sayaç cezayı nasıl anlar, nasıl çalışır?

ilkercan

Üye
Katılım
10 Mar 2009
Mesajlar
72
Puanları
1
Yaş
66
selam arkadaslar.

aize bir kaç sorum var.

1,si kompanzasyonun çalısmasıyla ilgili.sımdı bızım reaktıf guc kontrol rolemis akım trafolarıyla paralel olarak baglı oldugu güc devresıne akım ve gerılım bılgılerını alır arasında hesaplama yapar ve kondansator gruplarını ıhtıyaca gore devreye sokar(yalnıssam duzeltın).buraya kadar tamam .bırıncı grup gırdı devreye ytmedı ıkıncı grup gırdı. birinci grubun yetmeyıp ıkıncı grubu neye gore devreye sokuyor akım trafosundan yıne bılgı alarakmı?peki bız kontaktorlerın ucundan kondansatorlerı soksek ne değişir...yıne 1i sokup devreye ıkıyı cıkarırmı yoksa ezberemı sokuyor.dıger bı sorumda bızım sayacımız da yıne gerılım ve akım trafosu var . reaktıf yazdıgını nasıl anlıyor. kapasıtıf yazdıgında nasıl hissedip yazıyor ben bunu anlamıyorum.sonucta sadece akım trafosu var kapasıtıf mı reatıfmı nasıl secıyor..sımdıden tesekkurler.
 
Otomatik sigorta bulunduğu devreyi yüksek akım ve kısa devre akımlarından koruyan bir anahtarlama elamanıdır.
Zaman rölesi bir diğer ifade ile zaman saati adı verilen sistem süresi belli olan bir aralıkta araya girmesi veya çıkması amaçlanan elektrik sisteminin kontrol edilmesinde kullanılmak için tasarlanmıştır.
reaktif güç kontrol cihazları akım trafosu üzerinden akım bilgisini ve doğrudan bağlanan(yg de gerilim trafosu ile)gerilimin açısal farkını kıyaslar ve hedeflenen değere en uygun kademe veya kademeleri devreye alır.Akım trafosundan gelen bilgi değiştikçe grup ihtiyacını yeniden belirler.Herhangi bir şekilde ilgili kondansatör grubu devreye alındığı halde kondansatörler akım çekmezse(sigorta atıktır,siz sökmüşsünüzdür vs.)sıraya göre diğer bir grubu devreye alır.

Herhangi bir şekilde kondansatör akımları role akım trafolarının önünden beslenmişse kondansatörler devreye alındığında akımın değiştiği hissedilmeyeceği için role yeni gruplar almaya devam eder.
SADECE sabit grubunun beslemesi akım trafoları önünden alınır.

Sayaçlarda da durum aynıdır.Sayaca hem gerilim hem de akım bilgisi taşınır.Sayaç yine açısal farkları hesaplayarak aktif veya reaktif değerleri kaydeder
 
İlkercan : Bunu -rölenin çalışmasını - basitçe örnekleyerek açıklayabiliriz ...

Diyelim pazarcı 1 kg elma tartacak... Tam 1 kg. (Bunu cos fi nin 1 'e ulaşmasına benzetelim) 6 elma koydu fazla geldi , diyelim 1,1 kg içinden küçük bir elmayı çıkardı. Bu defa 950 gr. geldi. Ne yapması lazım ?
Küçük bir tane daha elma çıkarıp büyük bir elma koyabilir , ya da varsa daha küçük bir elma koyarak 1 e ulaştırmaya çalışabilir. Elma kurtlu veya içi geçmiş , kofti elma ise 1 e ulaştıramaz o zaman değişik alternatifler dener... Röle de bunu yapar... Ekler ,çıkarır 1 e ulaştırmaya çalışır , cosfi yi...
 
İlkercan : Bunu -rölenin çalışmasını - basitçe örnekleyerek açıklayabiliriz ...

Diyelim pazarcı 1 kg elma tartacak... Tam 1 kg. (Bunu cos fi nin 1 'e ulaşmasına benzetelim) 6 elma koydu fazla geldi , diyelim 1,1 kg içinden küçük bir elmayı çıkardı. Bu defa 950 gr. geldi. Ne yapması lazım ?
Küçük bir tane daha elma çıkarıp büyük bir elma koyabilir , ya da varsa daha küçük bir elma koyarak 1 e ulaştırmaya çalışabilir. Elma kurtlu veya içi geçmiş , kofti elma ise 1 e ulaştıramaz o zaman değişik alternatifler dener... Röle de bunu yapar... Ekler ,çıkarır 1 e ulaştırmaya çalışır , cosfi yi...

vaybe ben bile anladım bu kadar olur:)
 
İlkercan : Bunu -rölenin çalışmasını - basitçe örnekleyerek açıklayabiliriz ...

Diyelim pazarcı 1 kg elma tartacak... Tam 1 kg. (Bunu cos fi nin 1 'e ulaşmasına benzetelim) 6 elma koydu fazla geldi , diyelim 1,1 kg içinden küçük bir elmayı çıkardı. Bu defa 950 gr. geldi. Ne yapması lazım ?
Küçük bir tane daha elma çıkarıp büyük bir elma koyabilir , ya da varsa daha küçük bir elma koyarak 1 e ulaştırmaya çalışabilir. Elma kurtlu veya içi geçmiş , kofti elma ise 1 e ulaştıramaz o zaman değişik alternatifler dener... Röle de bunu yapar... Ekler ,çıkarır 1 e ulaştırmaya çalışır , cosfi yi...

ustam .
örnegın ıcın cok tesekkur ederım cok acıklayıcı . benım sorum bırde su sayac aktıf yazdıgını veya reaktıf yazdıgını sayac nasıl anlıyor....
 
Akım, gerilim ve akım-gerilim arasındaki faz farkını ölçerek yazılımsal olarak matematiksel hesaplamalarla kayıt altına almaktadır.
 
ustam .
örnegın ıcın cok tesekkur ederım cok acıklayıcı . benım sorum bırde su sayac aktıf yazdıgını veya reaktıf yazdıgını sayac nasıl anlıyor....

Bu elbette biraz matematiksel işlemler silsilesi ile oluyor ama fikir olsun diye biraz kabaca biraz matematiksel anlatayım...

Sakin kafayla ve biraz da hayel gücünü kullanarak okursak daha iyi anlayabiliriz...

Bildiğimiz üzere evlerimizde de kullandığımız aktif sayaçlar yalnızca Aktif Güç hesaplarlar ve anlık hesapları bir öncekilere ilave ederler ve kaydederler.Aynen Bakkal Defteri gibi birikir...

Pekala Aktif güç nedir? Reaktif nedir? aralarında nasıl bir işlevsel fark vardır? Bunu anlamak gerekir...

Farz edelim biz bir arabanın içindeyiz ve A şehrinden B şehrine şekildeki gibi gideceğiz...

Bu bizim işyerimizdeki bir sistemi çalıştıran motor olsun...

Amacımız nedir? Motorun milinin akuple bağlandığı bir parçayı ileri itmek olsun...Yani motor mili döndükçe suyu basar , havayı sıkıştırır , presi döndürür gibi... Bu bizim ondan beklediğimiz İŞTİR.

Wosvosumuza geri dönecek olursak . Amacımız nedir ? B şehrine gitmek .Aynı rakımlı olan - farz -ı misal -bu şehre gider iken bazen dağ tepe gelir önümüze yukarı çıkarız ,aşağı ineriz... Fakat asıl hedefimiz kuş uçumu haritamıza baktığımızda ulaşacağımız ve harita da göremediğimiz tepeleri aşıpta varacağımız şehirdir...

Şimdi bu eğimli yollarda giderken eğim ne kadar çok ise yatayda alacağımız 1 metre yol için aracımız aslında daha fazla yol gidecektir... Yani boşa birsürü benzin... Keşke yollar kuş uçumu olsaydı .Ama değil...

İşte aynen böyle :

Motorumuzun milini döndüren güç aracın Yatay ilerlemesi ( Aktif Güç :p), Çekilen reaktif güç yolun dikeyde alınan bileşen uzaklığı (Reaktif Güç : Q) Görünür güç dediğimiz güç ise aracın toplam aldığı yoldur...

Toplamda biz bazen 150 km gideriz aracımız ile ama , aslında kuş uçumu arkamıza bakabilsek gittiğimiz yol bazen 100 -120 km olabilir...

h1011v3_68_1.jpg


İşte bizim sayacımız da aslında bunu hesaplıyor... Aracın yatayda ne kadar (P aktif güç) , dikey eksende ne kadar ( Q reaktif güç ) ve eğer ilk başladığı Rakım dan aşağğıya doğru inerse ne kadar ( Q c kapasitif rektif güç) ilerlediğini ölçüyor diyebiliriz.

Bunu yaparken de İlerlediği yol nedir? Yukarıdaki şekile göre ;Akım ile gerilimin çarpımıdır..( Üç fazlı sistemler de ise S: 1.73 x U x I)

Fakat Aktif yani iş yapan yani asıl ilerleme gücü nedir? Aldığı yolun cosfi ile çarpımı kadardır... Onun için biz deriz ki P= U xI x cos fi... Bu yolun yataydaki bileşeni gibidir...

Pekala bu cozfi neye göre değişir... Yine araba örneğimizde İlk hareket anına dönelim...
Gaza bastık araba hareket eder ya biz?

Hayır biz daha gitmedik yerimizde duruyoruz...;)

Bunu nerden anlarız çünkü koltuğa yapışırız ,araba gidiyor ama biz halen bir müddet yerimizde kalıyoruz..Değil mi?

İşte bu faz farkıdır... Sayacta bu cosfi yi akım ne kadar geri kaldı ya da ne kadar ileri gitti şeklinde hesaplar ve sonucu yazar ve kaydeder...

İnşaAllah birşeyleri anlatayım derken kafanızı daha fazla karıştırmamışımdır...
 
çok acıklayıcı tesekkurler
 
Elma ve araba örnekleri çok güzel anlatımlar hepinize teşekkür ederim
 

Forum istatistikleri

Konular
127,956
Mesajlar
913,899
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst