Yeni 3d projeme başladım.

Konusu '3d Yazıcılar' forumundadır ve mcsultan tarafından 25 Ocak 2017 başlatılmıştır.


  1. Yusuf&CNC

    Yusuf&CNC Katılımcı Üye

    Katılım:
    14 Ağustos 2015
    Mesajlar:
    906
    Beğenilen Mesajları:
    496
    Ödül Puanları:
    58
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    Emekli
    Bulunduğu Yer:
    İstanbul
    Sanırım cama yapışma daha kolay sağlanabiliyor. Çeşitli ürünlerle yapışmayı artırıyorlar zayıf yapıştırıcılar (stick), saç spreyi, kapton bant gibi.

    Eksenlerin kalibrasyonu tamsa, ovalliğin nedeni dediğiniz gibi kayıştan olabilir.
    Kayış gevşek veya fazla gergin olabilir. Eksen hareketlerinde bir zorlanma olabilir (örneğin miller tam paralel değilse).
    Baskı yapmadan eksenlerin hareketi gözlemlenebilir.
    Komparatör olsa daha kolay olurdu ama bir noktadan başlayıp rastgele hareketler yaptıktan sonra aynı noktaya dönüyor mu diye her eksen ayrı ayrı kontrol edilebilir.
     
    Son düzenleme: 11 Mart 2017
  2. mcsultan

    mcsultan Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2010
    Mesajlar:
    170
    Beğenilen Mesajları:
    146
    Ödül Puanları:
    18
    Millerde sorun olduğunu sanmıyorum. Elimle kontrol ettiğimde rahat gidip geliyorlardı. Belt tensioner bastırıp denicem kayış gerginliğini.

    Z eksende induktive sensor olduğu için cam kullanamıyorum.
     
  3. akg

    akg Katılımcı Üye

    Katılım:
    21 Kasım 2014
    Mesajlar:
    360
    Beğenilen Mesajları:
    270
    Ödül Puanları:
    58
    Cinsiyet:
    Bay
    Cam uzerine stick kullanıyorum çok güzel yapışıyor ısıtıcı 55 derecede. saç spreyi denedim tutmadı sanırım kullandığım spreyle alakalıydı. Birde pla da 230 çok değilmi markası nedir ben esun pla + da 190 derecede baskı alıyorum.
     
  4. mcsultan

    mcsultan Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2010
    Mesajlar:
    170
    Beğenilen Mesajları:
    146
    Ödül Puanları:
    18
    ilk kat ısı değeri. Test için kullanmıştım. Onu 220 dereceye düşürdüm ,diğer katlar 195 derecede. Benim de elimde esun + siyah var. Pek memnun değilim esun dan. 7Hills öneririm. Fiyat olarak yakınlar.

    Bununla birlikte, Yeni yazıcımdan düzgüne yakın çıktı almayı başardım. Siyah olan hali hazırda kullandığım yazıcıdan çıkma. (Esun +) Gri olan yeni yazıcımdan çıkma (7 Hills)

    Not: Yapıştırıcı vs kullanmıyorum. Benim gözlemime göre, düzgün baskıda, tabla 70 derecede iken elinizle sökemezsiniz. 40 derecede (7 hills), 55 derecede (esun) kendini bırakıyor.
     

    Ekli Dosyalar:

    Son düzenleme: 11 Mart 2017
    VonalOrdu ve akg bunu beğendi.
  5. mcsultan

    mcsultan Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2010
    Mesajlar:
    170
    Beğenilen Mesajları:
    146
    Ödül Puanları:
    18
    Slm, daire yerine elips çizmesinin nedeni tahmin ettiğim gibi kayıştan mış. Kayış gerginleştirici bu sorunu çözdü.
     

    Ekli Dosyalar:

    by lent, Yusuf&CNC ve tpecen17 bunu beğendi.
  6. mcsultan

    mcsultan Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2010
    Mesajlar:
    170
    Beğenilen Mesajları:
    146
    Ödül Puanları:
    18
    Linkteki çizimin %50 küçük halini yaptırdım. Üretimi 2 saat 9 dakika sürdü.

    Kıvrılma sorununu da %90 hallettim.
     

    Ekli Dosyalar:

    erkutkk ve by lent bunu beğendi.
  7. akg

    akg Katılımcı Üye

    Katılım:
    21 Kasım 2014
    Mesajlar:
    360
    Beğenilen Mesajları:
    270
    Ödül Puanları:
    58
    Cinsiyet:
    Bay
    Nasıl
     
  8. mcsultan

    mcsultan Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2010
    Mesajlar:
    170
    Beğenilen Mesajları:
    146
    Ödül Puanları:
    18
    Pla baskı için gözlemlerimi ve bildiklerimi aktarayım.
    Baskı kalitesini ve kıvrılmasını etkileyen birden çok faktör var. İyi bir baskı kalitesi yakalayabilmek için optimum baskı özeliklerini bulmak gerekiyor.

    Kıvrılmasını engelleyebilmek için;
    1- Basılabilen minimum sıcaklıkta baskı yapmak,
    2- Elinizden geldiğince (infill) dolguyu az kullanmak.
    3- İlk katmanın pürüzsüz, boşluksuz ve yüzeye yapıştığından emin olmak.
    4- Yüzeyin temiz ve elverişli olduğuna emin olmak.
    Bunlar İnternet de genel olarak yazılanlar. Bununla birlikte benim gözlemlediğim başka faktörler de var.
    Kullandığınız flamentten tutun, makinedeki nozzle a kadar birçok şey baskı kalitesini ve kıvrılmasında etkili olabiliyor.

    İlk olarak baskı yüzeyine bakalım. Ben henüz mavi bant yada cam kullanmadım. Yakında camı tecrübe etmeyi planlıyorum. Ancak emin olduğum ilk konu baskı yüzeyi sıcaklığının pla için 70 derece olması gerektiği. Bu sıcaklıkta, yapıştırıcı vs kullanmadan metal yüzey üzerine direk baskı alabilirsiniz. En azından bu benim sabit değerim. Bu değer ile oynamıyorum. (Şu an bir baskım bitti ve yüzeyin 40 dereceye inmesini bekliyorum. 45 derecede olmasına rağmen elimle sökemedim.)

    İkinci olarak ilk katman baskısının kalınlığı ve sıcaklığı; Herkesin de dediği gibi ilk katman çok önemli. Yapışmanın düzgün olması için, genel baskı sıcaklığından 5-20 derece daha sıcak baskı yapılıyor bu yüzden. Ancak bu sıcaklık, 230 dereceyi aşmamalı. 205-220 derece arası ideal bence. Kendi gözlemlerinizle bulmalısınız.
    ( Aslında bu derece işi göreceli, makineden makineye değişiyor biraz. Yani, termistorler gerçekten nozzle ucundaki değeri gösteremiyorlar. Termistorun, kütük içindeki pozisyonu, nozzle ile kütük uzaklığı, nozzle da kullanılan malzeme vs. gibi etkenler nedeniyle birebir sıcaklık değerini göstermiyor.)
    İlk katman sıcaklığı aşırı olursa pla fazlaca erir ve istenilenden daha fazla yüzeye akabilir. Ve soğuma sırasında fazla gerilim oluşturarak kıvrılmaya başlayabilir.
    Pla soğudukça kendini çeker ve baskı üzerinde stres oluşur. Bu stres fazla olursa yapışan yüzeyden kurtulur ve kıvrılmaya başlar.
    İlk katman yüksekliği de pla nın yüzeye yapışmasında oldukça etkilidir. Gereğinden fazla yükseklik pla nın yüzeye yapışmasına engel olur. Hatta yüzeyde sürüklenerek nozzle ı takip edebilir. Gereğinden az yükseklik ise eriğik malzemenin çıkmasına engel olabilir. Böyle bir durumda hotend içinde eriğik malzeme birikir ve sıkışır. Extruder motoru da zorlanabilir. Bir diğer etkisi ise nozlle kenarlarından fazla malzemenin taşmasına neden olabilir. Bu malzeme, nozzle yan yüzeyine yapışmasına ve baskı kalitesini bozmasına neden olur. Ayrıca bu fazla malzeme, yüzeye yapışmayarak zayıf bir taban oluşturabilir.
    (Bunlar dışında marlin yazılımındaki extruder ayarı ve dilimleyici ayarları da ilk katman kalitesini değiştirebilir.)

    İlk katmanı hallettikten sonra bir diğer önemli etken geri kalan katmanların baskı sıcaklığı. Bu değeri, baskı kalitesini bozmayan ve extruder motorunu zorlamayan en minimum değeri bularak çözebilirsiniz. Baskı sıcaklığını en güzel bulma yöntemi, baskı sırasında manuel olarak 5 derecelik aralıklarla sıcaklığı düşürüp, gözlemleyerek bulmaktır. Sıcaklığı her düşürdüğünüzde baskıyı gözlemleyin. Flament çıkışının bozulduğu sıcaklıktan 5 derece yukarısı optimum baskı sıcaklığıdır.

    Tüm bunları ayarladıktan sonra bile kıvrılma yaşıyorsanız genelde gözden kaçan ama bence önemli bir neden daha var. Buda Hotend içindeki basınç. Bu basınç bir kaç nedenle oluşabilir. Bunlardan biri, yukarıda anlattığım ilk katman yüksekliğinin yetersiz olması. Bir diğer nedeni extruderin gereğinden fazla flament sürmesi. Bu ayar bozuksa marlin den düzeltebilirsiniz. Eğer küçük bir değer ise dilimleme programından "extrusion multiplier" sekmesindeki değeri oynayarak düzeltebilirsiniz. Programda default değer 1 dir. Bu değeri 0.90 - 1.1 arasında oynayarak baskıyı gözlemleyebilirsiniz. Eğer daha fazla değer girmeniz gerekiyor ise bunu marlinden düzeltmelisiniz diye öneriyorlar. Bununla birlikte kontrol etmeniz gereken bir ayar daha var bence. Bu da extruder üzerinde filamenti hotende sürmeye yarayan yaylı düzenek. Bu yaylı düzeneğin üzerinde ayar vidası bulunuyor. Bu yayın filament üzerinde çok baskı yaratmamasına dikkat etmelisiniz. Filamenti itecek kadar baskısı olması yeterli.
     
    togitogi, Ar-kur-Tek, Scorpion42 ve diğer 2 kişi bunu beğendi.
  9. mcsultan

    mcsultan Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2010
    Mesajlar:
    170
    Beğenilen Mesajları:
    146
    Ödül Puanları:
    18
    Merhabalar.

    Bildiğiniz gibi ısıtıcı tabla ile ilgili uzun süredir ısınma sorunu çekiyorum. 12 volt 20amp bağlantıya rağmen 70 derece sıcaklığa erişmesi 35 dakika alıyor. Bu ürün acaba 24 volt ile mi çalışıyor diye ürün satıcısına bir kaç kez sormama rağmen herhangi bir cevap alamadım.

    Bununla birlikte geçen yazdığım üzerine, cam ile birlikte tecrübe etmek istemiştim. Bir camcı dan deneme amaçlı 4 mm. kalınlığında cam kestirdim. (daha ince olanı temperli olamadığı için kırılır mı bilemedim) Sensörün kontrol ettiği noktalara alüminyum folyo koyarak yaptığım deneme sonrasında cama yapışma metale yapışmadan çok daha iyi sonuç veriyor. Ancak camın ısınma süresi metalin ısınma süresinden daha uzun sürüyor. Bana bir saat gibi geldi :)

    Bir süredir canımı sıkan bu ısınma sorununu çözmek amacıyla daha önceden aliexpress den ısmarladığım röle iki hafta içinde elime ulaştı.
    Birde, linkteki 24 volt adaptörü satın aldım. Bugün yazıcıma bunları ekleyerek yazıcımı modifiye ettim.

    Bildiğiniz gibi ramps 12 volt ile çalışacak şekilde dizayn edilmiş. Haliyle ısıtıcı tablayı 24 volt ile çalışsın diye direk rampsa takamıyoruz. Bunun için araya bir röle takıyoruz. Rams röleyi açıp kapatıyor. Bu şekilde ısıtıcı tablayı 24 volt adaptöre bağlayabiliyoruz.

    Sonuç: Isıtıcı tabla, 24 volt ile canavar gibi çalışıyor. 70 derece ısıya ulaşması 6 dakika alıyor. Röle kullanmanın ikinci yararı ise ramps kartı bu yükten kurtarmış oluyor ve rampsı korumuş oluyoruz.

    Birde röle kullanmayı düşünenler için maceramı da anlatayım. Röleyi takıp çalıştırdıktan sonra bir de baktım röle de ısıtıcı tablanın ısısı ile yarışıyor. Bir kaç dakika içinde ısı iyice yükseldi ve 90 dereceyi geçti. Hafiften bir koku da bırakmaya başladı. Tabi kapattım hemen. Bu röleyi alırken bir de soğutucu blok almak gerekiyormuş. Linkteki bloku bugün sipariş ettim. Artık gelmesini bekleyeceğim. O ürün gelene kadar ne yapayım diye düşündüm, aklıma eski bilgisayarın işlemci soğutucu bloku geldi. Üzerine uygun vida deliklerini açarak monte ettim. Şu an gayet güzel iş görüyor. O koca soğutucu blok bile 70 derece civarında. Aklınızda bulunsun. Fotolar ekte efendim
     

    Ekli Dosyalar:

    togitogi, by lent ve Yusuf&CNC bunu beğendi.
  10. mcsultan

    mcsultan Üye

    Katılım:
    22 Kasım 2010
    Mesajlar:
    170
    Beğenilen Mesajları:
    146
    Ödül Puanları:
    18
    Bu sabah itibariyle röle sizlere ömür. Soğutucu bloka rağmen ısıya dayanamadı ve can verdi. Sayesinde ısıtıcı tabla da 132 dereceyi gördü.

    Neyse ki yedek bir adet daha almıştım. (Yine yedek sipariş edeceğim) Soğutucu blok önüne 8cm. kasa fanını monte ettim ve röle girişine bağladım. Yani röle açıldığında fan da çalışıyor. Röle kapanınca fan kapanıyor. Fan oldukça işe yaradı. Neredeyse oda sıcaklığında çalışıyor artık. Yani, rölenin yanına fanı da eksik etmeyin benim gibi. Rölesiz kalmayın.
     

    Ekli Dosyalar:

    by lent bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş