İnverter klima kopresörü

başka bir forumda arkadaş ayrıntılı bir şekilde anlatmış linkini paylaştım,
220Volt Şebeke Girişi → AC/DC inverter devre → DC voltaj/frekans ayırıcı devre → DC/AC inverter devre → Voltajı ve Frekansı ayırıştırılıp ayarlanmış çıkış
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
başka bir forumda arkadaş ayrıntılı bir şekilde anlatmış linkini paylaştım,
220Volt Şebeke Girişi → AC/DC inverter devre → DC voltaj/frekans ayırıcı devre → DC/AC inverter devre → Voltajı ve Frekansı ayırıştırılıp ayarlanmış çıkış

Bu klasik frekans surucu devresi. Şebeke voltaji dogrultulur kapasitorle filtre edilir sonra igbt ler ile tekrar ac ye donusturulup motor surulur.

Dc inverter adinda surucu nasil oluyor dc motor nasil onu merak ediyorum.
 
nasıl bir sistem bende bilmiyorum, motordan 4 uç çıkıyor motor çıkışında dört tane diyot ve mosferler var, çok karışık bir sistem, ben sadece arızalı parçaları tespit edip değiştiriyorum
 
Arkadaşlar,
DC Inverter diye anılan kompresörler IPM motordur. IPM ise Internal Permanent Magnet uani dahili kalıcı mıknatıslı demektir. Piyasada satılan bir çok sürücü (VFD,INV,VSD diye anılan) IPM motor sürme yeteneğine sahiptir. Bu sürücüler standar AC motorları sürdüğü gibi IPM motorları da sürebilirler. Mantık aynıdır sadece çıkış dalga tipi değişir.
Kaç volt ile çalışıyor diye sorduğunuzda ise cevap minimum ve maximum olarak değişir. Ama her durumda motor 3 fazlıdır. Yani 220 Volt şebeke ile de sürseniz 380V şebeke ile de sürseniz sürücü çıkışı da motor girişi de 3 fazlıdır (U.V.W).
DC inverter kompresörlerin AC inverter kompresöre karşı 2 avantajı vardır. Bunlardan biri çok yüksek devirlere çıkabilirler (Örn.6000 d/dak) diğeri ise senkron olurlar. Yani stator devri ile rotor devri eşittir.

Sürücüler girişte ki alternatif akımı doğrultur ve DC bara üzerinde kondansatör ve şok bobinleri ile tam doğrultulmuş akıma çevirerek bekletir. Bu gerilim 380 Volt şebekelerde 600 Volta yakındır (True RMS değer olarak). Bu gerilimi değişken olarak görebilirsiniz. Bunun nedeni giriş voltajında ki dalgalanma ve kapasitörlerdir. Dalgalanma çok ufaktır ancak sürücü yaşlandıkça 3-5 Voltluk dalgalanma 10-12 Volta kadar çıkabilir.

Sürücü çalıştırıldığında (tabi sürücünün tüm ayarlarının yapıldığını varsayıyorum- Kutup sayısı, sargı direnci, çalışma gerilimi, minimum frekans, maksimum frekans, kalkış rampası, duruş rampası, ilerleme hızı v.s.)
rotor üzerinde ki mıknatıs kutuplarına N ve S olarak karşılayacak şekilde kutuplar DC akım ile enerjilenir ve NS ve ya SN olarak eşitlenir. BU duruma motor kalkış kilitlenmesi denir. Bunu bazı VRF cihazlarında duyabilirsiniz. Kalkış öncesi motordan ufak tefek sesler gelir. Kalkış öncesi kilitlenme tamamlandığında kompresör kaldırılır. ve doğrudan ve en hızlı şekilde 20 rps'e (Revulotion Per Second - Saniyede ki dönüş hızı) çıkarılır. Burası motor yağlanması için inilebilecek en düşük devirdir. Bazı kompresörler 15 rps'e kadar inebiliyor (Twin Rotary). Burada belli bir süre kalmalıdır. Bunun nedeni ise karterde bulunan yağın basma gazı sıcaklığını kullanarak ısıtılmasıdır. Soğuk yağ viskositesi düşüktür ve yağlanma iyi olmaz. Bu sebeple doğrudan hedef hıza çıkamazsınız. Burada üreticinin belirlediği hızda ve sürede kompresör hareketsiz kalır. Yani hızı ne düşürebilirsiniz ne de yükseltebilirsiniz. Süre sonunda kalkış rampası kuralı başlar. Genelde 2 Rps/sec şeklinde hızlan malısınız. Bundan daha hızlı hızlanma rampası uygulamak senkronizasyonu bozabilir. Bunun nedeni ise basma gazı ile emiş gazı arasında açılan basınç farkıdır. Sistem ilk başladığında basınçlar düzensiz olduğu için risk çok daha büyük olur. Senkronizasyonu kaybeden motor sesini duymak bile istemezsiniz, buna emin olun.

Kalkış rampası zorunlu olarak 40 Rps'e kadar yine hedef gözetmeksizin yapılmak zorundadır. Bu devre ulaştıktan sonra sıcaklık veya basınç odaklı hedef için 2 Rps/sec kuralını bozmadan minimum ve maksimum frekanslar arasında gezine bilirsiniz. Duruş ise kalkış ile aynıdır ve acil durumlar dışında kompresör kontrolsüz durdurulamaz.

DC kompresörler de uygun devir, 35-45 Rps'tir. Uygun olmasının sebebi ise bu devirlerde yüksek c.o.p değerine sahip olmasıdır. 60 Rps'ten sonra çekilen güç ile üretilen süpürme hacmi arasında makas açılmaya başlar (Deplasman hacmi verimliliği). Çok yüksek devirlerde çekilen güç ile üretilen kapasite, verimli noktaya göre yaklaşık %10 daha verimsiz kalır.

Eğer bir DC ınverter kompresör çalıştırmak istiyorsanız;
1-Minimum devir (Rps)
2-Maximum devir (Rps)
3-Kutup sayısı
4-Shell Type (Kazanın tipi)
5-Compressor Envelope Graph-Table (Kompresör güvenli Çalışma Bölgesi grafiği- tablosu)
6-Pressure ratio (Sıkıştırma oranı)
7-Basma gazı sıcaklık limiti
8-Maksimum akım
9-Switching Frequency (Uygun anahtarlama frekansı)

Gibi kritik bilgilere sahip olmalısınız. Bu verilen hem kontrolcü tarafında hem de sürücü tarafında çok önemlidir. DC inverter kompresörler hem çok kullanışlı hem de çok tehlikeli kompresörlerdir.

Aklıma gelmeyen veya yazmayı unuttuğum konular olmuşsa affola. Ama sorun cevaplayayım.

Selametle
 
Arkadaşlar,
DC Inverter diye anılan kompresörler IPM motordur. IPM ise Internal Permanent Magnet uani dahili kalıcı mıknatıslı demektir. Piyasada satılan bir çok sürücü (VFD,INV,VSD diye anılan) IPM motor sürme yeteneğine sahiptir. Bu sürücüler standar AC motorları sürdüğü gibi IPM motorları da sürebilirler. Mantık aynıdır sadece çıkış dalga tipi değişir.
Kaç volt ile çalışıyor diye sorduğunuzda ise cevap minimum ve maximum olarak değişir. Ama her durumda motor 3 fazlıdır. Yani 220 Volt şebeke ile de sürseniz 380V şebeke ile de sürseniz sürücü çıkışı da motor girişi de 3 fazlıdır (U.V.W).
DC inverter kompresörlerin AC inverter kompresöre karşı 2 avantajı vardır. Bunlardan biri çok yüksek devirlere çıkabilirler (Örn.6000 d/dak) diğeri ise senkron olurlar. Yani stator devri ile rotor devri eşittir.

Sürücüler girişte ki alternatif akımı doğrultur ve DC bara üzerinde kondansatör ve şok bobinleri ile tam doğrultulmuş akıma çevirerek bekletir. Bu gerilim 380 Volt şebekelerde 600 Volta yakındır (True RMS değer olarak). Bu gerilimi değişken olarak görebilirsiniz. Bunun nedeni giriş voltajında ki dalgalanma ve kapasitörlerdir. Dalgalanma çok ufaktır ancak sürücü yaşlandıkça 3-5 Voltluk dalgalanma 10-12 Volta kadar çıkabilir.

Sürücü çalıştırıldığında (tabi sürücünün tüm ayarlarının yapıldığını varsayıyorum- Kutup sayısı, sargı direnci, çalışma gerilimi, minimum frekans, maksimum frekans, kalkış rampası, duruş rampası, ilerleme hızı v.s.)
rotor üzerinde ki mıknatıs kutuplarına N ve S olarak karşılayacak şekilde kutuplar DC akım ile enerjilenir ve NS ve ya SN olarak eşitlenir. BU duruma motor kalkış kilitlenmesi denir. Bunu bazı VRF cihazlarında duyabilirsiniz. Kalkış öncesi motordan ufak tefek sesler gelir. Kalkış öncesi kilitlenme tamamlandığında kompresör kaldırılır. ve doğrudan ve en hızlı şekilde 20 rps'e (Revulotion Per Second - Saniyede ki dönüş hızı) çıkarılır. Burası motor yağlanması için inilebilecek en düşük devirdir. Bazı kompresörler 15 rps'e kadar inebiliyor (Twin Rotary). Burada belli bir süre kalmalıdır. Bunun nedeni ise karterde bulunan yağın basma gazı sıcaklığını kullanarak ısıtılmasıdır. Soğuk yağ viskositesi düşüktür ve yağlanma iyi olmaz. Bu sebeple doğrudan hedef hıza çıkamazsınız. Burada üreticinin belirlediği hızda ve sürede kompresör hareketsiz kalır. Yani hızı ne düşürebilirsiniz ne de yükseltebilirsiniz. Süre sonunda kalkış rampası kuralı başlar. Genelde 2 Rps/sec şeklinde hızlan malısınız. Bundan daha hızlı hızlanma rampası uygulamak senkronizasyonu bozabilir. Bunun nedeni ise basma gazı ile emiş gazı arasında açılan basınç farkıdır. Sistem ilk başladığında basınçlar düzensiz olduğu için risk çok daha büyük olur. Senkronizasyonu kaybeden motor sesini duymak bile istemezsiniz, buna emin olun.

Kalkış rampası zorunlu olarak 40 Rps'e kadar yine hedef gözetmeksizin yapılmak zorundadır. Bu devre ulaştıktan sonra sıcaklık veya basınç odaklı hedef için 2 Rps/sec kuralını bozmadan minimum ve maksimum frekanslar arasında gezine bilirsiniz. Duruş ise kalkış ile aynıdır ve acil durumlar dışında kompresör kontrolsüz durdurulamaz.

DC kompresörler de uygun devir, 35-45 Rps'tir. Uygun olmasının sebebi ise bu devirlerde yüksek c.o.p değerine sahip olmasıdır. 60 Rps'ten sonra çekilen güç ile üretilen süpürme hacmi arasında makas açılmaya başlar (Deplasman hacmi verimliliği). Çok yüksek devirlerde çekilen güç ile üretilen kapasite, verimli noktaya göre yaklaşık %10 daha verimsiz kalır.

Eğer bir DC ınverter kompresör çalıştırmak istiyorsanız;
1-Minimum devir (Rps)
2-Maximum devir (Rps)
3-Kutup sayısı
4-Shell Type (Kazanın tipi)
5-Compressor Envelope Graph-Table (Kompresör güvenli Çalışma Bölgesi grafiği- tablosu)
6-Pressure ratio (Sıkıştırma oranı)
7-Basma gazı sıcaklık limiti
8-Maksimum akım
9-Switching Frequency (Uygun anahtarlama frekansı)

Gibi kritik bilgilere sahip olmalısınız. Bu verilen hem kontrolcü tarafında hem de sürücü tarafında çok önemlidir. DC inverter kompresörler hem çok kullanışlı hem de çok tehlikeli kompresörlerdir.

Aklıma gelmeyen veya yazmayı unuttuğum konular olmuşsa affola. Ama sorun cevaplayayım.

Selametle
 
Akilda kalıcı olur belki

Buda dc kompresör kullanılilarak sistemin son halini aldığı durum. Dc inverter bu oluyor sanirim. En verimlisi
 

Ekli dosyalar

  • IMG_20200120_155401.jpg
    IMG_20200120_155401.jpg
    156.4 KB · Görüntüleme: 48
  • IMG_20200120_155612.jpg
    IMG_20200120_155612.jpg
    197.4 KB · Görüntüleme: 41
Acikcasi bu kompresorleri cok gormedim. Uzerinde dc ibaresi var. Bu motorlar dc ile nasil suruluyor bilmiyorum. Klimanin karti bu voltaji yukseltmesi gerekli yoksa nasil 380 olsun.

Cihazlarin teknik kataloglarinda bu bilgiler yazmiyor bu bilgiler ancak ilgili markalarin teknik eğitimlerinde verilmektedir.

Bu egitimleri alan bir arkadasimiz bizleride aydinlatirsa cok iyi olur dusuncesindeyim.
İyi akşamlar duvar tipi split inverter klimaları baz alalım ve bu klima AC/220voltu karta aldıktan sonra DC 12/24/48 çeviriyor çevirdikten sonra kart üzerindeki mosfet/transistör vasıtası ile voltajı 220AC volta çeviriyor kondansatorlar yardımı ile elektriği depolayıp sabitleyip gerekli bölümlere işlemci ve roleler sayesinde iletiyor. İnvertörün asıl amacı olan kısım ise, cihazın on/off klima olduğunda motor 5.5 amper elektirik çekiyor ama invertor olursa bunu 12 volt bi şarj adaptörü kadar elektriği çekip kendi içerisinde uygun voltaja çıkarıp gerekli parçayı besliyor bildiğim kadarı ile saygılar.
 

Forum istatistikleri

Konular
128,133
Mesajlar
915,308
Kullanıcılar
449,849
Son üye
cagan20

Yeni konular

Geri
Üst