Otomobillerde nötr neden gövdeden alınır?

Katılım
5 Nis 2015
Mesajlar
8
Puanları
1
Yaş
33
Merhaba değerli abilerim kardeşlerim,

Kafama takılan bir soruyu sizlerle paylaşmak istedim ve yorumlarınız ışığında soruma cevap bulmayı ümit ediyorum.

Otomobil elektrik tesisatında aküden (+) beslemeyi alan yükler nötr'ü (-) gövdeden alıyor. Peki neden yüklerin nötr'ü akünün '' - '' kutbundan alınmıyor? Örneğin yükün aküden '' 24V 5A '' çektiğini varsaysak nötrü gövdeye verdiğimiz zaman gövdeye '' 5A '' akım vermiş olmuyoyormuyuz ve gövdeye temas edildiği zaman bu amper değeri insana zarar vermez mi ?
Saygılarımla
 
İyi bir topraklama değeri sıfıra ohm'a yakın olan değerdir. Fakat her işte olduğu topraklamadada maliyetler önemli, onun için iyi bir topraklama değeri izin verilen değerler içinde olandır.
Topraklama ölçümü ister endüstriyel bir tesis ister bir ofis binası olsun her işletme için kritik bir öneme sahiptir.
o notr degil, sase.
sase, ac akimda 3-6 ohm arasinda notrden dusuk bir hat olarak tanimlanir.
dusuk voltajli dc hatta ise sase, toprak ve eksi arasinda sifir direnc vardir.
ayrica cesitli aletler icin govde kullanilir.hattan tasarruf
diger faydasi ise ozellikle bujiyi nasil caktiracagiz?
baska kolaylik ise yildirim carparsa arac bu sayede korunuyor. elektrik akuye yonlenir.vaku patlar. arac saglam kalir.
diger fayda, iceri radyo dalgasi girmez. bu sayede teyp gibi aletlerde zirilti cazirti catirti olmaz.
 
Merhaba değerli abilerim kardeşlerim,

Kafama takılan bir soruyu sizlerle paylaşmak istedim ve yorumlarınız ışığında soruma cevap bulmayı ümit ediyorum.

Otomobil elektrik tesisatında aküden (+) beslemeyi alan yükler nötr'ü (-) gövdeden alıyor. Peki neden yüklerin nötr'ü akünün '' - '' kutbundan alınmıyor? Örneğin yükün aküden '' 24V 5A '' çektiğini varsaysak nötrü gövdeye verdiğimiz zaman gövdeye '' 5A '' akım vermiş olmuyoyormuyuz ve gövdeye temas edildiği zaman bu amper değeri insana zarar vermez mi ?
Saygılarımla

Merhaba.Elektrikteki (şebekedeki) nötr (Toprak) hattı ile oto (Araç) sistemindeki şase (-) kutup hem akım şekli (Ac,dc) hem de gerilim farkı (220 vac; 12/24 volt dc) olarak birbirinden çok farklıdır.Şebekedeki elektrikte nötr ucu toprak yoluyla da nötr iletkeni yoluyla da taşınabilir ve bir kutuptan da hiç çarpılmama emniyeti ve taşıma (Kablo tasarrufu) amaçlı nötr ucu (Yıldız noktası tam topraklanarak) santral çıkışından itibaren bize kadar olan iletim hatlarında taşınırken oluşturulmuştur.

Akülü dc araç elektrik sistemlerinde ise (12/24 volttta) genellikle – uç (Bazı durumlarda + uç da şaselenebilir,istisnai durumlar olarak) aracın metal gövdesine aküden çıkan – kablo ile şaselenir.Bu da şebekedeki gibi kablo kullanımını azaltır ve bazı durumlarda yalnızca sıcak uç (+) ile direk araç gövdesi birleşerek akünün – kutbundan kabloyla akım alınmasını gerekli kılmaz.12/24 volt akü gerilimi + veya – kutupta (- kutup şaselensin veya şaselenmesin) insanın yaklaşık 1.5-2 megaohm olan dış deri direncinden geçip çarpma riski (Asitli,tuzlu ve ıslak ellerle de dokunulmadıkça,deride yaralar,kesikler oluşmadığı sürece) bizim için bu nedenle bir çarpma riski de bulunamaz.Ohm. kanununa göre I=V/R 220 vac için I=220/2 megaohm'a karşılık gelen amper (A) değeri iken ; 12/24 volt dc için I=12/24 / 2 megaohm'a karşılık geleni çok cüzi,çok küçük bir akım (A=amper) geçişi şeklindedir ve kuru elle bu durum açık olarak da hissedilemez.

220 volt şebekedeki nötr ucuna temasımızda toprağa göre bir potansiyel farkı (Voltaj) oluşmadığı,daha önce santral çıkışında bu nötr uç toprağa verildiği için yine bir çarpma etkisi bulunmaz.Ama faz ucu hiç topraklanmadığı için toprağa veya nötr ucuna göre her zaman için 220 vac potansiyelindedir ve bizi çarpma riski (Megaohm düzeyinde vücut direncimiz düşüp iyice azaldığında,vücuttan geçen bu akım iyice artarak daha yüksek akımların geçmesiyle) bu yüzden her zaman için bulunur.

Oto (araç) şase siteminin diğer bir faydası 2,4,6 veya 8 kanallı oto ses müzik sistemlerinde bu kanallar arasında sağlanacak olan balansın daha etkin ve daha net sağlanabilmesi için mutlaka topraklanması gerektiği,bu topraklanmanın da suni yoldan akslar-lastikler-lastik çelik telleri-toprak (yer zemini) üzerinden sağlanan bu suni şaselenme ile tam olarak sağlanmasıdır.Kolay gelsin.
 
Son düzenleme:
Sorulan soruları basit dahi olsa ayrıntılarıyla birlikte üşenmeden cevapladiginiz için ve insanların öğrenme heveslerini kırmayıp daha da heveslenmelerine vesile olduğunuz için sonsuz teşekkür.
 
Sorulan soruları basit dahi olsa ayrıntılarıyla birlikte üşenmeden cevapladiginiz için ve insanların öğrenme heveslerini kırmayıp daha da heveslenmelerine vesile olduğunuz için sonsuz teşekkür.
 
asil sorman ogrenmeye calisman iyi. biz anamizin karninda ogrenmedik bu isi.
ustalardan ogretmenlerden firca yiye yiye ogrendikl
 

Forum istatistikleri

Konular
127,956
Mesajlar
913,902
Kullanıcılar
449,606
Son üye
rasit.

Yeni konular

Çevrimiçi üyeler

Geri
Üst