3 fazlı fan motoru arızası

Kendi kişisel deneyimime dayanarak söylüyorum ki ( okul hayatı kötü bir mühendistim itiraf ediyorum ) motor arızalarında hangi arızanın nereye ne kadar zarar vereceğini kitabi olarak söylemek zor . Sürücü ile motor beslemede kablo mesafe sınırı 60 mt olarak belirtiliyor ama harmonik ölçümü yapıp akım ve gerilimdeki bozulmayı görmek lazım . Ayrıca üstün bir koruma sistemine sahip sürücüye bağlı motorun yanması da ilginç bir durum . Rulman ile ilgili söyleyebileceğim şöyle bir durum da var . Rulman tamamen kitlemedikten sonra bozuk rulmanla çalışan motorda oluşacak kasıntı veya vibrasyon sonucu oluşacak aşırı akımı bir şekilde sürücünün görmesi lazım . Ama dediğim gibi herşey dört dörtlükte olsa izah edemediğimiz durumlarla motor kaybettiğimiz durumlarda oldu .
Under Ground, harmonik ölçümlerini gerçekleştirdik fabrikamızda aynı model fan ve sürücü ile testler yaptık ve durum baya vahim gerilim harmonikleri %18 civarında ve artık sorunun bundan kaynaklandığını düşünüyorum hatta farklı bir konuda bu konuyla ilgili olarak bir paylaşım yapılmış ve %8 üzerinde olması durumunda cihaza zarar verme olasılığını çok yüksek buluyor ekte paylaşıyorum schnaider elektriğin bir makalesi bu sorunu yaşayan arkadaşlara yol gösterir.
 

Ekli dosyalar

  • Harmonic-detection-and-filtering.pdf
    461.9 KB · Görüntüleme: 7
  • AC İndüksiyon Motorlarında Frekans Konvertörü Kullanımı-ELSAN Teknik Bülteni-FK01.pdf
    522.2 KB · Görüntüleme: 7
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
Under Ground, harmonik ölçümlerini gerçekleştirdik fabrikamızda aynı model fan ve sürücü ile testler yaptık ve durum baya vahim gerilim harmonikleri %18 civarında ve artık sorunun bundan kaynaklandığını düşünüyorum hatta farklı bir konuda bu konuyla ilgili olarak bir paylaşım yapılmış ve %8 üzerinde olması durumunda cihaza zarar verme olasılığını çok yüksek buluyor ekte paylaşıyorum schnaider elektriğin bir makalesi bu sorunu yaşayan arkadaşlara yol gösterir.
Merhaba, %18 değeri çok çok yüksek bir değer. Ayrıca belirtmekte fayda görüyorum, total olarak bu değerlere bakmak bazen yanıltıcı olabilir. Tekil olarak gerilim ve akım harmoniklerini incelemekte fayda var. 5. gerilim harmoniği şu kadar volt, 5. akım harmoniği şu kadar akım vs. Ölçümün sürücünün neresinden ve hangi sınıf bir cihazla ne sıklıkla alındığı çok önemli. Eğer bu şekilde ciddi problemleriniz var ise güç kalitesi üzerinde çalışan profesyonel firmalarla iletişime geçmenizde fayda var. Motor ile sürücü arasındaki kablonun uzun olması kapasitif akımların toprağa doğru akmasına ve bu da motorlarda izolasyon problemlerine vs. yol açmaktadır. Tabi buradaki "uzun" kavramı çok muallak. Uygulama ve kullanıma yönelik olarak belirlenmesi gereken bir kavramdır. Sürücü çıkışından da yüksek hızlı bir osiloskop ile ölçüm alınmasında fayda var diyebilirim. Osiloskop ölçümü sonucu çıkacak olan sonuçlara göre sisteme gerekirse du/dt filtre veya sinüs filtre eklenmesi göz önünde bulundurulmalıdır. Ayrıca motorun arıza yaptığı işletmede ölçüm yapmak çok daha doğru şekilde çözüme ulaşılmasını sağlayacaktır. Çünkü gerilim harmoniğinin bir kısmını yükler oluşturduğu gibi bir kısmıda Şebeke kirliliğinden kaynaklanmaktadır. Şebekesinin kendisinden kaynaklanan gerilim harmonikleri ise işletmedeki tüm barada dolaşır. İşletme yüke bindikçede gerilim harmoniği oranı akım harmonikleri ile doğru orantılı olarak artar. Fakat esas olan baz gerilim harmoniğidir. Eğer sizin yaptığınız ölçüm motorun arıza yaptığı işletmede yapılmadıysa yaptığınız ölçüme göre hareket etmek çok doğru bir çözüm yolu oluşturmaz. Eğer böyle bir durum var ise kesinlikle arıza yapan fabrikada hem ana baradan, hem og tarafından hem de makina başından ölçüm alıp analiz yapmak doğru olacaktır.
 
Merhaba, %18 değeri çok çok yüksek bir değer. Ayrıca belirtmekte fayda görüyorum, total olarak bu değerlere bakmak bazen yanıltıcı olabilir. Tekil olarak gerilim ve akım harmoniklerini incelemekte fayda var. 5. gerilim harmoniği şu kadar volt, 5. akım harmoniği şu kadar akım vs. Ölçümün sürücünün neresinden ve hangi sınıf bir cihazla ne sıklıkla alındığı çok önemli. Eğer bu şekilde ciddi problemleriniz var ise güç kalitesi üzerinde çalışan profesyonel firmalarla iletişime geçmenizde fayda var. Motor ile sürücü arasındaki kablonun uzun olması kapasitif akımların toprağa doğru akmasına ve bu da motorlarda izolasyon problemlerine vs. yol açmaktadır. Tabi buradaki "uzun" kavramı çok muallak. Uygulama ve kullanıma yönelik olarak belirlenmesi gereken bir kavramdır. Sürücü çıkışından da yüksek hızlı bir osiloskop ile ölçüm alınmasında fayda var diyebilirim. Osiloskop ölçümü sonucu çıkacak olan sonuçlara göre sisteme gerekirse du/dt filtre veya sinüs filtre eklenmesi göz önünde bulundurulmalıdır. Ayrıca motorun arıza yaptığı işletmede ölçüm yapmak çok daha doğru şekilde çözüme ulaşılmasını sağlayacaktır. Çünkü gerilim harmoniğinin bir kısmını yükler oluşturduğu gibi bir kısmıda şebeke kirliliğinden kaynaklanmaktadır. Şebekesinin kendisinden kaynaklanan gerilim harmonikleri ise işletmedeki tüm barada dolaşır. İşletme yüke bindikçede gerilim harmoniği oranı akım harmonikleri ile doğru orantılı olarak artar. Fakat esas olan baz gerilim harmoniğidir. Eğer sizin yaptığınız ölçüm motorun arıza yaptığı işletmede yapılmadıysa yaptığınız ölçüme göre hareket etmek çok doğru bir çözüm yolu oluşturmaz. Eğer böyle bir durum var ise kesinlikle arıza yapan fabrikada hem ana baradan, hem og tarafından hem de makina başından ölçüm alıp analiz yapmak doğru olacaktır.
Merhaba, biz ölçümlerimizi frekans konverteri çıkışından yaptık belirttiğim değer %8 ile %23 arasında değişiyor, ben ortalam olarak yazdım ancak yanlış yaptım galiba. ölçüm içinde kulandığımız cihaz gayet kaliteli bir ürün değerleri yanlış verceğini düşünmüyorum ancak bizim ölçümümüzde bir yanlışlık olabilir daha önce hiç harmonik ölçümü yapmadım . Cihazlar yurt dışında olduğu için şuan orada ölçüm yapma şansımız olmadı. Değerli görüşlerinizi değerlendireceğim teşekkürler.
Gerilim harmoniği %18 ise akım harmonikleri mars'a ! sefere çıkmıştır. Tam bir Facia !!!
Yok akım harmonikleri %2 civarındaydı üç faz içinde, daha önceki yorumda belirttiğim gibi yanlış ölçüm yapmış olabilirim
 
Merhaba, biz ölçümlerimizi frekans konverteri çıkışından yaptık belirttiğim değer %8 ile %23 arasında değişiyor, ben ortalam olarak yazdım ancak yanlış yaptım galiba. ölçüm içinde kulandığımız cihaz gayet kaliteli bir ürün değerleri yanlış verceğini düşünmüyorum ancak bizim ölçümümüzde bir yanlışlık olabilir daha önce hiç harmonik ölçümü yapmadım . Cihazlar yurt dışında olduğu için şuan orada ölçüm yapma şansımız olmadı. Değerli görüşlerinizi değerlendireceğim teşekkürler.

Yok akım harmonikleri %2 civarındaydı üç faz içinde, daha önceki yorumda belirttiğim gibi yanlış ölçüm yapmış olabilirim

Konvertörün çıkışından harmonik ölçümü yapılmaz girişinden yapılır. Ana hattan ölçüm yapılır.
Konvertör motor arası uzun mesafeler için filtreler var. Kablosuda özel ekranlı.
 
Merhaba, biz ölçümlerimizi frekans konverteri çıkışından yaptık belirttiğim değer %8 ile %23 arasında değişiyor, ben ortalam olarak yazdım ancak yanlış yaptım galiba. ölçüm içinde kulandığımız cihaz gayet kaliteli bir ürün değerleri yanlış verceğini düşünmüyorum ancak bizim ölçümümüzde bir yanlışlık olabilir daha önce hiç harmonik ölçümü yapmadım . Cihazlar yurt dışında olduğu için şuan orada ölçüm yapma şansımız olmadı. Değerli görüşlerinizi değerlendireceğim teşekkürler.

Yok akım harmonikleri %2 civarındaydı üç faz içinde, daha önceki yorumda belirttiğim gibi yanlış ölçüm yapmış olabilirim

Güç kalitesi ölçüm cihazları aynı şebeke analizörleri gibi 50Hz baz alarak yüksek frekansı sinyalleri FFT analizine tabi tutar. Bundan dolayı güç kalitesi ölçümü 50Hz' in dolaştığı baralarda yapılır. Sürücü çıkışından bu tarz bir cihaz ile ölçüm yaptığınızda hatalı sonuçlar almanız kaçınılmaz olur. Dahası ölçüm cihazınızın arıza yapmasına bile neden olabilir. Bundan dolayı ölçtüğünüz değerleri baz alarak yorum yapmamanızı tavsiye ederim. Zaten akım ve gerilim harmonik bozulma oranları anormal olarak gözükmektedir. Size tavsiyem ölçümü hem sürücü girişinden hem de o sürücünün bulunduğu hattı besleyen trafonun ana dağıtım panosudanki ana şalterin girişinden veya çıkışından yapmanızdır. Böylece hem sürücü bazında hem de hat bazında bozulma oranları net şekilde tespit edilip çözüm yolları bulunabilir. Daha önce bu şekilde ölçümler yapmadıysanız bir önceki mesajımda da yazdığım gibi profesyonel firmalardan yardım almanızı tavsiye ederim.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,954
Mesajlar
913,893
Kullanıcılar
449,604
Son üye
baba pero

Yeni konular

Geri
Üst