzerinden yapılır. Hatta PLC programı, şebekeden kaynaklanan anlık dalgalanmalarda( 100-500 milisniyelik vuruntu) sistemi durdurup 10 sn bekledikten sonra devreye alır.

Bu kadar önlem arıza riskini düşürür, ancak hiçbir önlem riski sıfırlayamaz. boştaki motor 2 fazda dönüş hareketi yapmasına rağmen belli bir süre sonra yanar, yükteki motorsa klasık bir uğultu sesi çıkartır ve bir süre sonra yanar. Motora normal enerji gelse bile, motoru tamemen durduruacak mekanik bir arıza olursa gene belli bir süre sonra motor yanar. Operatör yetişse, termik açsa, sgorta atsa v.b bir durumda motor yanmadan kurtulsa bile, aşırı ısınmadan dolayı kavrulma denilen durum oluşur ve bu durumdaki motor 3 saatde çalışır, 3 senede. ancak arıza riski çok çok yüksektir, kritik önemdeki yerler için güvenilmez bir durumdur.

Yanma avometre ile motor içerisindeki 3 ana sargı ölçümü ile anlaşılır.

Biz büyük motorlarda kavrulsada yansada, enerjiyi kesip motor klemens ve şase sabitleme bağlantıalrını söküp sarıma göndeririz. kendi kumanda ve güç sistemimizi kontrol ederiz, bobinajcımızla devamlı diyolog halindeyiz muhtemel yanma sebeblerini; motorun durumunu; rulman değişmesinin gerekli olupa olmadığı falan gibi.

Genelde 24 v dc veya ac, 220 v kumanda devreleri, sensörler, transmiterler, röleler, kontaktörler v.b sistem ve cihazlarda motorların çalışmasına engel olan arızalar, motor arızalarından kat ve kat fazla oluşur.

Başka sormak istediğin bir şeyler varsa çekinme..
 

Yeni mesajlar

Forum istatistikleri

Konular
128,177
Mesajlar
915,643
Kullanıcılar
449,939
Son üye
sorunsuzşofben

Yeni konular

Geri
Üst