24v araca 12v ses sistemi

Katılım
4 Ara 2021
Mesajlar
13
Puanları
1
Yaş
27
Herkese merhaba arkadaşlar. 24v çift akü olan tıra ses sistemi başlayacağım. Bi kaç arkadaşım tek aküden bağladık sende bağla geç diyor ancak bence tek aküden beslenirse akü çabuk bozulur ve ayrıca yaz aylarında park klimam zaten yeteri kadar güç tüketiyor ve tek aküden güç alırsam sorun olacak gibi. 24v amfi ler de genelde kötü iyiside çok aşırı pahalı. 24 to12v yüksek amper düşürücü ler de çok pahalı. Sizlere sorum şu olacak, 12v tek aküden sadece ses sistemini çalıştıtacağım 100a civarı ya da aracın aküleriyle aynı amper de olan Bi aküyü şarj edebilir miyim? Araç seyir halinde iken şarj olacak durduğunda sadece o aküden güç çekicek. Böyle Bi röle iş görür mü? Bazı arkadaşlar da 24v u 2 anfiye dağıt 12 v olur diyor ama anlamadım ben nasıl olduğunu

https://store.donanimhaber.com/4b/de/d7/4bded743de0f3f26a5046170041f1e4b.png
 

Ekli dosyalar

  • 201-019-001-3.png
    201-019-001-3.png
    280.5 KB · Görüntüleme: 5

Mr_YAMYAM

Profesyonel Üye
Katılım
6 Ara 2017
Mesajlar
1,721
Puanları
1,006
Konum
ANGARA
DON haberdekiler milletin kafasını karıştırmaya devam ediyorlar demek ki :D
Bu işin iki tane bilimsel yöntemi vardır.
1) 24V u 12V a düşürmek.
Güç kaybı fazla olacağı için çok güçlü bir regülatör devresi kullanılmalıdır.
Özellikle ses sistemi güçlü ise akım ihtiyacı çok fazla olacağı için çok yüksek güç aktarabilen transistörler kullanılmalıdır.
Bu sistemin tek avantajı vardır. Ortak şaseleme yapılabileceği için sistem sorunsuzca kullanılabilecek demektir. Herhangi bir cihaz ilavesinde sıkıntı yaratmaz.
2) Harici akü kullanımı.
Harici akü kullanımında bu akünün şarj edilebilmesi meşakkatli ve pahalıdır.
Özel akım limitlemeli ve şarj kesicili şarj devresi kullanılmalıdır. Aksi takdirde 24V luk gerilim harici aküyü kısa zamanda deforme edecektir.
Aynı zamanda bu şarj devresi ses sistemini besleyebilecek kapasitede olması gerektiğinden dolayı yüksek akım kapasitesine sahip olmalıdır. Aksi takdirde aküden çekilecek akım aküyü bitirdiğinde akünün yeniden şarj edilebilmesi için çok daha uzun süreler gerektirecektir.
Araç çalışmadığı zamanlarda da şarj edilemeyeceği için uzun süre şarj sorunu olacaktır.
HESAPLAMALAR:
Fiyatları bilmediğim için tahmini fiyatlandırma yapıyorum.
100A/h AKÜ yaklaşık 500TL
24V otomatik kesicili yüksek akımlı şarj ünitesi. Tahmini 250TL
24V u 12V a düşürebilecek LM317 ve MJ15004 transistörlü regülatör devresi.
MJ transistörler orijinal ise takribi 4-5$ gibi temin edilebilir.
Her bir transistörün POWER DISSIPATION (Güç aktarımı ve gereksinimi) 250W transistör başına..
Ses sisteminin 10A çektiğini ve toplam gücünün 120W olduğunu varsayarsak...
(NOT: 10A çekebilen ve sistemden 120W güç çekebilen bir ses sisteminin hoparlör çıkış gücü takribi 10 ila 20W arası olup, modern oto teyplerinin kendi çıkış güçlerini ifade etmektedir. Toplamda 4 adet çıkış kullanılmaktadır. )
10A için MJ15004 transistörü tek başına yeterli olmayacağı için 2 adet kullanılması gerekmektedir. MJ15004 ün sabit akım kapasitesi 5A dir.
Ancak güvenli çalışma için de 2 adet daha eklemek gereklidir.
Yani toplamda 4 adet MJ15004 kullanılmalıdır.
24V u 12V a düşürdüğümüzde güç transistörleri üzerinde 12V düşeceği için transistörler üzerinde 120W lık bir güç harcaması olacaktır. Tek bir MJ15004 bu değeri karşılasa da iki transistör kullanımı ile bile oldukça iyi bir soğutma gerektirecektir. Çünkü 120W lık bir ısıl kayıp söz konusudur.
Fanlı bir CPU soğutucusu İ5 gibi işlemciler için 30-40W civarı olduğu ele alınacak olursa, 120W gücün soğutulabilmesi için gerekli soğutucunun büyüklüğü tahmin edilebilir.
Örnek soğutucu.
https://sarnikon.com/tr/aluminyum-s...gutucular-241-c/75as-komponent-sogutucu-403-p
Pasif soğutma için bu soğutucudan 50cm kadar yeterli olacaktır. Hava koşulları 24'C dış ortam sıcaklığında transistörleri 60-70'C civarı sıcaklıkta koruyabilecektir.
Tabii ki böyle bir devrenin yapılabilmesi de gereklidir. Teknik bilgi yeterli değilse bilen birisine yaptırılabilir. Ya da yüksek güçlü hazır olanlar tercih edilebilir.
 
Konu Sah
Ozkancan3466
Katılım
4 Ara 2021
Mesajlar
13
Puanları
1
Yaş
27
en basit yöntem haftada bir akülerin yerini değiştirmek.
Evet en basit yöntem bu ancak zaten yaz aylarında buzdolabı ve park kliması aküleri 6 saatte boşaltıyor. Güçlü Bi ses sistemi kurduğumda bu akülerin iflası demek olacak 🙂
DON haberdekiler milletin kafasını karıştırmaya devam ediyorlar demek ki :D
Bu işin iki tane bilimsel yöntemi vardır.
1) 24V u 12V a düşürmek.
Güç kaybı fazla olacağı için çok güçlü bir regülatör devresi kullanılmalıdır.
Özellikle ses sistemi güçlü ise akım ihtiyacı çok fazla olacağı için çok yüksek güç aktarabilen transistörler kullanılmalıdır.
Bu sistemin tek avantajı vardır. Ortak şaseleme yapılabileceği için sistem sorunsuzca kullanılabilecek demektir. Herhangi bir cihaz ilavesinde sıkıntı yaratmaz.
2) Harici akü kullanımı.
Harici akü kullanımında bu akünün şarj edilebilmesi meşakkatli ve pahalıdır.
Özel akım limitlemeli ve şarj kesicili şarj devresi kullanılmalıdır. Aksi takdirde 24V luk gerilim harici aküyü kısa zamanda deforme edecektir.
Aynı zamanda bu şarj devresi ses sistemini besleyebilecek kapasitede olması gerektiğinden dolayı yüksek akım kapasitesine sahip olmalıdır. Aksi takdirde aküden çekilecek akım aküyü bitirdiğinde akünün yeniden şarj edilebilmesi için çok daha uzun süreler gerektirecektir.
Araç çalışmadığı zamanlarda da şarj edilemeyeceği için uzun süre şarj sorunu olacaktır.
HESAPLAMALAR:
Fiyatları bilmediğim için tahmini fiyatlandırma yapıyorum.
100A/h AKÜ yaklaşık 500TL
24V otomatik kesicili yüksek akımlı şarj ünitesi. Tahmini 250TL
24V u 12V a düşürebilecek LM317 ve MJ15004 transistörlü regülatör devresi.
MJ transistörler orijinal ise takribi 4-5$ gibi temin edilebilir.
Her bir transistörün POWER DISSIPATION (Güç aktarımı ve gereksinimi) 250W transistör başına..
Ses sisteminin 10A çektiğini ve toplam gücünün 120W olduğunu varsayarsak...
(NOT: 10A çekebilen ve sistemden 120W güç çekebilen bir ses sisteminin hoparlör çıkış gücü takribi 10 ila 20W arası olup, modern oto teyplerinin kendi çıkış güçlerini ifade etmektedir. Toplamda 4 adet çıkış kullanılmaktadır. )
10A için MJ15004 transistörü tek başına yeterli olmayacağı için 2 adet kullanılması gerekmektedir. MJ15004 ün sabit akım kapasitesi 5A dir.
Ancak güvenli çalışma için de 2 adet daha eklemek gereklidir.
Yani toplamda 4 adet MJ15004 kullanılmalıdır.
24V u 12V a düşürdüğümüzde güç transistörleri üzerinde 12V düşeceği için transistörler üzerinde 120W lık bir güç harcaması olacaktır. Tek bir MJ15004 bu değeri karşılasa da iki transistör kullanımı ile bile oldukça iyi bir soğutma gerektirecektir. Çünkü 120W lık bir ısıl kayıp söz konusudur.
Fanlı bir CPU soğutucusu İ5 gibi işlemciler için 30-40W civarı olduğu ele alınacak olursa, 120W gücün soğutulabilmesi için gerekli soğutucunun büyüklüğü tahmin edilebilir.
Örnek soğutucu.
https://sarnikon.com/tr/aluminyum-s...gutucular-241-c/75as-komponent-sogutucu-403-p
Pasif soğutma için bu soğutucudan 50cm kadar yeterli olacaktır. Hava koşulları 24'C dış ortam sıcaklığında transistörleri 60-70'C civarı sıcaklıkta koruyabilecektir.
Tabii ki böyle bir devrenin yapılabilmesi de gereklidir. Teknik bilgi yeterli değilse bilen birisine yaptırılabilir. Ya da yüksek güçlü hazır olanlar tercih edilebilir.
Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim emeğinize sağlık. Sanırım bu çözüm fikirleriniz 2000 rms sistemlere yetmiyecektir. Ne kadar doğru ama benim demek istediğim şu. Normalde amplifier bağlantısında tek aküden 12v alıp öyle çalıştırıyorlar. Bende diyorum ki 12v olan aküden 3.aküye kablo çekip araya elo ya da işlevi aynı röle koyup araç çalışırken 3.aküyü şarj edip araç stop haldeyken ayırsın. 24v alternatör var evet ama sonuçta güç alacağım akü de 12v. Burada kaçırdığım atladığım Bi yer mi var acaba?
 
Son düzenleme:
Konu Sah
Ozkancan3466
Katılım
4 Ara 2021
Mesajlar
13
Puanları
1
Yaş
27
DON haberdekiler milletin kafasını karıştırmaya devam ediyorlar demek ki :D
Bu işin iki tane bilimsel yöntemi vardır.
1) 24V u 12V a düşürmek.
Güç kaybı fazla olacağı için çok güçlü bir regülatör devresi kullanılmalıdır.
Özellikle ses sistemi güçlü ise akım ihtiyacı çok fazla olacağı için çok yüksek güç aktarabilen transistörler kullanılmalıdır.
Bu sistemin tek avantajı vardır. Ortak şaseleme yapılabileceği için sistem sorunsuzca kullanılabilecek demektir. Herhangi bir cihaz ilavesinde sıkıntı yaratmaz.
2) Harici akü kullanımı.
Harici akü kullanımında bu akünün şarj edilebilmesi meşakkatli ve pahalıdır.
Özel akım limitlemeli ve şarj kesicili şarj devresi kullanılmalıdır. Aksi takdirde 24V luk gerilim harici aküyü kısa zamanda deforme edecektir.
Aynı zamanda bu şarj devresi ses sistemini besleyebilecek kapasitede olması gerektiğinden dolayı yüksek akım kapasitesine sahip olmalıdır. Aksi takdirde aküden çekilecek akım aküyü bitirdiğinde akünün yeniden şarj edilebilmesi için çok daha uzun süreler gerektirecektir.
Araç çalışmadığı zamanlarda da şarj edilemeyeceği için uzun süre şarj sorunu olacaktır.
HESAPLAMALAR:
Fiyatları bilmediğim için tahmini fiyatlandırma yapıyorum.
100A/h AKÜ yaklaşık 500TL
24V otomatik kesicili yüksek akımlı şarj ünitesi. Tahmini 250TL
24V u 12V a düşürebilecek LM317 ve MJ15004 transistörlü regülatör devresi.
MJ transistörler orijinal ise takribi 4-5$ gibi temin edilebilir.
Her bir transistörün POWER DISSIPATION (Güç aktarımı ve gereksinimi) 250W transistör başına..
Ses sisteminin 10A çektiğini ve toplam gücünün 120W olduğunu varsayarsak...
(NOT: 10A çekebilen ve sistemden 120W güç çekebilen bir ses sisteminin hoparlör çıkış gücü takribi 10 ila 20W arası olup, modern oto teyplerinin kendi çıkış güçlerini ifade etmektedir. Toplamda 4 adet çıkış kullanılmaktadır. )
10A için MJ15004 transistörü tek başına yeterli olmayacağı için 2 adet kullanılması gerekmektedir. MJ15004 ün sabit akım kapasitesi 5A dir.
Ancak güvenli çalışma için de 2 adet daha eklemek gereklidir.
Yani toplamda 4 adet MJ15004 kullanılmalıdır.
24V u 12V a düşürdüğümüzde güç transistörleri üzerinde 12V düşeceği için transistörler üzerinde 120W lık bir güç harcaması olacaktır. Tek bir MJ15004 bu değeri karşılasa da iki transistör kullanımı ile bile oldukça iyi bir soğutma gerektirecektir. Çünkü 120W lık bir ısıl kayıp söz konusudur.
Fanlı bir CPU soğutucusu İ5 gibi işlemciler için 30-40W civarı olduğu ele alınacak olursa, 120W gücün soğutulabilmesi için gerekli soğutucunun büyüklüğü tahmin edilebilir.
Örnek soğutucu.
https://sarnikon.com/tr/aluminyum-s...gutucular-241-c/75as-komponent-sogutucu-403-p
Pasif soğutma için bu soğutucudan 50cm kadar yeterli olacaktır. Hava koşulları 24'C dış ortam sıcaklığında transistörleri 60-70'C civarı sıcaklıkta koruyabilecektir.
Tabii ki böyle bir devrenin yapılabilmesi de gereklidir. Teknik bilgi yeterli değilse bilen birisine yaptırılabilir. Ya da yüksek güçlü hazır olanlar tercih edilebilir.
Araç çalışırken 24v alternatör şarj yaparken ben 12v olan aküden besleme alıp ses sistemi bağlayacağım aküyü akıllı röle ile şarj edemez miyim? Burada eksik olan nedir,? 🙂
 

Mr_YAMYAM

Profesyonel Üye
Katılım
6 Ara 2017
Mesajlar
1,721
Puanları
1,006
Konum
ANGARA
Araç çalışırken 24v alternatör şarj yaparken ben 12v olan aküden besleme alıp ses sistemi bağlayacağım aküyü akıllı röle ile şarj edemez miyim? Burada eksik olan nedir,? 🙂
Akıllı röle ile sadece devreyi kesebilir veya çalıştırabilirsin.
Bu cihazın ŞARJ işlemi ile ilgisi yoktur.
Aracın şarj dinamosu 24V olduğuna göre harici aküyü şarj edebilmek için sabit akımlı şarj devresi kullanmalısın.
Yani 12V luk harici aküyü 24V ile direk şarj edemezsin. Akü KÖPÜRÜR :)
 
Konu Sah
Ozkancan3466
Katılım
4 Ara 2021
Mesajlar
13
Puanları
1
Yaş
27
Akıllı röle ile sadece devreyi kesebilir veya çalıştırabilirsin.
Bu cihazın ŞARJ işlemi ile ilgisi yoktur.
Aracın şarj dinamosu 24V olduğuna göre harici aküyü şarj edebilmek için sabit akımlı şarj devresi kullanmalısın.
Yani 12V luk harici aküyü 24V ile direk şarj edemezsin. Akü KÖPÜRÜR :)
Anlamadığım için mazur görün. Tek akü 12 v güç üretiyor araç çalışsa da çalışmasa da tek aküde 12v güç var. Ben bu 12v olan tel aküden güç alıp. Direk amfiye bağlantı yapmak yerine araya akü koyup sadece araç çalışırken marş aküleriyle bağlantı yapıp araç çalışmadığında aradaki bağlantıyı kesmek . Tamam alternatör 24 v ancak ben akülerin seri bağlandığı + kutbundan güç almak istiyorum.
Akıllı röle ile sadece devreyi kesebilir veya çalıştırabilirsin.
Bu cihazın ŞARJ işlemi ile ilgisi yoktur.
Aracın şarj dinamosu 24V olduğuna göre harici aküyü şarj edebilmek için sabit akımlı şarj devresi kullanmalısın.
Yani 12V luk harici aküyü 24V ile direk şarj edemezsin. Akü KÖPÜRÜR :)
Alternatöre bağlamayacağım zaten. Benim derdim
Akıllı röle ile sadece devreyi kesebilir veya çalıştırabilirsin.
Bu cihazın ŞARJ işlemi ile ilgisi yoktur.
Aracın şarj dinamosu 24V olduğuna göre harici aküyü şarj edebilmek için sabit akımlı şarj devresi kullanmalısın.
Yani 12V luk harici aküyü 24V ile direk şarj edemezsin. Akü KÖPÜRÜR :)
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20211204_214323.jpg
    IMG_20211204_214323.jpg
    73.7 KB · Görüntüleme: 4
Son düzenleme:

cevat1

Üye
Katılım
16 Şub 2012
Mesajlar
48
Puanları
1
Anlamadığım için mazur görün. Tek akü 12 v güç üretiyor araç çalışsa da çalışmasa da tek aküde 12v güç var. Ben bu 12v olan tel aküden güç alıp. Direk amfiye bağlantı yapmak yerine araya akü koyup sadece araç çalışırken marş aküleriyle bağlantı yapıp araç çalışmadığında aradaki bağlantıyı kesmek . Tamam alternatör 24 v ancak ben akülerin seri bağlandığı + kutbundan güç almak istiyorum.

Alternatöre bağlamayacağım zaten. Benim derdim
24 to 12v buck converter devresi alın.
Kullanacağınız güce göre step down devreler var.
 

Forum istatistikleri

Konular
119,261
Mesajlar
839,082
Kullanıcılar
432,472
Son üye
EFETASLAK

Yeni konular

Üst