~30-40KG taşımak için nasıl bir motor kullanılmalı

Bir Rind

Üye
Katılım
1 May 2014
Mesajlar
7
Puanları
1
Arkadaşlar merhaba, foruma yeni katıldım. Okulda ilgilendiğimiz bir proje kapsamında neredeyse sıfır bilgiye sahip olduğumuz bir problemi halletmemiz gerekiyor.
ağırlığı 10-20 kg arası olacak olan ürünleri 50-100 metre yukarıya taşımak gibi bir amacımız var, kullanılacak olan çelik halat ile birlikte yaklaşık ağırlık 30-40 kg olacak. Vinç motorlarını inceledim ama minimum 125 kg ile başlamalarına rağmen halat uzunlukları 50mt'yi geçmiyor.
Taşıma esnasında hız çok önemli, dakikada 15-20 metre gibi bir hızı olmalı. Fakat elden gelmiyorsa elbette bundan taviz vermek zorundayız.
Yardımcı olursanız sevinirim.
 
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
P= M*n/9550

M= 40*9.81*0.25= 100 Nm
15 m/s hız için tambur çapı 50cm olmak koşuluyla V=pi*d*n den 15=3.14*0.5*n. => n=10 d/s = 600 D/dk

P=100*600/9550
p yaklaşık 6 kw çıkar. Emniyet katsayısı da düşünülürse 8 kw motor ve 50cm çapında 600 devir ile dönecek bir halat makarası bu işi görür.
 
P= M*n/9550

M= 40*9.81*0.25= 100 Nm
15 m/s hız için tambur çapı 50cm olmak koşuluyla V=pi*d*n den 15=3.14*0.5*n. => n=10 d/s = 600 D/dk

P=100*600/9550
p yaklaşık 6 kw çıkar. Emniyet katsayısı da düşünülürse 8 kw motor ve 50cm çapında 600 devir ile dönecek bir halat makarası bu işi görür.

Cevap için teşekkürler, cevabınız ardından motor satışı gerçekleştiren sitelerden inceleme yaptığımda açıkcası uygun motorun ne olacağına bilgisizliğimden kaynaklı karar veremiyorum.
Bir kaç örnek vermek gerekirse:
1. 7.5 KW 1500 D/Dak Gamak IE2 Elektrik Motoru
2. 3 kw (4 HP) 3000 d/d Trifaze Elektrik Motoru
3. 4 kw (5.5 HP) 1500 d/d Trifaze Elektrik Motoru
4. 2.2 kw (3HP) 1500 d/d Trifaze Elektrik Motoru

Hesaplamadaki önerilen kw değerinden anladığım kadarıyla 1 numaralı örnekteki motor bize uygun. Fakat devir sayısı 1500/d olması ne anlama geliyor açıkcası anlayamıyorum. Ve hesaplamada 40 kg olarak aldığımız değer sabit bir değer değil, yani bazen 10 kg'da olur, bu durumda aalcağımız motor daha hızlı mı çalışacak? Yada 40 değil de ben mecburiyetle 60 kg taşıtmaya çalıştığımda 600d/d değeri mi düşer yoksa motor zarar mı görür.
 
Cevap için teşekkürler, cevabınız ardından motor satışı gerçekleştiren sitelerden inceleme yaptığımda açıkcası uygun motorun ne olacağına bilgisizliğimden kaynaklı karar veremiyorum.
Bir kaç örnek vermek gerekirse:
1. 7.5 KW 1500 D/Dak Gamak IE2 Elektrik Motoru
2. 3 kw (4 HP) 3000 d/d Trifaze Elektrik Motoru
3. 4 kw (5.5 HP) 1500 d/d Trifaze Elektrik Motoru
4. 2.2 kw (3HP) 1500 d/d Trifaze Elektrik Motoru

Hesaplamadaki önerilen kw değerinden anladığım kadarıyla 1 numaralı örnekteki motor bize uygun. Fakat devir sayısı 1500/d olması ne anlama geliyor açıkcası anlayamıyorum. Ve hesaplamada 40 kg olarak aldığımız değer sabit bir değer değil, yani bazen 10 kg'da olur, bu durumda aalcağımız motor daha hızlı mı çalışacak? Yada 40 değil de ben mecburiyetle 60 kg taşıtmaya çalıştığımda 600d/d değeri mi düşer yoksa motor zarar mı görür.

Merhaba.Siz max. olan yükü (40 kg.'lık en üst sınırı) mutlaka göz önüne alarak bu motor gücünü kW (HP) olarak da seçmek durumundasınız. Asenkron motorların nominal sınırda,belirli bir yükle çıkış milleri yüklenmiş iken,daha önceden motor tasarımcısı tarafından belirtilen nominal bir kayma (Rotor ve statorlardaki döner alanların birbirine göre olan ve döner alanı takip edebilme konumu) miktarı da vardır.Örneğin siz yükü 40 değil de 60 kg yaptığınızda bu kayma,firmasınca verilmiş olan nominal yük değerinden çok da fazla değilse,çok az bir kayma olur,cos fi biraz değişir,motor biraz daha fazla ısınır ve miline direk bağlı bir soğutma fanı bunu soğutmak için de kafi gelir.

Ancak nominal yükün çok çok üzerinde örneğin 40 değil de 200 kg'ı çelik halatla,yukarı asenkron motor sarmaya çalıştığında,bu kayma çok daha fazla aşırı olur,motor aşırı ısınır ve miline akuple edilen fan bu ısıyı işte ancak o zaman dağıtıp soğutamaz ve sargılar da o zaman yanabilir.Yani çok aşırı bir yüklenme olmadıkça çok büyük yanma riski de bulunmuyor,bu konuda bir endişeniz de olmamalıdır.

Nominal yükten daha az değerleri (40 kg'ı nominal yük olarak baz da alırsak eğer) örneğin 10 kg'da ne olabilir,stator ve rotor arasındaki kayma bu defa geriye (- değerde) kalarak az bir kayma da oluşur,bu da cos fi'yi yine bir miktar kötüleştirip,motorda üretilen atık ısıyı biraz daha arttırır,ancak bu ısı fanla da anında soğutulamayacak kadar çok yüksek değerlerde (Motor sarımlarını kavuracak kadar) hiç bir zaman olmaz.Devir sayısında da (Dev/dak) çok anormal bir azalma söz konusu olmaz,motor çok az yüklendiğinde de nominal devrine yine çok yakın bir dönme eğiliminde kalır.

Yani söylemek istediğim,aslında çok aşırı yükle,çok fazla yüklenilmedikçe de veya çok az değerdeki yüklerin de (10 kg gibi) yukarı sarılıp çelik halatla taşınmasında,bu uygun kW (BG) değerinde seçilecek motor için bir yanma riski,devrinde çalışma esnasında aşırı bir artış veya azalma da söz konusu olmayacaktır.Bu sözünü ettiğiniz,endişelendiğiniz konularda seçim en baştan doğru yapılır ve yüklenme miktarında da gereken hassaslık gösterilebilirse,sıkıntıya yol açacak bir durumun oluşması da beklenemez,bu nedenle bu konuda çok rahat da olmalısınız.

Ancak emniyet açısından sn.silvester'in de üst emniyet bandından teorik hesapla seçerek size tavsiye edebildiği 8 kW'lık asenkron motor olarak 1.maddede yer alanını (1500 devir/dak.lık,7.5 kW'lık olanını) seçmek çok daha iyi olacaktır.(1500 dev/dak. demek; 1 dakikada 1500 defa,bir saniyede 1500/60 defa motorun dönmesi (Tur atması) demektir.) Kolay gelsin.
 
1450 d/ dk yı 500-600 bandına düşürmek için de motor çıkışına bir redüktör koymak gerekecek. 1/2.5 veya 1/3 gibi. Redüktörlü bir motor bulunabilirse daha da iyi. Pratik olur. Yalnız halatı bu hızla düzgün sarabilme konusunda endişelerim var
 
Selamun Aleyküm
Güç hesabı tork ile yapılırken devir kullanılmamaktadır. Devir ile çarpılan tork(moment-dönme momenti) gücün kuvvet izahında anlamını bulamayacaktır.
Güç = Tork(Moment) * Açısal Hız
AçısalHız (w) = 2 *:pi:*n ; n--> saniyedeki devir,
9550 katsayısı bilimsel olarak yabancı bir sayı olmakla muhtemelen çıkış yeri;
Güç = T * w (Tork*AçısalHız)
.......= T * 2 * :pi: * n ; Bu formülde 2 :pi: katsayısı yanında dakikadaki deviri saniyeye çevirmek için 60 a bölme ve watt ı kW a çevirmek için 1000 e bölme ile uyarlama yapılırsa; 2:pi:/(60*1000)= K katsayısı ile çarpma anlamına gelir ki bu katsayı payadaya bölüm olarak yazılırsa 1/K= 60 000 / (2:pi:) = 9554 bulunur. Bir kısım yerlerde de karşılaştığımız 9550 olarak kabul edildiği düşünülen bu payda katsayısının kullanıldığı formülün Watt girdisi ve dakikadaki devir girdisi ile direk kW sonucunu verdiği unutulmamaldır. Zira pratik olarak kullanıldığı düşünülen bu formül bilimsel gidiş yolunu direk ifade etmez.

Güç = T * w Formülünün mantıksal açıklaması https://www.kontrolkalemi.com/forum...vo-motor-hesabi-nasil-yapilir.html#post544205 konusunda ele alınmıştı.
Diğer taraftan devir, tork bilgilerinin seçim ile değişebildiği şu haldeki tasarım halinde belirleyici olan Güç = Kuvvet * Hız formülüdür. Bu formülün altında diğer değişkenler kendi aralarında değiştirilebilir.
20kg= 200 N kuvvet ve 20 m/dak.= 0.33 m/san. hız bilgileri ile;
Güç = 200 * 0.33 =66 Watt Sadece yükün sabit ilerlemesi için teorik gereklilik olan bu güç sistemin kalkış gereksinimleri(eylemsizlik vb...), kayıplar, mekanik aksaklıklar ve stabil çalışma halleri gibi birçok önemli gereksinimler ile kombine edilerek değerlendirilmeli. Şu hali ile bir vinç uygulaması için bu sonucun gayet ütopik görünmesi; yükün gayet hafif olmasından ve hızın düşüklüğünden olsa gerek.
Düşük yüklerde motor seçimi; piyasadaki motorların özellikleri ve stabil çalışma koşulları ile ele alınmalıdır. Yani gereksinim hayli düşük de olsa bariz güçte bir motor seçilebilir ama 7.5kW vb motorların bu iş için gayet fazla olduğu görülmelidir. Zira 20 kg kaldırmak için kendisi çok daha ağır olan motorlar ele alınmış olur.. Diğer taraftan toplam ağırlığın 40 kg olarak sınırlandığı düşünülmelidir. Yine elektrik motorlarının kalkış anında 2 kat civarında güç/tork verebilmesi de (devamlı olmaması kaydıyla) kalkış anı gereksinimlerini karşılaması yönünden incelenebilir. Bahsettiğimiz kendi aralarında değişebilen bilgilerden olan halatın sarıldığı makara, çelik halatın (sarılma halindeki bükülme) esnekliğine uygun seçilmelidir.
Güç vb gereksinimler fisiksel ve mekanik olarak değerlendirilmeli, motor seçimi güç-devir, tork-devir gibi motor karekteristikleri ile birlikte ele alınmalıdır.
Birçok ele alınması gereken kısımların olduğunu, pratik olarak kabullerle temel tasarımın yapıldığını hatırlatır;
Başarılar dileriz.
 
Pratik hesap için piyasadaki hazır sistemleri referans alırsanız daha az hata yaparsınız. Koşullarınızı sağlayan gücü biraz toleranslı alırsınız. Yükünüz 20 kg max. ve hızınız 20 mt/dk max. yükseklik max.100 mt. Bunları yaklaşık 1,5 kw motor ile sağlarsınız toleransı ile 2.2 kw motor seçin. 3 fazlı sistem var ise motorunuzda 3 fazlı olsun. Dişli oranını düşük tutmak için bulabileceğiniz en düşük hızlı motoru alın 1500 d/d rahatlıkla bulunur ama varsa daha düşük hızlı olsun. Motor devrine göre de dişli oranını seçersiniz.
 
30-40 kg vinç yapımı, vinç ile yapılabilen işler düşünüldüğünde (ağır olan kaldırma hızı ile birlikte) kapasiteden büyük taviz veriyor görünmekte. Nihayetinde tasarım mevzu olduğundan bilimsel olarak gerekli yol takip edilmeli. Yaptığımız hesapta 100 Watt ı bulmayan güç, bahsettiğimiz (ve bahsedilmeyenler) gibi hesaba katılmayan bir kısım bilgi ile kombine edilmeye ihtiyaç duysa da ifade etmeye çalıştığımız gibi kW rakamlarını bulmadan tasarım incelenebilir. (İlk cevapta m/dak bilgisi m/san olarak incelenmiş, hesabın yüksek çıkmasının bir sebebidir.) Zira mevzu olan tasarım olduğundan her tip hesap dışı kabul bir açıklamaya dayandırılmalıdır.
Elektrikli Vinçler-724 Magaza Hızlı ve Güvenilir Alışverişin Adresi! linkindeki ürünler incelenebilir ve bunlardan;
GALILEE GA200D ELEKTRİKLİ MİNİ VİNÇ 100/200 KG-Elektrikli Vinçler-GALILEE linkindeki vinç;
Giriş Gücü: 450 Watt
Giriş Voltajı(Elektriği?): 230-50 volt / hz
Current: 2,0 amper
Kaldırma Kapasitesi: 100 / 200 kg
Halat Boyu: 18 / 9 m
Halat Çapı: 3,0 mm
Halat Çekme Dayanımı: 1870 N / mm²
Kaldırma Hızı: 8 / 4 m/dk
Çalışma oranı: S3 - % 25-10 dk
Ölçüler: 350 x 1 40 x 226 mm
Ağırlık: 10,5 kg (bilgilerin güvenilirliğini bilmemekteyiz) değerleri ile karşılaştırılırsa;
15-20 m/dak tasarım hız bilgisinden 20 m/dak hız 10 kg yük (yüksek hızda aynı cihazda daha düşük yük incelenir) ile birlikte iken, örnekte 8 m/dak hız 100 kg yük ile birliktedir ve motor gücü 450 Watt tır. (Doğrusal formüller nihayetinde) oranlanırsa, 112,5 Watt sonucu çıkar ki (genel mühendislik bakışı ile de) ilk başta bulunan 66 Watt kombine edilmesi gereken değer ile alakalıdır. Tasarım bilgileri 20 m/dak ve 20 kg alınırsa kıyas 225 Watt, 20m/dak ve 40 kg alınırsa 450 Watt olarak sonuçlanır.
(Yalnız tasarım bilgilerindeki 10-20 kg yük değil belki vincin ağırlığı, 30-40 kg da vinç değil yükün ağrlığı olduğu halde belki mesaja yanlış aktarılmıştır.)
10-20 ve ya 30-40 kg için 50-100 metre mesafeye nerede ihtiyaç duyulur incelemek gerekir ama makinanın küçük ebatları ve yükün hafifliği ele alınırsa çelik halata (güvenlik hali ele alınarak) uygun bir ip alternatif olabilir mi bir mesele iken, uzun olan halatın sarılması namına çelik halatın çapının düşürülmesi düşünülür.(Tabi halat için tek hesap yükün kaldırılması (statik) bakışı değil aynı zamanda dinamik bakıştır ki yorulma(fatique) vb etkileri sarılma boşalmada gerilip-boşalmaları incelemek gerekir.)
Bahsedildiği gibi, tasarımda sadece mekanik gereksinimler değil aynı zamanda ekipman özellikleri de düşünülmelidir. Elektrik motorları karakteristik olarak incelenmelidir ve daha önce bahsettiğimiz daha ele alınmayan birçok bilgi (yani güç gereksinimini arttıran etkiler-kalkış anı vb) motorun kalkış anında verebildiği normal çalışma torkunun 2 katı değer ile karşılanması da bahsettiğimiz gibi devamlı olmamak kaydıyla incelenebilir.
Sistemler kıyaslanırken mekanizmalar da incelenebilir ve konu sahibi kendi elde ettiği bilgileri de paylaşarak izleyenlere fayda sağlayabilir. Sistemin kullanım alanını bilmesek de yükün hafifliği ile hız arttırımı ve ya yükün arttırımı düşünülebilir. Kıyasladığımız ürün 10 kg civarında ve konudaki vincin ekipman ağırlığı (sınırı) düşünülürse istenilenden daha farklı kapasitelere çıkılması düşünülebilir.(Tabi tasarımın da ekipman ağırlıkları toplanarak başlı başına ağırlığı bulunmalıdır.)
---Düzeltme : Önceki mesajımızın 12. satırı Watt girdisi ifadesi Nm olarak ele alınabilir ve ya hiç ele alınmayabilir ve halatın sarıldığı makara ve halat esnekliği, makara çapının halat(çap,esneklik vb) özelliklerine uygun olması ile alakalıdır. Makara çapının düşmesi sarılma halinde halatın daha fazla şekil değiştirmesine sebep olur.)-----
Hayırlı akşamlar
 
Son düzenleme:
P= M*n/9550

M= 40*9.81*0.25= 100 Nm
15 m/s hız için tambur çapı 50cm olmak koşuluyla V=pi*d*n den 15=3.14*0.5*n. => n=10 d/s = 600 D/dk

P=100*600/9550
p yaklaşık 6 kw çıkar. Emniyet katsayısı da düşünülürse 8 kw motor ve 50cm çapında 600 devir ile dönecek bir halat makarası bu işi görür.

Hocam hesabın doğru lakin istenilen hız saniyede 15m değil dakikada 15 m. O yüzden motor gücü çok yüksek çıktı. Ayrıca 50 kg için 50 cm çaplı bir makara seçmekte hatalı olur. Çap artttıkça devir düşer ve tork artar buda redüktör gövdesini yükseltir.

10 cm çaplı bir makara ile dakikada 15 m hıza sahip bir sistem için. (Tek donam, 50 kg)

0.18 kw motorlu 48 D/D çıkışlı redüktör. (Trifaze elektrik yok ise motor monofaze ile değiştirilebilir)

EV030-63/4b 48D/D redüktör uygun bir seçim olacaktır.
 
15 m/dk ise iş değişir tabi gözden kaçmış lakin 10 cm çaplı makaraya 100 metre halat nasıl sarılacak

sonuçta 15 m/dk olacaksa ben olsam 0.5kw lık motorlu 10-15 D/dk çıkışlı redüktör ve 40-50 cm çaplı iyi yataklanmış tambur kullanırdım
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,160
Mesajlar
915,563
Kullanıcılar
449,918
Son üye
mustafa 909

Yeni konular

Geri
Üst