12V 6A trafo ile 12V 60A araba aküsünü şarj edebilirmiyim

Akü kaynamaya başlarsa dolmuş demektir. Ama akü bozuksa zaten hemen kaynar, sen de zannedersin ki doldu. Takarsın ki marşta tık yok.

Zaten avometresi olmayan bu işlere hiç bulaşmasın. Tornavida gibi şart. Aküyü 14.4 volta kadar şarj edebilirsin. Arabada da böyledir. Ama uzun süre şarjda kalacaksa 13.8 de tutmanı tavsiye ederim. Şarjdan söküldüğünde ise dolu bir akü 13.2 volt gösterir.
 
akü şarj cihazlarında kondansatör kullanılmış, araç altarnatörlerinde nasıl?trafo çıkışını diyotlarla doğrulttuktan sonra kondansatör gerekilimi saygılar
 
Gerekli değildir. Ama koyarsan voltaj ayarlamasını daha kolay yaparsın. Yoksa şaşırtıcı sonuçlar alabilirsin, akü ölçtüğün değerden daha yüksek değere şarj olabilir.
 
yeni aldığım akü şaraj cihazı trafo ac giriş:219 volt için, ac çıkış voltajı:12,4 voltluk gerilim verdi üzerinde 12 amper yazıyo birtane köprü diyotla doğrultma yapılmış herhangi bir kontrol kiti yok forumda 12 voltluk akü şarş için 14,4v gerilim olması gerektiği yazıyo 40 amperlik bir aküye bağladım üzerindeki ampermetre değer göstermedi harici bir avometrenin amper kısmıyla ölçtüm 300ma gibi bir akım çekti akü şarjı için 12,4 voltlukdc cıkış yeterlimi çekilen amper çok düşük değilmi? not:akü tam dolu değildi saygılar
 
yeni aldığım akü şaraj cihazı trafo ac giriş:219 volt için, ac çıkış voltajı:12,4 voltluk gerilim verdi üzerinde 12 amper yazıyo birtane köprü diyotla doğrultma yapılmış herhangi bir kontrol kiti yok forumda 12 voltluk akü şarş için 14,4v gerilim olması gerektiği yazıyo 40 amperlik bir aküye bağladım üzerindeki ampermetre değer göstermedi harici bir avometrenin amper kısmıyla ölçtüm 300ma gibi bir akım çekti akü şarjı için 12,4 voltlukdc cıkış yeterlimi çekilen amper çok düşük değilmi? not:akü tam dolu değildi saygılar

12.4 çıkış voltlajlı cihazınız akü şarjı için yeterli değildir,ampermetreden geçen akım da ayrıca şarj için düşüktür(Voltaj düşük olduğundan cihazın amperi yeterli olsa dahi geçen şarj akımı düşük olacaktır.),ancak amperi yeterliyse belki bir otomobil ses cihazını,harici olarak evde çalıştırmaya uygun olabilir.Şarj amacıyla sıfır olarak alınmış ve kontrol-denetim düğmesi de(Voltaj-akım ayarı gibi) bulunmuyorsa şarj için bu haliyle işinizi göremeyecektir.Ancak SMPS tip bir güç kaynağı olmayıp da,klasik bir eski sistem trafo-köprü diyotla eğer doğrultma işini yapıyorsa,trafonuzun ac. çıkışlarından 15 voltluk ayrı bir çıkış olup olmadığına bakılmalı,varsa bu ac bağlantısı köprü diyotla irtibatlanıp en az 15-17 volt dc çıkışı sağlanılmalıdır.Cihaz için ayrıca bir amper şartı da yoktur,3,4,5,6 amper de olabilir,yalnızca şarj süresi biraz daha uzamış olur.Bu imkan yoksa,cihaz iade kapsamındaysa ve sizin tarafınızdan da,eğer büyük bir tadilat görmediyse,en az 15-16 volt veren bir cihazla değişimi sağlanmalıdır.

12 voltluk aküler için ayrıca 14.4 volt değeri bir alt sınır değerdir,biraz daha üst voltajda olanıyla şarj edilmesi,Şebeke voltaj düşümünde çıkış voltajınının da fazla düşüp şarj veriminin,yani akımının düşmesini önlemek amaçlıdır.Şu da unutulmamalıdır ki,aküye yani yüke paralel bağlantıda redresör voltajı da,akünün doluluk yüzdesi ve amper kapasitesiyle doğru orantılı olarak düşecektir.Bu nedenle 15-16 volt dc seçimi ya da ayarı daha uygundur.Sizin 12.4 volt dc redresörünüz şarj sırasında belki 11.95-12.05 volt değerlerine de inebileceğinden şarj için şu haliyle uygun değildir.Bir şekilde çıkış voltajı daha yüksek bir redresör satın almanız veya elinizdekini şarj için uygun bir şekle dönüştürüp tadil etmeniz gerekmektedir.Kolay gelsin.Saygılarımla.
 
elektronikci bir arkadaş trafonun kondansatörsüz dc cıkış gerilimi ölçümünün gerçek efektif gerilim olmadığını bunu tam ölçmek için köprü diyot çıkışına bir kondansatör bağlamam gerektiğini bu değerin de yaklaşık olarak çıkıç geriliminin 1,41 katı olacağını bununda 17,484 volta tekamul edeceğini söyledi ozaman benim trafo çıkışı ac12,4 voltluk gerilim değerim oto akü şarjı için yeterlimi ama aküye bağladığımda mili amper değerinde akım geçişi olmuştu budeğer yeterli ise neden az akım çekiyo saygılar
 
AC. 12,4 volt gerilim aküyü 12 volt doldurabilir.Akü şarj edilirken 14,4 volt gerilim ölçülemezse,akü şarj olmuş kabul edilemez.14,4 volt ilk anlarda görülmez,amper saat hesabına göre bir zaman sonra ölçme yapılmalıdır.Şarj kesildiği anda aküde 13,5 volt civarında bir gerilim okunmalıdır.Kolay gelsin.
 
Akü bozulmuş olabilir, ic direnci artmıştır. AKüyü bu şarj cihazına bağlayınca voltaj kacı gosteriyor. 15Volt filan oluyorsa bozuktur o akü
 
Gerçekten süper bilgiler vermiş akadaşlara teşekkürler.
 
elektronikci bir arkadaş trafonun kondansatörsüz dc cıkış gerilimi ölçümünün gerçek efektif gerilim olmadığını bunu tam ölçmek için köprü diyot çıkışına bir kondansatör bağlamam gerektiğini bu değerin de yaklaşık olarak çıkıç geriliminin 1,41 katı olacağını bununda 17,484 volta tekamul edeceğini söyledi ozaman benim trafo çıkışı ac12,4 voltluk gerilim değerim oto akü şarjı için yeterlimi ama aküye bağladığımda mili amper değerinde akım geçişi olmuştu budeğer yeterli ise neden az akım çekiyo saygılar


Elektronikçi arkadaşınızın söylediği durum tamamen doğrudur,ama tek bir şartla,o da akü şarjı gibi yüke bağlandığında gerilim düşümüne neden olmayan bir LED veya çok düşük güç çekip voltaj düşümüne neden olmayan bir amfi devresinde belki kondansatörün yükselttiği gerilimi düşürememesi durumunda geçerli olabilir.12 voltluk dc.çıkış hattına paralel bir 25 voltluk kondansatör bağlanırsa gerilim 1.41 kat artarak 17-18 volt değerlerine çıkar.Ancak bu değer devrenin boştaki,yani hiçbir yük bağlanmamış halindeki,avometreden ölçülen bir değeridir.Bağlanan yükün durumuna ve gücüne göre bu değer inerek değişecektir.Bunu bizzat deneyerek de görebilmeniz mümkündür.Ama akü gibi zor bir yükte ise, bu gerilim değeri 12-12.4 dc. değerine anında çabucak iner.Ancak zorlayıcı olmayan basit yüklerde(LED,küçük watt.lı bir radyo,555'li entegreli basit bir amfi,vb.) 17-18 voltluk kondansatörde aşırı şarj olup yükselmiş voltaj değeri korunabilir veya çok az düşebilir.Ama akü,direnç teli(Rezistans),gibi, watt değeri yüksek bir oto ampülü(Far lambası gibi) ile dc.voltaj değeriniz anında 12.4 dc.'ye iner.Bu durum,neredeyse bir elektrik kanunu gibi kesin ve katidir.Deneme yapılarak da avometre cihazından bu durum okunup görülebilir.Bu ayni zamanda kondansatörlerin boştaki durumlarında trafodan beslenip aşırı voltaja gelmemeleri için,bu amaçla kondansatörlere emniyet için(Bazı hassas devreleri yüksek voltaja maruz bırakmamak için)palalel küçük watt. değerli bir direnç bağlanır. Tabi bir akü, bu küçük direncin yaptığından daha fazlasını yaparak çıkış voltajını, trafonun çıkış voltajı olan 12.4 ac.'ye veya şarj hiç yoksa(Akü çok boşsa) daha da aşağı değerlere bile düşürebilir.Bağlanan bu direnç kondansatörün sürekli olarak bir zener diyot kontrolü gibi sabit bir değerde stabil kalmasını sağlar.(Gerilimin aşırı yükselmesini önler,ama şebekedeki düşüşte işe yaramaz tabiki)

Sonuç olarak elektronkçinizin belirttiği bu husus,yalnızca basit ve güçsüz devreler için geçerlidir.Akü gibi zorlayıcı bir elektroliz düzeneğinde(Bataryada) geçersizdir.Elektronikçinizin bu belirttiği konu,220 volta kırmızı bir LED bağlamada da aynen geçerlidir.Bu konuda aldığım bir bilgiyi alıntı olarak ayrıca size bir fikir vermesi açısından aşağıda veriyorum:


220V dediğiniz prizdeki gerilimse, ilk önce diyotla doğrultup kondansatör bağlanır. 220*1.41=310V DC gerilim olur.Geriliminiz DC ise besleme gerilimini aynen giriniz.
Linkte besleme voltajı 310V,Kırmızı led 2V ve akımı 10mA seçersek 30800ohm bulunur.Ancak piyasada standart olarak bulabileceğiniz 33000 yani 33K/5W üstü bir direnç kullanabilirsiniz.


Aküyü 12.6 volt değerine(Yüzde 90-95'lik doluluk oranına) daha kolay ve daha kısa sürede getirebilmeniz için,çok daha yüksek değerlere,en az 14.4 volt dc.'ye ihtiyacınız vardır.Bu değer forumdaki bütün yazılarda da referans olarak vardır,araştırıp bulmanız da mümkündür.12.4 volt dc. ve 300 mA'lik geçen şarj akımıyla bunu yapmanız,hem çok uzun zaman alır,hem de akünün tam dolması için şebekenin voltajının yüksek olduğu saatleri seçmek durumunda kalırsınız,hepsi bu,yoksa şarj şemasındaki gibi,voltaj değeri yükselip yine belli bir şarj seviyesini bulabilirsiniz.(12 volttaki karşılığı yüzde 48,12.6'daki ise yüzde 90'lar civarıdır.)Kolay gelsin.

Lead-acid_voltage_vs_SOC.png
 

Forum istatistikleri

Konular
128,163
Mesajlar
915,581
Kullanıcılar
449,922
Son üye
11akif

Yeni konular

Geri
Üst