Motorun Elektrik Tüketimi

"binbası akünüzün 35 amper olması 35 amperlik yükü 1 saat karşılayabilir anlamına gelmiyomu? marş motoru kısa süreli devrede olacağı için35A den daha yüksek akım çekebilir diye düşünüyorum elimdeki avometre 20 amper kapasiteli bunu 100 ampere çıkarabilmek için kac ohm luk direnci nereye bağlamalıyım? saygılar"

Elinizin altinda 50/1000 mandalli amper ölçer cihazı(Pens ampermetre) varsa mars motoruna giden + kablosuna mandallayip marsa basarken da gorebilirsiniz.Mutlaka ölçüm yapılacaksa en uygunu budur.
Bir de şu durum vardır.Marş motorlarını genelleme yaparak en az 100 amper (Marş selenoidi+marş motoru+varsa diğer yardımcı röleler)çektiğini düşünerek(En düşük güçlüleri de 0.9 kW=900 Watt'dan başlıyor ön araştırmama göre,bu durumda 900/12=75 Amper akım çeker.) elinizdeki 20 amperlik ampermetreyi güvenli olarak anlattığım şartlardaki değişimini yapamazsanız eğer, ölçü aletinizi yakabilirsiniz,bunu unutmamak gereklidir.Sn.Alpernbugra'nın dediği üzere,bu çekilen değer bu kadar yüksekse eğer,(Az önce nette Japon marka bir arabanın marşının 30 A civarı akım çektiğini okudum,ama ne kadar doğrudur,tam olarak bilemiyorum bu konuyu doğrusu.)bu direkt ölçümle çok tehlikeli bir deneme yapmış olursunuz.En iyisi endirekt(+ kablosuna pens ampermetre kapatmak yoluyla) güvenli yapılacak olan yoldur.

İlk başta sormuş olduğunuz soruya tekrar dönersek eğer;

1.2 kW'lık bir marş dinamomuza sahip olduğumuzu farzedelim.Ama akümüzün gücü(Volt*amper) daha düşük olsun.Örneğin 35 amper(35*12=420 Watt.) 60 amper(60*12=720 watt.) 75 amper(75*12=900 Watt)lık akü güçlerinde,bu marş dinamosunun sargılarından ancak kapasiteleri kadar(Üzerinde değil) bir gücü marşa sevk ederek gönderebilecektir.Kolay gelsin.

100 Amperin üzerinde hocam Renault megane, Renault 9 Broadway ve Peugeot 307 de ölçmüştüm pensampermetre ile.
Toyota Corolla marş motoru 1,1 kW, Mercedes Actros kamyon 6,5kW olarak belirtilmiş 100 Amper üzeri değer normal.
 
http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprog.../motorlu_araclar/moduller/mars_sistemleri.pdf

Yukarıdaki pdf dökümanda marş motorunun boşta(Çıkış uçları serbestken) ve yükte(Motoru çevirirken) farklı akımları çektiği deneysel olarak ispatlandığı görülüyor.
Boşta=60-70 amper
Yükte=125-175 amper
şeklinde geçiyor.Ancak marş motoru gücünün azalması ve artmasına göre,bu değerler de otomatik olarak değişecektir.Saygılarımla.
 
http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprog.../motorlu_araclar/moduller/mars_sistemleri.pdf

Yukarıdaki pdf dökümanda marş motorunun boşta(Çıkış uçları serbestken) ve yükte(Motoru çevirirken) farklı akımları çektiği deneysel olarak ispatlandığı görülüyor.
Boşta=60-70 amper
Yükte=125-175 amper
şeklinde geçiyor.Ancak marş motoru gücünün azalması ve artmasına göre,bu değerler de otomatik olarak değişecektir.Saygılarımla.

Marş motorunun yükte(Motora ilk hareketini verirken) 175-125=50 amperlik bir amper farkının nereden geldiği de akıllara gelip sorulabilir.Bunun kısaca açıklamasını yapmaya çalışayım.

Aslında bu fark dizel veya benzinli motorun,ortam çalışma şartları(Yaz ve ağır kış koşulları) nedeniyle ortaya çıkar.Yazın her iki tipteki motorun serbestçe,marş motorunun belirli bir devriyle dönebilmesi daha kolaydır.Çünkü hem akü verimi düşüktür,hem de motordaki engelleyici şartlar devrededir.İçten yanmalı motorlardaki engelleyici şartları,dönme sırasındaki ağır kış şartları nedeniyle,motorun temasla çalışan yüzeylerindeki güçlükler oluşturabilir.Bunlar,krank mili yataklarındaki kısmi donmalar,motor yağının viskozitesinin(Ağdalılık,akışkanlık yeteneği) azalması sonucu,yataklarda,dişli pompanın yağlama devri-daim güzergahında,sekmanlarla silindir cidarı arasında oluşan kısmi sürtünme miktarlarının artmasıyla,motorun ilk dönüşüne çok daha fazla tepki(Direnç) doğacaktır.Yükteki yapılan test sonucunda,yaklaşık olarak ölçülmüş bulunan bu 50 amperlik akım farkının sebebi bu türden olabilen çalışma ortam şartları farkı olmalıdır.

Boştaki 70-60=10 amperlik fark da,yine yaz ve kış arasındaki akü-kablo elektrik dirençlerinin değişmesi sonucu,marş motorunun çektiği akım farkı olmalıdır.Bildiğiniz gibi çok aşırı soğuklarda akü kapasitesi büyük oranda düşmekte,direncin sıcaklıkla değişmesi de devreye girdiğinden,dolayısıyla,hem içten yanmalı motorun iç yapısındaki zorlanımlar,hem kablolardaki ve akü içindeki elektrik iç direncininin soğukta azalması,hem de akü veriminin(Kapasitesi) soğukta azalması sebepleriyle,marş motoru yaz ve ağır kış koşullarında,daha farklı akım şiddetlerini çekebilecektir.Saygılarımla.Kolay gelsin.
 
Elektrik kablolarının bağlantı yapılan düğüm yerinde çok düşük omajlı olan direnç noktaları(Yüksek akımlara karşı) oluşur biliyorsunuz.Bu direnç noktalarını kendimizce ayarlanarak,istenilen skala değerini verecek şekilde,düşük skala değerli bir ampermetrede kullanılabiliriz.Bunun için soyulmuş 2 adet çıplak bakır telin birbiri üzerine bükülerek sarılmış şeklini kullanabiliriz.Bükümün sarımlarını pense ucuyla döndürerek sıkıştırarak,her çevirme kademesinde direnç(Omaj) değeri sıfıra o kadar çok yaklaşacaktır.Ama iyi bir lehim veya kaynak olmadan,yüksek akımlara karşı,tam olarak sıfır değerini almayacaktır.Biz de zaten bunu istemiyoruz.O zaman ölçü aletinden(Ampermetreden)hiç bir akım geçmez ve bir şey ölçemeyiz.10 kat arttırıp genişletmek istediğimiz ampermetrenin içinden 1/10 oranında akım geçmeli,direnç görevi görecek bakır telin bağlantı yapılmış düğüm yerinden 9/10 oranında akım geçmeli.Biz elimizle kalibre yaparken bunu istemekteyiz.Geçen 100 amperin 90 amperi bu düğümden,yalnızca 10 amperi ampermetreden(İsterseniz 20 amperini ampermetreden,180 amperini yapma düğüm direncinden geçirip 200 ampere kadar da ölçüm yapılabilir.)Ama size 1-100 amperlik ölçüm aralığı da kafidir.
hocam,bnm 20 a lik ölçüm yapan avometrem var, diyelim ki 40 a çeken dc motoru ölçeceğim,hangi direnç değerini kullanmalıyım?
 

Forum istatistikleri

Konular
128,160
Mesajlar
915,563
Kullanıcılar
449,919
Son üye
Serdar.59

Yeni konular

Geri
Üst