AKAI AM-U55 ampli tam modifiye çalışması

GRUNDIG V7000 normal çalışsaydı bu projeye girmene gerek olmazdı.
Ama şu hali ile bile diğer anfilerden büyük farkı vardır.
Örneğin sendeki ŞARP ile grundig kıyaslanmaz bile. ŞARP döküntü sayılır.
Benim amplinin tek özelliği grundig amplide kullanılan dinamik süper loudness devresinin geliştirilmiş halidir.
Hem S/N olarak hem de her frekans bölgesinin ayrı ayrı kalibre edilmesinden dolayı her dinleyiciye hitap eden bir karakteristiği vardır.
İkinci aldığım Grundig'de öyle. Loudness bass karakteristiği çok iyi, ama Technics'in loudnessini de pek beğenmedim. Sharp zaten 40-50Hz arasında bir bölgeyi yükseltiyor gibiydi sanki ve o kötüydü.
Konularını yakında açacağım.

Bu yüzden de sizin Loudness tasarımınızı oldukça merak ediyorum.
Hee bir yandan da çaktırmadan kendi ampli konumda ne yapmam-yapmamam gerektiğini de öğrenmiş oluyorum buradan 🤣
 
Ben ona dikkat etmemişim.😳Açarız bacaklarını olmaz mı hocam :D
OLMAZ. Köteklenirsin.
Bacakları mıncıklamak yerine o gondansatörün bacak aralığına uygun iki tene PED koy PCB'ye.
Ya da proteusun kütüphanesine bak. Bacak aralığı iki mm olan gondasatör kılıfı var mı.
 
OLMAZ. Köteklenirsin.
Bacakları mıncıklamak yerine o gondansatörün bacak aralığına uygun iki tene PED koy PCB'ye.
Ya da proteusun kütüphanesine bak. Bacak aralığı iki mm olan gondasatör kılıfı var mı.
Kondansatör gelsin ona göre değiştireceğim hocam.Bunların işi belli olmaz.2mm yazar oraya 5mm gönderir,7.5mm gönderir.Gözümle görmem lazım. :D
Bacak aralığı iki mm olan gondasatör kılıfı var mı.
Kütüphanede var 2mm bacak aralığı.Oradan eklerim.
 
İkinci aldığım Grundig'de öyle. Loudness bass karakteristiği çok iyi, ama Technics'in loudnessini de pek beğenmedim. Sharp zaten 40-50Hz arasında bir bölgeyi yükseltiyor gibiydi sanki ve o kötüydü.
Konularını yakında açacağım.

Bu yüzden de sizin Loudness tasarımınızı oldukça merak ediyorum.
Hee bir yandan da çaktırmadan kendi ampli konumda ne yapmam-yapmamam gerektiğini de öğrenmiş oluyorum buradan 🤣
Teknicslerin roll-off frekansları genellikle 50-60Hz ler civarıdır. Bu sebeple çoğu kişilerce beğenilmez. Bilinçli olanlar o fonksiyonlarını kullanmazlar.
ŞARP zaten ön devre olarak oldukça uyduruk bir yapıya sahip. Bass boost frekansı ise tahminimce 70Hz ler civarı idi.
Benim loudness tasarımım bu sebeple çok hassastır. 3 ayrı frekans bölgesi ayrı ayrı işlenerek kazançları belirlenmektedir.
LOUDNESS.png

LF bölgesi..
Normal cihazlardaki loudnessler gibi çalışmaktadır. Volüme potunun seviyesine göre bass kazancını ayarlamaktadır. Ancak benim tasarımımda, bass yükseltmesi fazla yapılmaktan ziyade, 30Hz ler bölgesinde daha aktif olacak şekilde tasarlanmaktadır.
30Hz frekans bölgesi çoğunlukla müzik eserlerinde fazlaca bulunmaz. Çoğu enstruman fundamantel olarak bu frekansı üretemezler. (@sasen1 bu olayı daha iyi bilir)
Ancak müziğin doğal yapısı gereği 30Hz frekanslar çoğu enstrumanlarda az ya da çok alt harmonik olarak üretilmektedir. Bu frekanslar normal audio sistemlerinde çok fazlaca kayıp edildiği için çoğu kişiler farkında olmadan bu frekans bölgesini algılamaya çalışır.
MF bölgesi.
İnsan kulağının en fazla duyduğu bölgedir. Bu frekans bölgesi çoğularımız için rahatsız edicidir. (Bağırtı şeklindedir)
Bu sebeple bu frekans bölgesi tasarımımda uygun seviyede kesilmektedir.
Bu sayede hem S/N olarak kazanç sağlanır, hem de müzik dinlerken bağırtılı sesler azaltılmış olur.
HF bölgesi vs SYS GAIN.
Hemen hemen tüm yükselteçlerde yüksek frekans bölgesinde ciddi kayıplar bulunmaktadır. Bunun en önemli sebebi sinyal yollarındaki kapasitif kablolama ve kuplaj amacıyla kullanılan küçük değerli kondansatörlerdir.
Bu kondansatörler kullanılmadığı takdirde de her yükselteç geniş bandlı sistemlerde hem gürültüye hem de osilasyonlara sebebiyet vermektedir.
İşte bir tasarımda kaçınılmaz olan yüksek frekans bölgesinin kayıpları uygun kazanç ayarı ile kompanze edilerek eşdeğer kazanca ulaştırılmaktadır.
Bu kazanç değeri devremizde fix yapılmış olsa da op-amp kazancı ayarlandığında HF kazancı da yükseltilmektedir. Bu sebeple aşırı tiz kazancı olursa birkaç direnç değişimi ile bu kazanç ayarlanabilmektedir.
Buradaki devrede kullanılan op-amp yükselteç aynı zamanda sistemin genel kazanç kalibrasyonunu yapmaktadır.
Örneğin çıkış ampli katımızın max güç elde edilebilmesi giriş seviyesi 1Vp ise, bu seviye ton kontrol girişinde önemli oranda düşürülmektedir.
Bu düşürülmenin sebebi giriş sinyallerinin 1V un çok üzerinde geldiği durumlarda ön devrelerdeki bozulmanın önüne geçebilmektir.
Örneğin PC den bir eser dinlerken bu eserin çıkış seviyesi çoğunlukla farklı ve oldukça yüksek olabilmektedir.
Bu gibi durumda biz ampli ses seviyemizi çok kıssak bile ön devrelerde aşırı bozulmaya sebebiyet verebilmektedir.

Tüm bu frekans bölgelerinin ayarlamaları ve seviyeleri ancak audio analyzer ve sinyal jeneratörü ile yapılabilir. Bu sebeple bu devrenin kalibrasyonu son derece önemlidir.
Ancak ben sizlere buradan tarif ederek sonuca gitmenizi sağlayabilirim.
 
Yamyam hocam bana vermiş olduğunuz ERO kondansatörler içerisinde üzerinde ,33 K yazan 330nF oluyor değil mi? Yanlışsam baştan köteği kabul ediyorum. 🤪
 

Ekli dosyalar

  • Kondansatörler.jpg
    Kondansatörler.jpg
    333.9 KB · Görüntüleme: 11
Doğru doğru.
O gondansatör bazı devrelerde beslemede kullanılmak içindir.
Ohhh yaaa .Loudness devresinde sizin 33p işarediğiniz kondansatörleri görünce dedim acaba bana burada kullanmam için mi verdi Yamyam hoca .Sonra hesaplıyorum olmuyor dedim ya kötek yiyeceğim ya da doğrusunu öğrenip soracağım. :D
Neyse kurtardık bu sefer.

Bende mavi 33p multilayer var onları kullanabilirim değil mi?
 
Ohhh yaaa .Loudness devresinde sizin 33p işarediğiniz kondansatörleri görünce dedim acaba bana burada kullanmam için mi verdi Yamyam hoca .Sonra hesaplıyorum olmuyor dedim ya kötek yiyeceğim ya da doğrusunu öğrenip soracağım. :D
Neyse kurtardık bu sefer.

Bende mavi 33p multilayer var onları kullanabilirim değil mi?
Resimlerini görüp olur mu olmaz mı bakarım.
 
Resimlerini görüp olur mu olmaz mı bakarım.
Yamyam hocam bendeki 33pF olarak daha önceden aldığım mavi kondansatörler resimdekiler.
Ayrıca diğer aldığım 3kondansatör bu akşam elime ulaştı .Resimlerini paylaşıyorum.
1uF wima diye satılanların rengi kırmızı ama wima diye üzerinde yazmıyor Artık wima üzerine markasını mı yazmıyor yoksa bunları,satan firmalar bize wima diye mi satıyorlar bilemedim.
KEMET diye aldıklarımda da Kemetle ilgili bir amblem veya yazı yok.Gerçi hepsinde yazılar kaliteli ve düzgün yazılmış.

ILLİNOİS capasitör 10uF, dediğiniz gibi bacak arası mesafe 2mm çıktı.PCB de 2mm lik kondansatör kılıfı koyacağım.
Besleme devresinin düzeltilmiş hali bu şekilde oldu.Değerleri de üzerine yazdım.Düzeltilmesi gereken bir şey var mı hocam.PCB yi bu şekilde artık basabilir miyim?

Son sorum şu:Bende 249R metalfilm direnç var.240R yerine kullanabilir miyim?
 

Ekli dosyalar

  • 33pF.jpg
    33pF.jpg
    262.4 KB · Görüntüleme: 11
  • kondansatörler.jpg
    kondansatörler.jpg
    376.6 KB · Görüntüleme: 12
  • PSU10..png
    PSU10..png
    31.4 KB · Görüntüleme: 10
Son düzenleme:
10uF u ecik daha şaseye doğru kaydırırsan kondansatörler ortalanmış olur.
Mavi 33p ler 33p ise ideal. 330 ise olmaz. Ölç.

Gırmızı wimalar orijinal wima değil. İdare etsin şeklinde yapılmışlar gibi.
Sanırım bunlar 100n Besleme devrelerinde ve röle uçlarında ideal olurlar.
KEMET'ler nispeten kaliteli. Ancak audio kemetlerden değil.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,132
Mesajlar
915,299
Kullanıcılar
449,849
Son üye
cagan20

Yeni konular

Geri
Üst