Rölanti Devri ve Geç Toparlama Sorununun Çözümü (Resimli anlatım)

-Acemi-

Onursal Üye
Onursal Üye
Katılım
4 Ağu 2007
Mesajlar
3,014
Puanları
720
Renault serisi araçlarda sıklıkla görülen sabitlenmeyen rölanti devri ve geç toparlama sorunun çözümünü sizlerle paylaşıyorum. Resimdeki fotoğraflar 99-02 yıllarımda üretilen Megane araca aittir.

Öncelikle gerekli ekipmanları yazıyorum;

1) Yıldız tornavida veya PH2 kodlu bits uç
2) Bits uç kullanacaksanız uygun bits tornavidası veya cır-cır
3) Temizleme spreyi(Balata spreyi veya Cleaner diye satılan yağsız spreylerden kullanabilirsiniz) Benim kullandığım temizleme spreyi ve sprey gres fotoğraflarda gözüküyor.
4) Sprey gres yağı
5) 9 numara açık ağız veya yıldız anahtar(kutup başı için kutup başınız orjinal değilse uygun anahtarı kullanın)
6) Üstübü, diş fırçası veya tüy bırakmayan bir bez(eski bir atlet olabilir), tel fırça kullanmayın

Yapılacak işlemler;

1) Öncelikle aracın elektrik sistemine müdahale edileceğinden kutup başlarından birini söküyoruz. Aracın kontağı kapalı olmalıdır. Bu işlem çok da gerekli olmamasına rağmen güvenlik tedbiri olarak uyguluyoruz.

2) Resimde görülen parça rölanti ayar valfidir. Parçayı sökmeden evvel üzerindeki soketi çıkarıyoruz çıkarırken fazla kuvvet uygulamadan hafifçe sağa sola çevirerek soketi ayırıyoruz.

3) Rölanti valfini yerine sabitleyen 2 adet vidayı tornavida veya PH2 kodlu bits ucu ile söküyoruz. Bits ucu kullanırsanız tutucu üzerindeki mıknatıs vidayı düşürmemeniz yardımcı olur. Şayet vida düşerse ve yerde göremezseniz karter koruma sacının üzerinde bakın orada olacaktır.

Rölanti valfini sökerken dikkat etmemiz gereken en önemli hususlardan biride valfin üzerindeki oring, söktüğünüzde valf üzerinde göremezseniz valfin takıldığı yuvada olacaktır. Kaybetmemeye mutlak suretle dikkat edin.

4) Valfi söktükten sonra temizleyici sprey ile iyice temizliyoruz ve bez ile iyice siliyoruz. Hareketli parçalardan oluştuğundan iç kısmına bir miktar sprey gres tatbik edebilirsiniz. Fotoğraflardan valf üzerinden ne kadar kir çıktığını(yerdeki leke) görebilirsiniz.

5) Şimdide oringi yerine takacağız. yerine oturtmakta zorlanabilirsiniz. Valfin dış kısmına bir miktar yağ sürerek kolayca yerine oturtabilirsiniz. Ancak parçanın dışındaki yağı oringi oturttuktan sonra mutlaka silin, aksi takdirde daha çabuk kirlenir.

6) Valfi yerine iyice oturttuktan sonra aşırı bir kuvvet uygulamadan vidalarını sıkıyoruz. Daha sonra valfin soketini yerine takıyoruz.

7) Kutup başını aynı şekilde yerine oturtup sıkıyoruz. Eğer daha önceden sürülmemişse bir miktar gres yağını kutup başına sürmeniz oksitlenmesini önleyecektir. Merak edenler için benim kullandığım yağ Petrol Ofisi Kap Gres 2, kiloluk olarak benzin istasyonlarında bulabilirsiniz.

8) Marşa basıp motoru çalıştırıyoruz bu noktada çalışmasında bir problem görülmemesi lazım. Ancak ECU üzerinde bir ayarlama yapmamız gerekiyor, bu ayarlamayı yaptığımız takdirde geç toparlama sorununuda çözmüş olacağız. Bu ayrıntı birçok forum sitesinde atlandığından temizlik işlemi sonunda sağlıklı sonuç elde edilemiyor.

Bu işlem için;

a) Kontağı ateşleme pozisyonuna getiriyoruz, ancak marşa basmıyoruz.
b) Rölanti ayar valfi üzerindeki soketi söküyoruz.
c) Kontağı kapatıp yaklaşık bir 10 saniye bekliyoruz.
d) Soketi yerine takıyoruz
e) Kontağı açıp 10 s kapatıp 10 s bekliyoruz bu işlemi 5 defa tekrarlıyoruz.


Bu işlemler için bana yardımcı olan Makine Mühendisi Ali Kemal Bey'e teşekkür ederim. Herkese kolay gelsin.

Kullandığım bazı aletler.
DSC_0030[1].jpg
Valfin temizlendikten sonraki hali.
DSC_0026[1].jpg
DSC_0027[1].jpg
 

Ekli dosyalar

  • DSC_0020[1].jpg
    DSC_0020[1].jpg
    91.7 KB · Görüntüleme: 406
  • DSC_0018[1].jpg
    DSC_0018[1].jpg
    90.2 KB · Görüntüleme: 383
  • DSC_0022[1].jpg
    DSC_0022[1].jpg
    88.1 KB · Görüntüleme: 378
  • DSC_0023[1].jpg
    DSC_0023[1].jpg
    98.3 KB · Görüntüleme: 371
  • DSC_0024[1].jpg
    DSC_0024[1].jpg
    97.3 KB · Görüntüleme: 361
  • DSC_0028[1].jpg
    DSC_0028[1].jpg
    90.2 KB · Görüntüleme: 347
  • DSC_0029[1].jpg
    DSC_0029[1].jpg
    90.1 KB · Görüntüleme: 339
Son düzenleme:
Mükemmel detaylı anlatım için teşekkürler, maalesef benim araç dah yeni sayılır 2010 model acc. era benzinli kronik sorunları var mı daha oluşmadan bakılacak müdahale etmek adına tavsiyeleriniz var mı ?
 
Merhaba,sn by kent.Eğer aracınızda ecu çıkış portu olarak da bulunuyorsa" araç arıza teşhis cihazı" ile laptopa bu özel cihaz bağlı iken belirli bir motor devrinde de çalışırken,araçtaki alıcı sensörlerinden topladığı bilgileri pc ekranından direk olarak da size göstermiş oluyor bu cihaz.Daha önceden de aracın katalog değerleriyle bu ölçümlenen değerler örtüşmüyor,limitlerin dışında çok kalıyorsa,o noktalarda bir sorun olduğu kolaylıkla da belirleniyor ve ağırlıklı üzerinde durulması gereken noktalar da burası oluyor sn.by lent.Ürün ayrıca pc'ye tanıtım ve programlama yüklü özel cd'si ile özel kabloları ile de (Tüm aksesuarlarıyla) birlikte de geliyor.2-3 yıl önceki netteki satış fiyatı da 145 tl./adet civarında idi.

Bu cihaz arıza kodunu okur ve araçtaki arızanın ne olduğunu cd-rom'daki programlar sayesinde ekranından size bildirir.Araç "servis" lambasını söndürür.Aşağıdaki sensör değerlerini ekrana getirir;

*Hesaplanmış yük değeri
*Antifiriz ısısı,motor yağ ısısı
*Araç hızı
*Kısa mesafede yakıt sarfiyatı
*Emiş manifold basıncı
*Hava emiş ısısı
*Hava akış oranı
*Oksijen sensör voltajı
*Yakıt sistemi durumu
*Ateşleme zamanı avans ayarı ve bunun gibi diğer pek çok parametre..

Araç arıza teşhis OBD 2 ; Tedarikçi şirket : Dolf TEK Ölçü ve Test Sistemleri
Adres: Perpa B Blok Kat: 13 No:2508 34384, Okmeydanı / İstanbul

OBD: 1996 yılından beri Amerika,Avrupa ve Asya yapımı olan otomobillerin arıza teşhisi için geliştirilmiş olan bir standarttır. Kolay gelsin.
 

Forum istatistikleri

Konular
127,959
Mesajlar
913,914
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Geri
Üst