gemilerde topraklama nasil olur

Katılım
23 Tem 2008
Mesajlar
35
Puanları
1
Yaş
60
merhaba arkadaslar
sorum: gemi ve fiber teknelerde topraklama nasil yapiliyor?
konu hakkinda bilgisi olan arkadaslarin bilgisinden yararlanmak istiyorum.
simdiden tesekkur ediyorum.
iyi calismalar
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
güzel bir soru hiç böyle bişey aklıma gelmemişti,ama zannedersem illaki bir metal iletken suya temas etmesi için bırakılmıştır biliyorsun tuzlu suyun daha çok iletkenligi vardır
 
gemini gövdesi topraktır.. harici birsey yapılmaz
 
Bu konu daha önce işlenmişti.Aynı başlık altında devam etmesi hepimiz için daha faydalı olacaktır.Moderatör arkadaşların konuyu birleştirmeleri bence uygun olur.topraklama_yildirimdan_korunma/gemilerde_topraklama-t5368.0.html;msg65091#msg65091
 
gemiler topraklama uçaklarda topraklama ile benzer durum söz konusudur aşağıdaki makaleyi inceleyebilirsin...

Uçaklardaki prizlerde topraklama nasıl yapılır?

Uçaklarda uçuş sırasında topraklama, yerle bağlantı anlamında, tabi ki yapılamaz. Ancak topraklama yerine geçecek başka mekanizmalar vardır. Bir uçağın elektrik tertibatı ortak bir nötr kullanarak toprak bağlantısına ihtiyaç duymadan çalışabilir. Kendi içerisinde kapalı bir sistem olduğu için gerçek sıfır potansiyele, toprağa bağlantı kurmaya gerek yoktur. Öte yandan, uçuş sırasında uçağın üzerinde biriken statik elektriği boşaltmak için kanatların ve kuyruğun arka kenarlarında küçük antenlere benzeyen metal çıkıntılar bulunur. Uçağa yıldırım düşmesine karşı paratoner benzeri bir sisteme de ihtiyaç yoktur, uçağın iletken dış yüzeyi elektrik tertibatından ve yıldırımdan etkilenebilecek diğer sistemlerden (yakıt deposu gibi) izole edilmiş ve çeşitli başka önlemler alınmıştır (elektronik aygıtları korumak için, vb.).

Uçak iniş yaptıktan sonra, uçuş sırasında üzerinde biriken statik elektriği boşaltmak için yerdeki bağlantı noktalarından topraklanır. Ayrıca yakıt doldurma sırasında olası potansiyel farklarını ortadan kaldırmak ve oluşabilecek kıvılcımları önlemek için pompa ya da yakıt kamyonu ile de bağlantı yapılır.

Uçaklardaki prizlerde toprak hattı var mı? Elektrik çarpması için toprakla bağlantım olması gerekmiyor mu?

Elektrik akımının akması için, iki su deposu arasında su akışını sağlamak için birisinin yüksekte, diğerinin alçakta olması gerektiği gibi, yüksek gerilime sahip bir kaynakla düşük gerilime sahip bir nokta arasında iletken bir bağlantı olması gerekir. Bu demektir ki elektriğin akması için mutlaka toprakla bağlantı gerekmez, kaynaktan farklı gerilime sahip bir noktaya yapılacak bağlantı yeterlidir. Uçakta ya da yerde elektrik çarpmasının sebebi farklı gerilimlerdeki iki nokta arasındaki bu bağlantının insan vücudu tarafından sağlanmasıdır. Elektrik prizlerindeki iki çıkış prize takılacak bir aletin elektrik kullanabilmesini sağlamak amacıyla farklı gerilimlerdedir. Bu yüzden, uçakta ya da yerde, çalışan bir prizin iki çıkışına dokunulduğunda devre tamamlanacak ve elektrik akımı vücut üzerinden akacaktır.

Öte yandan uçakların kasaları genellikle elektrik tertibatından izole edilmiş olur. Bunun sonucu olarak uçağın iç ya da dış yüzeyi prizin iki çıkışından da farklı gerilme sahip olabilir. Bu durum uçaklarda prizlerin iki çıkışından birine dokunulduğunda, eğer uçağın yüzeyine de temas ediliyorsa, elektrik çarpması riskini ortaya çıkarır. Unutulmamalıdır ki uçağın yüzeyinden elektriksel olarak izole olmak (kauçuk tabanlı ayakkabılar, lastik eldivenler vb. giyerek), prizle uçağın kasası arasındaki devrenin tamamlanmasını engeller.

TÜBİTAK Bilim ve Teknik Dergisi
 
arkadaşlar gemide topraklamayla ilgili bi resim var elimde ama nasıl resim koyacağımı bilmiyorum isteyene gönderebilirm...
 
ben deniz elektriği ile beş senedir uğraşıyorum. deniz vasitalarında topraklama içeride herkesin de bildiği gibi cihazlar topraklanır. cihazların toprak hatları tali panolardaki toprak barasına bağlanır. tali panolardaki toprak baraları ana dağıtım panosunun genel toprak barasına bağlanır. ana panodaki genel toprak barası ise teknenin su hattının altına monte edilen bakır alaşımlı metal levhaya bağlanır. bu levha tuzlu suyua dayanıklı ve boyanmaz. teknenin gövdesi metal olsa bile boyandığı için suya tam iletkenlik yapamaz. diğer yandan yapılan başka bir topraklama da statik elektriğe karşı topraklamadır. tanklar, makine şaftları, dümen vb. bunlarda aynı topraklama plaketine bağlanır.
navigasyon ve elektronik cihazların topraklaması için ikinci bir levha da kullanılabilir. bu oluşabilecek parazitleri gidermek amacıyla önemlidir.
umarım faydalı olabilmişimdir. herkese saygılar
 
Sn.7adet7,topraklamayı anlattığınız bağlamda ,katotik koruma hakkında da bilgi verebilirmisiniz?Tekne de katotik koruma olmayabiliyormu?Olduğunda hem koruma hem katotik ,bunların levhaları nerelere yerleştiriliyor?
 
Gemilerde katodik koruma ise iki şekilde yapılır. en yaygın olan zink tutyaları kullanarak yapılır. teknenin gövdesi metal olmasa bile, suyun altındaki metal aksamlar (şaft, pervane vb.) koruma altına alınmış olur. zink metalın kullanma sebebi ise çelik ve demir metalinden daha aktif bir metal olmasıdır (kimyasal olarak). yani suyun içinde daha kolay elektron göndermektedir. burada elektronlar daha düşük potansiyelli başka bir metale doğru akmaktadır (korizyon). yani basit bir şekilde teknenin metal kısmından elektron transfer olacağına bu zink tutyalardan transfer olur. teknenin gövdesinde ve su hattı altında çeşitli yerlere monte edilen zink tutyaları belli bir zamandan sonra tamamen biter ve yerine yenileri konması gerekir. bu süre suyun tuz derecesine, komşu tekneler ve metal cisimlerin aktiflik durumuna ve de teknenin elektrik sistemin isolasyon / topraklama kalitesine bağlıdır. (1-3sene)
ikinci yöntem ve çok az kullanılan ise elektriksel bir sistem. bu sistemde teknenin baş tarafında (yine su altında) bir adet anot, teknenin arka tarafına ise bir adet katot monte edilir. bu anot ve katotlar içeriden katodik koruma cihazına kablolarla bağlıdır. sürekli olarak anot elektron gönderir, katot da bu elektronları kabul eder. böylelikle aktif olan metallerin yapacağı elektron alışverişi yerine bu sistem yapıyor. sisteme ait durum izleme göstergesi mevcut ve üzerinden elektron akışı devam edip etmediği kontrol edilir. bu sistem uzun ömürlü olup maliyeti zinkli sistemden daha yüksektir. son olarak bu sistemin besleme gerilimi 24VDC'dir.
umarım yeterince açık olmuştur. herkese saygılar
 
Sn.7adet7,konu hakkında, şimdiye kadar beni tatmin edici cevapları bulamamıştım.Sayenizde öğrenmiş oldum.Teşekkür eder,paylaşımlarınızın devamını dilerim...
 

Forum istatistikleri

Konular
128,126
Mesajlar
915,243
Kullanıcılar
449,839
Son üye
Qkay

Yeni konular

Geri
Üst