1. Forumumuzda alt yapı değişikliği yapılmıştır. sorun yaşayan üyelerimiz buradan hata bildirimi yapabilirler.

Yüksek Gerilim Çalışma Belgesi

Konusu 'Mesleki Yardımlaşma' forumundadır ve toraman1010 tarafından 5 Ekim 2011 başlatılmıştır.

  1. toraman1010
    Çevrimdışı

    toraman1010 Yeni Üye

    Katılım:
    5 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    3
    Beğenilen Mesajları:
    1
    Ödül Puanları:
    3

    iyi aksamlar ben 154 kv yuksek gerilim çalışma belgesi icin bu dosyayı hazırlamam gerek yardıcı olurmusunuz




    1. BARA SİSTEMLERİ
    2. ENERJİ NAKİL HATLARIN
    a. ANA BARADAN DEVREYE ALINMASI
    b. TRANSFER BARADAN DEVREYE ALINMASI
    3. REAKTÖRLERİN DEVREYE ALINMASI
    4. ANA BARA KUPLAJININ DEVREYE ALINMASI
    5. TRANSFER BARA KUPLAJININ DEVREYE ALINMASI
    6. 154 / 31,5 KV TRAFONUN DEVREYE ALINARAK 31,5 KV BARANIN ENERJİLENMESİ
    7. MANEVRALAR
    8. ARIZALARDA MANEVRA SIRASI
    9. KARTLAMALAR
    10. PARALELE GİRME
    11. TRANSFER SİSTEMLERİ VE UYGULAMALARI
    12. SANTRAL VE ŞALT SAHASI TEK HAT ŞEMASININ ÇİZİLMESİ, SİSTEM ELEMANLARININ YERİNDE GÖSTERİLMESİ VE FONKSİYONLARININ AÇIKLANMASI
    13. İÇ İHTİYAÇ SİSTEMLERİ ( AC / DC )
    14. 400 V İÇ İHTİYAÇ BESLEME KESİCİLERİNİN UZAKTAN VE MAHALLİNDEN KUMANDASI
    15. AKÜ ODASININ İŞLETME KONTROLLERİ
    16. ÜNİTELERİN SERVİSE ALINMALARI
    17. ÜNİTELERİN SERVİS HARİCİ EDİLMELERİ
    18. ACİL DURUMLARDA DAVRANIŞ ŞEKİLLERİ
    19. ARIZALARA MÜDAHALE
    20. ÜNİTEDEN GELEN ARIZA SİNYALLERİNİN TESPİTİ VE ARIZALARA MÜDAHALE EDİLMESİ
    21. İÇ İHTİYAÇ TRAFOLARI VE İÇ İHTİYAÇ SİSTEMİNDEN GELEN ARIZA SİNYALLERİNİN TESPİTİ VE ARIZALARA MÜDAHALE EDİLMESİ
    22. TESİSAT VE TEÇHİZATIN KONTROLU
    23. KİLİTLEMELER
    24. KORUMA VE RÖLE SİSTEMLERİ ( GENERATÖR - TRAFO )
    25. GENERATÖR ISITICILARININ DEVREYE ALINMASI
    26. ALARM VE İHBAR SİSTEMLERİ
    27. GENEL VE YARDIMCI TEÇHİZATIN TEMEL ÇALIŞMA PRENSİPLERİ
    28. ÜNİTELERİN YÜKLENME SINIRLARI, KAVİTASYON SINIRLARI
    29. BARAJ - DOLU SAVAK - DİP SAVAK OPERASYONLARI
    30. OPERATÖRLERİN GÖREV VE SORUMLULUKLARI
    31. GÜÇ TRASFORMATÖRLERİNİN YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    32. ANA GÜÇ TRAFOSUNUN
    a. START ÖNCESİ VE İŞLETME KONTROLLERİ
    b. İÇ İHTİYAÇ TRAFOSU KEDEMELERİ
    c. SOĞUTMASI
    33. GÜÇ TRANSFORMATÖRLERİNİN
    a. BUCHOLZ ARIZASININ GİDERİLMESİ
    b. DİFERANSİYEL ARIZASININ GİDERİLMESİ
    c. YAĞ KAÇAĞI ARIZASININ GİDERİLMESİ
    d. G FAN ARIZASININ GİDERİLMESİ
    e. SİRKÜLASYON POMPASI ARIZASININ GİDERİLMESİ
    f. BUŞİNG YAĞ KAÇAĞI ARIZASININ GİDERİLMESİ
    g. SİLİKAGEL DEĞİŞİMİ
    34. HIZ REGÜLATÖRÜ POMPALARININ DEVREYE ALINMASI
    35. GENERATÖR SOĞUTMA SUYU SİSTEMİNİN DEVREYE ALINMASI
    36. KELEBEK VANA YAĞ POMPALARININ DEVREYE ALINMASI
    37. BİLEZİK HÜCRESİ FANLARININ DEVREYE ALINMASI
    38. GENERATÖR YATAKLARI YAĞ EMİŞ FANLARININ DEVREYE ALINMASI
    39. TAŞIYICI YATAK YAĞ POMPASININ DEVREYE ALIMASI
    40. HIZLI KAPAMA ( QSD ) BUTONUNUN KUMANDASI
    41. ACİL DURDURMA ( ESD ) BUTONUNUN KUMANDASI
    42. ANA KUMANDA ODASINDA
    a. VİBRASYON YAAZICILARININ KONTROLU
    b. İNVERTÖR VE REDRESÖR PANOSUNUN KONTROLU
    c. ALARM PANOSUNUN KONTROLU
    d. SOĞUTMA SUYU DEVRESİNİN KONTROLU
    e. DRENAJ SUYU VE BAŞINÇLI HAVA SİSTEMİ PANOSUNUN KONTROLU
    f. HAVALANDIRMA İLE İLGİLİ PANONUN KONTROLU
    g. DEĞERLERİN KONTROLU VE DEĞER FÖYLERİNE YAZILMASI
    43. ÜNİTE KUMANDA ODASINDAN ÜNİTEYE AİT DEĞERLERİN KONTROLU VE DEĞER FÖYLERİNİN YAZILMASI
    44. KESİCİLERDE KONTAK GEÇİŞ DİRENCİNİN ÖLÇÜLMESİ
    45. SF6 GAZLI KESİCİLERİN
    a. YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    b. GAZ KAÇAĞI ARIZASININ GİDERİLMESİ
    c. DİYAFRAM ARIZALARININ GİDERİLMESİ
    d. CONTA DEĞİŞTİRİLMESİ
    e. KUTUP DEĞİŞTİRİLMESİ
    f. GAZ AYARININ YAPILMASI
    g. İRTİBAT BARALARI VE KLEMENS ARIZALARININ GİDERİLMESİ
    46. AZ YAĞLI KESİCİLERİN
    a. YILLIK BAKIMI
    b. YAĞ DEĞİŞTİRİLMESİ
    47. BASINÇLI HAVALI KESİCİLERİN YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    48. VAKUMLU KESİCİLERİN YILLIK PERİYODİK
    49. AYIRICILARIN
    a. YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    b. KONTAK ARIZALARININ GİDERİLMESİ
    c. İŞLETME MEKANİZMASI ARIZALARININ GİDERİLMESİ
    50. SALT SAHASI TOPRAKLARININ YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    51. ŞALT SAHALARI YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    52. TRAFO MERKEZİ DC SİSTEMİNİNİ YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    53. PARAFUDURLARIN YILLIK PERİYODİK BAKIMI
    54. İLETİM HATLARINDA ÇALIŞMA İŞ GÜVENLİĞİNİN ALINMASI
    nurullahkavaklı bunu beğendi.
    Entes
    Entes
  2. toraman1010
    Çevrimdışı

    toraman1010 Yeni Üye

    Katılım:
    5 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    3
    Beğenilen Mesajları:
    1
    Ödül Puanları:
    3
    MADDE 1- BARA SİSTEMLERİ

    Bara; Elektrik enerjisinin kontrol ve kumanda edilmesinde kullanılan teçhizat ve malzemelerin birbirleri ile irtibatını

    sağlayan iletkenlerdir.
    Bara malzemeleri işletme gerilimine ve akımına ve de bulunduğu yere göre seçilir.
    Bara malzemeleri Bakır ve Alüminyumdan olmak üzere şu şekillerde yapılır.
    1- Bakır veya alüminyum lama,
    2- Bakır veya alüminyum boru,
    3- çelik-alüminyum iletken,
    Lama şeklindeki bara genelde dahili tesislerde, boru ve iletken baralar ise harici tesislerde kullanılırlar.
    Dahili baralar faz sıralarını belirtmek, malzemenin oksitlenmesini önlemek ve akım yoğunluğunu artırıp soğutmayı

    sağlamak amacıyla değişik renklerde boyanırlar. çelik-alüminyum iletkenli bara sisteminin sıcaklık değişimlerinde

    aynı kalması için bara uçlarına ağırlıklar bağlanır. çeşitli bara sistemleri içinde en uygun olanının

    seçiminde şu faktörlere dikkat etmek gerekmektedir.


    1.Yükün cinsi ve miktarı,
    2.Kullanılacağı yerin özelliği,
    3.Besleme kaynaklarının sayısı
    4.Beslemenin sürekliliği,
    5.Ekonomik durum,
    6.Emniyet.

    üretim merkezlerinde üretilen elektrik enerjisi iletim ve dağıtım tesislerine baralar yardımıyla iletilir.

    Santrallerde, trafo merkezlerinde, salt sahalarında, ölçme merkezlerinde, tablo ve panolarda baralar kullanılır.

    Baralar yükün durumuna göre aşağıda belirtilen çeşitli şekillerde tesis edilirler:




    1.Tek bara sistemi
    2.çift bara sistemi
    3.Yardımcı bara sistemi
    4.Santral içi ihtiyaç baraları

    çift Bara Sistemi



    çift bara sistemi, bir merkezden darbeli yük çeken müşterilerin düzenli yük çeken

    müşterileri olumsuz bir şekilde etkilemelerini önlemek için tesis edilirler. çift bara sisteminde

    güç trafoları ayrı ayrı baralardan beslenir. Gerekli zamanlarda her iki barayı paralel bağlama imkanı sağlar.

    Enerjinin sürekliliğinin özellikle istendiği işletmelerde çift baralı sistemler tercih edilir.
    çift baralı sistem de ana bara çalışırken transfer baraya enerji veren ayırıcılar açıktır. Ana baradan

    transfer baraya enerjiyi aktarmak için transfer bara ayırıcıları kapatılır. Daha sonra da transfer ana bara ayırıcısı

    açılır.

    MADDE 8- MANEVRALAR



    Şalt sahalarında sistemin muhtelif kısımlarını devreye sokmaya veya devreden çıkarmak için kesiciler ve ayırıcılar

    vasıtası ile tablocular tarafından yapılan işlemlere manevra denir.
    Manevralar genel olarak ikiye ayrılır:
    1- Normal işletme manevraları
    2- Arıza halleri manevraları

    MADDE 10- KARTLAMALAR

    Santrallerde bakım, tamirat, arıza vs gibi nedenlerle servis dışı edilmiş teçhizat üzerinde çalışacak

    personelin emniyetini sağlamak ve gerektiğinde teçhizatı korumak için, teçhizat üzerine uyarı kartı

    takılmasına kartlama denir. Farklı renklerde yapılırlar ve rengine göre önem sırası belirlenir. Kartlar genel

    olarak şöyledir;

    Ana Kart:
    çalışma yapılacak teçhizatın ana kumanda odasındaki kesici uzaktan kumandasının üzerine asılır. Kırmızı renkli

    büyük karttır.
    Tehlike Dokunma Kartı:
    çalışma yapılacak teçhizatı gerilim altına alabilecek kesicilerin üzerine asılır. Kırmızı renkli

    büyük karttır.
    Gerilim Altında çalışma Var Kartı:
    Yük dağıtım merkezi tarafından kumanda operatörlerine yazdırılır. Gerilim altında çalışma yapılacak

    teçhizatın kesicilerinin uzaktan kumanda butonuna asılır. Kartın üzerine çalışmayı yapacak ekiple haberleşme

    şekli, kesicinin tekrar kapama rölesi varsa iptal edildiği, kesicinin açık tutulma zamanı bilgileri yazılır. Kartın

    arkasında önemli notlar bölümüne bakılarak ek olabilecek hususlar kontrol edilmelidir. Sarı renkli

    büyük karttır.
    özel Durum Kartı:
    Arızalı fakat üzerinde çalışma yapılamayan veya herhangi bir nedenle devreye alınması istenmeyen teçhizatı

    gerilim altına alabilecek kesicinin uzaktan kumanda butonuna, pozisyon gösterme butonlarına, lokal kumanda kollarına

    asılır.


    MADDE 11- PARALELE GİRME

    Santralın enterkonnekte sisteme bağlanmasına yada santralar arasında birden fazla generatörün aynı sisteme

    bağlanmasına paralele girme denir. Yani birbirinden farklı gerilim ve frekansa sahip enerjili hatların birbirine

    bağlanmasıdır. Bunu yapabilmek için her iki sistemin gerilim, frekans ve faz açılarının aynı olması zorunludur.



    MADDE 14- İç İHTİYAç SİSTEMLERİ ( AC-DC)

    AC Besleme:
    Ana güç trafosu tarafından 154 KV, 11 KV a düşürülen gerilim, iç ihtiyaç kesicilerinden

    geçerek, iç ihtiyaç trafolarında 0,4 KV a düşürülerek 400 V kesicilerine ve oradan da iç

    ihtiyaç AC beslemesi için dağıtım panolarına verilir. üniteler serviste iken generatör çıkışından 11

    KV direk besleme alınır. Oradan iç ihtiyaç trafoları beslenerek sistem AC beslemesi sağlanır.
    DC Besleme:
    400 V gerilimi olan AC dağıtım panosundan alınan besleme redresörler vasıtası ile doğrultularak iç ihtiyaç DC

    panolarına verilir. AC beslemenin olmadığı durumlarda 55 adet 2 V aküler vasıtasıyla sisteme 110 V gerilim sağlanır. 48

    V DC beslemesi içinde 24 adet 2 V akü mevcuttur.



    MADDE 15- 400V İç İHTİYAç BESLEME KESİCİLERİNİN UZAKTAN VE MAHALLİNDEN KUMANDASI

    400 V iç ihtiyaç kesicileri, kesici seçici anahtarının pozisyonuna göre 3 şekilde kumanda edilebilir:
    1- Lokal Kumanda: Kesicinin kendi üzerinden manevra yapılabilen anahtarıdır. Kesici kumanda anahtarının pozisyonu ne

    olursa olsun manevra yapılabilir.
    2- Pano üzerinden Lokal Kumanda: Kesicinin monte edildiği pano üzerinden buton vasıtasıyla açma-kapama

    yapılabilen kumanda sistemidir. Kesici kumanda anahtarının lokal pozisyonda olması gereklidir.
    3- Uzaktan (remote) Kumanda: Kesicinin uzaktan kumanda edilebilmesidir. Genelde kumanda odasındaki tablo ya da bilgisayar

    üzerinden manevra yapılabilir. Kesici kumanda seçici anahtarı REMOTE (UZAKTAN) pozisyonda olmalıdır.



    MADDE 16- AKü ODASININ İŞLETME KONTROLLERİ

    Akü odasının devamlı kontrol edilmesi gerekli noktaları şöyledir;
    Oda nemsiz olmalı ve neme karşı izoleli olmalı, odadaki aydınlatma gaza karşı izoleli ve dayanıklı olmalı, oda içerisi

    fayans türü gaza dayanıklı malzemeden yapılmalı, aydınlatma lamba anahtarı oda dışarısında olmalı, lavabo ve

    göz banyosu bulunmalı, oda devamlı surette bir aspiratör vasıtasıyla havalandırılmalı böylece odada gaz

    birikmesi önlenmelidir. Her hafta akü gerilim ve bome değerleri ölçülerek, değerler kaydedilmeli,

    farklılıklar bulunarak gerekli önlem alınmalıdır. Akülerin şarj durumları takip edilmeli redresörde olabilecek

    sorunlar giderilmelidir.



    MADDE 17- üNİTELERİN SERVİSE ALINMALARI

    ünite, kumanda ve türbin operatörlerinin genel kontrollerini tamamlamasının ardından start için

    bilgisayar üzerinden aşamalar başlatılır. Aşamalar sırasıyla şu şekildedir:
    - Düşük hız detektörü devrede
    - Fren selenoid valfi kapalı
    - Generatör frenleri off
    - Soğutma suyu otomatik vanaları açık
    - Yüksek basınç yağ pompası devrede
    - By-pass vana açık
    - Vibrasyon monitörü devrede
    - Kelebek vana %30 açık
    - Kelebek vana %100 açık
    - Hız regülatörü devrede
    - Ayar kanatları açık
    - Hız %95 ten büyük
    - Yüksek basınç yağ pompası stop,
    - Generatör alan ısıtıcılar off
    - İkaz kesicisi devrede
    - Generatör voltajı %95 in üzerinde
    - Senkronizasyon başlatıldı
    - Generatör kesicisi kapalı



    MADDE 18- üNİTELERİN SERVİS HARİCİ EDİLMELERİ

    Operatör üniteyi durdurmak için yine bilgisayar üzerinden ünite stop objesi üzerine tıklamak

    vasıtasıyla üniteye stop verir. ünite normal durdurma sırası şu şekildedir:
    - Generatör kesicisi açık
    - İkaz kesicisi açık
    - Ayar kanatları kapalı
    - Vibrasyon monitörü devre dışı
    - Hız %95 in altında
    - Yüksek basınç yağ pompası devrede
    - By-pass vana açık
    - Kelebek vana kapalı
    - Hız %20 nin altında
    - Hız %10 un altında
    - Fren selenoid valf açık
    - Frenler devrede
    - Yüksek basınç yağ pompası off
    - Soğutma suyu otomatik vanaları kapalı
    - Düşük hız detektörü devre dışı



    MADDE 19- ACİL DURUMLARDA DAVRANIŞ ŞEKİLLERİ

    Operatör, acil durumlarda sakin ama seri ve hızlı hareket etmeli, aciliyetin durumuna göre gerekli önlemleri

    almalı, iş güvenliğini sağlamalı ve üstlerine durum hakkında bilgi vermelidir.



    MADDE 20- ARIZALARA MüDAHALE

    Operatör arıza durumunda, öncelikli olarak sakin olmalı ve iş güvenliğine öncelik vermelidir. Arızanın

    mahiyetine göre arızaya müdahale etmeli, amirine bilgi vermeli ve tüm yapılan işlemleri rapor halinde yazılı

    olarak tutmalıdır.



    MADDE 21- üNİTELERDEN GELEN ARIZA SİNYALLERİNİN TESPİTİ
    VE ARIZALARA MüDAHALE EDİLMESİ

    ünitelerden gelen arıza sinyalleri bilgisayar ekranında, arızanın önemine göre
    farklı renklerde ve kodlarıyla birlikte yazılır. Arızanın sistem korumasına göre
    servis harici edilir. Arızaların genel anlamda iki aşamalı olarak gelir. Birinci
    aşamadaki sinyal uyarı mahiyetindedir. Hızlı önlem alınırsa ve arıza giderilebilirse
    ünite normal çalışmasına devam eder. Ancak bazı arızaların uyarı aşaması
    yoktur ve üniteye direk açma verdirir.
    Gelen arıza bilgisayar ekranında görülür ve not edilerek sistem projesi üzerinde
    takibi yapılır. Lokal bölgede sinyal yeri tespit edilir. Arızanın, rölesi, kablo
    bağlantıları, sinyal iletkenleri, DCS geçiş ve lokal sigortaları kontrol edilir.
    Pano alarmları not edilerek resetleme yapılmadan ilgili birime rapor verilir.
    Oradan alınacak sonuca göre üniteye tekrar start verilir. Eğer arıza
    devamlılık arz ediyorsa ya da start öncesi test yapılması gerekiyorsa
    bakım ekibi beklenir. Gerekli testler yapılıp arıza giderilirse ancak start verilebilir.
    Arızanın dahilimi yoksa haricimi olduğu önemlidir. Harici yani kendi santral
    sistemimiz haricindeki arızalar dahili sistemde değil harici (röle binası) bölgedeki
    sinyallerine bakılır.çünkü arızanın sisteme zarar vermesini önlemek için
    şebeke o bölgeden sistemden ayrılır ve arızalar lokal bölgede kayıt altına alınır.



    MADDE 22- İç İHTİYAç TRAFOLARI VE İç İHTİYAç SİSTEMLERİNDEN
    GELEN ARIZA SİNYALLERİNİN TESPİTİ VE ARIZALARA MüDAHALE
    EDİLMESİ

    Tüm arızalar bilgisayar ekranından ve lokal panolar üzerinden tespit edilir.
    Arızalar deftere kaydedilerek yetkiliye bilgi verilir. Gelen sinyale göre arızaya
    ilk müdahale yapılır. İç ihtiyaç sistemlerinden gelen arızalar kendi sigortasına
    açma verdirir. Eğer arıza büyükse orta gerilim kesicisini açtırır ve sistem enerjisiz
    kalır. Arıza devamlı değil ya da iç ihtiyaç kesicisinde ise sistem beslemesi diğer
    trafo üzerine aktarılır. Bu otomatik olarak gerçekleşir ve sistemin enerjisiz kalması önlenir. Arıza

    devamlılık arz ediyorsa iç ihtiyaç trafolarının her iki kesicisi de açar
    ve sistem beslemesi dizel jeneratör üzerine aktarılır. Dizel jeneratör hemen
    besleme sağlayamaz. Bu boşlukta sistem beslemesi akülerden tamamlanır. Dizel jeneratör gücü genel olarak

    tüm sistemi besleyemez.
    Bunun için iç ihtiyaç kuplaj kesicisi vasıtasıyla, sistem iç ihtiyacı bölünerek
    dizel jeneratöre aşırı yüklenme önlenir. İç ihtiyaç kuplaj kesici sistemin devamlı
    enerjili olması gereken yerlerle olmaması gereken yerleri birbirinden ayırır.
    Arıza giderilip
    tekrar hattan besleme verildiğinde dizel jeneratör devreden çıkar ve normal
    beslemeye geçilir. Bu arada iç ihtiyaç kuplaj kesici de kapatarak tüm sistem
    beslenmiş olur.



    MADDE 23- TESİSAT VE TECHİZATIN KONTROLü:

    Sistem elemanlarının tümü bakım periyoduna uygun olarak sürekli kontrol edilmektedir. Bakım ve temizliklerinin

    yanı sıra arızalarıda kontrol edilerek malzemenin devamlılığı sağlanmaktadır. Cihazlar çalışsın ya da çalışmasın,
    daima çalışmaya hazır bulundurulmalıdır. Bu, başta operatörler olmak üzere tüm personelin görevi

    dahilindedir.



    MADDE 24- KİLİTLEMELER
    İç İhtiyaç Trafoları 400V Kesicileri:
    Sistemdeki 400 V gerilimdeki dahili ve harici besleme için iki adet 11/0,4 KV
    Trafo mevcuttur. Bu trafoların 400 V tarafındaki kesiciler birbirleri arasında kilit sistemine sahiptirler. Her iki kesici

    aynı anda devrede olmamaları ve sistemin yükünün üzerinde olduğu kesicinin herhangi bir sebepten devre

    harici kalması sonucu, sistemin enerjisiz kalmaması için diğerinin devreye girmesi için konulmuştur. Kesiciler aynı

    anda devre harici olabilirler ama aynı anda devrede olamazlar. Bu, sistem arızalarında her iki kesicinin arızadan etkilenip

    devreden çıkması ile sistemin tamamının enerjisiz kalmasını önlemek için yapılmıştır.
    154 KV Ayırıcı Kilitlemeleri:
    Bilindiği üzere ayırıcılar yük altında manevra kabiliyeti olmayan elemanlardır. Yük altında manevra,

    ayırıcılarda kalıcı tahribata sebep olur. Bu nedenle yük altındaki ayırıcının manevra kabiliyetini engelleyici kilit

    sistemi bulunur. Bu kilit sistemi bir bobin ve bir dilden oluşur. Ayırıcı üzerinde gerilim varken bobin enerjilidir ve

    dili, sistemin manevra mekanizmasını engelleyecek şekilde konumlandırır. Ayırıcı üzerindeki gerilim sıfırlandığında ise

    bobin dili bırakır ve ayırıcı tekrar manevra kabiliyeti kazanır.
    Toprak Ayırıcı Kilidi:
    154 KV ayırıcılarda olduğu gibi toprak ayırıcılarıda yük altında manevra yapamaz. Bunlardada aynı mekanizma ile koruma

    yapılmıştır.
    Dizel Jeneratör-İç İhtiyaç Kuplaj Kesici Kilitlemesi:
    İç ihtiyaç Kuplaj kesicisi sistemde acil ve acil olmayan sistemleri birbirinden ayırmak için kullanılır. Bunun

    sebebi, herhangi bir arıza ya da manevra sırasında, trafo kesicilerinin devrede olmaması halinde devreye giren dizel

    jeneratörün, aşırı
    yüklenmesini önlemek için yapılır. Yani Kuplaj kesicisi açık olmadığı sürece, dizel jeneratör

    kesicisi kapatamaz.



    MADDE 25- KORUMA VE RöLE SİSTEMLERİ

    GENERATöR KORUMA VE RöLE SİSTEMLERİ:
    - Aşırı Akım
    - Düşük Voltaj
    - Yüksek Voltaj
    - Generatör Diferansiyel
    - Negatif faz
    - Ters Güç
    - Stator Toprak
    - Rotor Toprak
    - Stator Aşırı Yük
    - Minimum Empedans
    - İkaz Kaybı

    TRAFO KORUMA VE RöLE SİSTEMLERİ
    - Trafo Diferansiyel
    - Aşırı Akım
    - Bucholz Koruma
    - Termik Koruma
    - Tank Koruma



    MADDE 26- GENERATöR ISITICILARININ DEVREYE ALINMASI

    Generatör alan ısıtıcılarının görevi; generatör sargılarının çok soğuması, bunun sonucu sargılar

    üzerinde nem oluşması ve sargı izolasyonun da bozulma meydana gelmesini önlemek, ayrıca sargı metallerinin

    ünite çalışma ve durma esnasındaki sıcaklık farkının metalde oluşturacağı yorgunluk belirtilerini önlemektir.

    Bu sistem elle kumanda edilebilmekte de olup, çoğunlukla otomatik çalışan elemanlardır. Generatör alan

    boşluğunda bulunan termometreler vasıtası ile alınan ısı değerlerine bağlı devreye girip çıkarlar. ünite start

    esnasında ısı ne olursa olsun devreden çıkarlar.



    MADDE 27- ALARM VE İHBAR SİSTEMLERİ

    Sistemdeki arızaların operatöre, görüntülü, ışıklı ya da sesli olarak bildirilmesi ve arızanın

    mahiyetine göre sistemi korumaya, gerektiğinde kesiciye açma verdiren sisteme alarm denir. Arızanın sisteme zarar

    verme seviyesine gelmeden verilen uyarıya da ihbar denir.



    MADDE 28- GENEL VE YARDIMCI TEçHİZATIN TEMEL çALIŞMA PRENSİBİ

    GENERATöR: Elektrik enerjisinin üretilmesini sağlayan, hareketli ve sabit parçalardan oluşan, santrallerde

    senkron olarak üretilen sisteme generatör denir.
    TARFO: İçinde barındırdığı primer ve sekonder sargılar vasıtasıyla, aldığı AC gerilim değerini değiştirerek,

    çıkışından sisteme veren, elektromanyetik cihazlara denir. Güç, ölçü ve özel trafo

    çeşitleri bulunur. Güç trafoları eğer aldığı gerilim değerini yükselterek aktarıyorsa yükseltici,

    düşürerek veriyorsa alçaltıcı trafodur.
    ROTOR: Generatörlerin dönen kısmıdır. Ara şaft ile bağlı olduğu türbinle birlikte dönen, çıkık ve

    düz kutuplu olarak yapılan, dönerken ikazlanarak etrafında oluşturduğu manyetik alanın generatör sargıları

    tarafından kesilerek elektrik enerjisi üretilmesinde rol oynayan sistemdir.
    HIZ REGüLATöRü: Kendisine ait yağ pompaları vasıtasıyla elde ettiği basınçlı yağ ile ayar kanatlarının

    kumandasını sağlayan, ana görevinin rotor devir sayısını sabit tutmak olduğu sistemdir.
    KELEBEK VANA: Cebri boru ile türbin arasında bulunan büyük çaplı vanadır. ünitenin çalışmadığı

    ve türbin bakımlarında basınçlı suyun kesilmesini sağlar.
    BY-PASS VANA: Cebri boru ile salyangoz arasında bulunan kelebek vananın basınç altında açma kapama yapmaması

    için, her iki taraf su basıncını dengeleyen ve basınçlı yağ ile açma kapama yapan vana düzeneğidir.
    SOĞUTMA SUYU SİSTEMİ: Santrallerde çalışmasına bağlı olarak ısınan ve kendine ve sisteme zarar verebilecek tüm

    enstrümanların su vasıtasıyla soğutulmasını sağlayan sistemdir.
    KESİCİ: üretilen enerjinin bağlı olduğu hattı bölen ve hat enerjili iken açma kapama yapabilen devre

    elemanlarıdır.
    AYIRICI: Hattın yüksüz olduğu durumlarda manevra kabiliyeti olan, bağlı olduğu enerji iletim hattını bölen

    devre elemanlarıdır



    MADDE 29- üNİTELERDE KAVİTASYON VE VERİM

    Ayar kanatları veya sabit kanatlar arasında hareket halinde bulunan su akımının, herhangi bir noktada hızının artması ve

    hızın arttığı yerdeki basıncın, suyun buharlaşma basıncı değerine kadar düşmesi buradaki suyun buharlaşmasına sebep

    olur. Bu da hava habbeciklerinin oluşmasına sebep olur. Vakumlu olan hava habbeciklerinin ortadan kalkması ile ani olarak ve

    gürültülü biçimde malzeme yüzeyine çarpması sonucunda oluşan darbeler malzemeye hasar

    verir. Buna kavitasyon denir. Sisteme zararı büyüktür ve kontrol altında tutulması gerekir. Nominal

    çalıma şartlarında alınacak en büyük önlem, ünitenin aktif yükünün kavitasyon

    sınırlarını ihlal etmeyeceği aralıkta tutmaktır. Bu aralık proje aşamasında hesaplanır ve düşüye göre

    farklılık gösterir. Kavitasyonun ünite vibrasyonuna etkisi büyüktür. Kavitasyonun arttığı noktada

    vibrasyon değerleri de paralel olarak artar. Yamula HES için kavitasyondan arınmış ve herhangi bir düşüde ki

    çalışma aralığı şu şekildedir:
    Göl Seviyesi : 1080 m
    Kuyruk Suyu Seviyesi: 993,03 m
    Net Düşü : 86m
    Bu net düşüye göre aktif yük çalışma aralığı 34,6–36,5 MW tır. Tüketilen su 46,5–49 m3\sn dir.

    Bu aktif yük aralığının dışındaki her yük kavitasyonu artırıcı etkendir.
    Aynı değerlerde verimi hesaplarsak;
    Verim= 102XP/Qxhnetx1000
    = 102x35,5/47,2x86x1000
    = 0,89 ( % 89 ) olarak buluruz.



    MADDE 30- BARAJ - DOLU SAVAK - DİP SAVAK OPERASYONLARI

    Baraj gövdesinin cebri boru bağlantısında iki adet kapak bulunur. Biri emniyet diğeri bakım kapağıdır. Bunların her

    ikisinin de manevraları hidrolik sistemle sağlanır. Govarnör yağ tankında bulunan yağ iki adet pompa vasıtasıyla kumanda

    için gerekli basınçlı yağı elde eder. Kapak kumandaları lokal ve uzaktan kumanda edilecek şekilde dizayn

    edilmiştir. Santral acil arızalarında bu kapaklar otomatik olarak kapama yapar. Açmak için ise operatör

    kumandasına ihtiyaç vardır. Kapakların önünde filtre görevi gören ızgaralar bulunur.
    Dolu savakta dört adet tahliye kapağı ve bunların yetersiz olduğu durumlarda serbest savak görev yapar. Bu kapaklar

    hezeyan dönemlerindeki su taşkınlarında kumanda edilir. Bunun dışında sadece bakım zamanı manevra yaptırılır. Kapaklar,

    manuel, lokal buton, pano odası ve santral kumanda odasından operasyon yapmaya uygun yapılmışlardır. Kapakların açıklık

    oranları bilgisayar ve panosu üzerinden % olarak okunur ve taşan su bu açıklığa göre hesaplanır.
    Dip savak ise gölün taban kısmına yakın bir bölgeden tünel vasıtasıyla suyun tahliyesini

    gerçekleştirir. Dolu savakta olduğu gibi kapak açıklıkları görülüp tahliye edilen su hesaplanabilir.

    Normal çalışmada kapakların biri kapalı tutulur. Diğer kapak üzerinden manevra yapılır. Yapım amacında sulama olan

    hidroelektrik santrallerinde, ünitelerin çalışmadığı durumlarda ırmak yatağına su vermek gereklidir. Bu ve bunun

    gibi sebeplerde dip savak kullanılır ve ihtiyaç olan su buradan temin edilir. Lokal ve uzaktan kumandası vardır



    MADDE 31- OPERATöRLERİN GöREV VE SORUMLULUKLARI

    Santrallerde operatörün asli görevi sistemin çalışmasının devamlılığını kontrol etmek ve üretim

    değerlerini, arıza sinyallerini, nominal çalışma değerlerini kontrol etmektir. Aldığı değerleri ilgili kişi ya da

    kuruluşlara iletir. Müdahale yetkisi olduğu arıza durumlarına, ivedilikle arızalara müdahale etmesi gereklidir.

    Acil durumlarda sakin ama hızlı olmalı, sisteme zarar verebilecek durumları kontrol altına alabilmelidir. Santral ve şalt

    manevralarını eksiksiz yerine getirebilmeli, iş güvenliğine ehemmiyet göstermeli, kişisel koruyucu ve malzemeleri

    kullanmayı bilmeli ve kullanmaktan asla taviz vermemelidir. Her şeyden önce cihazların yerine gelebileceğini ama insan

    hayatının geri verilemeyeceğini unutmamalıdır



    MADDE 32- Güç TRAFOLARININ PERİYODİK BAKIMI

    Soğutma Radyatörleri ve Fan Motorları
    3 AYLIK: Fan motorlarının klemens kapağı açılarak kablo bağlantılarının
    sıkılığı kontrol edilip gevşeme varsa sıkılmalıdır. Fanların radyatörlere
    olan bağlantılarının kontrolü yapılmalıdır. Fanlar el konumunda çalıştırılarak
    anormal ses gelip gelmediği ve ısınma olup olmadığı kontrol edilmelidir.
    Motorların ve fan kanatlarının genel temizliği yapılmalıdır. Fanlar otomatik
    konuma alınıp ayarlanan sıcaklık değerlerinde devreye girip çıkmaları kontrol
    edilmeli, şayet değerlerde bir değişme fark edilirse sıcaklık göstergeleri üzerinden
    ayar yapılarak istenen değerlerde devreye girip çıkmaları sağlanmalıdır.
    SENELİK: Fan motorları sökülüp rotor, stator sargıları kontrol edilmeli ve
    genel temizliği yapılmalıdır. Stator sargılarının megerle izolasyon testleri
    yapılmalıdır. Motor rulmanlarının durumları kontrol edilerek karıncalanma
    olup olmadığına bakılmalı, şüpheli görülen rulmanlar yenisi ile değiştirilmelidir.
    Motor ve fanlar toplandıktan sonra yerlerine monte edilerek çalıştırılmalı ses,
    titreşim kontrolü ve pens ampermetre ile her motorun ayrı ayrı faz akımları
    ölçülerek orijinal değerlerde olup olmadığı kontrol edilmelidir. Akımlarda
    farklılık görülürse nedeni araştırılarak sıkışma olup olmadığı kontrol edilip
    normal değerlere getirilmelidir. Start stop değerleri kontrol edilerek gerekli
    ayarlar yapılmalıdır. Trafo soğutma fanları ile motor soğutma fanları kontrol
    edilerek bağlantıları elden geçirilmeli, sistemin komple genel temizliği
    yapılmalıdır.
    Zati Korumalar, Yangın Detektörleri, Yağ ve Sargı Sıcaklık Göstergeleri
    3 AYLIK: Trafo Bucholz rölesini kontrol edilmeli, gaz birikimi olup
    olmadığına bakılmalıdır. Bu iş için gaz alma vanası hafifçe açılmalı, bir çakmakla
    gazın yanıcı olup olmadığına bakılmalıdır. Flanş bağlantılarında yağ kaçağı
    olup olmadığına bakılmalı, varsa uygun şekilde giderilmelidir. Role
    klemens bağlantılarının sıkılığı, trafo üzerine yerleştirilmiş olan yangın
    detektörlerinin kablo bağlantıları kontrol edilmelidir. Trafo yağ ve sargı
    sıcaklık göstergeleri kontrol edilip gerekli temizlikleri yapılmalıdır.
    SENELİK: Bucholz rölesi bağlantılarından yağ kaçağı olup olmadığı kontrol
    edilmelidir. Role şamandralarının gözle kontrolü yapılmalı ve kablo
    bağlantıları kontrol edilmelidir. Rölenin zahiri olarak elle çalışması
    sağlanarak fonksiyonlarını yapıp yapmadığı kontrol edilmelidir. Yangın
    detektörleri tek tek kontrol edilip kablo bağlantılarının sıkılığı gözden
    geçirilmelidir. Detektörlerden birisi ısıtılarak yangın söndürme sisteminin
    çalışması kontrol edilmeli, görülen aksaklıklar giderilmelidir. Yağ ve
    sargı sıcaklık göstergeleri kontrol edilmeli, fan çalıştırma, fan stop ve alarm
    kontak ayarları kontrol edilip normal değerlerde çalışmaları sağlanmalıdır.
    Kumanda Panosu ve Kademe Değiştirici
    3 AYLIK: Kumanda panosundaki role, kontaktör sargı ve yağ sıcaklık
    göstergeleri ile kablo bağlantıları kontrol edilmelidir. Tüm klemens
    bağlantılarının sıkılığı kontrol edilmelidir. Panonun iç ve dış genel
    temizliği yapılmalıdır. Trafonun enerjisi kesilerek kademesi değiştirilmeli,
    kademe değiştirici mekanizmanın normal çalışması kontrol edilmelidir.
    Kademe değiştirici mil ve mekanizmasının bağlantılarının sıkılığı kontrol
    edilmelidir.
    SENELİK : 3 Aylık bakıma ek olarak sargı ve yağ sıcaklık göstergelerinin
    gösterdikleri değerlerin doğruluğu kontrol edilmelidir. Gösterge üzerindeki
    kontak ayarları ile oynanarak soğutma fan motorlarının devreye giriş ve
    devreden çıkış sıcaklıklarının normal olup olmadığı kontrol edilmeli, normal
    çalışmaları sağlanmalıdır. Kontak ayarları tekrar eski orijinal değerlerine
    getirilmelidir. Panonun içerisindeki ısıtıcı ve termostatın normal çalışıp
    çalışmadıkları kontrol edilmeli, termostat yeniden 15 0 C a ayarlanmalıdır.
    Panonun kapak contası kontrol edilmeli gerekirse değiştirilmelidir.
    Rezervuar Tankı ve Havalandırma Tertibatı
    3 AYLIK : Rezervuar tankı yağ seviye göstergesi ve kablo bağlantıları
    kontrol edilmelidir. Havalandırma tertibatı silikajel kabındaki silikajelin
    renginin yeşil renkte olup olmadığı kontrol edilmeli, renkte beyazlaşma varsa
    ısıtmak suretiyle rutubeti alınıp yeşil renk alması sağlanmalıdır. Renkte
    değişme sağlanamazsa yeni slikajelle kap doldurulmalıdır. Silikajel kabının
    altında bulunan yağ kabındaki yağ dökülerek işaretli seviyeye kadar
    trafo yağı doldurulmalı ve tekrar yerine bağlanmalıdır.
    Buşingler, Parafudrlar ve Mesnetler:
    3 AYLIK : Trafo üzerindeki yüksek gerilim buşinglerinin ana tanka bağlantı
    cıvatalarının sıkılığı ve bağlantı yerinden yağ kaçağı olup olmadığı kontrol
    edilmeli, görülen yağ kaçakları cıvatalar sıkılarak giderilmelidir.
    Buşinglerin hat bağlantılarının sıkılığı kontrol edilmeli, bezle genel temizliği
    yapılmalıdır. Ark boynuzları ve buşing bağlantıları, buşinglerin izolatörlerinde
    kırılma ve çatlama olup olmadığı kontrol
    edilmelidir. Nötr bağlantısı ve nötr akım trafosu primer ve Seconder kablo
    bağlantıları kontrol edilmelidir. Parafudrların; mesnet, hat bağlantı ve toprak
    bağlantı kablolarınınkontrolü yapılmalı gevşeme varsa sıkılmalıdır.
    Parafudrların dış gövdesinde çatlama ve kırılma olup olmadığı, Parafudur
    çalışma numaratöründeki değer kaydedilip parafudrların çalışıp çalışmadıkları
    kontrol edilmelidir. Parafudrların genel temizliği yapılmalı, parafudrların
    altındaki mesnetlerin duvarlara olan bağlantıları kontrol edilmelidir. Havai
    hatların santral duvarlarına olan ankraj bağlantıları da kontrol edilerek
    bağlantı cıvatalarının sıkılığı elden geçirilmelidir


    MADDE 33- ANA Güç TRAFOSUNUN START öNCESİ VE İŞLETME KONTROLLERİ

    Trafo devreye alınmadan önce operatör tarafından yerinde gözle kontrolü yapılır.
    Bilgisayar ya da pano üzerinden trafoya ait sinyaller kontrol edilir. Daha sonra trafonun ayırıcıları kapatılarak,

    kesiciye kapama kumandası verilerek trafo boşta enerji altına alınır ve bu şekilde kısa bir süre çalıştırılır. Bu

    esnada her hangi bir alarm veya sinyal yok ise trafo servise verilir.



    MADDE 34- TRAFOLARDA BUCHOLZ ARIZASININ GİDERİLMESİ

    Trafolarda bucholz arızası bucholz rölesi tarafından sisteme bildirilir. Alınan arıza sinyalidir ve mutlaka testler

    yapılması gerektirir. öncelikli olarak röle üzerindeki kapaktan bir balon vasıtasıyla biriken gaz tahlil

    için alınır. Renk önemli faktördür. Gazın rengine göre arıza karakteristiği hakkında yüzeysel

    bilgi edinilebilir. Ama asıl sonuç yapılacak gaz tahlilinden sonra belli olur. Gazın renginin beyaz olması genel olarak

    arızanın hafif olmasına, pembe olması ise arızanın daha mühim olduğunun işaretidir. Gazın yanıcı olduğu durumlarda

    kesinlikle trafo servise alınmaz. Arızanın mahiyeti testlerden sonra belli olur. Duruma göre trafo bakıma alınır.


    MADDE 35- TAFOLARDA DİFERANSİYEL ARIZANIN GİDERİLMESİ

    Alınan diferansiyel arıza sinyali önemlidir ve trafo tekrar yüklenmeden önce testleri yapılmalıdır. En

    geçerli test meger testidir. Vurulan meger sonucuna göre trafoda gerekli bakım yapılır. Eğer meger sonucunda arıza

    tekrarlanırsa trafo sargıları gözle kontrol için açılmalıdır.



    MADDE 36- TRAFOLARDA YAĞ KAçAĞI ARIZASININ GİDERİLMESİ

    Trafolarda yağ kaçağı arızası çok görülen bir durumdur. Genellikle kaçaklar contalardan kaynaklanır.

    Contaların zamanla ısı farklarından dolayı yıpranması sonucu yağ kaçakları görülür. Contaların

    değiştirilmesi sonuç verir ve kaçaklar önlenebilir.



    MADDE 37- TRAFO FAN ARIZASININ GİDERİLMESİ

    Trafolarda hava soğutma için kullanılan fanlar motorlu fanlardır ve motorun arızalanması sonucu devre harici kalır.

    Motorlarda yapılacak kontrolle sonuca ulaşılabilir. Ayrıca pervane kısmında meydana gelen yıpranmalar da kontrol edilerek

    genel bakımı ve temizliği yapılır. Bilye kısmı yağlanarak çalışması kolaylaştırılır.


    MADDE 39- TRAFOLARDA BUŞİNG YAĞ KAçAĞI ARIZASININ GİDERİLMESİ

    Buşinglerde meydana gelen yağ kaçağı için öncelikli olarak buşing bağlantı somunları kontrol edilmelidir.

    Gevşeklikler buşinge zarar vermeyecek şekilde sıkılmalıdır. Eğer yağ kaçağı kesilmezse, trafo gerilimsiz iken buşing

    sökülmeli
    ve yağ contası yenilenmelidir.



    MADDE 40- Güç TRANSFORMATöRü SLİKAJEL DEĞİŞİMİ

    Santralımızda her iki ana güç trafosunda da altışar kiloluk slikajel bulunmaktadır. Normal bakımları aylık ve

    kontrol amaçlıdır. En iyi bakım şekli gözle kontroldür. Slikajelin normal renginde değişim gözlenir.

    Değişim fark edilirse yenisi ile değiştirilerek yağda nem birikmesi engellenir.



    MADDE 41- ANA Güç VE İç İHTİYAç TRAFOSU KADEMELERİ

    Ana Güç Trafosu Kademeleri: Ana güç trafosu beş kademeden oluşur. Her kademe arasında %2,5 gerilim farkı

    vardır. Santralımızda ana güç trafosu kademesi 3. kademede tutulmaktadır. Kademe gerilim değerleri şöyledir.

    Kd1: 161700 V
    Kd2: 157850 V
    Kd3: 154000 V
    Kd4: 150150 V
    Kd5: 146300 V

    İç İhtiyaç Trafosu Kademeleri: İç ihtiyaç trafosunun da ana güç trafosunda olduğu gibi 5 adet

    kademesi vardır. Aynı şekilde her kademe arası gerilim farkı
    % 2,5 tir. İç ihtiyaç trafo kademeleri gerilimleri de şöyledir:

    Kd1: 11550 V
    Kd2: 11275 V
    Kd3: 11000 V
    Kd4: 10725 V
    Kd5: 10450 V

    Trafolarda kademe değiştirme trafo gerilimsiz iken yapılır



    MADDE 42- ANA Güç TRAFOSU SOĞUTMASI

    Ana güç trafoları yağ ve hava soğutmalıdır. Sargıları çevreleyen yağ, sargılardaki ısıyı üzerine alır ve

    soğutma işlemi yapar. Bu yağı da fanlar vasıtasıyla hava ile
    trafo etrafındaki radyatörlerde soğutulur.



    MADDE 43- HIZ REGüLaTöRü POMPALARININ DEVREYE ALINMASI

    Hız regülatörü, sistemde, rotor hızını ayar kanatları vasıtasıyla sabitleyen sistemdir. Bunu yapabilmesi

    için basınçlı yağa ihtiyacı vardır ve bunu pompalar sayesinde elde eder. Yağ basıncı istenilen seviyeye geldiğinde

    pompalar boşta çalışmaya geçer, stop edilmez. üniteler durduğu anlarda dahi pompalar gerekli basıncı hazır

    tutarlar. Pompa arızalarında üniteye start verilemez. ünitelerin servise alınabilmesi için Govarnör yağ

    basıncı istenilen düzeyde olmalıdır. Bu nedenle pompalar otomatik olarak devamlı surette basıncı sabit tutarlar



    MADDE 44- GENERATöR SOĞUTMA SUYU SİSTEMİNİN DEVREYE ALINMASI

    Generatör sargıları yüksek akımdan dolayı ısınır ve sargı izolasyonunun bozulmaması için soğutulması gerekir.

    Ayrıca generatör taşıyıcı ve klavuz yataklarının yağlarıda soğutulmalıdır. Soğutma için su kullanılır. Yataklarda

    ki yağ, yatak içerisine yerleştirilmiş serpantinlerin içerisinden su geçirilmesi ile soğutulur. Sargılar ise

    generatör alan soğutucu radyatörler ile havanın soğutulması ile olur. Soğutulan hava sargılar üzerinden tekrar

    geçerek sargıları soğutur. Tüm bu sistem için gerekli su ya cebri borudan basınç

    düşürücüler vasıtasıyla elde edilir ya da su pompaları ile gerekli basınçtaki su kullanılır.

    üniteler durduğunda soğutmaya
    ihtiyaç olmadığından kullanılan su vanalar vasıtasıyla kesilir. Bu vanalar
    otomatik ve manuel çalışabilmektedir. Her farklı sistem için genelde ayrı vana kullanılır ve vanalar sıcaklık

    değişimlerine göre daha verimli çalışma için otomatik açılıp kapanabilir. Sıcaklığın belli değerlerde

    tutulması önemlidir. O nenenle soğutma suyu sistemi ünitelerin çalışma esnasında ilk devreye alınan sistemdir


    MADDE 45- KELEBEK VANA YAĞ POMPALARININ DEVREYE ALINMASI

    Santralımızda kelebek vana manevraları için ayrı bir pompa bulunmamakta, kelebek vana kumandasın da, govarnör

    pompalarından elde edilen basınçlı yağ kullanılmaktadır. Basınçlı yağ selenoid valfler vasıtasıyla kumanda

    edilmekte, istenilen basınç değerine ise bu valfler sayesinde getirilmektedir. Kelebek vana açma esnasında konumu

    siviçler vasıtasıyla kontrol edilmekte, vananın tam açma ve tam kapatma pozisyonlarında yine bu selenoid valfler

    tarafında vana kilitlenmektedir.
  3. nurullahkavaklı
    Çevrimdışı

    nurullahkavaklı Yeni Üye

    Katılım:
    22 Ekim 2013
    Mesajlar:
    2
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    kolay gelsın arkadaslar bu soruların cevapşarı var mı bulamıyorum yardımcı olurmusunuz
  4. nurullahkavaklı
    Çevrimdışı

    nurullahkavaklı Yeni Üye

    Katılım:
    22 Ekim 2013
    Mesajlar:
    2
    Beğenilen Mesajları:
    0
    Ödül Puanları:
    1
    çok iyi paylaşım teşekkür ederim paylaşım için bunun devamı varmı onu nerden bulacaz
  5. jengeese
    Çevrimdışı

    jengeese Yeni Üye

    Katılım:
    4 Ekim 2008
    Mesajlar:
    434
    Beğenilen Mesajları:
    14
    Ödül Puanları:
    18

    Gerçekten harika bir paylaşım..

Sayfayı Paylaş