12V 6A trafo ile 12V 60A araba aküsünü şarj edebilirmiyim

eypde

Üye
Katılım
7 Ağu 2010
Mesajlar
139
Puanları
1
Arkadaşlar 12V 6A trafo ile 12V 60A araba aküsünü şarj edebilirmiyim. Soğuktan araba çalışmadı aküyüde bitirdim ama aküm daha yeni 6 aylık düne kadar şarjlı idi . Amacım aküyü bi kaç kez marş basacak kadar doldurmak 12V 6A DC çıkışlı trafom var onu artıyı artıya eksiyi eksiye bağlasam şarj olurmu bi mahsuru varmı acaba
 
Bu trafo 12v yazıyor ama çıkışını ölçmedim çıkışı 13v felan olabilirmi acaba akü şarjı için 12v un üzerinde bir çıkış 13.5v felan olması gerektiğini okumuştum bir yerde
 
Elinizdeki cihazın çıkışı 12 Volt şarj işlemi için yeterli değil.En 13,5-14 Volt arası gerilime ihtiyacınız var.
Ayrıca DC güç kaynağı çıkışını aküye direk bağlarsanız aküde epey deşarj olmuşsa sabit gerilim altında başlangıçta çok fazla akım çekip trafonuzu yakacaktır.Bunun önlemek için araya seri direnç bağlayınız.
 
Mehaba. Elektronik kartın regüleli görünüyor.Yani çıkışı 12V olacağından akünü şarj etmez. Ancak resimde görülen Büyük ebatlı filtre kondansatörünün ayaklarından 2 uç çıkartır + ve - uçlarına dikkat ederek aküne bağlarsan şarj edebilir. Akünü araçtan söküp şarj etmek istediğinde teyp şifresi silinebilir. Selamlar.
 
Formülize edilirse;

Akü şarjı için gerekli voltaj=Akü gerilimi+Akü geriliminin değeridir.

12 voltluk akü için=12+12*0.20=12+2.4=14.4 volttur.
24 voltluk (2 akü seri) için=24+24*0.20=24+4.8=28.8 volttur.
6 voltluk akü için=6+6*0.20=6+1.2=7.2 volttur.

Bu değerler en az(sınır) değerlerdir.Daha düşük voltaj değerlerinde şarj gerçekleşmez.

Akım şiddeti;sağlıklı bir şarj için,akü amperaj değerinin 1/10'unu (60 amperse 6 amper,100 amperse 10 amper)geçmemelidir.

Akım şiddeti akü amperaj değerinin 1/10'undan daha az bir değerdeyse eğer; yalnızca şarj süresi uzamış olur,yine sağlıklı şarj olur,ancak 2,3,5 kat daha uzun sürede gerçekleşmiş olur.Ama akım şiddeti 1/10 değerinden çok yüksekse,(60 amperi 20,25 amperle şarj gibi) aküde aşırı ısınma,buna bağlı su kaybı,separatörlerde olası yırtılma ve bozulma riski,akü suyunda bulanıklık,preslenmiş kurşun bileşiminden bazı parçacık kopmaları ve dağılmaları,yani istenmeyen olaylar görülebilir ve ömrü(Saykıl sayısı=Doldurma-boşaltma çevrimi sayısı) direkt olarak olumsuz olarak etkilenmiş olur.1/10 akü amperajı değeri,araştırmalar sonucu bulunmuş en ideal olan bir değerdir.

12 volt 3 amper 40 watt max. değeri,bu regüleli katın çıkış değeri olarak yazıldığı için,trafonun uçlarında bu değerden daha yüksek(15-17 volt a.c.) gerilim bulunması gerekiyor.(Regülasyonun 12v.dc'de her koşulda sabitlenebilmesi için)Avometrenin a.c. kısmıyla bu trafonun,ayrıca regüle devresinden ayrılmış boştaki uçlarını bağımsız bir şekilde ölçerek teyit edin.15-17 volt a.c. voltajı mevcutsa bunu ayrı bir köprü diyod devresiyle doğrultup,dc çıkış uçlarına,ayrıca bir filtre kondansatörü(30-35 volt,4700 veya 10000 mikroFarad,elektrolitik kondansatör) kutuplarına da dikkat ederek, paralel olarak bağlayarak ayrı bir redresör devresi oluşturmanız,sonra bunun uçlarını da aküye bağlamanız,akü şarjı için yeterli olacaktır.

Aklünüz tamamen boşaldığından ve şarj başlangıcında çok yüksek akım çekeceğinden,araya ya koruma görevi yapacak bir seri direnç koymalı,ya da trafoyu büyükçe veya normal boydaki 12 volt dc.lik bir pc soğutma fanıyla doğrudan trafo üzerine üfürerek soğutmanız,aşırı ısınıp da yanmasını önlemeniz açısından çok iyi olacaktır.

Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
çok teşekkürler arkadaşlar verdiğiniz bilgiler çok aydınlatıcı oldu.. :)
 
Küçük bir katkı. Akü şarj eğrisi incelenirse; tamamen boş bir akünün önce az, şarjın ortalarına doğru çok, şarjın sonlarına doğru tekrar az akım çektiği görülür. selamlar.
 
Düzeltme:Akü şarjı için gerekli voltaj=Akü gerilimi+Akü geriliminin yüzde yirmi değeridir.

şeklinde yazılması gereken formüldeki "yüzde yirmi" ibaresi klavyeden kaynaklanan bir yazım(Yüzde değeri yazılırken) hatasından dolayı çıkmamıştır.İlginize istinaden düzeltiyorum.Saygılarımla.
 
Kendi mesajımı düzeltiyorum.
"Küçük bir katkı. Akü şarj eğrisi incelenirse; tamamen boş bir akünün önce az, şarjın ortalarına doğru çok, şarjın sonlarına doğru tekrar az akım çektiği görülür. selamlar."
Bu şekilde şarj edilmesi sağlıklıdır. Akü ömrünü uzatır. Selamlar.
 
Küçük bir katkı. Akü şarj eğrisi incelenirse; tamamen boş bir akünün önce az, şarjın ortalarına doğru çok, şarjın sonlarına doğru tekrar az akım çektiği görülür. selamlar.

Söylediğiniz eğri şarj sırasındaki olan uygulamada tamamen doğrudur.Akünün Boume derecesi,tüm akü plakaları kurşun sulfata dönüp de,asit yüzdesi iyice düştüğünden,seyreltik asitten daha az akım geçmesi gerçekleşecek,ancak asitli suyun zamanla artışıyla,kısa sürede akü hücre voltajı ve geçen akım zamanla artıp,trafoyu daha çok ısıtacak,ancak hücre gerilimi 14.4 volt değerine gelince de azalmaya çalışacak,15.0 voltta da trafonun daha ılık,fazla ısınmayan,risksiz olarak ısınan bir durumuna (Geçen akım şiddeti=amper değeri,hücre gerimi artıp,akü tam şarj olup da, iyice azaldığından) dönecektir.Ayrıca hatırlatıp katkı sağladığınızdan dolayı teşekkür ederim.Saygılarımla.
 
Son düzenleme:

Forum istatistikleri

Konular
128,125
Mesajlar
915,240
Kullanıcılar
449,837
Son üye
betül hüsrevoğlu

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst