Uçak Topraklaması

nebula

Üye
Katılım
11 Tem 2007
Mesajlar
32
Puanları
1
Yaş
39
Arkadaşlar merak ettiğim için konuyu açtım. Bilindiği gibi uçaklara yakıt doldurulurken topraklama yapılıyor. Buraya kadar tamam da peki havada yakıt ikmali yapan uçakların topraklaması nasıl oluyor acaba.
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Elektrik tesisatlarında seçilecek kablo kesiti genellikle kullanılacak güce göre çekilecek akımın hesaplanması ile belirlenmelidir.
sanırım şöyledir yakıt ikmaline başlamadan önce iki uçak iletken olarak irtibatlanıp eşit potansiyele geliyorlardır. ikmal süresincede bu iletkenlik devam ediyordur .
 
Yakıt ikmali iki usul ile yapılabilir.
1. Basınçlı yakıt ikmali (under wing)
2. Basınçsız yakıt ikmali (over wing)

1. Bu usule tek nokta ikmali de denir,bazı uçaklarda bataryadan alınan güç ile ikmal valfleri ve indikatörleri çalışabilir. Bazılarında yardımcı güç kaynağı (A.P.U) veya harici takat kaynağı (External Power) uçağa elektrik vermesi gerekir.
Uçağa yakıt almada ikmal istasyonundaki Power siviç ON yapılır,mavi lamba aydınlanır,yakıt ikmal valfleri açılır,indikatörler test sivici ile test yapılır ve tankerden yakıt ikmaline başlanır,yakıt ikmali istenen değerlere ulaşınca ikmal valfleri (fuel fill valves) kapatılır. Şayet yakıt tankları tam dolacaksa otomatik çalışan yakıt miktar siviçleri ait oldukları ikmal valflerini kapatacaklardır. Basınçlı yakıt ikmali elektrik akımı mevcut değilken valflere manuel kumanda ile de yapılabilinir.

Yakıt ikmaline başlamadan önce uçaktaki statik elektriki deşarj etmek için tanker yere topraklı olamlı ve topraklama kablosu uçaktaki boyasız bir yere bağlanmalıdır.

2. Basınçlı yakıt ikmalinin mümkün olmadığı durumlarda yalnız kanat tanklarına yakıt ikmali kanat üst uç kısımlarındaki yakıt ikmal noktalarından yapılır. Bu usulde de yakıt ikmal tabancasının üzerindeki kablo kanat üst yüzeyindeki topraklama pirizine takılmalıdır

Bütün tankerlerde tankerden yere ve tankerden uçağa veya tesise bağlanabilen statik topraklama kabloları bulunmalı
 
Son düzenleme:
Havadan yere bir kablo uzatıyorlardır :))))

Havada topraklama olur mu hiç. Akımın yolunu tamamlaması gibi bir risk yok ki topraklama olsun.
 
Havadan yere bir kablo uzatıyorlardır :))))

Havada topraklama olur mu hiç. Akımın yolunu tamamlaması gibi bir risk yok ki topraklama olsun.

akımın yolunu tamamlaması için iki uçak arasında oluşan potansiyel fark yeterlidir. havanında iletken olduğunu düşünürsek atlamalar oluşma ihtimali vardır.
 
akımın yolunu tamamlaması için iki uçak arasında oluşan potansiyel fark yeterlidir. havanında iletken olduğunu düşünürsek atlamalar oluşma ihtimali vardır.

Havanın iletkenliğini biraz açıklarmısınız lütfen. Biz bugüne kadar yalıtkan biliyorduk.
 
Havanın iletkenliğini biraz açıklarmısınız lütfen. Biz bugüne kadar yalıtkan biliyorduk.


yıldırım durumu veya ark atlaması gibi durumlar. hava aslında yalıtkandır evet ama bildiğiniz gibi her yalıtkan belli durumlarda iletken olabilir. yalıtkanın delinme durumları oluşabilir. bu tabiki havanın durumuna bağlıdır nemi çok yüksek olduğu durumlarda. ben bahsederken bundan bahsetmek istemiştim havaya direk elektrik verildiği zaman tabiki iletmez. bir ifade yanlışlığı yapmışım onun içinde özür dilerim.
 
Son düzenleme:
yıldırım durumu veya ark atlaması gibi durumlar. hava aslında yalıtkandır evet ama bildiğiniz gibi her yalıtkan belli durumlarda iletken olabilir. yalıtkanın delinme durumları oluşabilir. bu tabiki havanın durumuna bağlıdır nemi çok yüksek olduğu durumlarda. ben bahsederken bundan bahsetmek istemiştim havaya direk elektrik verildiği zaman tabiki iletmez. bir ifade yanlışlığı yapmışım onun içinde özür dilerim.

evet bende arkadaşa katılıyorum sadece şunu ekleyebilirim havanın yalıtkan olduğunu biliyorum fakat yalıtkanlık dereceleri içerisinde kötü yalıtkan tabiri vardır işte bu tam hava için geçerlidir.Örn. olarak da paratonerlere nemli havalarda fazla yaklaşılmayacağını gayet iyi biliriz.
 
akımın yolunu tamamlaması için iki uçak arasında oluşan potansiyel fark yeterlidir. havanında iletken olduğunu düşünürsek atlamalar oluşma ihtimali vardır.

Arkadaşlar,

Kuru havanın delinme katsayısı yanlış hatırlamıyorsam 30 kV/cm idi. İki uçağın birbirine göre potansiyel farkı ne kadardır sizce? (Daha doğrusu var mıdır? Varsa nasıl oluşuyor merak ettim doğrusu)

İki uçak birbirine 10 cm yaklaşmış olsa bile aralarındaki potansiyel fark 300 kV olmalı ki atlama olsun. (Mümkün mü?)

Tabii hemen şunu soracaksınız bu uçaklar yakıt ikmali yaparken dokunmuyor mu? dokunan kısmın metal olma ihtimali sizce var mı? arada conta olmak zorunda.

Hadi diyelim ki dokunuyor. Ee zaten dokununca eğer varsa ki potansiyel farkı kalır mı?

Son birşey daha uçağa yıldırım çarpar mı? Asıl potansiyel fark burada var. düşünün bakalım.
 
"statik wiks" denilen kanat firar kenarlarinda bulunan (resim fırçası gibi) sistemle uçak üzerindeki statik elektrik havaya boşaltılır
 

Forum istatistikleri

Konular
128,132
Mesajlar
915,302
Kullanıcılar
449,849
Son üye
cagan20

Yeni konular

Geri
Üst